Airpang

Alla inlägg under juni 2012

Av Johnny Ottosson - 25 juni 2012 23:30


Tack alla !!


Jag har fått många kommentarer, mail, SMS och även vanliga samtal ifrån entusiaster i vår hobby som har uttryckt oro för mig personligen och bloggens utveckling. Detta värmer!


Tyvärr så har jag fått omfattande, icke vapenrelaterade, problem av högst privat natur som dock inte innefattar min egen fysiska hälsa och jag måste därför lägga ner en avsevärt med tid tillsammans med min familj, vilket inte ger tid för vår hobby och min blogg.


Airpang är dock inte nedlagt, betrakta det hela som en paus. Arkivet med drygt 1300 inlägg finns kvar i oförändrat skick och när möjlighet finns så kommer jag att återuppta bloggandet.


Till de mer sakrala besökarna (Belsebub, Jehova mfl), lev nu inte rövare på bloggen bara för att jag inte har möjlighet att titta till den dagligen. Även om jag inte ser bloggen så gör andra det och jag får därför reda på om konstigheter inträffar.


Jag vill hålla bloggen öppen och online för alla att läsa - ett beslut som jag inte önskar behöva ompröva bara för att dessa ljusets och mörkrets namngivna förkämpar nödvändigtvis känner att de bara måste bedriva sin egen personliga vendetta på Airpang istället för på sina egna hemmaforum.

Av Johnny Ottosson - 19 juni 2012 06:30


Förändring


På grund av personliga anledningar så kommer jag inte att uppdatera bloggen lika frekvent framöver som hittils. Som läget är nu kommer den dock att ligga kvar online i sin nuvarande form tills jag kan ta hand om den igen.


Jag hoppas att ni kommer att uppskatta den lika mycket framöver som jag gjorde när jag skrev den.

Av Johnny Ottosson - 18 juni 2012 10:00


Helgens bänkskytte


En mycket trevlig liten film om helgens tävlingar


Under söndagen så fick jag en film av Pontus Skoglund som visar bänkskyttetävlingen i Laxå som ägde rum under helgen. Här kan vi se en lång rad profiler från luftvapensverige samt tävlingsformen som sådan.


Visst verkar det hela spännande?

Av Johnny Ottosson - 17 juni 2012 10:00


Prestanda & pris


Ljudmätare och ljuddämpare

Idag är det dags att ta reda på hur bra dämparen presterar. Till min hjälp så har jag min ljudmätare och jag har gjort två stycken videofilmer, en för CZ200T, ställd på 10 joule, och en på BSA Ultra, ställd på 24 joule.

Först några ord om hur själva ljudmätaren fungerar.

Justeringsratten.

Det centrala reglaget på ljudmätaren är skalratten. Den ställer man in precis ovanför det förväntade resultetet. Om jag alltså förväntar mig ett resultat mellan 75-80 dBa så ställer jag ratten på 80. Sedan får man läsa av skalan. Utfallet nedåt kan bli ner till -10, vilket då betyder 70 dBa. Åt andra hållet så kan resultatet bli +6, vilket innebär 86 dBa. Får jag inget utfall så befinner sig ljudnivån utanför dessa ramar, alltså inte mellan 70-86 dBa. För bästa nogrannhet så bör man ställa sig precis ovanför förväntat resultat, gör man inte detta så kan man ställa om ratten ytterligare en gång.

Till CZ200T så börjar jag inställningen med 90 dBa som utgångsläge, sedan växlar jag till 80 dBa för skotten med dämpare:

Utfallet blev -3 utan dämpare, vilket betyder 87 dBa, ett lågt och fint värde...

Med dämparen monterad så blev utfallet -1 och det innebär 79 dBa - helt otroligt tyst. Nästa vapen ut blev den erkänt högljudda BSA Ultra. Här finns en grövre kaliber (.22), en kortare pipa (12") samt en klart högre effekt (18 fpe):

Här börjar jag med 110 dBa och resultatet för skotten utan dämpare blev -2, alltså 108 dBa. Detta är inget man vill skjuta med i trädgården precis. Min egen komfortgräns går vid ca 100 dBa, då är det uthärdligt utan hörselskydd. Ska man ha en trädgårdssäker nivå så skulle jag säga under 90 dBa hos en normal villatomt.

Dags att skruva på dämparen och notera skillnaden, här är utgångsläget sänkt till 90 dBa varvid nålen stannar hos -1, sålunda 89 dBa. Just detta resultat är spektakulärt bra. Trots att jag hade ett kortare avstånd till mätare nu än vad jag brukar ha så blev utfallet med The Phantom rätt så exakt 10 dBa lägre än för HW-dämparen, vid en tidigare test. 

Vad beror detta på?

Utan dämpare så har jag tidigare mätt 108 dBa för Ultra, vilket var samma resultat idag. Min gissning är att Phantom helt enkelt är bättre avstämd mot Ultrans waste luftpuls. Jag hade ju ett liknande fenomen med min gamla Lonestar som gav 109 dBa utan dämpare och tysta 92 dBa med HW. Ultran då gjorde nästan lika mycket utan men förhållandevis höga 99 dBa med HW. Nu gjorde den istället 89 dBa med Phantom. Förmodligen så är HW-dämparen bättre avstämd mot vapen med hög effekt (stor luftvolym) där Phantom verkar vara mera avstämd mot vapen som har lägre effekt.

Testet med BSA Ultra...

Så, vad kostar då kalaset? När The Phantom kom 2004 så kostade den £39 (msrp), vilket i skrivande stund har fallit till £35 (Chambers). Oavsett vilket så är detta ett konkurrenskraftigt pris jämfört med övriga aktörer. Kollar vi på den klassiska HW-dämparen så kostar den £44 (BAR). En Daystate Airstream kostar £55, dyrgripen Huggett betingar hisnande £85, dessa priser också från BAR. Bland de billigare så finns den klassiska Parker Hale helt av stål för £25.


I skenet av detta så känns det som att The Phantom står sig väldigt väl. En genomtänkt konstruktion, smarta detaljer och bra materialval borgar för en slitstark, vattentålig och robust dämpare för många, många års tjänst.

Av Johnny Ottosson - 16 juni 2012 10:00


Fler intressanta lösningar...


En av få dämpare som tar hänsyn till nodbalansen...


Som den skarpögde läsaren har noterat i gårdagens inlägg så ingår det även en blytråd till dämparen. Som beskrivningen ovan visar så används denna igenom att man kapar till en lagom vikt som viras runt en inre kammare inuti själva dämparen som en nodbalansvikt. Vad är då en "nodbalansvikt"?


Jo, tanken är den att när pipan rör sig i samband med avfyrningen (tänk; trampolin) så bör pipan ("trampolinen") befinna sig helt horisontellt just i det ögonblick då projektilen lämnar pipan. Om inte så är fallet så kan alltså tillagd eller avdragen vikt förändra balansen tills dess att jämnvikt råder. Huruvida detta resonemang fungerar i verkligheten är jag ytterst tveksam till eftersom pipor till luftvapen inte tenderar till att svaja på samma sätt som exempelvis krutvapen, vilka dessutom utsätts för stora temperaturskillnader. Jag ska dock pröva den praktiska precisionen med mycket vikt, lite vikt och helt utan vikter i de kommande praktiska proven, bara för att se om man kan dra någon slutsats av detta i verkliga livet.


The Phantom isärplockad ("fieldstrip")


Nästa intressanta detalj är själva infästningen, den enda del som är tillverkad av metall. Vi kan se den överst på ovanstående bild. Konstruktionen är sådan att den gängas på pipan/pipinfästningen och den andra ändan gängas sedan på den sammansatta insatsens gänga. Själva mynningsdelen ("locket") är en del av insatsen och passar jämnt med kanten på röret. När dämparen dras fast på pipan så drar man alltså samtidigt ihop själva dämparen. En mycket smart konstruktion som innebär att man slipper idiotiskt små M3 skruvar eller gängor i båda ändar av röret. 


Notera den exponerade kanten, fästet dubblerar som fäste för tillbehör också...


En annan udda detalj är att infästningen också tjänstgör som fäste till olika tillbehör, exempelvis en laser eller en belysning. Rent praktiskt så fungerar detta på så sätt att man använder en 8-formad klämma vars ena del sätts över infästningens kant och den andra, mindre, delen håller fast det önskade tillbehöret. Tack vare möjligheten att nodbalansera så ska man teoretiskt sett inte få några praktiska problem med försämrad precision på grund av ett sådant montage.


Återstår gör själva röret, ett täckrör av kolfiber. Just täckröret avgör ju dämparens yttre format och här håller det dimensionen av 160 x 27 mm. Röret saknar gängor utan är bara ett helt vanligt rör med en lite rå inre finish. Till fördelarna hör dock att det är lätt, absolut rostfritt och naturligtvis otroligt vridstyvt. På köpet så får man det karaktäristiska kolfibermönstret, till för eller nackdel beroende på betraktarens smak. Om inte så kan man ju måla om det eller dippa det till önskad kulör. Personligen så är jag nog tveksam till värdet av just kolfiber här, ett vanligt enkelt plast eller aluminium rör hade förmodligen fungerat precis lika bra, rent praktiskt sett.

Efter den här genomgången så återstår den kanske absolut intressantaste och mest väsentliga frågan - hur tyst är den?

Tillverkaren hävdade vid lanseringen (2004) att den skulle vara tystare än 99 % av alla då existerande dämpare på marknanden och om detta verkligen är fallet återstår att bevisa. Jag tänker iaf matcha den mot en HW-dämpare på både min BSA Ultra och den lilla CZ200T på bara 10 joule för att se vad detta kan ge...

Av Johnny Ottosson - 15 juni 2012 21:00


En trailer...


Av Johnny Ottosson - 15 juni 2012 19:00


Airgun Gear


Idag har jag lagt upp en ny länk i tablån till vänster, vilket inte tillhör vanligheterna. Den aktör som nu får äran är Airgun Gear som har en samling helt ypperliga videos med brett allmänintresse för luftvapenfans.


Länk: http://www.airgungear.co.uk/page3.html

Av Johnny Ottosson - 15 juni 2012 17:30


Oförsedda förändringar !


Billigare och bättre här hemma...


Idag kom bud från BAR (www.airgunbuyer.com) att de börjar ta preorders på nya Steyr. Problemet är att priset har skjutit upp till £1700-någonting vilket betyder åtminstonde 20.000 kr + frakt för ett vapen med AT!


Hurricane Vittsjö (www.luftvapen.se) erbjuder dock samma vapen för SEK 16.500 kr! 

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards