Airpang

Alla inlägg under augusti 2021

Av Johnny Ottosson - 30 augusti 2021 18:30


Old School!


 

Ett vapen med en tidlös formfaktor från en era när få hade hört talas om bullpups.


 

Äntligen så kom jag i helgen över en möjlighet att damma av min gamla FX Airguns Elite och det hann bli några tavlor över 50 meter mest för att se så att allt fungerade som det skulle. Numera så är det tyvärr sällan som jag luftar den här bössan vilket främst beror på att det tar tid att åka till en lämplig skjutplats där man kan sträcka ut ett sådant vapen på ett säkert sätt utan att störa någon.

 

Roligt var det i alla fall och naturligtvis en enorm kontrast till min Crosman bullpup som jag använder till 99 procent av allt mitt skytte. När man så pass sällan har möjlighet att rasta kaliber 25 på långa avstånd så blir man alltid lika överraskad över kapaciteten hos dagens, eller i detta fall faktiskt gårdagens, moderna PCP.

 

Visst, min gamla Elite är mer än 10 år nu, men i fråga om praktisk precision så hävdar den sig fortfarande gott med solida enskottsbilder på serier om fem skott över 50 meter, åtminstone i måttlig eller ingen vind. Den tekniska utvecklingen stormar emellertid alltid vidare och utvecklingstempot hos FX Airguns är alltid hysteriskt och kompromisslöst vilket innebär att mycket har hänt sedan 2011.

 

Idag finns slugs och pipliners med särskilda profiler för olika diaboler och dessutom den gängse utvecklingen med fler skott på fyllningen och ännu högre anslagsenergier. Detta är naturligtvis alltid fördelsfullt och i synnerhet på de som dristar sig att skjuta över ännu längre distanser än 50 meter men med handen på hjärtat så tycker jag ändå att min Elite och Royale-serien som helhet har åldrats väl. På 50 meter finns den praktiska precisionen på en mer än tillräckligt god nivå - min exemplar levererar 58 joule med numera ganska lätta 25.40 JSB från 875 fps (runt 260 mps), och ger runt 60-65 fina skott ur den 400 cc tub som jag nu har monterad.

 

Riktigt tyst är det också med dess jättelika shroud. Däremot så är den en veritabel åra, inte bara i relation till min Crosman bullpup som är mindre än hälften så lång, utan till PCP i allmänhet ty 120 cm är en aktningsvärd längd, även om vapnet som sådant är välbalanserat. Sitter man väl stilla i en skjutbänk så spelar detta naturligtvis ingen praktisk roll, det kan faktiskt vara en fördel eftersom den utgör en mycket stadig skjutplattform, men när man manövrerar runt bössan eller transporterar den så är 120 cm sannerligen en ordentlig längd och långt ifrån alla bilar kan ta dess koffert i bagaget utan att man behöver fälla åtminstone ett säte.

 

 

Min Elite har haft sin Bushnell Legend i snart 10 år och det fungerar utmärkt ännu.


 

Högst upp tronar sedan länge en nästan lika antik Bushnell Legend 5-15/42 som jag köpte begagnad men oanvänd av min framlidne vän Bosse Wendelbacke för mer än 10 år sedan. Även den var sin tids bästa i sin kategori och har också mött tidens tand väl. Också här saknas moderna finesser som FFP och sidohjulsjustering för parallax men glaset är klart, förstoringen krispig och justeringen distinkt.

 

Hela paketet är alltså av den gamla skolan men på objektiva grunder naturligtvis lika välfungerande nu som för ett decennium sedan, trots att utvecklingen har rusat fram med ursinnig kraft år efter år. Avslutningsvis så blev det en mycket fin söndag, vackert väder, varmt för årstiden, nästan helt vindstilla och en enskild ostörd skjutplats.

 

Vad mer kan man önska från en perfekt dag?

Av Johnny Ottosson - 19 augusti 2021 18:30


Bara trendigt eller riktigt meningsfullt?


 

Kikarsikten med First Focal Plane har blivit både billigare och vanligare.


 

I takt med att First Focal Plane kikarsikten (FFP) har sjunkit i pris och blivit allt mer talrika på marknaden så är det många entusiaster som har fått upp ögonen för dessa.

 

Som de flesta av er förmodligen känner till så ligger skillnaden mellan dessa och konventionella Second Focal Plane (SFP) i att FFP har konstant avstånd mellan markeringarna på riktmedlet, helt oavsett vald förstoring. En effekt av detta är också att storleken på riktmedlet är proportionellt mot motivet och inte av samma storlek igenom alla förstoringsgrader.

 

När har man då nytta av respektive variant, i praktiken?

 

Till att börja med så behöver man inte FFP om man skjuter på så korta avstånd så att man inte behöver laborera med att hålla över eller att hålla under. Har man exempelvis 10J/.177 och skjuter på maximalt 30 meter så kan man som regel hålla rakt på målet och ändå träffa. Om man skjuter på ett känt avstånd eller hela tiden på samma avstånd så behöver man inte heller FFP, liksom om man skjuter på samma förstoringsgrad.

 

Detta sagt så om man skjuter över långa avstånd och behöver eller vill avstånds bestämma med hjälp av kikarsiktet samt skiftar förstoringsgrad på olika avstånd samtidigt – då är FFP en stor tillgång.

 

AAR on Air presenterar en serie överkomliga sikten med FFP.


 

Rent praktiskt så fungerar det på så sätt att man betraktar målet med högsta tänkbara förstoring, sedan vrider man på parallaxjusteringen till dess att målet framstår som klart och tydligt i sikt bilden. På parallaxratten kan man nu se på vilket avstånd målet befinner sig. När detta är gjort kan man välja valfri förstoring samt använda sina mildots i riktmedlet för att kunna hålla över/under eller höger/vänster för att träffa rakt på i enlighet med det antal dots som man vet att det aktuella avståndet motsvarar.

 

Alltså, i situationer då man är bortanför den räckvidd som vapnet kan få projektilen att träffa rakt på, i situationer när avståndet till målet är okänt och i situationer där man dessutom skiftar förstoringsgrad. Bortsett ifrån dessa praktiska anledningar så kan man ju naturligtvis välja FFP för att man tycker att det är fräckt, hightech eller allmänt estetiskt tilltalande med till exempel supersmalt riktmedel.

 

Hade jag själv valt ett FFP (jag har inget sådant för närvarande) så hade jag valt med en hög förstoring så att man just ska kunna avståndsberäkna och därmed dra nytta av finessen hos FFP med dess konstanta avstånd mellan markeringarna i riktmedlet. Idag skjuter jag emellertid på kortare avstånd och då behöver jag inte FFP och har därför inte lust att ”betala” för dess nackdelar i form av högre vikt och mer skrymmande format.

 

I framtiden däremot om jag skulle skjuta mera på längre avstånd med min gamla FX Airguns Elite .25 så hade jag övervägt FFP, jag har ju tidigare använt ett sådan (Lightstream) och varit mycket nöjd med funktionen.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards