Airpang

Alla inlägg under juni 2011

Av Johnny Ottosson - 30 juni 2011 22:00


Bra och dåligt


En vanlig dag med ordinära omständigheter, inte för bra och inte för dåliga. Då kom jag att tänka på en bloggbesökare som ondgjorde sig lite över alla mina träffbilder. Han konstaterade nämligen att jag vanligtvis bara visade utfallen med bra diaboler, alltså sådana som passar bäst för den unika vapenindividen.


Den intressanta frågan var då, hur ser det ut när man använder en olämplig diabol jämfört med en lämplig?


Idag har jag därför kört 45 skott med en bra diabol (Exterminator) och 45 skott med en dålig (Baracuda), under samma fyllning med min Elite. Jag körde fem skott av den ena sorten och sedan fem av den andra och på detta sätt varvade jag tills alla 90 skotten var skjutna.


  Genomsnitt: 14.44 mm


   Genomsnitt: 23.55 mm

Nu blev inte den bra träffbilden så bra som jag önskade och den usla var inte heller helt värdelös men jag tror ni ser poängen. Även om en enstaka träffbild för Baracudan kan vara acceptabel eller till och med bra så gör oförutsägbarheten att den blir oduglig i skenet av mer lämpade modeller.


 


Av Johnny Ottosson - 29 juni 2011 23:15


Tävlingsreglerna


Gangsta (Johnny FX) presenterade ett tänkvärt resonemang runt våra tävlingsregler på forumet Airgun under de gångna dagarna. Grundprincipen för hans tankegångar var att det borde vara upp till tävlanden att avgöra vilken klass han önskar tävla med, så länge som hans klassval inte ger en omotiverad fördel.


Ren konkret så tänkte han att om man nu nödvändigtvis vill tävla med sin 9J bössa i en klass där flertalet tävlar med vapen mellan 11-45J så borde detta vara välkommet. Däremot så kan man inte tävla i klasserna upp till 10J med ett vapen över just 10J. Man kan alltså välja en teoretisk nackdel om man själv så önskar.


Jag gillar idén och jag gillar folk som tänker utanför lådan, dessutom glädjer det mig att den gode JFX bevisligen inte boffade bort hjärnan på lim under tonåren.


Fördelarna med hans tankegångar är onekligen flera, en nybörjare eller någon med bara ett vapen (vanligtvis ett licensfritt) kan därmed tävla i flera klasser, vilket motiverar denne att komma till tävlingarna då man får skjuta mera och vänta mindre. Vill man skjuta på resultat så kan man då välja sin egen grupp (ex 10J) och vill man skjuta för skoj och försöka knäppa vännerna med effektstarkare vapen på näsan så kan man delta i en Öppen Klass.

Den som ramlar in på tävlingarna med en HW30S skulle alltså kunna köra 3 grenar (2 x fjäder samt öppet) istället för dagens ett, eller möjligtvis två. Med ett fjädervapen och ett PCP så kunde man tävla i samtliga fem klasser.

Personligen så tycker jag att idén är genial, inte minst om man betänker upphovsmannen, och därför väl värd för AG att fundera runt.

Samtidigt så kan man ju göra en motsvarande klass för 16J, tillåter man att man kör samma vapen i två klasser så har vi ju ett gott underlag i vapen över 16J som tillfälligt kan strypas till just 16J. Med nuvarande lagstiftning så finns det ju ingen vettig människa som slösar en licens på ett vapen med 16J ändå.

Klassen Öppen Klass har vi då kvar, eftersom den behövs för licensansökningarna och tillväxten av licensierade vapen.

Mitt förslag är därför följande:

1. Fjäder 10J

2. Fjäder ÖK, där 10J får delta

3. PCP 10J

4. PCP 16J, där 10J får delta

5. PCP ÖK, där 10J och 16J får delta

6. Öppna riktmedel, valfritt vapen

Juniorklassen stryks helt eftersom det är så få deltagande och att de få som deltar presterar rimligt bra ändå, uppfattar man inte saken så finns alltid möjligheten att ge juniorer handikapp igenom bättre skjutställningar etc.

Rekyfria vapen (gamla matchvapen) räknas som PCP eftersom de utarmar meningsfullheten att delta med ett konventionellt fjädervapen och eftersom de bevisligen presterar lika bra eller bättre än PCP 10J.

Rekylfria vapen (fjädervapen fp) räknas fortfarande som fjädervapen, eftersom denna klass är är stadigt minskande i takt med licenskraven.

Vad tycker ni andra?



Av Johnny Ottosson - 29 juni 2011 10:00


Nittio skott


Idag sköt jag en fyllning, 90 skott, i rak följd med två olika sorters diaboler, först JSB King och sedan Exterminators. Vinden var till en början frisk men sedan succesivt avklingande.


  JSB King, genomsnitt: 18.55 mm



   Exterminators, genomsnitt: 13.55

 

Sammanfattningsvis så har jag här 90 skott i löpande följd utan luftfyllning med minst 68 joule på vart och ett. Genomsnittet för hela serien blev 16.05 mm, trots att jag använde två olika sorters ammunition i två helt olika viktklasser med hela 5 grains emellan. Som en extra krydda så kan jag nämna att själva skyttet ägde rum med en avfyrningsljud på samma ljudnivå som ett Diana 24 fjäderluftgevär.


Det är just kombinationen av alla dessa egenskaper som gör Elite unik, det existerar helt enkelt inget annat luftvapen på marknaden som kan prestera detta.

Edit: Tavlorna är i fel ordning, Exterminator sköts före King...

Av Johnny Ottosson - 28 juni 2011 20:00


Kommentarsfunktionen


På förekommen anledning så gäller följande för kommentarer på bloggen; jag editerar inga kommentarer, antingen så kvarstår de i sin helhet eller så tar jag bort dem. Om jag ska ta bort en kommentar så måste den i princip vara ett konkret personangrepp eller uppenbart rent trams (spam etc).


Man kan inte ångra en kommentar, om man ändå känner att man inte vill ha kvar en kommentar så får man kontakta mig så tar jag bort den. Man måste dock räkna med att detta kan ta någon dag eller så. Därav att det kan vara en god idé att tänka efter innan man postar. Jag har inga spärrar på möjligheten att kommentera och jag vill helst inte heller ha detta, jag hoppas att det kan fortsätta på detta sätt.


Inlägg med lösen kan naturligtvis också kommenteras, av de som har korrekt lösen. Tänk bara på att anonymitetsfunktionen där är begränsad i praktiken eftersom det är ett mycket litet fåtal som har lösen och jag vet precis vilka dessa är, dessutom så vet jag att de därtill känner varann.


Alltså, trevligt med kommentarer men kommentera med sunt förnuft.

Av Johnny Ottosson - 28 juni 2011 10:00


Det närmar sig..


   Genomsnitt: 12.33 mm

 

Det är längesedan nu som jag sköt 50 meter eftersom det har blåst mycket här den senaste månaden. Förhoppningsvis så borde vädret lugna ner sig nu i takt med stigande dygnstemperaturer. Tyvärr så blev tavla ovan "förstörd" av en träffbild på 21 mm men annars kändes den oerhört lovande. Det är förbluffande hur enkelt det är att skjuta bra med Elite även om det blåser lite då o då.


Av Johnny Ottosson - 28 juni 2011 09:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Johnny Ottosson - 27 juni 2011 21:50


Mera info om Cometa Lynx


Här finns lite info samlat:


http://www.gatewaytoairguns.org/GTA/index.php/topic,13444.0.html

Av Johnny Ottosson - 27 juni 2011 12:00


Lite fältarbete


Idag testade jag att mäta upp två exakta avstånd med mitt 50 meter måttband. Det ena avståndet blev 142 ft (=43 meter eller 47 yards), det andra blev 186 ft (=56.65 meter eller 62 yards).


Sedan körde jag en Hurricane (Defiant) Exterminator i Chairgun med Vo på 856 fps (=260.70 mps) och satte dess BC högt på 0.0380 Enligt Chairgun så ska då droppet mellan 43 meter (inskjutningsavståndet) till 56.65 meter vara 5.13 cm.


Därefter så sköt jag 5 diaboler på respektive avstånd och gjorde ett genomsnitt för att till viss del kompensera skillnaden i Vo mellan skotten.


   Minsann - 5.10 mm..

 

 

Chairgun verkar stämma bra med verkligheten...

Bortsett ifrån ett skott som gick lågt så sköt min Elite väldigt jämnt, avståndet var ju inte så enormt långt. Intressant nog så blev utfallet rakt på det prognoserade värdet, trots att jag hade valt ett så udda avstånd. Min misstänke var nämligen att man på kända avstånd, typ 50 yards/meter etc. Hade kalibrerat in Chairgun extra noga, något som uppenbarligen inte var fallet.

Det är alltid intressant att matcha ballistikprogram mot verkligheten för att se hur väl de stämmer och hittils så är jag mycket imponerad av Chairgun.

En annan reflektion är att Defiant verkar ha ett mycket gott BC, bortåt 0.0400 Det ska bli mycket intressant att matcha fram korrekt BC med hjälp av två synkroniserade kronografer framöver.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards