Airpang

Alla inlägg under februari 2015

Av Johnny Ottosson - 28 februari 2015 21:00



En interjuv med Fredrik Axelsson


Det var länge sedan han bara hade ett litet krypin på Förrådsgatan i Mariestad..

Av Johnny Ottosson - 28 februari 2015 18:30


Till salu !


  Till salu för 9000 kr (+ev frakt)


Här kommer en annons ifrån en läsare. Försäljningen rör en FX Airguns Royale 400 med kaliber 22 och 10J. Vapnet är ett par månader gammalt. Ingår gör vapnet, bipoden liksom fyra magasin. I priset på 9000 kr så ingår INTE kikarsikte och fäste till detta som finns med på bilden.


Säljaren kan nås via mail: jimmy6johansson@hotmail.com

Av Johnny Ottosson - 28 februari 2015 18:00



Med monterat kikarsikte...


  Nu är riggen i princip färdig men går fortfarande på Co2


Idag så kom äntligen kikarsiktet som jag beställde via eBay i förra veckan. Totalt så kostade siktet 219 kr inklusive frakt. Varumärket är tydligen Bestek (nej, jag hade aldrig hört talas om det tidigare). Tillverkat i Kina så är det väl närmast att jämnställa med ett noname-sikte.


  För tydlighetens skull så var lådan märkt med "Riflescope"..


Förutom själva kikarsiktet så ingick även två stycken höga Weaverfäste av skäligen enkel kvalité, liksom linsskydd av "bikinityp" och en putsduk samt en insexnyckel för ringarnas överfall. Allt kom bra emballerat och leveranstiden var ungefär en vecka. Inga ytterligare avgifter tillkom.


  Ett "Riflescope" - knappast, detta är ett hårkors för armborst!


Rent tekniskt sett så är siktet 4/32 med 1.00" rör. Parallaxen var satt till 25 yards, vilket var ett skäl till att jag valde just detta sikte. Anledningen till den korta parallaxinställningen blev uppenbar så fort jag tittade igenom siktet och då förbluffat kunde konstatera att siktet, trots texten på förpackningen, är avsett för ett armborst?!


Lite lätt förvånande. Nåväl, det funkar ju lika bra med detta riktmedel och att byta föreföll krångligt vilket tillsammans med siktets låga pris gjorde att jag ändå beslutade att behålla det. Att vapenägaren (Erik) tyckte att det var coolt kändes betryggande. Justeringen av siktet sköts med myntskåra på rattarna och har en "tunn" klickjustering.


  Den första tavlan var skott 9-13 på Co2-patronen.


Jag började med att ladda upp med en helt ny Co2-patron och sköt in siktet på 15 meter, varav halva sträckan var utomhus i ganska blåsigt men ändå läskyddat väder. Två tavor med 4 skott vardera krävdes för att göra själva inskjutningen. Efter dessa båda tavlor så sköt jag tavlan ovan, det skott som gick off var helt och hållet mitt eget fel eftersom jag var ovan vid det förhållandevis hårda enstegsavtrycket. Ammunitionen var 16.00 gn FX-P.


  Här har vi skott 14-18 på Co2-patronen, klart bättre samling när man har vant sig.


Efter den första riktiga tavlan med ett retfullt sneskott så sköt jag ännu en 5-skottstavla där tre skott skapade ett enda hål med två träffar strax brevid. Vinden låg på till vänster. För att hinna med en 10-skottsgrupp så lät jag nästa bli en sådan.


  Här är en 10-skottsgrupp med skott 19-28 på samma Co2-patron.


När jag sköt över kronografen så fick jag inte så många skott på en Co2-patron som jag hade väntat mig och jag ville gärna få till en 10-skottsgrupp också, utan att behöva ladda in en ny Co2-patron. Vid det tillfället, med den gamla plastbreechen, så fick jag ut 25 skott innan kurvan ramlade ner i källaren. I praktiken, när jag sköt på tavlor idag, så visade sig skott nr 28 träffa på samma höjd som de första skotten. Vilken hastighet detta skott 28 hade vet jag emellertid inte. Förmodligen så har jag 25-30-35 skott (beroende på avstånd och temperatur) tillgängliga med en anslagsenergi mellan 7-9 joule med dessa diaboler.


Nu har riggen totalt betingat 1695 kr och jag hoppas att Junior blir nöjd med den när han får möjlighet att testa den ordentligt till nästa helg.


Av Johnny Ottosson - 27 februari 2015 21:30



Prisläget för FX nya Wildcat



En intressant sak som jag noterade med FX nya Wildcat är dess prisbild. Kollar man på det enda officiella priset som jag har sett på den så är det högst modesta $1299 i USA enligt AoAs hemsida. Detta innebär att den kostar 59 % av en BOSS ($2195). OM vi hade översatt detta till svenska förhållanden där en motsvarande BOSS betingar 10.995 kr så skulle Wildcat på svensk mark kosta 6487 kr.


Rätt så billigt, eller hur?


Jämför med en Bobcat på 10.200 kr eller en Cutlas på 6995 kr.


Utan att påstå mig vara alltför synsk så finns det nog ingen chans i världen att vi kommer att få se Wildcat hos en svensk handlare över disk för under 6500 kr. Detta gör då att vi måste ställa oss frågan om prisbilden i USA. En inte alltför avancerad gissning är att det hela handlar om ren prispolitik. Priset på Wildcat är helt enkelt dumpat där. 


Frågan är då varför?


Min gissning är att det har att göra med den lokala konkurrensen där andra importörer i USA tar in enklare och billigare kokurrentfabrikat som börjar ta marknadsandelar. Börjar vi sedan fundera i vidare kretsar så är frågan hur mycket varje såld Wildcat egentligen kostar för FX Airguns i USA. Den kostnaden måste tas in på något annat sätt, antingen via andra vapen eller via andra marknader, bortom USA. I bästa fall så kostar den inget alls utan har ändå en anständig marginal också i USA. Då kan vi istället kostatera att både Wildcat och även de andra äldre konstruktionerna har riktigt bra marginaler överlag.


Med detta i bakhuvudet så ska det bli väldigt intressant att följa utfallet för Wildcat på den amerikanska marknaden.


Ett helt nytt vapen ifrån FX Airguns i den absolut hetaste vapengruppen med väsentliga fördelar jämfört med konkurrenterna och ordentliga förbättringar i relation till företagets tidigare bullpups och nu dessutom till ett riktigt brutalt dumpat pris kan inte bli något annat än en dundersuccé.


Några som däremot förmodligen lätt kan hålla sig för skratt är de som för ett par månader sedan köpte en Mk 1 Bobcat för över $2000. Gillar man Bullpus mycket, vilket är sannolikt om man har betalat $2000 för en Bobcat, så kanske man tänder ännu mer på Wildcat. Ska man i detta läge sälja sin Mk 1 Bobcat för att finansiera en Wildcat så lär man inte få speciellt mycket över $1000 för den med ett par månader på nacken.


Detta måste svida riktigt illa...


Hur ser den kunden på FX Airguns som varumärke räknat efter en sådan erfarenhet? Vågar denne överhuvudtaget köpa något mer vapen ifrån en sådan tillverkare efter den resan? Här kanske FX Airguns ska styra upp situationen på något sätt. Inom hemelektroniken så finns det ju en viss acceptans för att nästa mobiltelefon kan bli både bättre och billigare men hos luftvapen? Bättre, javisst - men knappast både bättre och groteskt mycket billigare.




Av Johnny Ottosson - 27 februari 2015 11:00



FX Airguns Wildcat


 

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2015 12:00



Budgetbygget !


  Nu börjar delarna samla sig..


Som jag nämnde igår så börjar delarna till Eriks 2240-bygge att samla sig. Han har nu själv haft äran att sätta ihop den och förutom lite pill med själva breechen och dess transferport så lyckades han skruva ihop alla prylarna själv. Att på egen hand sätta ihop och kombinera sin rigg är en bra idé för att öka förståelsen för varför hela enheten fungerar som den gör - eller inte.


När jag istället får samla kvitton snarare än montera vapendelar så kan jag konstatera följande:


Vapnet (ink 16 Co2-patroner och 450 diaboler) - 700 kr

Stocken, köpt begagnad av en god vän - 100 kr

Breechen i stål från Alliance Hobby USA - 480 kr

Weaverskenan för kikarsiktesringarna - 89 kr

Två stycken Weaverrringar för 25 mm - 39 kr (!)

Pipviktsadapter 1/2" UNF - 68 kr

Pipvikt av typen FX Airguns - 0 kr (hade liggandes ifrån ett inbyte)


Summa hittills: 1476 kr


Två väsentliga delar saknas ännu, dels någon form av kikarsikte och dels en eventuell annan drivkälla än Co2. För att hålla kostnadsbilden i schack så har jag köpt mycket ifrån Kina på eBay och även scannat av efter begagnade prylar. Det absoluta taket för en skjutklar rigg ligger på 2000 kr och målet är att största delen av den summan ska kunna gå att återfå vid en eventuell försäljning.


  Jag beklagar den dåliga bilden..


En tanke bakom just den här riggen är att han bara med hjälp av sin lilla Leatherman ska kunna transportera vapnet enkelt och smidigt. Kolven sitter med två spårskruvar, en eventuellt längre pipvikt kan gängas loss för hand och kikarsiktets Weaverfästen sitter med snabbvred som man lossar/drar åt med multiverktygets stjärnskruvmejsel. Därefter så går allt enkelt ner i en liten ryggsäck etc.


  Businessend..


Vidare så ska vi lätta avtrycket lite samt justera in och höja effektkurvan lite så att vi får fler jämna skott precis under den magiska gränsen på 10J med så lätta diaboler som möjligt. De första testerna med 11.90 gn RWS Hobby verkar lovande precisionsmässigt sett och dessa bör då hamna på ca 165 mps vilket betyder en effektiv räckvidd ut till cirka 25 meter.

Av Johnny Ottosson - 24 februari 2015 17:00



Lite oväntat..


      En liten ask på väg till min brevlåda..


Under de gångna dagarna så har jag rivit isär min Challenger för lite vinteröversyn. I samma veva så passade jag på att inspektera tuben, så att den som tillverkad i stål, fortfarande höll sig rostfri. Jag lackerade även tuben mattsvart med en vanlig sprejburk för att få ett bättre korrosionskydd än vad bara en enkel blånering kan erbjuda.


Efter detta så återstod en återmontering. Det enda som jag missade att ha koll på när jag demonterade var exakt hur mycket jag drog åt det bakre pipbandets översta skruv, alltså hur mycket pipbandet påverkade pipan. Utan tagna referensramar så fick jag helt enkelt dra dem lite på känn och när jag efter återmonteringen provsköt så kunde jag konstatera att träffbilden var lägre än innan demonteringen. 


En snabb kontroll i kronografen gav dock vid hand att hastigheten var oförändrad sedan innan och att jag därmed alltså förmodligen har dragit åt skruven lite hårdare än vad som var fallet tidigare, eftersom detta pressar pipan nedåt. Egentligen var detta inget större problem då jag har targetturrets på kikarsiktets höjdjustering som jag enkelt kan flytta + det antal steg som skilde så att min avståndstabell ("fusklappen") på linsskyddets utsida fortfarande stämde. 


Det som emellertid var intressant i sammanhanget var att träffbilden i alla fall inte blev sämre..


  Utgångsläget innan rivningen


Sedan tidigare så har ju Challengern skjutit riktigt bra med RS men nu känns den ännu mera stabil. Tyvärr så hade jag bara 15 meter att skjuta över idag så det ska bli väldigt spännande att se om den här trenden står sig även på lite längre avstånd framöver. Med ett bra stöd så hade säkert träffbilden blivit ännu bättre, nu var jag tvungen att skjuta med armbågarna som stöd lutad över en byrå.


På tal om bättre praktisk precision så föll jag för frestelsen att pröva nya Exact Premium så jag köpte på mej en ask för att testa om det möjligtvis kan vara något för min Challenger. Dyra som attans var de i alla fall, totalt med frakt så gick asken på 152 kr för 200 diaboler - de dyraste diaboler jag någonsin har köpt!


  Första tavlan efter ihopsättningen - även här 5 JSB RS på 15 meter


I brevlådan så hamnade också ett rejält paket ifrån USA med godis till Eriks lilla 2240 - ja, det är svårt o låta bli att modifiera dessa charmiga små vapen. En uppdatering av hans bygge kommer här framöver och precis som tidigare så går det här projektet på en tight budget vilket naturligtvis kommer att innebära ett fokus på kostnadsbilden. Hittills så har hans 2240 i nyskick kostat 700 kr för vapnet, 16 Co2-patroner och en ask ammunition. Till denna har jag nu köpt en fräsch begagnad 1399-stock för 100 kr - summa 800 kr. Nu återstår lite andra tillbehör samt ett kikarsikte. Därefter så ska jag försöka jaga med honom på en tävling till säsongen..

Av Johnny Ottosson - 23 februari 2015 13:00



I en annan skala..


  Det tar nog ett tag innan vi får uppleva den här typen av uppslutning i Sverige..


Idag så fick jag en inbjudan till en tävling i England. Inget som direkt intresserar mig men själva skalan på tävlingen var fascinerande. Första året (2013) så deltog 75 startande och 71 st fullföljde tävlingen trots att det föll 30 cm snö (!) timmarna innan själva tävlingsstarten - i England. 


"They dident see that one comming..."


Till 2014 så kunde man mönstra in 134 st startande och nu till 2015 så kan man ta emot upp till 500 st deltagare!


Det intressanta med detta är att tävlingen sker i mars månad, med synnerligen instabilt vårvinterväder på de brittiska öarna. Snöar det inte, vilket sannerligen hör till undantagen, så regnar det nästan alltid och är allmänt rått o kallt. Tävlingen är därtill inriktad mot ENBART äkta fjäderskyttar, alltså inga PCP eller semirekyfria fjädervapen.


Så, titta ut igenom fönstret där ni sitter o läser detta nu, tänk om man under dessa väderförhållanden skulle kunna ragga upp flera hundra entusiaster till en tävling med bara fjädervapen..

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards