Airpang

Alla inlägg under januari 2022

Av Johnny Ottosson - 30 januari 2022 17:30



Gammal bössa med ny kronograf!


 

Min gamla BSA Ultra är nu 16 år gammal men levererar fortfarande samma prestanda som ny!


Idag prövade jag mitt gamla BSA med den nya kronografen, en riktig science-fiction produkt på den tiden som BSA lämnade fabriken, åtminstone för gemene man. Att dra även vapen som man sällan använder igenom kronografen är alltid nyttigt, det är bra för vapen att röra på sig ibland och samtidigt så får man verifierat att allting fungerar som det borde göra.


 

En så här fin kurva producerar kronografen helt på egen hand med sin egna programvara.


Själva monteringen var mycket enkel, två gummiband på avsedd plats runt kronografens fäste och den främre delen på vapnet så kunde mätningen äga rum direkt, efter att man hade angivit vilka projektiler man avsåg att mäta med. Jag sköt totalt 30 skott, varav 25 stycken låg inom kurvan, och inte en enda notering missades.


 

Med hjäp av gratisappen ChAirGun så kan man enkelt få en tydligare redovisning.


Själva mätningen kan enkelt genomföras antingen igenom att man skjuter rakt ut i tomma luften eller att man passar på att skjuta lite som vanligt medan kronografen arbetar i bakgrunden - förbluffande smidigt. När alla värden var registrerade så lade jag snabbt och lätt in dem i appen ChAirGun och kunde då tydligt få fram ballistiska prestanda och se hur anslagsenergin förändras över avstånd. Såväl kronografens mjukvara som ChAirGun sköts enkelt med en och samma smartphone - vilken fantastisk utveckling på bara de senaste 10 åren!


 

BSA Ultra har aldrig varit ett speciellt kraftfullt licensvapen.


Som de flesta vet så är min BSA en modell som ursprungligen utvecklades för den inhemska brittiska marknaden för jakt på korta avstånd ifrån trånga utrymmen, som innefrån en bil, i ett gömsle eller liknande. En kort pipa på bara 310 mm för att effekten blir måttlig och nästan alla Ultra såldes i England och då precis under 12 fpe/16 joule. Man tillverkade dock några batcher för USA och Spanien och dessa gick från fabrik med lite trimmade drivkälla för 18 fpe/24 joule. Det är en av dessa som jag på den tiden (2006) köpte online från BAR.


 

Ett lämpligt inskjutningsavstånd blev 30 meter.


BSAs Ultra hamnade alltså rätt långt ifrån de ca 33 fpe/45 joule som var normen då för ett PCP med kaliber 22 på full effekt och ska därförs ses som en förstärkt eller trimmand 12 fpe bössa. Den är sådeles inte optimal för 50 meter men ut till 30-35 meter så har den en grym praktisk precision och den anslagsenergi som levereras räcker med god marginal till för allt det vilt som är aktuellt vid luftvapenjakt. Ända borta vid ca 35 meter så har den mer anslagsenergi än vad ett UK-vapen har vid mynningen! Vi snackar trots allt om en anslagsenergi som ligger på samma nivå som en Diana ur 48 eller 50-serien och mer effekt än vad man kan få ur de allra flesta fjädervapen, bara som perspektiv.



Av Johnny Ottosson - 16 januari 2022 12:00

 

 

The Great White One!  

 

Tio år går förbluffande fort så nu är det dags att byta flaska igen!   

 

 

Då har till sist stunden kommit att byta luftkälla. Istället för min 7 liter Faber så blir det nu en 12 liter EuroCylinder, båda 300 Bar. Detta är då min tredje dykflaska.

 

Den första köpte jag för 1000 kr på hösten 2004 begagnad, lade 495 kr på besiktning för 5 år 2009 och använde den till 2013 då jag sålde den för en tusenlapp eftersom jag fick möjlighet att köpa en nyare flaska från den nu tyvärr framlidne Bosse Wendelbacke för – gissa vad – 1000 kr.

 

Denna flaska fick jag renovera och fick den därmed också besiktigad för 1095 kr och den blev med detta certifierad för teknisk luft med 10 år. Nu kommer den att gå ut i oktober 2023 så därför tänker jag annonsera ut den för – ni gissade rätt – 1000 kr.

 

Tanken att uppgradera till 12 liter har ju funnits länge och blev mer påträngande när Räddningstjänsten här i Stenungssund plötsligt höjde från 75 till 200 (!) kr för en fyllning (oavsett flaskstorlek).

 

Detta, i kombination med att jag aldrig flyttar flaskan utom när den behöver fyllas, gör att 12 liter känns som ett naturligt val. Då jag till 99 procent använder min Crosman så kan jag fylla dess 60 cc stora tub hela 163 fulla fyllningar, vilket innebär 9780 skott på fyllningen.

 

Accepterar jag halva fyllningar, alltså ner till 30 skott på en fyllning så når jag nära 13.000 skott.

 

Ponerar vi 120 skott på vecka (två tillfällen á 60 skott) så handlar det om 81 respektive 216 veckor mellan fyllningarna, eller ett och ett halvt år och drygt 4 år.


I praktiken så buffrar jag dock luft igenom min buddy, vilket ger vissa förluster och dessutom så använder jag luft för att underhålla och då o då även bruka passiva vapen från den övriga samlingen så realistiskt sett så räknar jag med att fylla en gång om året, det är ju trots allt trist med att köra delvisa överfyllningar till vapnet.  Bortsett ifrån att det är bekvämt att inte behöva fylla så ofta så är en dykflaska i regel betydligt driftsäkrare och har mindre löpande kostnader än en egen kinakompressor – liksom att man naturligtvis får så ren och torr luft som bara är möjligt att uppbringa.


Vad kostar då kalaset?


Eftersom jag valde en fabriksny flaska så blir det naturligtvis mer pengar, här 3890 kr och jag slipper frakt då jag kan hämta upp den lokalt över disk (i Göteborg), i detta ingår även att den levereras laddad med 310 Bar. Mitt enda tillval var ett handtag för 150 kr som man skruvar på flaskans hals för att få en bekvämare hantering då den trots allt blir väldigt tung med över 19 kg.


 

Även Hurricane hade ett attraktivt alternativ med ett fyllkit på köpet!


Jag övervägde även Hurricane som sålde en motsvarande flaska från Best Fittings (?) för 4395 kr men till detta kom då 495 kr för frakt och 200 kr för fyllning när flaskan anlände då den bara får fraktas tom.


Till Hurricanes fördel ska sägas att där ingår också fyllkit, värde åtminstone en tusenlapp allena.


Hade man hämtat över disk så slipper man naturligtvis frakten och kan säkert även där få den fylld men Vittsjö ligger dessvärre inte precis nästgårds för de flesta människor och jag hade tyvärr ingen tjänsteresa förbi under överskådlig tid på grund av pandemin, något som jag annars har då o då.


Därav att det blev till att handla lokalt den här gången, även om jag annars gärna stödjer Hurricane då det är viktigt för hobbyn att vi har en så välsorterad handlare i landet.


 

Den nya flaskan sida-vid-sida med den gamla.


Som en prolog kan nämnas att jag sålde min gamla flaska dagen därpå för en tusenlapp, som begärt. Jag träffade den mycket trevlige köparen live utanför Göteborg och slapp därför att frakta flaskan. Nu hoppas jag bara att den kommer att glädja honom lika mycket som den har varit en tillgång för mig genom åren.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards