Airpang

Direktlänk till inlägg 13 maj 2014

Vår..

Av Johnny Ottosson - 13 maj 2014 19:00



 

En stilla kväll i regnet..

 

 

  Challengern



Under söndag kväll så åkte jag ut till banan för att skjuta lite. Det regnade. Inte mycket att göra, tur att det finns tak. Hela helgen hade för övrigt runnit bort till andra aktiviteter men nu hade jag en ledig timma och en tub full med luft så nu skulle det bli dags att rasta bössan lite.


Först ut blev ett skott på en spinner och då den träffade rätt så sköt jag fem skott på 25 meter för att verifiera att bössan går rakt på inskjutningsavståndet. Det gjorde den.


Fem skott på 25 meter

Nu var det dags för lite mer seriösa avstånd, tavlan flyttades till 40 meter och nu blev det tio skott eftersom detta är mer utslagsgivande än bara fem skott. Starttrycket i bössan innan jag började skjuta var lite drygt 140 Bar.


På 40 meter så drog de tio skotten åt höger

 Tyvärr så drog skotten lite åt höger så jag klickade tre steg åt vänster på kikarsiktet, för att kompensera för detta. Att skjuta på 40 meter under dessa stilla förhållanden är tämligen odramatiskt, man vet ungefär var man kommer att träffa redan innan man smeker av skottet.


Nu blev träffbilden för nästkommande tio skott över 40 meter mera centrerad.

Nöjd och glad över resultaten så långt så backade jag måltavlorna ytterligare fem meter, till fulla 45 meter. Detta var inte lika roligt. Man kan tycka att fem meter hit eller dit inte är någon jätteskillnad men det är det - om man skjuter 10J med måttliga 175 mps som utgångshastighet.

 

Tio skott över 45 meter var inte lika roligt...

Skam den som ger sig, nu prövar vi med en tavla till och visst gick det bättre? Tyvärr så märker man tydligt att här någonstans går gränsen för vad man kan förvänta sig med den här kombinationen av skytt, vapen, optik och ammunition.


 

Visst är jag nöjd över dessa 10 skott på 45 meter men här finns inga marginaler.. 


Nu hade jag skjutit 46 skott och jag ska ha 50-55 riktigt bra skott på en fyllning innan jag får tuben tom vid ca 75 Bar. Därför klickade jag mig tillbaka nedåt för att skjuta resten på 25 meter.


  

Fem skott på 25 meter, det syns att jag glömde justera tillbaka till höger..

 

Då jag glömde att justera tillbaka siktet tre steg åt motsatt håll, alltså höger, så tog dessa träffar till vänster. Lite retfullt naturligtvis. Efter att ha justerat in korrekt så sköt jag ytterligare fem skott på 25 meter.


 

Sista fem skotten på 25 meter, nu började det märkas att tuben nästan är tom..

 

Efter 56 skjutna skott så började trycket i tuben minska betänkligt, även för skytte på såpass kort avstånd som 25 meter. Jag vet dock att jag kan få ut ytterligare 15-20 skott med likvärdigt bra precision om jag begränsar skottavstånden till 10-15 meter. När jag då slutar skjuta efter 70-80 skott så ligger jag i botten med ca 50 Bar kvar.


Överlag så börjar jag känna mig mer och mer nöjd över prisvärdheten hos Challengern, även om jag var nyfiket skeptisk första gången jag kom i kontakt med modellen tack vare den gode herr Pyk. Visst känns 6000 kr rätt mycket för en amerikansk platsbössa av Crosmans fabrikat men de tre essensiella värden som är viktiga hos ett fungerande precisionsgevär finns där; en bra pipa, ett riktigt bra avtryckarsystem och en jämn drivkälla. Utseende, brist på finish och halvdan passning får man helt enkelt lära sig att leva med.

 
 
Ingen bild

gubbe

13 maj 2014 21:03

Du får vrida kikaren rätt. :-)

Johnny Ottosson

16 maj 2014 07:35

Höhö..

Jag tror att problemet ligger i att jag har en låg utgångshastighet (175 mps) med en för kalibern lång och tung projektil.

Min misstänke är att det är flyktens spiralbana igenom luften som ger det här fenomenet.

Detta eftersom jag ligger rätt i höger/vänster på två vitt skilda avstånd, men lite fel däremellan.

 
Ingen bild

Stefan

14 maj 2014 08:00

Håller med dig att den är lite grovhuggen.
Men samtidigt så med sitt lågtrycksystem skjuter den fantastiskt.
Har som sagt byggt min för internationell FT och satt i Altaros reg. samt skurit in o-ringspår i laddpinnen för att den skall
stanna kvar i laddat läge och inte riskera att rekylera vid
det ökade trycket. Har också beställt en specialtillverkad double disco tub som kommer att ge mig ca 65-70 bra skott
i runt 242 m/s med JSB express vilket gör att jag ligger klart under 16 J. Tror att man skulle kunna stoppa ner bössan under
vattnet ta upp den skaka ur den och fortsätta skjuta utan problem.
Hellre en bössa som är grovhuggen men alltid fungerar än
ett finmekaniskt under som trasslar.
Men som sagt vi är alla olika.
Happy shooting med din Challenger.

 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

14 maj 2014 22:22

Tja,det mesta ser väldigt bra ut,det enda som stör mej är det där fula vita märket på bössan . Vad menas ? kan det vara så att han har ett intresse av att läsa pocket deckare ? Då måste det nästan vara Ann rosman som menas .

Johnny Ottosson

16 maj 2014 07:26

Huh?

 
Ingen bild

Thomas

15 maj 2014 07:55

Snyggt skjutet på 25 meter. Synd att du inte gillar bänkskytte.

Johnny Ottosson

16 maj 2014 07:31


Nu när fallmålsskyttet har övergått till Field Target så ska jag försöka hoppa på och pröva lite BR framöver.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards