Airpang

Direktlänk till inlägg 13 maj 2015

I regn och rusk...

Av Johnny Ottosson - 13 maj 2015 09:00



 

Inomhusskytte!


     Perfekt för vårt svenska klimat - 100 meter inomhus!


Jag vet inte om det är ålderns bekvämlighet eller en allt större förkärlek för effektsvaga vapen som gör att jag har känt ett allt större intresse för inomhusskytte. Trots att vi nu har den bästa tiden framför oss med vår och sommar så har dessa underbara dagar ändå låtit vänta på sig, inte minst här på västkusten med de senaste veckornas regn och blåst.


På hösten och vintern däremot, då går de flesta av oss entusiaster till ide. De enda undantagen brukar vara de som skjuter typ 10 meter inomhus i sin bostad eller möjligtvis de fåtal som endera har en annan bra lång plats att skjuta över inomhus eller som ändå trotsar väder och vind igenom att fortsätta utomhusskyttet.


För - handen på hjärtat - här i Sverige så är det ganska få dagar på året som har lagom varmt väder och perfekt vindstilla förhållanden för skytte utomhus. Dessa få dagar som trots allt förekommer ska dessutom passa in i ens övriga livspussel med alla dess andra aktiviteter.


Egentligen så har jag aldrig skjutit speciellt mycket inomhus. I ungdomen sköt jag på landet, över kohagar och ängar. Senare sköt jag över en industritomt på min dåvarande arbetsplats och i ett övergivet grustag. Under några år flyttade jag ut på landsbygden och sköt ifrån ett fönster i mitt hus över en jättestor egen tomt. Slutligen så hamnade jag i en skytteklubb som gick i backen och nu lånar jag en inomhuslokal hos en god väns egna företag.


Just detta sista steg har varit lite av en ögonöppnare. När man börjar skjuta inomhus på lite längre avstånd än tiotalet meter, så börjar man inse hur mycket väder och vind påverkar ens skytte. Nu tänker jag inte bara på att man alltid slipper kyla, mörker, regn och vind utan skyttet blir dessutom mer avslappnande. Man VET att alla betingelser blir helt perfekta och att det resultat som man sedan presterar verkligen ÄR det som man själv skapar utan en betydande inverkan av slumpen på grund av yttre omständigheter, över vilka man inte råder.


Just avsaknaden av vind gör dessutom att vapnens förmåga växer. Ett gevär som vanligtvis har en vettig räckvidd för en meningsfull praktisk precision på 30 meter utomhus under vanliga omständigheter får ytterligare 10 meter inomhus. Detta gör att även effektsvaga vapen, typ 5.00 & 7.50 joule blir betydligt mer meningsfulla här än utomhus. 


Har då lägre effekt ett egenvärde?


Jag tycker det. Man får mer dämpat skottläte (avfyrning, flykt- och anslagsljud), fler skott på fyllningen alternativt mindre rekyl och mildare påfrestningar på projektilfången. Detta då utan att man drabbas av de klenare vapnens främsta nackdelar av en sämre räckvidd. Visst, räckvidden för ett vapen med längre utgångshastighet är alltid kortare än för motsvarande vapen med högre utgångshastighet, men i det flesta fall så räcker räckvidden ändå gott till för den skjutlängdsmöjlighet som vanligtvis finns till hands.


Så, har ni möjlighet att komma åt att skjuta inomhus - ta vara på den möjligheten och testa skytte på ett annat och mycket bekvämare sätt.







 
 
Ingen bild

Archon

14 maj 2015 10:00

Hög effekt är väl egentligen bara intressant om man vill döda andra levande varelser eller om man av någon outgrundlig anledning vill ägna sig åt skytte på långa avstånd. Jag bor själv i en lägenhet i en större tätort. Nästan allt mitt skytte sker i den egna bostaden. Därför är lägre effekt snarare ett plus än en nackdel i mitt fall. Samtliga mina vapen ligger på mellan 6-10 joule. Dom få gånger jag skjuter utanför lägenheten brukar skjutavståndet ligga på cirka 20-25 meter som högst. Träffar alldeles utmärkt på detta avstånd. Problemet är att många av vapnen som säljs i handeln egentligen är avsedda för betydligt högre effekter, men som är strypta för att passa in under vår lagstiftning. Det gäller att vara lite uppmärksam och införskaffa vapen som är optimerade för just 10 joule (om man nu har för avsikt att skjuta lagligt, vill säga). Då får man i regel en bättre skjutupplevelse. Det gäller att ha ett vapen som motsvarar ens egna behov.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards