Airpang

Alla inlägg under juni 2014

Av Johnny Ottosson - 30 juni 2014 23:30




 

 

Ett nytt (nåja) BSA!


  BSAs nya modeller blir allt mer obegripliga...


Idag kom så nyheterna om BSAs nya tävlingsgevär - BSA Target. Modellen som sådan presenterades i följande videoclip, som gick online för ett par månader sedan:


Mot slutet så finns lite om BSAs nya HFT-gevär..


Här finns det alltså möjlighet att köpa ett splitt nytt BSA för £1199 (13.400 SEK). För denna facila summa så får man en BSA Scorpion SC utan regulator som singleskott i kaliber 177 liksom en unik laminerad Minellistock med de brittiska färgerna och en hamster. Visserligen så ingår även en justerbar bakkappa liksom en rödeloxiderad airstripper och en "match-grade trigger". Till detta får ni även räkna "Fondfaktorn", alltså den svenske importörens påslag för sin hantering, den brukar i praktiken ge ca +40% på slutpriset jämfört med England. Jag hade inte blivit förvånad om detta gevär hade betingat 18.500 kr eller däromkring.


Ingen som viftar med plånboken ännu?


Detta är ju högst skäligt anser Simon Moore (MD, BSA) oblygt när journalisten får reda på prisnivån.


-"Det är ju ett rimligt pris på ett sådant tävlingsvapen". 



Av Johnny Ottosson - 30 juni 2014 23:00


 

Vad är 10 joule?


  60 skott med JSBH - röd linje representerar 10.00 joule E4 (effektgränsen för licensfritt vapen här).


Idag så blev det dags för tunga diaboler i Challengern. Som ni såg häromdagen så testade jag då med lätta diaboler, JSB RS om blott 7.33 grains, så idag blev det den totala motsatsen - 10.30 gn JSBH. När jag ställde in Challengern i vintras efter effektförändringen ifrån 7.50 joule till 10.00 joule så ställde jag den på 630 fps med 8.44 gn JSB. Att jag valde just detta värde är naturligtvis ingen slump - precis här går gränsen för ett vapen på 10J i våra FT-regler. Geväret gick sedan jämnt och fint med en spridning på ca 10 fps igenom 40-50 skott som jag prövade då, utan att en enda gång glida över dessa 630 fps.


Därefter så har jag skjutit en hel del...


När jag sedan testade med JSB RS så hamnade jag långt under den (juridiska) licensfria gränsen. Notera då med dagens körning i kronografen vad som hände när jag istället valde för kalibern tunga diaboler - inga förändringar i övrigt överhuvudtaget!


609, 04, 05, 03, 07, 04, 02, 03, 03, 593 - genomsnitt: 603 fps


606, 09, 10, 04, 10, 07, 04, 10, 08, 06 - genomsnitt: 607 fps


611, 06, 09, 08, 04, 02, 06, 05, 00, 09 - genomsnitt: 606 fps


607, 09, 08, 05, 05, 599, 07, 04, 04, 02 - genomsnitt: 605 fps


600, 06, 05, 04, 02, 03, 04, 03, 03, 593 - genomsnitt: 602 fps


602, 598, 596, 03, 598, 594, 599, 01, 596, 593 - genomsnitt: 598 fps


Högsta värde: 609 fps - 185.50 mps - 11.51 joule

Lägsta värde: 593 fps - 180.60 mps - 10.91 joule

Tot Genomsnitt: 604 fps - 184.00 mps - 11.32 joule


Som synes så gick inte ett enda skott under den licensfria nivån, trots att vapnet är ställt gott och väl under den licensfria nivån med både lätta och medium tunga diaboler. Problemet här är att så fort jag går över ca 9 grains projektilvikt så sticker effekten iväg över vår licensfria gräns, trots att den är inom reglementet för våra tävlingar.


Nu är effekten ovan visserligen mätt Vo där den legala gränsen ligger på E4, så en viss marginal finns ju men här räcker den uppenbarligen inte. Jag ligger ungefär 5 mps fel eller 10% räknat i effekt. Min teori är att kombinationen av (förhållandevis) lång pipa samt HPA-systemet (lägre systemtryck) gör att effekten ökar exceptionellt mycket. Att öka 10% innebär ju 1.60 joule på ett vapen som ligger på 12 fpe eller 4.50 joule för ett vapen på 45J. Ser man det i detta perspektiv så är ju skillnaden i effekt mellan lätt och tung projektil i ögonfallande hög hos just Challengern.


Nu är detta ju inget som jag sover oroligt över, varken i legalt eller tävlingsetiskt perspektiv. Den gräns som finns för tävlingarna klarar jag, om än tight. Vad gäller den juridiska delen så stadgar lagen 10J vid E4 men exakt med vilka diaboler som man gör själva mätningen med är mera oklart. Jag har hört flera olika teorier runt detta, en del menar på att man borde mäta med lätt, medel och tunga diaboler, andra att man bör mäta med de diaboler som påträffas med vapnet. Den mest sakkunniga källa jag har kunnat konsultera, en generalagent som hade samtalat med en tekniker på SKL, menade att man sköt "med asken som finns där" och att det var oklart vilket sort man använde, det var dock något som man hade köpt i en "lokal jaktafffär".


Förmodligen är nog sanningen ungefär där, man tar sannolikt det som är enkelt och lätt att komma över. Ligger sedan den ertappade någonstans i rimlig närhet av 10J så blir troligtvis utfallet att vapnet är licensfritt. Får man däremot upp värden som vida överstiger gränsen så torde det vara kört för den skyldige. För länder där gränsen är mera absolut, eller rättare sagt där frågan är an issue, så får man helt enkelt lösa saken igenom att med större marginal ligga under gränsen. Här i Sverige så slipper vi detta ännu, o det bör vi vara tacksamma för.


För tävlingarna så är saken lustigt nog mera rigid. Där finns en konkret hastighet med en konkret vikt och där är det enkelt att ställa sig under. Ligger man då under så är man under, helt oavsett hur mycket eller lite energi vapnet ger med övriga på marknaden förekommande projektiler.


Fenomenet, som sådant, är dock intressant och uppstår ju (som bekant) precis lika lätt med fjädervapen men där tenderar det hela att fungera omvänt, lätta diaboler tenderar där till att ge högre energier än tunga dito.




Av Johnny Ottosson - 30 juni 2014 20:30


 

En dag med Elite..


Lite plinking på 50 meter...


Idag avnjöt jag den första semesterdagen och hann bland annat med ett besök på skjutbanan. För en gångs skull så tog jag med mig min Elite, då jag inte har skjutit med den sedan i augusti förra året. Väl på banan så passade jag på att skjuta in siktet då det numera sitter i FXs nya No Limit Mounts. 


  Dagens mest retfulla måltavla, skott nummer sju blev en mäktig flyer..


Efter inskjutningen så sköt jag några måltavlor och jag ska inte trötta ut er igenom att lägga upp horder av dessa här. Just tavelskyttet sätter lite av fingret på varför jag inte använder min Elite mera - att skjuta 50 meter med ett sådant gevär är lite som att testköra en Ferrari i ett parkeringshus eller skjuta Challenger på 15 meter hemma i trädgården - det blir fort tråkigt.


  Det är mycket känsla i att skjuta ett PCP på 60-70 joule och uppåt..


Efter ett par tavlor, med i princip ett enda stort hål i, så övergick jag istället till att plinka lite. På Fuxerna så finns det en lång rad med snurrmål och liknande som är ganska förnöjsamma att skjuta på, så länge man håller sig på femtio meter som säkerhetsavstånd. En av snurrorna for nämligen all världens värld och de övriga snurrade hårt för varje skott. De mindre "skedarna" som satt i små hus vågade jag mig inte på överhuvudtaget att beskjuta, vis av erfarenheten ifrån ett kulfång som jag sköt rakt igenom förra året..


  En 6.35 mm diabol slår hårt när den lämnar mynningen med över 280 mps..


Efter någon timma begav jag mig hemåt, nöjd och glad. Det mättar liksom. Man blir färdig ganska fort och det som saknas är naturligtvis avstånd. En Elite är skapad för de stora vidderna, inte för en korthållsbana på 50 meter. I alla fall om man tavelskjuter. Att plinka blir ju lite av en annan grej. Just att plinka är något som Challengern inte är riktigt lika bra på, inte lika roligt helt enkelt.


FX Airguns Elite flirtar mer med ens sinnen - det snärtiga skottljudet, ett mäktigt "Whooosh" när den stora kvarttumsdiabolen klyver lufthavet med brutal kraft och sedan det mustiga anslagslätet med tillhörande resultat. DÄR finns väldigt mycket känsla. Men sedan, när man har gjort det ett antal gånger....då saknar man avstånden..

Av Johnny Ottosson - 29 juni 2014 00:30


 

En mätning med JSB RS 7.33 gn

 


60 skott med JSB RS - röd linje representerar 10.00 joule E4 (effektgränsen för licensfritt vapen här).  



När det regnar och blåser ute så får man passa på att göra något vettigt inne. Idag föll valet på att köra lite i kronografen. Det jag ville ha reda på är hur Challengern fungerade med en lätt diabol samtidigt som jag ville försäkra mig om att vapnet behåller sin inställning och inte vandrar över eller under den inställningen som jag ursprungligen justerade in den till.


Som de flesta vet så får man normalt sett alltid lite lägre anslagsenergi (o högre utgångshastighet) när man använder för kalibern lätta diaboler. Vad som däremot kanske inte är lika välbekant är också att man vanligtvis också får en betydligt större spridning ifrån skott till skott. 


När jag gjorde min senaste mätning så körde jag JSBH och då fick jag ut ca 10% högre effekt än vid dagens mätning samt en 50% lägre spridning. Oavsett vilket så är jag exceptionellt nöjd med 60 skott inom 16 fps spridning med slumpvis plockade diaboler rakt ut ifrån burken när det handlar om så lätta projektiler. Överlag så tror jag att det är få vapen i kaliber 177 med 10J som utan regulator kan ge en lägre spridning i det här vapnets prisklass eller lägre.


668, 63, 62, 61, 61, 63, 64, 63, 65, 67 - genomsnitt: 664 fps


668, 67, 65, 68, 66, 69, 70, 68, 68, 69 - genomsnitt: 668 fps


674, 67, 69, 71, 71, 72, 70, 70, 60, 71 - genomsnitt: 669 fps


674, 74, 73, 76, 75, 76, 68, 68, 68, 70 - genomsnitt: 672 fps


674, 72, 72, 70, 71, 72, 73, 69, 71, 71 - genomsnitt: 671 fps


666, 65, 64, 67, 64, 66, 64, 63, 63, 63 - genomsnitt: 665 fps


Högsta värde: 676 fps - 206 mps - 9,97 joule

Lägsta värde: 660 fps - 201 mps - 9,61 joule

Tot Genomsnitt: 668 fps - 204 mps - 9,78 joule


I övrigt så tycker jag att kurvan ser riktigt bra ut, förrutom ett retfult 660-värde (skott 29) som faller ur, väldigt lågt. Bortsett ifrån detta så är det inga avvikande spikar eller dropp utan jämna och fina platåer i en harmonisk kurva som ligger nära, men inte riskfullt nära, den licensfria gränsen. Med tunga JSBH så är naturligtvis saken en annan, då blir kurvan jämnare och effekten högre, kanske till och med något enstaka skott på eller över den magiska gränsen.

Av Johnny Ottosson - 28 juni 2014 13:00


BAR backar...lite...


  Nu ända upp till nio gångers förstoring - Good News !!


Idag gick jag ett meddelande ifrån Lloyd på BAR där han påstod att lagen (?) nu har ändrats så att han kan exportera kikarsikten med upp till nio gångers förstoring ifrån sin verksamhet och till exempelvis Sverige. Tidigare så har man ju vägrat att exportera kikarsikten med mer än fyra gångers förstoring.


I praktiken så betraktar jag det som kvalificerat dösnack i båda fallen, det finns ett flertal aktörer i England som med glädje säljer och som non-stop också har sålt optik med valfri förstoring på export till Sverige hela tiden, trots att BAR har nekat allt över fyra gånger och hänvisat till någon form av "lag" som jag aldrig själv har varken sett eller hört talas om. 


Trots att BAR gärna slår på stora trumman över den här fantastiska förändringen så torde den innebära väldigt lite i praktiken, detta då för att entusiaster i Sverige överlag i första hand föredrar kikarsikten med mer än nio gångers förstoring och dels för att BAR ändå inte saluför några sikten som håller hög kvalité och som därmed är dyra nog för att vara intressanta att privatimportera med max nio gångers förstoring.


Så, tyvärr BAR - ni gav bort er försäljning av optik till aktörer som Opticswarehouse och mängder med småhandlare på Ebay när ni själva band ris för egen rumpa igenom att hitta på en tolkning av någon slags "lag" som inte tillät försäljning av intressant optik på export till omvärlden.

Av Johnny Ottosson - 25 juni 2014 12:00



Gamo Coyote


 

Gamos första "egna" PCP lanseras i dagarna..

 


Efter att ha legat sjuk under ett par dagar så är det nu äntligen dags för en uppdatering. Gamo håller just nu på att förbereda lanseringen av sin nya Coyote, deras första egenutvecklade PCP som inte bara är en Gamovariant av ett BSA vapen, som var fallet med Dynamax. Nytt på Coyote är främst avtryckarsystemet, snarlikt det som Gamo lät Theoben använda på sina äldre Rapid-vapen, liksom prislappen - €699.


För denna, för Gamo, saftiga prislapp så får man en tioskotts repeter med bokstock av ett i övrigt traditionellt snitt, låt vara med en smula udda formgivning på stocken med en kolv inspierarad av deras futuristiska plaststockade fjäderbudgetvapen.


Det som jag personligen känner störst tveksamhet inför är idén att saluföra detta vapen utan shroud liksom med ett barrelband som förefaller sitta dikt an mellan pipa och tub. Den typen av konstruktionslöstningar brukar inte vara precisionsbefrämjande så vi får väl hoppas att de tänkbara köparna har sina precisionsreferenser hämtade ifrån Gamos övriga sortimen för att säkerställa full belåtenhet.


Den första versionen ut blir på 20 joule med kaliber 177 men fler versioner är att vänta.



Av Johnny Ottosson - 23 juni 2014 19:30

   


 

Har 16J ett egenvärde?

 


  Första tavlan av två på 50 meter med 10 x JSBH på 10J.


På det svenska luftvapenforumet så diskuterar man just lite runt skillnaden på 10 och 16J. Frågan är naturligtvis extra intressant nu i skenet av vår tävlingsverksamhet. Nackdelarna med 16J tror jag att de flesta har klart för sig:

* Drar mera luft per skott

* Ett högre skottljud vi avfyrningen

* Kräver vapenskåp för förvaringen

* Kräver vapenlicens

* Kräver speciell omtanke vid transport

* Får ett märkbart reducerat andrahandsvärde


Däremot så måste man oavsett 10 eller 10J ha klubbmedlemskap och tävlingslicens samt skyttekort om man vill vara med att tävla. I debutantklasserna så krävs dock inte detta, men då får man i gengäld skjuta på ett färre antal mål.


Kostnadsmässigt sett så är ju skillnaden också stor, ett vapenskåp betingar 2-5000 kr lite beroende på storlek och om man köper nytt eller begagnat. En vapenlicnens kostar 750 kr och man får räkna med ungefär halva andrahandsvärdet på vapnet om man säljer det, förutom en avsevärt längre försäljningstid.

  Andra tavlan av två på 50 meter med 10 x JSBH på 10J.


De fördelar man får av 16J jämfört med 10J är främst en flackare projektilbana samt därtill hörande bättre möjligheter att placera sig bra i tävlingarna. Tidigare så hade man också fler mål på tävlingarna men eftersom man idag kan köra 10J i samma klass som 16J (förutsatt att tävlande har tävlingslicens och skyttekort) så är den skillnaden borta.

Att skjuta 10J på 50 meter ÄR avsevärt svårare än att göra detsamma med 16J, förutsatt lika kalibrar, och i synnerhet så när det blåser. Är det däremot lugnt väder så kan en skicklig skytt i princip skjuta likvärdigt av den enkla anledningen att vi tillämpar 40 mm träffzon. Jämför gärna med mina tavlor ovan där den svarta zonen har formatet av en enkrona, alltså 25 mm. Notera också att det är skjutet med en amerikansk plastbössa i 6000 kronorsklassen och inget state-of-the-art FT-gevär med två eller tre gånger den prislappen. Kikarsiktet var då ställt på x9 förstoring, en bråkdel av vad många skyttar använder till just FT.


Man bör sålunda inte överdriva värdet av 16J kontra 10J utan noga betänka de nackdelar som 16J bär med sig jämfört med licensfria 10J när skillnaden i praktiken bara gör sig tydligt påmind bortom 40 meter och under ogynnsamma förhållanden.


Har man sedan möjlighet att få ut en licens, frågan är då om man vill välja att bränna den på en 16J/177 eller kanske man istället går på ett fullfartsvapen i en grövre kaliber? Den frestelsen är nog svår för de flesta och i synnerhet så när man kan tävla även med vapen som har 45J. Problemet är ju om klassen 45J försvinner i framtiden, då står man där med en 22 bössa som bara kan tävla i 16J - ungefär som jag gör med min Elite fast ett pinnhål högre upp på skalan.


Tänk så mycket enklare det hade varit om man hade fått ett beständigt grepp om hur framtiden ser ut..



Av Johnny Ottosson - 20 juni 2014 17:00



 

Att kunna men inte vilja...

 


Idag så läste jag på forumet att Gubbe äntligen har tagit steget över till 16J, inte minst till glädje för honom själv men till oro för alla medtävlanden i toppligan. Gubbe är utan tvekan en mycket duktig skytt.


Det som dock grämer mig är hur man har misshandlat hans licensansökan.


Enligt egen utsago så skickade han in den i oktober 2013 och fick inte ut den förrens i juni 2014! En liten lätt väntetid på 9 månader! Bara detta är ju en skandal i sig självt. Det som retar mig i sammanhanget är emellertid att han fick den igenom att ringa in och tjata varpå den vips hamnade färdig i brevlådan. Berättelsen har slående likheter med min egen senaste (förhoppningsvis sista) licensansökan. Jag gjorde nämligen precis likadant. Jag ringde in och argumenterade så hux flux blev den färdig dagen därpå. Detta är naturligtvis ingen slump utan ett resultat av att jag och Gubbe hade förmågan att ringa in och övertala.


På detta sätt ska det naturligtvis inte behöva gå till. Alla och envar som betalar samma summa som vi gjorde ska naturligtvis ha ett likadant och korrekt handläggningsförfarande. Själva idén med en kö förfelas ju om man kan gå före i kön då detta per automatik innebär att alla eftervarande hamnar ett pinnhål längre bort. Ännu värre är att problemet till sin natur är strukturellt.


Se bara på skillnaden i handläggningstid mellan licenser för ändamål jakt och för ändamål målskytte. Det är alltid - i alla län - en kortare handläggningstid för jaktvapen än för målskyttevapen. Nu kan man ju frestas till o tro att detta beror på att jaktvapen är enklare att handlägga men detta balanseras enkelt upp av att det går betydligt fler jaktlicenser på en enda målskyttelicens. Även här ska likaprincipen gälla - betalar jag samma summa för en jaktlicens som för en målskyttelicens så ska samma handläggninstid råda.


Att det inte är så i verkligheten beror bara på att våra två jägarförbund är mångdubbelt bättre på att jaga på handläggare och utöva påtryckningar på RPS än vad som är fallet för motsvarande målskytteorganisationer som exempelvis SvSF mfl. Denna lobbykultur parat med tillståndsenhetens bristande integritet underminerar dessvärre effektivt förtroendet för tillståndsenhetens kompetens i att hantera frågan.


Det finns med andra ord goda skäl till att överväga om inte länsstyrelsen åter igen borde sköta licenshanteringen i Sverige.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards