Airpang

Alla inlägg under januari 2023

Av Johnny Ottosson - 24 januari 2023 19:00


En stunds frånvaro...


Min 20 år gamla Ruger 10/22


Som trogna läsare redan har konstaterat så är det ett tag sedan jag uppdaterade Airpang nu. Anledningen är (förutom den sedvanligt trista säsongen) att jag är mitt i en flytt som upptar det mesta av min fritid. Målsättningen är att flytta in den första Mars och en lång rad VVS-arbeten ska koordineras under februari månad, samtidigt som jag varje kväll kör över ett litet lass med prylar.

 

En vy innefrån huset över min skjutplats


 En lördag så tog jag emellertid med min Ruger 1022 och testade den över 43 meter gräsmatta och när jag sedan har flyttat över till våren och rensat upp lite buskage längst bort så ska det förmodligen finnas 50 fulla meter att tillgå med ett stort berg i bakgrunden och helt fritt från bebyggelse på någon kilometer bakåt.

 

Med lite inzoomning!


 Perfekta förutsättningar för mera skytte, med andra ord. Vanligtvis så brukar jag ju inte skriva om krutskytte här men vad gäller min gamla Ruger så har jag efter ett visst trassel med tullen lyckats förvärva en helt ny ”boat paddle stock” till bössan, vilken i Sverige är väldigt ovanlig eftersom dessa stockar bara såldes 1996-2001 och halvautomater med kaliber 22 LR mot licens för jakt blev lagliga först i maj 2003.

 

En ganska udda formgivning.


 Stocken köptes via eBay UK och säljaren etiketterade den som ”sporting equipment”, vilket väckte tullens nyfikenhet. Jag fick därför ett brev hem med anmodan att via en FTP-server ladda upp ett webformulär med en redogörelse för exakt vad det var för föremål i paketet, ett foto på innehållet samt en bestyrkt kostnadsuppgift. Jag löste det igenom att förtydliga med ”sporting equipment handle”, bifogade en extrem närbild från säljarens annons samt en skärmdump på hans prisuppgift.

 

Leupold VX-I 2-7/33 RF med Leupold QRW vilket är smidigt om man vill skjuta öppet ibland.


 Efter ett par dagar så fick jag en ringa summa att betala i tull och moms varvid paketet slant igenom. Sannolikt så var det inkomsterna man var på jakt efter snarare än en analys över vad jag hade köpt för någonting. Dessa stockar är lite lustigt formgivna med konkava sidor på kolven eftersom de är tillverkade av Zytrel (glasfiberarmerad plast, typ) och var den första syntetstocken som Ruger tillverkade ”in house” (de tidigare var färdigköpta från Butler Creek).

 

Rätt täckpluppar tog ett tag att hitta.


 Av tillverkningstekniska skäl så fick då stocken den här udda designen eftersom man inte kunde tillverka dem ihåliga med konventionellt utseende. Den efterföljande stocken från 2002 och framåt kunde emellertid skapas på det sättet och har ett mycket mer normalt (slätstruket) utseende.

 

Om man sedan vill så tar man bara loss plupparna och skruvar fast rembygeldubben igen.


 Dessa ”boat paddle” är därför lite av samlarobjekt numera eftersom de ansågs fula som nya och sålde dåligt eller användes till slit-och-släng varvid kvarvarande i nyskick börjar bli både sällsynta och dyra. Till saken hör även att det finns två versioner av dem, en 1996-2000 utan rembygeldubb från fabrik och en andra version från 2000-2001 med rembygeldubb.

 

Norma Subsonic är en prisvärd patron som levererar bra resultat.


 Min tillhör den sistnämnda och efter lite research så kunde jag hitta och komplettera den med de tillhörande täckpluppar som man sätter i hålen efter rembygeldubben, om man skruvar loss dem. Eftersom min bössa är 2003 så är den här stocken relativt samtida (tillverkad 2001) så jag tyckte att matchningen blev väldigt bra.

 

Eley Subsonic HP är en favorit men här med en retfull flyer.


 Nu väntar ett par intensiva månader till innan våren är här och då kommer det förhoppningsvis att komma lite mera material till Airpang igen då jag får loss mer tid och bättre förutsättningar för skytte än någonsin tidigare.

 

Självfallet så skjuter man alltid med ljuddämpare.  

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards