Airpang

Alla inlägg under juli 2010

Av Johnny Ottosson - 31 juli 2010 21:57


Laxås sommarträff 2010



Idag bar det av till Laxå och med fint väder och dessutom helt myggfritt så blev det en strålande dag, sånär på lite dålig uppslutning och växlande vindar. En bra bana, om än med ganska korta avstånd, samt bra konkurrens av de bästa skyttarna närvarande på en och samma gång gjorde att det blev tätt i toppen.


Mina egna prestationer blev dessvärre blygsamma, 18 poäng med öppna riktmedel var ett klart nedköp jämfört med 26 poäng förra gången. BSA Ultra hos PCP fullpower gav 24 (?) poäng, obetydligt över förra gångens 22 poäng. Kanske dags att byta ut Ultran nu när jag ändå har träffat en intresserad köpare av modellen här på träffen?


CZ200T gick betydligt bättre med 34 (?) poäng jämfört med 29 poäng förra gången och sköt i klassen om PCP upp till 10J.


I övrigt så var det en mycket trevlig och välordnad träff, som vanligt. Extra kul var det att träffa Erik (Moderatorn på Airgun) live, för första gången. En precis lika trevlig kille i verkligheten som online. Andra profiler som kom fram i ljuset var Buckshot samt Fredrik Axelsson, som sällan besöker träffar numera men som har lovat bättring på detta.


Golle och G-sor-gänget var där med den alltid så jovialiske Öberg som höll låda om väder och vind, mycket trevligt. Kul med en handlare som regelbundet besöker tävlingarna och erbjuder ett intressant och varierat utbud. Någon frågade för övrigt vem som egentligen var Öberg varpå en annan deltagare spontant svarade -"-Tänk Eskil Erlandsson", varpå det övriga sällskapet kluckade förtjust av skratt.


Annars förlöpte träffen som den skulle förutom för den skjutglade tävlanden i klassen för Öppna Riktmedel som till den övriga gruppens förvåning raskt riktade vapnet i 45 grader bort ifrån målen och avfyrade!? Stor förvirring uppstod då innan det visade sig att det låg en orange lerduva en bit bort i buskarna som han misstog för ett fallmål - till allmän munterhet..


Målen var numera lite udda sprejmålade med ränder, inskjutningskors och ett mål hade till och med en falsk riktpunkt i form av en påmålad röd prick vid sidan om träffzonen för målet.


Kul också med Mika som roade deltagarna med sin bigbore monsterbössa som dånade loss över inskjutningsbanan igenom att leverera nära 300J (!) med projektiler på 240 grains!



Av Johnny Ottosson - 29 juli 2010 11:51


Ännu bättre väder utlovas !


Även om det verkar regnigt och uselt på många ställen i landet nu så utlovas mycket fint väder till träffen på lördag, den senaste prognosen är som följer:


"Ca 7 sekundmeter vind nordost, temperatur 21-23 grader samt sol ifrån en molnfri himmel. Luftfuktighet ca 40 procent"


Just att få sol är värdefullt då det bromsar Laxås legendariska bestånd av mygg. Vinden brukar vara lugnare eftersom en stor del av skyttet sker i relativt tät skog.


Mycket lovande förutsättningar inför lördagen med andra ord, förhoppningsvis så får vi dessutom en riktigt bra uppslutning med tanke på tidpunkten på året.



Av Johnny Ottosson - 28 juli 2010 20:23


Long Range Lonestar


  

Härlig semester, sola på altanen och vänta på vindstilla...

 

Idag har det varit en mycket trevlig dag. Att ligga o sola på altanen i väntan på vindstilla väder är onekligen mycket trivsamt. Rätt som det är avtar vinden och då kan man skjuta lite. Eftersom stora delar av grannskapet endera är på semester eller på arbetet så passade jag på att låna lite mark för att få ut 100 meters bana här hemmavid.


Sandstig har ju skjutit 100 meter på 15.50 mm vill jag minnas och Tomaz låg inte långt efter med sin specialbyggda Hatsan. Det vore därför kul o testa ytterligare 20 meter då jag tidigare som längst har skjutit 80 meter med Lonestar som då presterade 12 mm som bäst med 5 skott i rak serie.


  

I mitten vänster så är måltavlan inringad - 100 meter är längre än man tror..


Utanför mitt hus så har vi vidsträckta fält som nu är stubbade och det finns alltid mängder med duvor eftersom stubbåkern gav mängder med spill när den slogs. För övrigt så är det underbara ytor att använda för målskytte om bara havsvinden ligger helt lugn.

  

Bästa tavlan gav ett genomsnitt av 22.00 mm.

 

Jag sköt tre tavlor, alltså en fyllning, totalt 15 skott. Sista tavlan gav 36 mm och den första 26 mm. Mittentavlan syns ovan. Med tanke på vindförhållanden och liknande så är jag mycket nöjd, allt var ju skjutit ifrån bipod. Med säckar och bättre förutsättningar i övrigt så borde ytterligare 5 mm inte vara omöjligt att lösa en riktigt bra dag.


Trots avståndet, 100 meter är grymt drygt, så är effekten av träffarna spektakulär. Vid fulla 100 meter så håller diabolen fortfarande 180 mps och drygt 34 joule! Översätter man till jaktliga termer så drar den rakt igenom även den fetaste ringduva på detta avstånd och lämnar en sårkanal av en blyertspennas grovlek...


Jämför man med Sandstigs Royale så har den bössan ungefär samma hastighet, alltså ca 180 mps, men den klenare kalibern betyder att enbart 20 joule kvarstår. Ändå är det en rätt vass PCP som levererar närmare 45 joule vid mynningen när han skjuter med JSB Heavys på dryga 18 grains.


Den här typen av extrema 25 vapen är inget roligt att leva med, här överskuggar helt klart de praktiska nackdelarna vapnens fördelar, men ibland så är de faktiskt sanslöst roliga att skjuta med - i lagom doser...

Av Johnny Ottosson - 28 juli 2010 18:30


 

Dags för kronografen igen..



Idag testade jag S200T med den nya 16J hammarfjädern och fick ut ungefär det antal skott som jag förväntade mig för ett UK-vapen, fast med 10J.


Ammunitionen var JSB Express 7.90 grains:


Från 170 Bar: 626-21-20-22-25-26-25-27-26-25


Från 155 Bar: 630-35-33-30-27-21-30-27-23-27


Från 140 Bar: 622-30-24-28-26-27-26-23-23-21


Från 130 Bar: 624-19-24-18-24-24-20-17-17-17


Från 115 Bar: 615-21-23-14-20


Totalt 45 skott på 60 Bar = 0.75 Bar/skott.


Högsta: 635 fps, lägsta: 614 fps, spridning: 21 fps.


Lägsta anslagsenergi V0: 8.97 joule

Högsta anslagsenergi V0: 9.59 joule


Uppenbarligen så är ventilen öppen nu under en längre tid eftersom jag får ungefär 2 joule mera effekt men detta sker ju till priset av färre antal skott inom 20 fps spridning. Nu började jag kanske lite snålt med bara 170 Bar vilket är starttryck när man kör med 7.50 joule och borde kanske ha startat vid 190 Bar istället, vilket är rekomenderat för 16 joule. Hade jag startat på säg 195 Bar så hade jag säkert erhållit 50 skott inom 20 fps spridning.


Jag förlorar alltså halva luftmängden (50 skott jämfört med 100 skott) på att gå upp enbart 2 joule!


Hade jag nu haft en större öppning på transferporten så hade jag sannolikt fått ut 14-15 joule på samma luftförbrukning. Att skjuta detta vapen på 10 joule är med andra ord ganska oekonomiskt. Endera så ska den gå på 7.00-7.50 joule eller på 15-16 joule. Då får man bättre valuta för investerad luftmängd.

Av Johnny Ottosson - 28 juli 2010 15:58


Inskjutning !


  

Dags för Ultran att skjutas in på div olika avstånd..

 

Sköt att ha semester o kunna skjuta in sina olika vapen i lugn och ro inför Laxå, eller hur Sandstig? Nä, just det ja - du hade rätt fullt på jobbet nu precis efter att du började i förrgår efter semestern. Vindstilla, underbart solsken och +23 grader, vad mera kan man önska?


  

Inskjutning av Ultran..

 

Ultran är inte vad jag normalt kallar för välskjutande men ibland så glimmar den till och ovanstående 5-skottsbild var faktiskt skjuten helt på frihand stående på 30 meter?! Ibland så förvånar man sig själv också, jag får säkerligen lägga den träffbilden under kategorin mera tur än skicklighet..

 

Väl mött på lördag...

Av Johnny Ottosson - 28 juli 2010 14:33


 

Avslöjad !!


I samband med att jag blev bannad på Airgun så anförde man "spridandet av nazistisk propaganda" som skäl, vilket ju som bekant var rent nys. Lite förundrad och  en smula förolämpad över detta så tänkte jag minsann skoja lite med dem och samtidigt testa hur utvecklad och effektiv naziradar som de egentligen har.


Egentligen så ska man inte skämta om politiska doktriner som nazism, kommunism och islamism vilka ligger till grunden för ofattbara brott mot mänskligheten men om man nu slår sig för bröstet och result bannar misstänkt naziverksamhet (vilket jag tycker är helt utmärkt) så måste man ju självfallet vara mycket alerta mot detta även när inte just JAG råkar vara inblandad, eller hur?




Så, vad ska vi dra till med? Varför inte Hitler, detta torde ju de flesta tydligt förknippa med nazism? Många användare på forum brukar göra anagram över sina namn, ett känt exempel är ju Nahoj som egentligen hette Johan.

Kort sagt så körde jag samma princip och slog till med Reltih, det kan ju inte vara så avancerat att genomskåda om man nu är uttalat känslig mot just nazism. Namnet är ju så uppenbart så att det kanske till och med finns med i registret över förbjudna användarnamn så för säkerhets skull så lade jag till 88.

Varför då 88? Jo, 88 i sifferform (åttioåtta) används inom nynazistiska kretsar som noaord för frasen "Heil Hitler". Detta då bokstaven H är den åttonde i det latinska alfabetet. Talet 88 har därför används i nazistiska bandnamn och tidskrifter, exempelvis vit makt-banden Section 88, Warfare 88 och Konkwista 88.

Mera nazistiskt än så kan ju knappast att användarnamn bli, eller hur?

Den gode Reltih88 med hemort Berlin gjorde därmed entré och jag räknade kallt med att bli avslöjad tämligen direkt. Icke då? Dag efter dag så kunde jag problemfritt logga in?? Då bestämde jag mig för att exponera användarnamnet ännu mera, detta igenom att ligga online flera timmar i streck nonstop.

Fortfarande ingen reaktion..?!?

Nu började jag bli lite fundersam, jag skickade PM till vänner och bekanta och fick lite blandade reaktioner. Någon tyckte att det var ett barnsligt spratt, andra höjde liksom jag på ögonbrynen över att inget händer men två personer svarade spontant att de direkt förstod att det var jag...?

Kunde det vara så att ansvariga Moderatorer också genomskådade saken och lät mig hållas bara för att skämta tillbaka...?

Dagarna rullade på, veckorna likaså - hela tiden med namnet inloggat så att det tydligt syntes på huvudsidan. När JFX sedan började laja över nazismen med sin tråd om tyska språket så var jag svårt frestad att lägga ut några citat ifrån Hitlers mest kända tal men lade till slut band på mig.

Så, äntligen - till sist, idag efter några veckor så bannade man användarnamnet med den korta motiveringen - "Olämpligt nick.."

  

Av Johnny Ottosson - 28 juli 2010 00:28


Laxå på lördag


Väderprognosen talar om molnigt väder, +20 grader och hela 8 mps vind. På natten innan lördagen ska det regna, om än lite, men regn dagen innan och molnigt väder dagen efter brukar betyda gott om mygg.


Bloggen kommer att återkomma med väderprognoser succesivt i takt med att vi närmar oss lördagen och om det sker några nämnvärda förändringar.


Apropå vikten av att ha rätt utrustning när man skjuter så kan man dessutom betänka följande små ord av visdom:


Författaren till Fotografen: Vilka fina bilder! Vad har du för kamera?

Fotografen till Författaren: Vilka bra böcker! Vad har du för skrivmaskin?

Av Johnny Ottosson - 27 juli 2010 23:52


 

 

Alltid kul med nya prylar


  

Hammarfjäder 7.50J till vänster och 16J till höger.

 

Idag ramlade det ner ett paket med lite prylar ifrån England till min S200T. I paketet fanns bland annat lite olika hammarfjädrar och detta inbjuder ju alltid till lite experimenterande.


Jag har ju tidigare haft lite bekymmer med en luftslösande dubbelöppning av ventilen på S200T och fick tips om att en styvare hammarfjäder borde kunna lösa detta problem. För säkerhets skull så beställde jag både 16J och FAC hammarfjädrar men den sistnämnda var på rest då man inte säljer så många sådana fjädrar över disk i England.


Original hammarfjäder ger mellan 520 fps (158 mps) och 6.00 joule upp till 600 fps (183 mps) och 8.00 joule med JSB RS som väger 7.33 grains.

Hammarfjädern för 16J gav mellan 655 fps (199 mps) och 9.50 joule upp till 700 fps (213 mps) och 10.80 joule med samma diabol.


I båda fallen så var skillnaderna fyra fulla varv på bakstycket till hammarhuset. I sitt lösaste läge så sitter bakstycket jämns med blocket för att stocken ska passa och i sitt hårdaste läge så hakar inte avtrycket upp efter mer än 4 varv inåt.


Hur var det med 16 joule då? Jo, det är bara aktullt om man har en större transferport i blocket, precis som på Typhoon. Bössor som säljs med 16J har en större kanal i blocket som antingen har en justerbar ställskruv (Mk I & II) eller en fastlåst stålskruv justerad till 15 joule (Mk III med AT). Har man en Target på 16J så kan man alltså bara byta hammarfjäder för att nå 7.50 joule men om man har versionen byggd för 7.50 joule så kommer man inte högre än 10 joule utan att man borrar upp transferporten, trots att man kör med hammarfjädern för 16J.

Jag valde att ställa min bössa så löst som möjligt med fjädern för 16J. Då har jag 655 fps vid 170 Bar och räknar med att kanske hamna på 670-675 när kurvan toppar strax under 150 Bar. Då ligger jag rakt på 10.00 joule vid V0 och bekvämt under den licensfria gränsen både juridiskt sett och för tävlingsreglementet. En annan fördel är att vapnet blir lättare att spänna upp än med högre förspänning.

I morgon ska jag försöka få fram lite ammunition så att jag kan skjuta en full kurva vid den här justeringen för att se hur det verkar. Lustigt förresten så mycket skillnaden mellan 8.00-10.00 joule gjorde på projektilbanan om man inte klickar upp och ner på olika avstånd utan bara håller över/under.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards