Airpang

Direktlänk till inlägg 11 april 2023

Lite mera krut...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00


Brno nummer 5


Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.  


Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har ju sedan 20 år tillbaka en Ruger 1022, som jag presenterade här nyligen i Airpang, men nu blev det så att jag köpte ännu en.


Upprinnelsen till detta var att jag övervägde att köpa ett PCP för jakt klass IV men kunde då konstatera att detta skulle vara en affär på minst 15.000 - kanske snarare 20.000 kr! Anledningen till önskemålet var de större distanser som jag nu disponerar i mitt nya boende, där jag kan få ut till 70-75 meter på egen tomt.


En enkel bruksstock av valnöt 


Målsättningen var att skaffa ett vapen som skjuter bättre på 70 meter än min gamla FX Airguns Elite eller nyss nämnda Ruger och i synnerhet så under dålig väderlek med vind etc. Då en god vän bestämde sig för att satsa på en FX Airguns Panthera så väcktes tanken på att gå den andra vägen själv och köpa en så välskjutande men så billig 22 LR som möjligt för att kunna jämföra mot varandra.


Hur mycket vettig precision kan man få för hur lite pengar alltså.


Efter att ha spejat på marknaden över begagnat och även övervägt nytt sedan november så blev det nu i mars ett inköp. Licensen för jakt skickades in 230318 och bifölls med licens i brevlådan 230331 – raskt arbetat av handläggarna i Västra Götaland. Bössan var en Brno modell 5 som var tillverkad 1958 och med 100 procent nyskick för metallen och 95 procent nyskick för valnötsstocken. Ingick gjorde även ett skenmontage av stål som var original samt en enkel vapenrem för summa 3400 kr + 375 kr för licensavgiften.


Precis samma storlek på kornfoten som hos Ruger 1022! 


Då Brno har exakt samma dimensioner på kornsiktesfoten som Ruger 1022 håller på sin .720-pipa så flyttade jag över ljuddämparen, som passade perfekt på Brno – mycket praktiskt. På samma sätt så skiftade jag över mitt Leupold 2-7/33 Rimfire till Brno och tänker satsa på ett rödpunkt eller Leupold 4/28 för Rugern istället framöver.


Här kan jag både ha ljuddämpare och inte göra åverkan på vapnet.  


Med andra ord så blev det inga större investeringar i samband med inköpet, det enda jag dristade mig till att handla var ett extra magasin á 544 kr ink frakt. Det känns alltid bra att ha 2 magasin, om ett skulle krångla och det ger dessutom bättre flyt i skyttet. Båda dessa är tillverkade i stål och rymmer 5 patroner.


Kikarsiktet blev Leupold 2-7/33 Rimfire från Rugern 


Med bössan hemma och i famnen så kunde jag förutom det enastående nyskicket även konstatera – vilket hantverk! Allting är metall eller trä, ingen plast någonstans. Allt är oerhört solitt och påkostat, smidda delar som har frästs fram - filat och polerat - förmodligen det mesta för hand. En ganska slående kontrast mot många av dagens vapen framställda av CNC-fräst aluminium och olika plaster, maskinskapat av diverse underleverantörer i många fall. Inget fel på det sistnämnda rent ekonomiskt eller praktiskt sett men det blir ändå en smula själlöst.


Bara att sitta och filosofera lite över detta vapen var inspirerande. När det byggdes 1958 så var min framlidne far 20 år gammal och gjorde lumpen, han lämnade ju oss i somras vid 84 års ålder. Den som föddes 1958 är detta år 2023 ålderspensionär. Det är sannerligen ganska ordentlig tidsperiod, tänk att den har överlevt så länge i ett sådant enastående skick.


En helt perfekt blånering efter 65 år!  


Själv så hittade jag bössan på Blocket och slog till direkt, osedd. Jag hade lite korrespondens med en mycket trevlig säljare och eftersom en dubbel säkerhetsfrakt (slutstycke + resten av vapnet) tillsammans skulle kosta nära 900 kr så beslöt jag och min hustru oss för att ta en lite dagsutflykt i form av en roadtrip till Värmland, där köparen bodde. Då bilen drog 0.39 upp och 0.37 ner så landade bränslekostnaden på 450 kr, vilket ändå gjorde utflykten lika lönsam som trevlig.


Säljaren med familj var bosatt utanför en lindrigt befolkad plats som kallas Västra Ämtervik och efter en stunds skumpande på usla och delvis frusna grusvägar så anlände vi till ett ensligt beläget torp. Säljaren visade sig även i verkligheten vara otroligt sympatisk, en jovialisk herre med burrigt rött skägg och jordbrukstypisk klädsel. Då jag identifierade några Linderödssvin i en hage bredvid (fördelen med att arbeta på Lantmännen) så förbrödrades vi direkt och jag förärades omgående en rundvandring i hans svinhus, till min kära hustru skepsis.


Öppna riktmedel av hög kvalitet men visst vill man använda kikarsikte med den här potentialen?  


Det visade sig att den gode mannen och hans fru tillhörde ”alternativ-rörelsen” och satte en ära i att själva producera allt som de själva konsumerade. Här fanns förutom svin och höns även en imponerande köksträdgård och omfattande odlingsland. Förutom en liten midjehög grabb så bestod familjen även av en då blott 11 dagar bebis som frun stolt förkunnade att hon födde i torpets kök, enbart med maken som assistent. Hurstrun var av den mer jordnära och robusta typen som föreföll lika glad på tanken att sköta grisar som att köra traktor liksom att föda barn utan modern läkekonst – ”bara att ta i”.


Bonden visade sig dessutom samla på vapen med lika stor entusiasm som grisar och förevisade belåtet några klenoder ur kollektionen, exempelvis ett Mauser Freizeitgewehr från 1936 med original kikarsikte i stål från Carl Zeiss med riktigt tunt miniformat. Efter en stunds trevlig samvaro så började vi emellertid till sist färden söderut innan mörkret kom ikapp oss. Som jag förstod saken så hade vapnet stått osålt ett tag och därefter avyttrats till den förste ägaren. Han hade använt den ytterst sporadiskt under 60 år då den mest har stått i förvar. Förra året så köpte säljaren den, gjorde rent den ordentligt och hann egentligen inte så mycket mer innan bössan behövde byta ägare för att ge en ledig plats i vapengarderoben. På så sätt så blev jag den tredje privata innehavaren av den.


Visst funkar det även i tät skog men jag ser mest fram mot öppna ytor.  


Då jag ju har haft min Ruger under 20 år så hoppas jag kunna förvalta även denna Brno under kanske 30 till 40 år - i den bästa av världar - innan nästa ägare får avnjuta den. På detta sätt så hade jag och säljaren en samsyn - denna klenod ska ansvarsfullt brukas på ett försiktigt sätt för framtiden och definitivt aldrig någonsin pipkapas eller lemlästas på något annat sätt. Har den överlevt 65 år så ska jag göra allt jag själv kan för att lämna vidare den i samma skick som den håller nu – det är den väl värd.


Hur känns den då att skjuta?


Mekanism som ett kassaskåp!  


Solid som ett kassaskåp, gedigen men ändå märkvärdigt mjuk och behaglig. Den känns helt enkelt kvalité. Med millimeterprecision så kunde jag passa in min Leupold både vad gäller frigången under siktets sadel mot skenan i skenmontaget liksom repeterhandtagets vinkel och frigång från okularet. Den enda nackdelen var att objektivet kommer så nära det bakre öppna riktmedlet att jag inte kan använda sedvanliga flip-ups utan måste försöka hitta den ovanligare typen där skyddslocket vrids åt sidan istället för att flippas upp.


Ett långt men smäckert vapen.  


Raskt så började jag tillsammans med min nu 18 år gamla son Erik att provskjuta min kollektion av ammunition. Till skillnad från Rugern så var denna Brno en riktig allätare och levererade bra eller rent av lysande träffbilder med de flesta sorterna, med ett retfullt undantag av extremt långsamma projektiler typ Zimmer etc.


Fästet som jag fick med till vapnet passade perfekt med min Leupold  


Däremot så spelade subsonic, supersonic eller hyper-velocity ingen roll. Billiga Norma tillhörde vinnarna, liksom CCI och Aguila så nu väntar lite fördjupade tester för att se vilken av dessa som går absolut bäst.

 
 
Ingen bild

Pellgun 150

15 april 2023 18:48

Härligt köp med provinuensen o allt o som sagt - steel is real.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 20:00

BSA Silverstar!   BSA Silverstar - finns även som Daisy 599 En lite udda nisch på marknaden för PCP är vad många kallar för flexguns, alltså vapen som är byggda för att hantera olika roller eller situationer med en god förmåga till anp...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards