Airpang

Direktlänk till inlägg 20 juni 2023

Tillfälligt tillbaka...

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00


En ammunitionstest!


Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.



När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4.99 för linsskydd samt £29 till fästet. I samma veva så köpte jag 20 st askar HN Baracuda Match för 700 kr hos min favorithandlare i gränserna mellan Skåne och Småland i samband med en semestertripp förbi.


Nu har emellertid ammunitionen nästan tagit slut så det är dags att se vad marknaden har att erbjuda såhär 17 år senare.


Det visade sig att Baracuda numera inte bara är 2 versioner utan en hel familj av vitt skilda projektiler med bara Baracuda-namnet gemensamt. Förutom efterföljaren till min gamla Match på 21.14 grains så finns det även en variant på 18.10 grains (”Baracuda 18”) samt en på 15.89 grains (”Baracuda 15”). Dessa tre lät mest intressanta så jag köpte raskt en ask av varje.


Jag bestämde mig för att skjuta 5 skott i varje serie och totalt 4 tavlor varav 3 på 40 meters avstånd och 1 på 50 meter. Siktet lät jag vara oförändrat för 21.14 grains så att jag enkelt kunde se hur mycket de lättare projektilerna slog över. Alla projektilerna såg bra ut, men de nya 21.14 grains var inte lika blanka som mina 17 år gamla motsvarigheter. I praktiken så visade sig detta inte spela någon roll utan jag bedömde det som att de nya och gamla 21.14 sköt helt likvärdigt. De lättare projektilerna hade något kortare huvuden och det var förmodligen där och i kjolens bas som man har bantat bort vikt för att få ner dem till lägre nivåer.


Hursomhelst så började jag skjuta dem i tur och ordning med tyngst först.


Den tyngsta versionen levererar lika bra nu som förr.



Tyvärr så fick jag ett felavtryck så bortse från träffen nere till höger på den första tavlan, den är inte medräknad heller. Träffpunkten blev även riktpunkten för den gamla ammunitionen så på det sättet så var allt väl. Jag vill se ”halva-lika-regeln” för att vara nöjd och träffbilderna mätte 15, 20 och 24 mm för ett snitt av 19.66 mm och 50 meter gav precis 25 mm. Inga överraskningar alltså utan nya 21.14 grains Baracuda levererar jämförbart med den gamla och förväntat.


Mellanvikten var inte direkt dålig men blev ingen favorit.



Nästa tavla blev 18 grains och utfallen 15, 15 och 19 mm för ett snitt på 16.33 mm samt 29 mm för 50 meter. Träffbilderna tog naturligtvis högre men märkbart tightare, att 50 meter drog iväg lite berodde på ett enskilt avvikande skott. Min spontana känsla so far är att 18 känns bättre än 21.14 grains vilket är förvånande med tanke på hur mycket ammunition jag har testat i Ultran under de gångna åren utan att hitta något som matchar 21.14 grains Baracuda.


Den lättaste och modernaste versionen förefaller vara bäst hittills.



Nu är det dags för lättviktaren och jag kan med förvåning notera 5 (!!), 8 (!) och 25 mm för ett godkänt snitt på 12.66 mm där 50 meter blev acceptabla 24 mm. Om 21 och 18 låg nära med en liten edge för 18 så var 15 tveklöst ytterligare ett steg bättre. Nu är detta bara ett första test i all hast så jag ska givetvis utforska detta ytterligare under den kommande semestern men hittills så känner jag stort hopp om att 15 eller 18 kommer att slå ut gamla 21 för att bli en ny favorit.


Den som levererar bäst på sista raden ska jag köpa på mig ett rejält gäng utav därefter.


Apropå köpa så är pengarna helt rimliga med 60 kr per ask för 200 st där 15 grains sticker ut med att erbjuda 250 st för precis samma pris.

 
 
Ingen bild

Skogshuggarn

5 september 2023 20:31

Härligt att se att du är fortfarande är aktiv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 20:00

BSA Silverstar!   BSA Silverstar - finns även som Daisy 599 En lite udda nisch på marknaden för PCP är vad många kallar för flexguns, alltså vapen som är byggda för att hantera olika roller eller situationer med en god förmåga till anp...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards