Airpang

Alla inlägg under december 2016

Av Johnny Ottosson - 31 december 2016 11:00



Lagom lagligt tyst!


  En listig konstruktion.


Ett vapen som har blivit mer och mer populärt både i England och USA är Snowpeaks 600 och 900-serie. Här har vi billiga (2300 resp 2500 kr) vapen för Co2 respektive PCP som anses både som välskjutande och prisvärda. En fråga som dock dyker upp är huruvida de är dämpade eller inte, alltså - har pipvikten längst fram på vapnet någon ljuddämpande effekt eller inte?


Både PCP och Co2 har ju den egenheten att de kan smälla ganska så märkbart och i synnerhet på lite högre effekt varför behovet av någon slags ljuddämpning för de flesta människor är uppenbart.


Pipvikten på dessa vapen innehåller faktiskt en insats, se bild ovan.


Den är dock blygsamt verksam och gör mest nytta på vapen med effektbegränsningar. Det påstås att konstruktionen i första hand är utvecklad för att ge effekt på marknader som Tyskland där därmparen är laglig om vapnet är licensfritt men samtidigt inte verksam om vapnet får en högre effekt, till en nivå där vapnets dämpare kräver tillstånd.


På en marknad som USA så skulle den alltså inte dämpa, o då vara laglig, samtidigt som den dämpar lite marknader som då Tyskland etc. Sant eller inte kan jag inte bekräfta men visst vore det en spännande teknisk lösning?

Av Johnny Ottosson - 29 december 2016 07:30


Nyhet på Shot Show 2017 !


En repeterande Airbow!


Det verkar som att FX Airguns och Joerg Sprave har en repeterande Airbow på gång inför årets första vapenmässa, Shot Show i USA. Baserad runt FX Airguns Impact så förefaller det vara en ny modell som borde tilltala inte minst fantasterna i USA. På vår marknad så lär den emellertid inte dyka upp i några större mängder..

Av Johnny Ottosson - 28 december 2016 18:00



Lite är lagom!


  Idag hade jag drygt 35 meter att nyttja..


På en av våra entusiastgrupper så sprang jag på en fantast som ville öka effekten på sin BSA Lightning i syfte att kunna skjuta på lite längre avstånd, något som han förtydligade till 25 eller rentav 50 meter. Med detta i åtanke så laddade jag upp för att skjuta 30 skott i följd inomhus med 3 olika sorters diaboler.


Naturligtvis så var vapnet förhållandevis måttlig med effekten, 6 fpe - alltså lite drygt 8 joule.


  Den första sorten blev JSB RS - 10 skott med 34 mm c-t-c där bästa 5-grupp blev 16 mm


Jag började med JSB RS som är en lätt diabol på blott 7.33 gn. Dock så presterar den enormt bra och det är den näst bästa diabolen för mitt vapen, liksom den som jag skjuter mest med då den är prisvärd och smidig att använda. Gruppen kändes ganska representativ men man måste i rättvisans namn betänka att jag skjuter inomhus. Om man skjuter utomhus, även vid mycket måttlig vind, så är 35 ett mycket utmanande avstånd.


  Nästa sort blev Crosman Premiers Lite på 7.90 grains vilka gav 10 skott på 32 mm och bästa 5 vid 18 mm.


Klassiska CPL är annars den sort som går bäst överlag i just min Crosman 1701p. De är emellertid dyra och kräver lite handpåläggning i form av tvätt & tork innan man kan använda dem. Dagens grupp blev inget vidare, jag har kunnat notera rent enastående resultat tidigare med just CPL, men så är det när man skjuter grupper rakt upp och ner - ibland blir det bättre och ibland blir det lite sämre.


  Dagens sista och sämsta grupp blev HN Match som gav 45 mm på 10 skott och 18 mm på bästa fem..


En gammal sanning brukar vara att flatnosdiaboler sällan presterar bra på längre avstånd men detta påstående är en sanning med modifikation då man skjuter inomhus under absolut vindstilla förhållanden. Den här diabolen har jag inte skjutit så mycket med och definitivt inte på den här typen av avstånd, det var därför extra spännande att pröva dem dagen till ära. Kanske inte det bästa valet för framtida bruk över dryga 30 meter men ändå rimligt godkänt. En del av spridningen i vertikalt led kan förmodligen dessutom tillskrivas ett falnande systemtryck.


Dagens session blev lite kort och improviserad då jag led av tidsbrist, som så alltid nuförtiden. Kul att skjuta är det dock alltid och man klarar sig betydligt bättre än vad man tror även om man bara har måttligt med effekt i sitt vapen. 

Av Johnny Ottosson - 27 december 2016 16:30


Bosse har lämnat oss. 


Tyvärr så fick jag idag besked om att en god vän och tillika entusiast har gått bort - bara 49 år gammal.


Många av er har säkert träffat Bosse Wendelbacke och de av er som gjorde det kommer med största sannolikhet ihåg honom, inte minst på grund av hans enorma entusiasm.


Själv träffade jag Bosse första gången en underbart vacker sommardag 2003 när han ringde och frågade en massa saker om PCP. Redan då kunde jag höra hans sprudlande entusiasm och efter en stunds pratande så frågade han om det var okej för honom att komma över till mej för att pröva några skott med min dåvarande FX Airguns Cyclone?


–”Självklart”, svarade jag och undrade när han skulle åka?


–”Jag började åka när jag ringde upp dej så jag är snart framme, sade han glatt..”


Mycket riktigt, strax efteråt så stod han på min grusplan framför huset. Jag kunde inte undvika att se hur grannarna höjde på ögonbrynen åt hans ankomst. Förutom en ny flashig bil, en kritvit skjorta med prydlig slips så hade han mörka Raybans på näsan och en synnerligen rejäl semestersolbränna. Detta i kombination med ett kritvitt vinnande leende så förde han onekligen tankarna till en advokat, fastighetsmäklare eller möjligtvis bilhandlare. Tre raska steg senare så hade han lämnat bilen och skakat hand med en dubbelhandsfattning samtidigt som han berömde mitt boende och det vackra grannskapet. Han hejade glatt på en nyfiken granne med en hjärtlig vinkning och övergav mig raskt för att hälsa på min dåvarande hustru samtidigt som han bubblade fram massor med frågor om den hund hon hade lyft upp i knät när bilen rullade in på gårdsplan.


Hela besöket fortskred i samma speedade tempo, Bosse var intensiv, engagerad, intresserad och synnerligen trevlig.


Det hela slutade inte med att han köpte ett eget PCP – nä, han ordnade istället för en möjlighet att bli återförsäljare för FX Airguns nere på västkusten. Bosse hade en entusiasm och ett driv som åtminstone jag var väldigt ovan vid. Det märktes att han var en kosmopolitisk person som reste över hela världen i sin yrkesroll som Projekt Manager-någonting för ett stort IT-bolag, ingenting var för svårt och han var utan tvekan van vid att lyckas gå runt de mesta av tillvarons motgångar, med ett leende därtill.


Jag var mycket nyfiken på vad denna bekantskap skulle innebära…


Veckan därpå skulle jag ringa honom men ingen svarade. En smula märkligt tyckte jag men försökte igen, o igen. Då visade det sig att han hade flyttat till USA!?


Ett år senare så dök han upp igen, ifrån ingenstans. Nu var han tillbaka i Sverige och ville skapa en skytteklubb för HFT. Han hade engagerat en etablerad skytteklubb ute i Askim och undrade ifall jag kunde tänka mig att åka dit för att berätta om hobbyn och visa upp lite vapen. Vi åkte dit men på grund av något missförstånd så blev det ingen träff med klubbledningen utan vi fick nöja oss med att skjuta lite, vilket iofs var nog så trevligt. Samtidigt så beslöt vi att vår klubb skulle heta ”West Coast Airgunners”, eller WCA och att jag skulle försöka skapa ett klubbforum till verksamheten.


Då jag inte var så duktig på att hantera datorer så kom vi fram till att den bästa vägen var att uppvakta någon etablerad datakunnig entusiast på ett ”konkurrerande” skytteforum och så blev det. Forumet växte därefter explosionsartat och fick namnet ”Airgun.se”, även om jag själv hellre hade velat kalla det ”Airpang.se”, mitt namnförslag röstades emellertid ned och jag arkiverade det namnet tills vidare..


Någon vecka senare så ringde man från Askim och undrade var Bosse var? Själv så hade jag ingen aning? Åter igen så hade han rest ut i världen och försvann helt ur mitt liv under ett par år innan han plötsligt dök upp ännu en gång – med samma smittande entusiasm.


Nu var han tillbaka i Sverige, han hade hamnat i skilsmässa och bytt jobb, boende och det mesta i tillvaron men fortfarande med ett brinnande luftvapenintresse. Han ringde o frågade om jag hade lust att komma över till honom för att se på lite luftvapen som han hade köpt och ta med en bok som han ville låna av mig. Jag åkte dit och vi hade en riktigt trevlig dag tillsammans i hans nya men något mindre hus. Jag ringde honom någon vecka senare för att kolla om vi skulle skjuta igen men gissa vad? 


Han hade åt ut någonstans i världen ännu en gång.


Ytterligare ett par år förflöt och jag hörde inte ett ljud ifrån honom tills han en vacker dag ringde och ville lämna tillbaka den lånade boken. En nära släkting hade dött och nu var han tillbaka i Sverige, om än så avsåg han att åka upp till Norrland därifrån han härrörde. För stunden så bodde han i någon form av ungkarlshotell som bestod av en barrack utanför Majorna.  


Vi hade ingen kontakt på några år efter detta och sedan ringde han när han hade flyttat tillbaka till Göteborg. Nu frågade han om jag kunde hjälpa till att sälja av lite luftvapen och han verkade faktiskt en smula falnad. Vi träffades i en rätt så ruffig lägenhet norr om Backaplan och jag hjälpte honom att sälja av sina saker, några konkreta framtidsplaner diskuterade vi inte då.


Bosse kom alltså att dyka upp i mitt liv under väldigt korta perioder för att sedan försvinna kontaktlöst under längre stunder. Det hela kändes naturligtvis märkligt men när jag träffade honom igen varje gång så var det alltid samma glada kille, utom då den sista gången vi sammanstrålade. Trots att jag tyckte att han hade en lite besynnerlig livsstil så var det alltid trevligt att träffa honom och han hade en märklig förmåga att få en att känna sig glad och nöjd i hans närvaro.


Just nu känns det därför väldigt märkligt o veta att han aldrig mer kommer att ringa upp om något år eller två för att höra om vi ska ta en eftermiddag någonstans bara för att skjuta lite och mina tankar går främst till hans två döttrar som har förlorat en underbar pappa alldeles för tidigt.


Vila i frid, Bosse.

Av Johnny Ottosson - 27 december 2016 10:00


Brocock Bantam!


En riktigt bra test av helt nya Brocock Bantam!


En del entusiaster har konstaterat att denna nya Brocock har mer Daystate i sig än någon annan Brocock och detta är säkert ingen slump. Tittar vi på testen ovan så är det riktigt bra prestanda som presenteras för ett oregulerat vapen, låt vara med Slingshot-ventil. En kul detalj är att kolfibertubflaskan är försedd med Daystates logotype!


  Visserligen kaliber 22 och 12 fpe men ändå - 210 skott inom 20 fps spridning och 180 skott inom 10 fps!


Förutom en större tubflaska med tillhörande ökad skottmängd så har modellen fått ett antal andra trevliga uppdateringar, inte minst en betydligt mycket bättre placerad manometer, förborrade hål till rembygelfästen och ett mycket smidigt skydd till luftpåfyllningen. 


På pappret så ser modellen onekligen mycket lovande ut, längden är måttlig med 84 cm (utan extra dämpare) och med det största tubtillvalet på fulla 500 cc (alu) så hamnar man vid 3630 gram (med tyngsta stocken, naken bok). Detta är ett vapen som borde passa perfekt för skyddsjägaren (kaliber 22) eller den som vill tävla i HFT (kaliber 177) om man föredrar 16 joule.


Återstår bara att ser hur prisbilden blir..

Av Johnny Ottosson - 26 december 2016 12:00


Vilken kaliber för HW30S?


  En av alla Weihrauch HW30S som jag har ägt igenom åren, denna med kaliber 177


En diskussion på Yellow Forum i USA noterades av en svensk entusiast och hans fråga var därför om en HW30S med kaliber 22 verkligen är såpass kraftfull som den diskussionen indikerade?


Länk:


http://www.network54.com/Forum/79537/thread/1482538860/last-1482672611/Expand+Thread


I den här tråden så ser vi hur någon har köpt en ny HW30S med kaliber 22 och som uttrycker förvåning över att bössan ger 11.20 joule E0 med diaboler på 14.00 grains.


Hur kommer detta sig?


Själv så har jag ägt Weihrauch HW30S med samtliga kalibrar, 2 st med kaliber 177, 2 st med kaliber 22 och 1 st med kaliber 20. Alla har, som jag brukar, skjutits intersivt i kronograf med ett flertal olika diaboler, både original och med diverse tuningkit.


Mina egna erfarenheter sammanfaller ganska så exakt med entusiasten i USA.


Samtliga mina HW30S har legat över snarare än under 10J vid E0. Klenast var ett ex med 11.90 gn RWS Hobby, som var den precisionsmässigt sett bästa diabolen i det exemplaret, den gav rätt så exakt 10.00 joule. Vassast var en bössa med ett Maccari-kit som gav lite drygt 12 joule (!) med gamla "orange" Superdomes. Överlag så hamnade lejonparten av mätningarna med olika diaboler och olika tuningkits mellan 10-11 joule E0.


Skillnaden till de klenare kalibrarna är alltså enorm för den här modellen!


Mina bössor med kaliber 177 har givit 180-195 mps som bäst vilket placerar dem mellan 8.50-9.50 joule E0 med diverse diaboler och tuningkits. Egentligen så är detta inte speciellt konstigt, många vapen är märkbart mycket mer effektiva i en specifik kaliber, trots att de inte "borde" vara det.


Kända exempel på detta är ju Dianas sidospännare med kaliber 22, klassiska BSA Meteor med kaliber 22 och Webley & Scott Tracker med kaliber 177 (än mer udda, faktiskt). Konstruktionerna är alltså mer eller mindre medvetet optimerade för en specifik kaliber och presterar i denna betydligt högre anslagsenergi än vad som är fallet i de andra kalibrarna, inklusive sådana som "borde" vara bättre.


Vanligtvis så brukar jag alltid rekommendera kaliber 177 för vapen under 10J men när det gäller HW30S så ska man inte alls vara rädd för att pröva kaliber 22, skillnaden mellan dessa i projektilbana under verkliga förhållanden utomhus är inte alls lika stor som man kan tro på pappret...





Av Johnny Ottosson - 23 december 2016 10:00


In och ut !


En fråga som dyker upp ibland är hur man registrerar av ett vapen med licens, alltså hur man får bort licensen från ett licenspliktigt vapen så att man kan sälja det licensfritt. En sammanhörande fråga är hur man registrerar ett vapen, alltså hur man får in ett vapen på licens när det saknar en överlåtare.


Tyvärr så finns det inget generellt svar eftersom varje polismyndighet tillämpar sin egen och ibland unika praxis i dessa frågor. I vissa distrikt så räcker det med att en vapenhandlare intygar att vapnet ligger under 10J varpå man skickar in detta intyg så förvinner licensen men i andra distrikt så går det överhuvudtaget inte att avregistrera ett licenspliktigt vapen, hur man än bär sig åt.


Första steget är alltså att höra hur lagen tolkas i just det distrikt där man råkar vara bosatt. I de distrikt där det är tvärstopp för avregistrering så brukar entusiasterna lösa detta på två olika sätt, antingen så skrotar man vapnet eller så skrotar man identiteten.


Att skrota vapnet.


En vapenskrotning är kanske inte så dumt som man först tror. Vid detta förfarande så lämnar man enbart in pipa och block varvid licensen försvinner. Sedan säljer man övriga delar till vapnet löst, exempelvis tub, stock och liknande. En god vän gjorde detta för några år sedan. Han bjöd ut sin licenspliktiga Royal för ett marknadsmässigt pris men ingen var intresserad. Därefter skrotade han pipa och block, varpå lösdelarna såldes – för ett högre pris än vad han begärde för det kompletta vapnet!


Licenspliktiga vapen HAR sannerligen ett uselt andrahandsvärde.


Att skrota identiteten.


Detta förfarande är naturligtvis olagligt och bygger på att man lämnar in något annat till polisen varvid bara identiteten på vapnet skrotas, därefter så säljs vapnet strypt som om det vore oregistrerat. Det man spelar på är naturligtvis polisens allmänt usla kunskap om dagens moderna luftvapen. En bekant lämnade in en QB-78, som på den tiden kunde köpas för 500 kr på Jula, och stansade in FX2000 liksom Made in Sweden och liknande ovanpå vapnets överlackade (mattsvart sprejfärg) äkta identitet. Polisen skrotade då vapnet och licensen försvann.


Hans äkta vapen sålde han sedan för 5000 kr då det var med kaliber 22, hade fin stock och levererades med FP-dysa vid sidan om. Fördelen med denna metod är alltså lönsamheten, nackdelen är risken att ertappas. Vissa distrikt förefaller skicka vapnet på destruktion i en central anläggning och då ökar ju risken att de passerar någon vapenkunnig. Andra skär sönder dem i källaren lokalt och då är risken mindre.


Det omvända problemet.


Ibland så kan man behöva få in ett vapen i systemet som man redan äger eller som man har privatimporterat. I vissa distrikt kan man skriva sig själv som överlåtare och då går allt bra. I andra distrikt så måste en vapenhandlare/-tillverkare stå som överlåtare och då blir det värre.


Själv så löste jag mitt bekymmer igenom att ”sälja” mitt vapen till en vapenhandlare som sedan ”sålde tillbaka” vapnet till mig själv, varpå handlaren kunde stå som överlåtare och då gick licensen igenom.


Det finns alltså en hel del och delvis helt onödig byråkrati runt att få in och ut vapen ur licensplikten.

Av Johnny Ottosson - 22 december 2016 19:00



Ett trevlig projekt..


  En QB78 för $99 som har försetts med lite delar från eftermarknaden, här skissar ägaren på en egen stock


Visst är det alltid kul att ta del av olika entusiasters byggprojekt? Här har vi en vanlig (nåja) kinesisk QB78 som har modifierats ordentligt av sin ägare. Tubflaskan används till HPA och blocket är ett repeterkit från Air Venturi. Utgångshastigheten är 850 fps med 8.44 gn JSB och magasinsystemet kommer från Marauder.


  Lite grovt tillyxad och utan slutfinishen men man anar ändå slutresultatet.


  Ägaren/byggaren visar här proportionerna hos sin skapelse.


  Slutresultatet från höger sida.


  Slutresultatet från vänster sida.


  Fräsch valnöt!

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards