Airpang

Alla inlägg under april 2021

Av Johnny Ottosson - 28 april 2021 20:00



Ballistisk Coefficient på piedestal? 


 

Slugs i miniatyrformat är en nyhet från JSB!



Något som har blivit glödhett de senaste åren är slugs och den här trenden har dessutom paradoxalt nog även spridit sig nedåt även till kaliber 177, den kaliber som normalt sett är i särklass sämst lämpad för skytte på längre avstånd.


Frågan som många ställer sig nu är därför – kan slugsen ändra på detta?


Välkända JSB har nu lanserat sina egna slugs under produktnamnet KnockOut och de finns nu i två versioner - dels en lättare på 10.03 grains med 4.51 mm diameter samt ett BC på 0.047 liksom en tyngre version som väger 13.43 grains, är något större med 4.52 mm och till detta då en ännu högre BC om 0.066


Som man snabbt kan notera av dessa siffror så är i alla fall den lättare inte orimligt tung med 10.03 grains i perspektiv av att exempelvis miniéprojektilen JSB Heavy väger in på 10.33 grains.


Med något lägre vikt och dessutom en dubbelt så hög BC så borde ju dessa slugs vara en given vinnare – eller hur?


Det jag har funderat över när jag tog del om nyheten av KnockOut är hur bra dessa båda slugs står sig mot dels JSB Heavy och dels en riktig lättviktsdiabol som JSB RS.

 

Två vikter finns att välja mellan i den minsta kalibern.



Alltså – för svenska förhållanden med våra 10J, kan KnockOut motivera sitt högre pris igenom inte bara leverera mer anslagsenergi down range utan dessutom flyga flackare och mindre påverkad av sidvind?


Tyvärr så har jag inga KnockOut tillgängliga ännu men det är intressant att bara köra lite beräkningar på dem under de förutsättningar som tillverkaren uppger. Förutsatsen jag lägger är ett E0 som bestämmer V0 för dessa slugs på samma nivå som JSB Heavy, vilka jag har mätt till i genomsnitt 12.20 joule. För den lättare JSB RS så sätter jag E0 till 11.00 joule, vilket jag har uppmätt själv i mitt eget vapen.


Inskjutningsavstånd på 25 meter, i ordning RS, Heavy, lätt slug, tung slug:


10 meter: -0.82  =  -0.44  =  -0.58  =  +0.10

15 meter: -0.11  =  -+0.48  =  +0.33  =  +1.01

20 meter: +0.39  =  +0.63  =  +0.53  =  +0.98

25 meter: +0.00  =  +0.00  =  +0.00  =  +0.00

30 meter: -1.12  =  -1.46  =  -1.28  =  -0.95

35 meter: -3.01  =  -3.78  =  -3.31  =  -4.88

40 meter: -5.69  =  -7.01  =  -6.15  =  -8.80

45 meter: -9.27  =  -11.14  =  -9.78  =  -13.79

50 meter: -13.75  =  -16.26  =  -14.25  =  -19.80


BC = 0.021  =  0.031  =  0.047  =  0.066


Som synes så är det en ganska intressant läsning när man har allt uppspaltat framför sig.


Den uppenbara slutsatsen är att en energi på 11-12 joule inte räcker för att ge slugsen rättvisa. Fördelen av deras högre BC blir eliminerat av dess högre vikt och dito lägre utgångshastighet. Samma fenomen uppstår också vid sidvind. Fördelarna för slugsen är dock obestridligen att de tyngre projektilerna behåller sin anslagsenergi betydligt bättre.


 

Kanske inte så välfungerande för licensfria vapen men visst ser de mäktiga ut?


Sammanfattningsvis så är slugs dyrare och för detta så får man mer anslagsenergi levererat vid målet, jämfört med lättare projektiler. Det man däremot INTE får (vilket många upplever som paradoxalt) är en flackare projektilbana och mindre vindpåverkan.


Vill man uppnå detta så krävs det - mer effekt!

Av Johnny Ottosson - 5 april 2021 20:00


Längre avstånd och rakare projektilbana!


 

Med precis maximal licensfri effekt så får man en dugligt rak projektilbana ut till 30 meter.


Idag så tänkte jag testa min bullpup över uppmätta 25 meter för att se så att mina beräkningar om projektilbanan stämde med verkligheten liksom att pröva den praktiska precisionen över samma avstånd. Då det dessvärre visade sig blåsa halv storm ute denna annandag påsk och därtill blott +3 grader på eftermiddagen så spelade den molnfria himmelen ingen roll -  skulle det skjutas så ska det definitivt skjutas inomhus!


Sagt och gjort så begav jag mig till en favoritskjutplats i form av en maskinhall där det inte finns någon verksamhet nu i helgen så där kunde jag i lugn och ro, utan att frysa, skjuta en liten stund.


Plotten ovan illustrerar projektilbanan utifrån skyttens perspektiv. Vi kan se att vid 10 meter så tar träffen lågt men redan vid 15 meter så har jag ett (mycket litet) överslag. Projektilbanan fortsätter att stiga för att toppa vid 20 meter varpå den går rakt på målet vid inskjutningsavståndet på 25 meter. Efter detta så börjar nedgången med ett litet tapp för 30 meter innan de verkliga rasen nedåt för 35 och 40 meter.


Som en jämförelse så är zon "10" och högre (svart zon) 20 mm i diameter. Zonen "11 & 12" är tillsammans 12 mm.


Man kan tydligt se att vid en inskjutning på 25 meter så är det enkelt att träffa ett mål bara igenom att hålla rakt på. Väldigt få mål är ju mindre än 20 mm i praktiken. Man kan också se hur dramatiskt stor skillnaden är mellan 30 och 35 meter för att inte tala om fulla 40 meter!


Men är inte 30 meter en väldigt kort maximal räckvidd då?


Det beror ju på. Testa att mäta din egen tomt, har du någon säker skjutvinkel som ger fri flyktbana på 30 meter eller mer så är det bara att gratulera, men det är relativt ovanligt (i alla fall runt bebyggda trakter). Likaså kan man gå ut på en parkeringsplats och ställa ner en tändsticksask eller liknande för att sedan gå bort 30 meter och betrakta asken, sittande på huk. När man kollar då så är asken faktiskt rätt så långt borta. 


 

Det blev tre tavlor med precisionsskytte på 25 meter också!


Förutom plotten så passade jag på att kolla så att den praktiska precisionen var tillräckligt bra på 25 meter. En rimligt flack projektilbana är ju förvisso bra, men det är av ringa värde om man ändå inte träffar något i slutet av densamma. När jag skjuter på avstånd bortom 15 meter så brukar jag använda en pistolskyttetavla eftersom jag finner det som enklare när jag enbart använder x6 förstoring. Här är den svarta zonen 50 mm i diameter och den innersta zonen mäter 13 mm som diameter.


Här kunde jag notera (från vänster och från ovan, nedåt), 10 - 11 - 17 mm vilket är helt acceptabelt. På 25 meter så vill jag ju se "halva lika-regeln" för att bli nöjd. På 25 mm så innebär det alltså 10 träffar inom c-t-c på 13 mm. Idag så fick jag detta utfall på två av tre tavlor och med detta så fick jag känna mig belåten.


Jag tog inte med min buddy-bottle så jag hade bara vapnets 30 tillgängliga skott så detta fick då räcka för dagen.

Av Johnny Ottosson - 1 april 2021 21:00


Efter ett par veckor..


 

Ännu ett fint resultat med JSB RS och nu har effekten ökat lite därtill..


Då har det gått ett par veckor och regulatorn börjar så sakta sätta sig. Symptomatiskt för många regulatorer är att de ökar lite i effekt när de har blivit lite inskjutna och så även med min bössa. Dagens utfall blev följande:


709, 09, 03, 05, 699, 696, 06, 11, 05, 08

709, 06, 06, 08, 06, 08, 03, 09, 06, 09

706, 05, 00, 11, 03, 05, 09, 06, 03 00


Högsta värde: 711 fps - 8.20 fpe = 217 mps - 11.20 joule

Lägsta värde: 696 fps - 7.90 fpe = 212 mps - 10.70 joule

Medelvärde:  706 fps - 8.10 fpe = 215 mps - 11.00 joule

Spridning: (över 30 bästa skott) = 15 fps / 1.06% avvikelse (jämfört med HUMAS angivna 1.00% på vägda projektiler)


Anslagsenergi E4 hamnar vid genomsnitt 706 fps ovan på 10.33 joule.


Som synes så blev effekten trots lätta projektiler lite för hög men detta är svårt att göra något åt i praktiken. I min setup ovan så har jag minimal förspänning på hammarfjädern samt en så mild inställning som möjligt på hammarens längd - ändå går effekten lite för högt. 


Anledningen är ju att ventilen inte längre styr luftflödet direkt utan ventilen öppnar ju bara regulatorn och det blir plenumets tryck och volym som styr effekten tillsammans med transferportens storlek. Enda sättet att reglera ner effekten är då att ställa ner regulatorn tryck, minska plenumvolymen eller (enklast) att sätta in en mindre transferport. 


 

När våren kommer kan man skjuta utomhus - här 15 uppmätta meter.


När allt var injusterat så fyllde jag om och testade den praktiska precisionen på 15 meter utomhus och visst gör regulatorn nytta. Precis som alla andra extremt små vapen så är 1701 som bullpup mer krävande att skjuta jämfört med ett konventionellt gevär så en hög nivå av koncentration krävs. Likaså har den högre effekten nackdelen att skottljudet ökar avsevärt så bra dämpning är ett måste, både för vapnet och målytan. TIll fördelarna hör dock en betydligt flackare projektilbana och jag valde att lägga min inskjutning mot 25 meter. I det läget så får jag en projektilbana som ser ut på följande sätt (räknat med Vo 706 fps och BC= 0.021):


10 meter: -0.82 cm

15 meter: +0.11 cm

20 meter: +0.39 cm

25 meter: +0.00 cm

30 meter: -1.12 cm

35 meter: -3.01 cm

40 meter: -5.69 cm


Projektilbanan ovan innebär att man ligger inom +/- 2 cm hela vägen mellan 10-30 meter och att skott bortåt 35 meter är rimliga att göra utan att behöva ställa om rattarna. Det här tycker jag är en rimlig och praktisk inställning mellan räckvidd och risk för över- eller underslag.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards