Airpang

Alla inlägg under april 2022

Av Johnny Ottosson - 30 april 2022 18:00


Mera magasin!


 

Fler magasin gör det alltid lite roligare att skjuta magasinvapen.



I veckan så skaffade jag lite mera magasin till min SPA-900. När man skjuter rätt mycket som det lätt blir med magasinvapen och öppna riktmedel så är det alltid skönt med flera magasin, så att man slipper bryta av hela tiden bara för att ladda om. Visserligen ett i-landsproblem, men ändå.


Varje magasin rymmer ju 9 diaboler och då magasinen bara kostar 289 kr/st så har jag köpt på mig några stycken. Med själva vapnet så följde ju 1 magasin och för ett par år sedan så köpte jag 2 ytterligare. Nu så tog jag till sist tag i saken och införskaffade åter igen 2 st så att det in alles blev 5 stycken eller 45 skott utan avbrott. Detta är ganska lagom eftersom jag ändå behöver fylla om luft som senast vid 45-50 skott. 


Själva magasinen är rätt smarta på en ett sådant lågprisvapen, även om den del tycker det känns avigt att ladda den första diabolen bakvänt. Bortsett ifrån detta så är de billiga, pålitliga och förefaller dessutom slitstarka. En annan stor fördel är att de inte sticker upp och är överdrivet i vägen, vilket annars ofta är fallet när magasinen börjar få stor kapacitet.


Med den ibland lite fippliga lilla kaliber 177 så är det ju skönt att bara skifta i nya magasin hela tiden men skulle ett magasin gå sönder eller komma bort så är det samtidigt inga jättepengar jämfört med att en del magasin till dyrare vapen kan kosta uppåt en tusenlapp styck numera.


En annan sak som jag har prövat under helgen var att skjuta lite med Kayobas diaboler från JULA.


Dessa tillhör en ask jag köpte 2014 för 29 kr men samma diaboler saluförs än idag men priset har ökat till 49 kr och då ska man ändå veta att det bara är en 250-ask. De är alltså klart dyrare än Red Star med 35 kr för 450 st men de skjuter inte speciellt mycket bättre ändå, snarare rätt likvärdigt. Däremot så är flatnosdiaboler alltid lättare att läsa ut träffresultaten med.


Förmodligen blir det inte fler köpta av dessa eftersom jag har 9 askar Red Star kvar och så länge de ligger rätt i pris så är det enkla och bekväma att hitta lokalt dessutom.

Av Johnny Ottosson - 23 april 2022 20:00


Lång Distans Leverans!


Här har vi 35 meter med JSB RS på den övre raden och JSB Hades på den nedre.   



Ibland öppnar det sig möjligheter och idag så blev det läge att skjuta över 35 meter inomhus och ammunitionen för dagen var JSB RS och JSB Hades. Med ärliga 10J så är ju det mesta över 30 meter egentligen i överkant för kalibern och i synnerhet så utomhus men inomhus där finns det definivt bättre förutsättningar. 


Visst, min gamla Crosman Challenger sköt bättre på 35 meter än nuvarande 1701 men inte mycket och definitivt inte om man beaktar skillnaderna mellan dessa vapentyper.


Challengern var ju ett riktigt fullstort tävlingsgevär där 1701 egentligen är en luftpistol, om än i en bullpup-stock. GIvet att 1701 bara är 50 cm lång och att mycket i fråga om ergonomi etc har offrats för portabilitet så är jag ändå mycket nöjd med resultaten i relation till effekt och avstånd.


Som hängiven inomhusskytt så kan jag intyga att ytor på mer än 35 meter inomhus ofta är svåra att hitta så det mesta skyttet sker därför på kortare avstånd, eller utomhus på längre avstånd. Då man håller sig inomhus så blir det ju som regel 15-30 meter och i det avståndsfönstret så passar 10J/.177 helt perfekt. 


Ändå känns det skönt och veta att möjligheten faktiskt finns till vettiga träffbilder även bortom de 30 meter som vanligtvis anses vara den yttersta gränsen för licensfria vapen. 


Utfallen för dagen blev för RS 20 mm och 28 mm samt för Hades 26 respektive 30 mm.

Av Johnny Ottosson - 18 april 2022 20:00


JSB Hades!


 

Tyngre diaboler lämnar som regel alltid bättre resultat hos ett PCP - så även här.



Under påsken så passade jag på att mäta lite igen med JSB Hades och fick klart bättre resultat än för BSAs Red Star som bara levererade "25 skott inom 25 fps". De tyngre JSB Hades på 10.34 grains lyckades prestera 32 skott inom 23 fps! Dessutom så blev anslagsenergin ungefär 1 joule höge överlag med genomsnittsvärdet 558 fps (170 mps) som gav 9.69 joule. Toppvärdet blev 567 fps (173 mps) och 10.01 joule liksom bottenvärdet på 544 fps (166 mps) vilket betyder 9.22 fps.


 

En angenäm kurva för ett oregulerat vapen men en regulator hade gjort gott här för extremvärdena.


Överlag så presterar detta 2500 kr vapen bra med tanke på att det är oregulerat och prestandan räcker gott till för att skjuta på 10-15 meter utan konstigheter och det är ju på dessa avstånd som jag tänker använda den. Blir det aktuellt att skjuta på bort till 35 meter så väljer jag istället min 1701 med kikarsikte och ytterligare något joule mer effekt. 


För ännu längre distanser från 40 meter och uppåt så har jag ju min Elite men då krävs fria ytor och helst en riktig skjutbana då den levererar såpass mycket mera effekt med runt 60-70 joule från sin kaliber 25.


 

Nej, det är sannerligen inte ofta man skjuter sådana träffbilder med öppna riktmedel på 10 meter men kul ändå..


JSB Hades imponerade också igenom att ge magnifikt små träffbilder på både 10 och 15 meter med öppna riktmedel, klart bättre än Red Star men inte såpass mycket bättre så att merkostnaden är motiverad, i alla fall inte med just öppna riktmedel. Här kommer det fortsättningsvis att bli Red Star då jag köpte på mig 4500 st för blott 350 kr. 

Av Johnny Ottosson - 15 april 2022 20:00


Att köra öppet!


 

Det är inte så enkelt att skjuta med öppna riktmedel när man är ovan..



När jag skojsköt lite häromdagen med min 900:a så passade jag på att skjuta några tavlor lite mera seriöst, men ändå magasinmatat. Precis som de flesta andra så kunde jag fort konstatera att skytte med öppna riktmedel - som bekant - är betydligt svårare än att använda optiska riktmedel som kikarsikte och även svårare än kiksikten som Ghostsights och även rödpunktsikten. 


Detta sagt så har faktiskt den här modellen riktig bra öppna riktmedel.


De sitter högt men är ändå inte stora och uppstickande. De har en enkel justering, vilken dock kräver verktyg, samt en klar siktbild utan att skymma målet. De är helt enkelt förbluffande bra. 


 

Ibland kan man få till det även på 15 meter med öppna riktmedel



När jag har skjutit öppet tidigare så har det oftast varit med äldre fjädervapen som helt enkelt saknar möjligheter att montera andra riktmedel överhuvudtaget. Dessa vapen lämnar också mycket övrigt att önska till moderna PCP, exempelvis primitiva avtryckarsystem och en mer eller mindre krävande rekyl. Till detta kommer att de öppna riktmedlen ofta också är små samt lågt placerade. Allt sammantaget så har detta inte direkt givit någon mersmak.


Det är tråkigt för med rätt vapen och rätt öppna riktmedel så är det otroligt kul att skjuta öppet!


Trevlig nog så kunde jag konstatera att efter lite skytte så blev man varm i kläderna varpå träffbilderna succesivt minskade i takt med ammunitionsåtgången och när de första känslan av ovanan från att inte se exakt var träffarna tar utan att man skjuter i "blindo" hade lagt sig så kunde jag konstatera att på både 10 och 15 meter så gick det faktiskt rimligt enkelt att få fram anständiga träffbilder.


Visst, inte som med kikarsikte, snarare ljusår därifrån, men ändå. 


Så, kommer ni över ett PCP eller annat "bättre" luftvapen med öppna riktmedel, dra er inte från att pröva att använda dem, det är faktiskt betydligt roligare än vad man tror.


 

Helt original PCP för 2500 kr med original öppna riktmedel, så enkelt men samtidigt så kul..!!



Tyvärr är det dock så att väldigt få PCP kommer med just öppna riktmedel numera. Det är trist eftersom dessa tillför ett mervärde och i synnerhet för vapen med låg eller måttlig effekt eftersom öppna riktmedel kan skapa en meningsfull utmaning även vid skytte över så korta avstånd att man annars inte skulle känna dessa distanser som användbara. 


Detta är ju då en tillgång för de som skjuter på begränsade utrymmen, till exempel inomhus, och inte minst vintertid.

Av Johnny Ottosson - 14 april 2022 11:00


Field Target Sweden?



Jag fick tidigare i veckan en fråga om det fanns någon Field Target kvar i Sverige och jag har faktiskt inte funderat över den saken på flera år så jag blev lite osäker och dessutom nyfiken - kanske dags att kolla läget?


Jag gick in på FT Sveriges hemsida och kollade där - minsann, full fart precis som förra gången jag kikade in.


Man har tydligen haft en tävling nyligen med 12 deltagare, betydligt fler än vad jag hade väntat mig. Tävlingen gick dessutom av stapeln på en plats som heter Hemmenslöv, som jag aldrig har hört talas om. Utifrån resultatlistan så kunde jag konstatera att 10 deltagare sköt 16J och 1 deltagare valde den gamla storklassen för fri effekt, som numera är kastrerad till 35J. Vidare så fanns det dessutom 1 skytt med fjädervapen!


Av namnen jag kände igen så var det åtminstonde 2 från samma familj, som sköt även för 4-5 år sedan och i övrigt 4 stycken ytterligare som jag är bekant med sedan förra decenniet. Alltså ungefär 60 procent veteraner från tidigare och 40 procent nya ansikten. Ifrån den gamla storklubben i Onsala så fanns det 2 deltagare.


Borta förfaller vara klasserna för fjäder 10J, PCP 10J, fjäder FP (35J) och dessutom junior (?).


Man hade emellertid en "pröva-på-klass" med 6 ytterligare deltagare.


Så svaret är helt klart bejakande, Field Target i Sverige lever och frodas precis som tidigare. 


Givetvis inte som i fornstora dagar för 15 år sedan med 50-60 deltagare fördelade under 8 klasser och parkeringsbekymmer men verksamheten existerar uppenbarligen, trots omständigheter som Svenska Skyttesportförbundet och pandemin.


Nu återstår det att se om de kan bli någon tillväxt dessutom, att ha 6 stycken nybörjare är naturligtvis ett lovande tecken, det är ju trots allt 50 procent av alla andra aktiva deltagare i den här tävlingen för övrigt.


Fler tävlingar är dessutom planerade, en sker den 8/5 borta i Mörrum och nästa i Eslöv 19/6. Slutligen så kan det bli ytterligare två, en då i Halmstad och slutligen ännu en tävling i detta Hemmenslöv - inalles 4 stycken kvar den här säsongen. 


Hur situationen är med Onsala vet jag faktiskt inte, de hade enligt kalendern på sidan sin senaste tävling förra decenniet och har sedan dess markerat sina tävlingar som "inställda". Vad som har hänt i Onsala känner jag inte till min det är ju alltid tråkigt om en så fin och välordnad klubb skulle försvinna. 


Egentligen lite märkligt att inte fler tar möjligheten att tävla nu, intresset för luftvapen är ju större än någonsin för stunden och de olika grupperna på Facebook bubblar ju av engagemang.


Sannolikt så kan det vara en effekt av pandemin där många har varit tvungna att arbeta hemifrån och då fått mera tid för att pyssla med en hobby hemmavid, på tomten eller radhustäppan. Dessutom så har man ju inte kunnat spendera pengar på resor och liknande så även försäljningen av nya vapen har gått väldigt bra, något som man inte minst ser i många av grupperna igenom det stora antalet nybörjare som hör sig för om hobbyn.


Det ska bli spännande att se om några av dessa nya entusiaster hittar till Field Target också framöver.

Av Johnny Ottosson - 11 april 2022 16:30


Jämnheten?


 

Rätt okej med tanke på priset men ingen effektiv drivkälla minsann...




Idag så körde jag min Spa-900 igenom kronografen, bara för skojs skull. Tänk så enkelt och smidigt det är att köra ett magasinvapen igenom kronografen, den bekvämligheten är man inte bortskämd med när man brukar mäta enskottsvapen. 


Jag laddade upp 3 magasin med 9 skott vardera och sköt dem rakt upp och ned, ovägda.


Tyvärr så missade kronografen att registrera 2 resultat så hela strängen blev på 25 skott från 200 Bar. Kollar man på jämnheten så ger den 25 skott inom 25 fps variation, varav de 23 bästa faktiskt hamnar nere på 20 fps avvikelse.


Ska man sätta detta i ett perspektiv så är det inte så lysande jämfört med min 1701 som trots 65 cc i relation till 100 cc ändå ger 54 skott inom 18 fps och då är naturligtvis 25 skott inom 25 fps (eller ens om det vore 20 fps) inte speciellt bra.. 


Emellertid måste man betänka att 1701 kostar dubbelt så mycket + ytterligare 1000 kr för en HUMA regulator.


 

Vilken jämnhet ska man kunna förvänta sig från ett PCP som kostar blott 2500 kr?



I skenet av priset så tycker jag nog att 25 skott inom 25 fps är helt acceptabelt. Faktum är att vapnet är fullständigt orört från fabrik och man skulle säkert kunna justera in det betydligt bättre. Vi ser ju att kurvan börjar relativt högt, vilket tyder på att ventilsystemet skulle kunna hantera ett högre starttryck - kanske 210 Bar - och då ge fler skott innan kurvan började dala efter skott 25 (egentligen skott 27). I så fall borde man klara 30-35 skott på fyllningen. Likaså hade man säkert vunnit ytterligare skott om man justerade tillbaka hammarfjäderns förspänning. Det hade förvisso sänkt utgångshastigheten men i gengäld så hade man förmodligen balanserat ventilsystemet än mer harmoniskt. 


Effektmässigt sätt så hamnar man på 9.10-9.20 joule E0 med 8.02 grains Red Star, vilket troligtvis hade inneburit strax över 10.00 joule EO med tyngre projektiler på över 10.00 grains. Jag tror däremot inte att man hade nått över 10.00 vid E4 men självklart så ska jag testa att göra om dagens mätning med tyngre projektiler framöver. 


Sammanfattningsvis så får man rätt mycket PCP för 2500 kr. 


Det är inget enastående vapen men idag är 2500 kr värdet av två tankar bensin till en bil för många. Det är inga jättepengar i skenet av att många PCP kostar 10 gånger mera. Att ett sådant vapen inte är 100 procent lika bra som ett 3 gånger så dyrt "normalt" PCP innebär dock inte att det är objektivt sett dåligt presterande, bara att vi har andra perspektiv numera.


Kör man en Spa-900 mot exempelvis en fjäderbössa, även en bra sådan som en Weihrauch, med en prislapp på 5000 kr, alltså summan för en Spa-900 med en billig fyllkälla, så skulle fjäderbössan få en tuff uppgift att hänga med och i synnerhet som man drog upp effekten över den licensfria nivån. 


I termer av praktisk precision så är nämligen PCP på en helt annan nivå än konventionella fjädervapen, på gott och ont.

Av Johnny Ottosson - 9 april 2022 20:00


Öppen budget!


 

Allt man behöver för att ha riktigt kul till ett lågt pris!



För ett antal år sedan så kom jag i kontakt med SPAs luftvapen när jag besökte Hurricane på en arbetsresa. Jag hade då länge varit nyfiken på detta fabrikat och föll direkt för känslan och den kompakta dimensionen hos modell 900. Av olika anledningar så blev det emellertid inget köp men några år senare så fick jag till sist ändan ur vagnen och köpte ett eget exemplar från samma handlare.


Då kostade den 2495 kr och det är ju inte jättemycket pengar så jag tänkte att om jag inte slår till - och om modellen utgår eller förändras - så kommer jag ju bara att gräma mig länge.


Jag köpte bössan, monterade på kikarsikte och konstaterade att den inte sköt imponerande bra.


Träffbilderna blev ungefär som ett bra fjädervapen men inte lika bra som min dåvarande Crosman Challenger eller den Crosman 1701 som jag köpte strax efteråt, både dessa med matchpipor från Lothar-Walther.


Eftersom behovet kom av ett transportabelt och kompakt vapen så utvecklade jag min 1701 till dess nuvarande konfiguration som bullpup under några år men i helgen så blev det dags att göra ett återbesök av 900:an.


Jag monterade då på de öppna riktmedlen och sköt in den med dessa över 10 meter, där jag blev riktigt nöjd med träffbilderna, vilket ju alltid är trevligt. Ska sanningen fram så sköt jag en hel eftermiddag och hade jättetrevligt i min ensamhet, så trivsamt faktiskt att jag helt glömde av tiden.


Rekreativt skytte när det är som bäst med andra ord.


Det var då enkelskott på tavla och det var med 9-skotts magasin på en enkelt snurrmål. Jag sköt över 10 meter och över 15 meter, sittande och fristående, helt efter vad jag kände för i ögonblicket. Naturligtvis så fick jag fylla luft ibland med 40-50 skott från dess 100 cc stora (lilla?) tub och ladda magasinen men det hela flöt på fantastiskt fint utan att jag störde mig på dessa korta och smidiga avbrott. När mörkret började falla så började jag själv fundera.


Tänk så kul jag hade haft med ett så billigt vapen!


Jag kollade lite på utrustningen som jag hade använt under dagen.


Förutom själva vapnet så hade jag ett kulfång för 59 kronor, måltavlor som kostade 19 kr för 50 st och mitt snurrmål för 69 kr samt givetvis också ammunition – Red Star för 35 kr om asken med 450 st diaboler, ammunitionen från XXL och övrigt från Gekås/Ullared.


Om jag exempelvis hade förbrukat en packe tavlor och en ask diaboler så hade dagens räkning stannat vid 54 kr, men i mitt fall så blev det kanske 30 tavlor och resten på snurrmålet. Jag sköt kanske 400 skott och förbrukade då material för runt 40 kr på 4-5 timmar.


Vilket annat skytte är så billigt dessa dagar?


Med öppna riktmedel så har man ju fördelen av att ett vapen inte behöver ha absolut perfekt praktisk precision på fulla 30 meter, skjuter den bara fint på halva den distansen så är det ändå främst skytten som begränsar det färdiga slutresultatet. Detta lilla smidiga PCP är dessutom välgörande tyst att använda på grund av sin förvisso mycket lilla men ändå väl dämpade kornfot/pipvikt/ljuddämpare - faktum är att den rassliga repeteringen låter mer än själva avfyrningslätet! Här märks det faktiskt en del skillnad jämfört med min precis lika kraftfulla 1701 som på grund av sin avsevärt kortare pipa låter mera, trots dess effektivare shroud. Piplängden har onekligen en hel del effekt på skottlätet hos vapnen med låga- till måttliga effekter.


Så, med en budget på 2500-3000 kr så kan man faktiskt komma över ett fabriksnytt PCP med magasin och anständig ljudnivå och få ut en enorm skjutglädje för väldigt lite pengar, förutsatt naturligtvis att man har en bra fyllkälla. Har man inte detta så finns ju modell 600 från SPA som ett alternativ med Co2-drivning. Detta är förvisso dyrare men samtidigt så kan det ändå vara en bra lösning för den som kanske inte skjuter så jättemycket och som har en begränsad budget för inköp av kringutrustning som fyllkällor.

Av Johnny Ottosson - 2 april 2022 23:00



Mitt-emellan-avstånd!

 

Då var det dags för avslutningen för Red Star och denna gång 18 meter.

 

 

Vi har ju tidigare sett att den levererar riktigt bra på 10 meter men märkbart sämre än JSB RS på 30 meter så nu var det dags för något nästan mitt-emellan. Som en extra bonus så körde jag också de utsökta QYS Streamline för referens och dessa är riktigt bra diaboler men till en hialös prislapp, tyvärr.

 

I fallande ordning så blev utfallet för QYS riktigt bra 7 mm, favoriten RS hamnade på 12 mm och Red Star vid 21 mm. Kriteriet för godkänt vid den här distansen är 18/2 x 1.6 = 14 mm.

 

Vi kan därför konstatera att RS levererade ungefär som förväntat, QYS riktigt bra och för Red Star blev det påtagligt underkänt.

 

Det känns spontant som att allt bortom 10 meter blir i stigande grad besvärligt för Red Star.

 

Bortsett ifrån dessa grupper om 10 skott så sköt jag även 2 grupper om 5 för QYS vilket gav 6 och 12 mm samt 2 grupper för RS vilket blev 6 och 13 mm där Red Star också här föll bort med 25 mm. Med bara grupp om 5 skott så bör c-t-c ligga på max 9 mm för dessa 18 meter. Genomsnittet för QYS blev då 6 + 12/2 = 9 mm och för RS 6 + 13/2 = 9.50 mm. Redstar då långt därifrån.

 

Hur blir det nu då?

 

Sannolikt så kör jag Red Star till min SPA-900, som jag använder hemma på 10 meter med öppna riktmedel. För 1701 så blir det RS men framöver tänker jag pröva fler QYS och jag hoppas även att det i framtiden kommer handlare i Sverige som för dem eftersom jag tror att många andra entusiaster också skulle uppskatta dessa små kinesiska underverk, klart mer än deras nuvarande kostnadsbild i alla fall.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards