Airpang

Alla inlägg under maj 2015

Av Johnny Ottosson - 31 maj 2015 22:00



 

De gångna två dagarna..

 


En liten enkel och - inte minst - billig kamera..  


Under helgen så har jag inte haft så mycket tid på mig att varken skjuta eller blogga. Under lördagen så var jag iväg till bakluckeloppis uppe på Backamo, i hopp om att kränga av lite överblivna prylar. Av försäljningen blev intet men däremot så köpte jag en digitalkamera. 


En annan besökare sålde en liten smidig begagnad Samsung i nyskick tillsammans med ett 2 GB minneskort och nya engångs AA batterier och överföringskabel men utan manual och kartong för det synnerligen facila priset av 40 kr (!).


Fungerade gjorde den och fotade utmärkt så kamera och pengar bytte raskt ägare.


Nu kan jag ingenting om kameror men jag kunde se att den hade 12.2 megapixlar, den hade vanliga utbytbara AA-batterier som drivkälla och ett hyfsat SD-kort liksom ett varumärkesfabrikat (Samsung) o till det så kan jag riskera 40 kronor utan att oroa mig.


Undertill så fanns det en gänga som passar till min Serben kamerarigg för kikarsikte - nu kan jag börja fota och inte minst filma igenom kikarsiktet igen - det ska bli kul!


I övrigt så har jag trixat lite mer med laseravståndsmätaren och lärt mig lite mer om dess egenskaper och tillkortakommanden. Om jag mäter mot en vinkelrät ljus bakgrund så är det enkelt att få bra resultat och i synnerhet under mulet väder/skugga eller skymning. Fullt solsken och mörk bakgrund är fortfarande ett problem, liksom om man mäter mot ett diffust mål (typ lövverk etc). Övning ger emellertid färdighet och kom jag inte kan mäta det jag avser att mäta så kan man ofta mäta ett lämpligt objekt i närheten av målet och därefter skatta avståndet rimligt exakt, i alla fall bättre än direkt ifrån utgångspunkten helt utan avståndsmätare.


Jag börjar känna mig mer och mer nöjd med den här mätaren och inte minst i skenet av 175 kr.

Av Johnny Ottosson - 30 maj 2015 18:30



Har ni sett?


Jag har efter typ 2 år fått ändan ur vagnen och uppdaterat pollen till vänster på bloggen. Bara att göra er röst hörd om vad ni tycker om sidan som sådan.

Av Johnny Ottosson - 30 maj 2015 18:00



Klassiska kikarsikten !


  Bushnell Legend 5-15/40 Ao


Ett kikarsikte som är hyllat över hela världen men kanske i synnerhet på sin hemmamarknad i USA är Bushnells första Legend-serie, den som tillverkades i Phillipinerna och inte i Kina. Jag har haft ett eget exemplar länge och det kostade fabriksnytt £149, vilket är ett rent klipp när man ser på dess tekniska egenskaper i relation till den högst måttliga prislappen. 


Personligen så har jag egentligen aldrig gillat det här kikarsiktet, i min smak så är det för tungt, klunsigt och inte heller tillräckligt estetiskt tilltalande för min egen besynnerliga smak. Till råga på allt så har det ett tjockt MilDot-riktmedel, som jag inte heller gillar. Trots allt så har jag ändå behållit siktet under de senaste fem åren eftersom det objektivt sett är ett riktigt bra sikte. Ljustransmissionen är enastående för prisnivån och hela kikarsiktet är onekligen synnerligen mekaniskt välbyggt.


Resultatet blev att jag behöll siktet men jag satte det på ett vapen som jag sällan använder (Eliten). Då har jag ett bra sikte när jag vill använda den bössan men jag slipper reta mig dagligen på att jag egentligen inte trivs med just den modellen av kikarsikte.


Om man nu bortser ifrån mina högst subjektiva preferenser och om man dessutom trivs bra med lite större kikarsikten så ska man definitivt hålla ögonen uppe på begagnatmarknaden för just en Legend. Jag har sett sådana ute för runt 1500-2000 kr och då får man ett riktigt bra kikarsikte för måttiga pengar.


Som tidigare nämnts så är ljustransmissionen suverän, detta är ett mycket klart kikarsikte även under svåra ljusförhållanden och optiska fenomen som glare och liknande blir sällan störande, trots avsaknaden av sunshade. Mekaniskt sett så är PA-ringen en smula styv att vrida men om man betraktar detta som en för- eller nackdel blir upp till användaren. Rattarna för höjd/sidled är förhållandevis enkla fingermanövrerade klickjusteringsenheter under avskruvningsbara gängade hattar. Inte den bästa lösningen men detta var ett förhållandevis billigt sikte så någonstans valde man uppenbarligen att hålla nere budgeten. Riktmedlet är grovt MilDot, jag gillar det som sagt inte själv, men jag vet att många andra snarare ser detta som en fördel.


Tyvärr så är Legend nu som sagt utgången sedan en 4-5 år tillbaka och kan inte köpas nytt. Dessutom så finns det även en billigare och enklare variant tillverkad i Kina under samma namn, som inte alls har lika gott rykte. Dessvärre så har jag aldrig prövat ett kinatillverkat exemplar så jag kan inte bekräfta eller dementera dessa uppgifter. 





Av Johnny Ottosson - 29 maj 2015 16:30



Skumt


  Självklart så är en snygg inredning också väldigt praktisk


En del som har sett min väska till 1701-projektet har reagerat över att den har sett lite provisorisk ut och det har den verkligen också gjort - eftersom den nu är ett provisorium. Nu när jag har kommit överrens med mig själv om hur inredningens utrymme ska disponeras så har jag beställt en riktig formskuren inredning som ska ersätta den provisoriska. 


Många mått har blivit tagna och nu är ordern lagd, i slutet på nästa vecka så ska jag se om jag har räknat och inte minst mätt korrekt eller inte. Naturligtvis kostar det en del pengar, jag återkommer till detta, men prydligt ska det bli. Kvalitén heter H23 och jag valde en grå kulör.


Som det ser ut nu så kommer jag att packa vapen, kolv, pipvikt, måltavlor, luftflaska /m fyllkit, BSAs måltavelhållare, ammunition, laseravståndsmätaren och lite verktyg i väskan så en viss planering krävdes.

Av Johnny Ottosson - 28 maj 2015 20:30



Nöjd och glad - eller inte?


  Min nya laseravståndsmätare för 175 kr ink frakt från Kina via eBay...


Så, då kom då äntligen min avståndsmätare som jag beställde för några veckor sedan. De senaste dagarna har jag därför ägnat åt att bekanta mig med denna och har under den tiden låtit den vinna lite varierande omdömen. När man köper saker osedda över Internet så kan man ju köpa lite precis vadsomhelst, nästan. Det har inträffat att jag har köpt såväl riktigt bra produkter (AirChrony) som faktiskt har överraskat även mina högt ställda förväntningar likväl som jag har köpt saker som har varit riktigt usla (kopian på Dr Bobs tubklämma). De allra flesta prylar hamnar dock mitt emellan - välfungerande och precis som förväntade.


Avståndsmätaren visade sig dessvärre vara lite mera varierande.


Till att börja med så är den riktigt liten och smidig, lätt och lätthanterlig. Myriaderna av kalkylmöjligheter har jag inte utnyttjat eller ens testat. Att räkna ut areor och liknande var ju inte tanken med inköpet precis. Något som är irriterande är att den piper varje gång man gör en mätning och när lasern "söker" för att hitta en reflektionsyta. Ännu har jag inte lyckats lura ut hur man stänger av pipen, jag är inte ens säker på att man kan göra detta överhuvudtaget.


Huvudegenskapen som jag är absolut mest intresserad av är naturligtvis mätförmågan. Hur tillförlitlig är den och hur bra registererar den? Det sistnämnda brukar oftast vara huvudproblemen med billiga laseravståndsmätare. Den jag köpte ska registera ut till 40 meter, vilket naturligtvis dock kräver helt perfekta omständigheter. Hittills så är min erfarenhet att den registrerar bra ut till halva sträckan, ca 20 meter - utomhus (mot 14 x 14 cm måltavla). Mot bra mål (en matt grå husvägg) så klarar den 35 meter under samma betingelser, ljust men molnigt utomhus dagtid. I direkt solsken så är mätförmågan direkt usel!


Om jag mäter i rak vinkel mot målet så ökar sannolikheten att man får en mätning avsevärt, ojämna mål som lutande takpannor etc är hart närt omöjligt att få en mätning mot, även på 20 meter. Samma sak med lampdelen på en gatubelysning när lampdelen är vinklad i förhållande till laserstrålen - samma avstånd.


Mäter jag inomhus, i en maskinhall, igenom ett kontorslandskap eller liknande och med mulet väder ute så är den absolut pålitlig att registrera ut till 35-40 meter. Längsta mätningen som jag har fått träff på är 38 meter men då var målet en vägg och inte en vanlig måltavla, trots mätning inomhus i maskinhallen. Att mäta i skymning/lätt mörker gav den absolut säkraste sannolikheten till registrering. Överlag så är skillnaden milsvid mellan mätning utomhus och inomhus, det är avsevärt enklare att få ett värde inomhus jämfört med utomhus.


Själva mätningen är väldigt enkel. Ett tryck på knappen tänder lasern och då riktar man in den mot målet. När målet är funnet så trycker man en gång till på samma knapp varvid laserpunkten börjar blinka snabbt. Bråkdelen av en sekund senare kommer mätvärdet i fönstret (eller den företliga texten "err1"). Hela processen är enkel och smidig.


Är jag då nöjd...?


Till att börja med så måste man sätta vad man får i relation till prislappen på blott 175 kr - värdet av en dagens lunch tillsammans med en god vän. Nåväl. Mätaren mäter riktigt bra inomhus, dels eftersom ljusförhållandena är optimala och dels för att avstånden är förhållandevis korta, som regel under 30 meter. Mäter man utomhus och i synnerhet i starkt ljussken mot mål på 25-40 meter bort så är möjligheten att få en mätning tyvärr riktigt usel. Är det halvmolnigt utomhus och man mäter på 15-30 meter så är förmågan till mätning diskutabel, man får mäta om några gånger men som regel så får man till sist fram en mätning.


Sammanfattningsvis så är detta uppenbarligen inte marknadens bästa laseravståndsmätare utan en typisk budgetprodukt. Dock så är priset riktigt lågt och det förlåter ju massor i sammanhanget. Jag skjuter ju absolut helst inomhus, om jag har möjlighet, så den tveksamma funktionen utomhus är inget jätteproblem för mig personligen. Därtill så skjuter jag oftast på förhållandevis korta avstånd, typiskt 15-30 meter.


I skenet av 175 kr så är jag därför nöjd.


Om jag däremot exempelvis hade jagat och vetat att jag alltid, direkt utan krångel beroende på ofördelaktliga ljusförhållanden etc, måste få en korrekt mätning helt omedelbart - då hade jag definitivt valt en annan mätare. Samma sak om jag hade skjutit på långa avstånd, 50-80 meter eller till och med bortom detta.


Då hade jag inte varit nöjd med den här mätaren.



Av Johnny Ottosson - 26 maj 2015 09:00



Klassiska Kikarsikten !


Simmons Whitetail Classic 1.5-5/20


Framöver så ska vi kolla lite på klassiska kikarsikten. Det är alla sikten som inte längre tillverkas men som under sin produktionstid var populära storsäljare och inte sällan så även här uppe i Sverige. Först ut blir ett kompaktsikte som till stor del populariserades av den nu tyvärr framlidne Paul Chambers vilken sålde dem ifrån verksamheten med samma namn för blott £99 en gång för tiotalet år sedan.


Rent fysiskt sett så handlar detta om ett mycket kompakt lågförstorande sikte av ypperlig kvalité som såldes för väldigt måttliga pengar, i relation till dess egenskaper. Under slutet av 1990-talet till strax efter milleniumskiftet så hade inte dagens trendiga jättekikare med gigantiska sidohjul ännu kommit i ropet utan budgeten för de flesta kikarsiktesköp låg maximalt på runt 2000 kr.


Idag kan man naturligtvis tycka att en förstoringsgrad på maximalt fem gånger är i minsta laget men på den tiden så var högst normala kikarsikten på 4/32 eller möjligtvis variabla sikten på 2-7/32 och liknande. En av de klassiska modellerna var Tascos trevliga 3-9/50 som betraktades närmast som en värsting på grund av sin då enorma lins. Likaså saknades parallaxjustering men inte heller detta betraktades - med rätta - som ett problem eftersom siktet hade denna måttliga förstoring. Viktigare var en mycket god rekyltålighet, detta var ju en tid då många entusiaster sköt vapen som Webley & Scotts Tracker, Omega eller Vulcan liksom BSAs Supersport-serie. Minst sagt livfulla vapen, rekylmässigt sett. I skenet av detta så var låg vikt och små linser också en stor fördel för rekyltåligheten.


I början på 2000-talet så började vi dessutom med fallmålstävlingar i Sverige och den här tävlingsformen blev fort mycket populär. Det dåtida regelverket stipulerade att man inte fick ändra varken förstoringsgrad eller parallaxinställning vilket gjorde detta sikte idealiskt för tävlingsformen, ännu hade ju inte de första MilDot-siktena kom ut på marknaden här hemma.


Simmons var stora, inte minst i England, under den första hälften av 2000-talets första decennier och WTC-serien bar en stor del av försäljningen. Själv hade jag flera exemplar på både Webley Tracker och Weihrauch HW30S och jag var utomordentligt nöjd med båda dessa sikten. Lätta, snygga med utsökt finish och inte minst synnerligen bra optik till ett högst rimligt pris.


Idag, drygt tio år sedan dess storhetstid, så är dessa sikten tyvärr numera tämligen sällsynta här i Sverige..


Av Johnny Ottosson - 25 maj 2015 17:00



Tävlingen i Vittsjö



Under den gångna helgen så ägde ännu en FT-tävling rum och denna gång i Vittsjö. Enligt samstämmig uppgifter ifrån de som var där - jag var det inte - så var tävlingen välarrangerad med en intressant och utmanande bana. Därtill så föreföll man också ha haft hyfsad tur med vädret - mycket glädjande!


Resultatlistan har nu kommit ut och i den så kan man konstatera att tävlingen lockade totalt hela 20 st (!) deltagare, oräknat olicensierade deltagare (debutanter & juniorer). 


PCP16J


Detta var den överlägset största klassen med 14 st deltagare, ett resultat som säkert glädjer förbundet som ju vill ha tonvikten i tävlingarna runt denna, vår främsta internationella klass. Den här klassen visade också upp toppresultatet på 45 poäng utav maximala 50 st. Toppskiktet var tätt och bestod av 5 stycken tävlande inom 2 poäng, mer än 1/3 del av deltagarna låg alltså i den här zonen. Den här klassen börjar nu bli så tät i toppen då den samlar alla de bästa skyttarna numera att en pallplats blir helt att glömma om man inte tillhör de absolut bästa skyttarna.


PCP10J


Tidigare en mycket stor klass som sakta börjar försvinna. Eftersom de skyttar som är kvar inom Field Target i Sverige är de absolut mest hängivna och intresserade så verkar lejonparten av dessa gå upp till 16J och därmed utarmas 10J då den inte fylls på underifrån. Här deltog två deltagare på 38 och 36 poäng.


Fjäder 16J


I vår lilla internationella klass så fanns det också bara blott två deltagare, båda med HW97k och resultaten blev 41 och 37 poäng, det förstnämnda ett mycket bra resultat. I övrigt inte så mycket att orda om detta.


Fjäder 10J


En gång i tiden också en stor klass med minst tiotalet deltagare, företrädelsevis med gamla matchgevär som FWB-300. Så även denna gång men bara två tävlanden varav den ena sköt HW30S. Resultaten blev 33 och 18 poäng.


Fullpower


Dessa klasser förefaller inte ha deltagit. Om detta beror på att ingen ville tävla i dessa klasser eller om man helt enkelt stängde dörren för deltagande i dessa klasser vet jag inte. Knappast överraskande dock då intresset för fullpowerklasser nu har dött ut, både ifrån förbundet och ifrån deltagarna. Återstår att se om det blir några deltagare i dessa klasser överhuvudtaget på de kommande tävlingarna framöver.


Vapenval


Den en gång så totala dominansen för FX Airguns vapen verkar ha försvunnit nästan helt. Utav 20 licensierade tävlanden så valde blott en enda deltagare ett vapen ifrån detta fabrikat. Man hade sammanlagt 7 st Air Arms och 4 st Steyr, i övrigt spridda skrurar på udda fabrikat (Crosman, Kalibr, TAU etc). Noterbart är också att endast en enda tävlande verkar ha använt en annan kaliber är 177.

Sammanfattningsvis


Vi ser nog här ett typexempel på hur tävlingarna sannolikt kommer att forma sig framöver. Ett totalt fokus runt 16J PCP och kaliber 177. Täta toppstrider med 5-6 duktiga skyttar som roterar sina topplaceringar sinsemellan. Tydliga preferenser för exklusiva matchvapen, främst ifrån Steyr och Air Arms. Välregisserade tävlingar med 10-20 tävlanden per tävling som alla tillhör den hårda inre kärnan i tävlingsformen och som hängivet åker land och rike runt för att bevista de olika tävlingarna.




Av Johnny Ottosson - 23 maj 2015 23:00



Steyr?

 

 

Kompetenta dyrgripar



I den gångna veckan så har jag fått frågor om just Steyrs vapen ifrån två olika personer, såvitt jag vet. Man undrar om detta är "bra vapen" liksom om deras ljudnivå liksom eventuella ammunitionskänslighet samt om varför jag aldrig har ägt något vapen av detta fabrikat.


Tja, de är säkert helt förträffliga vapen och borde så vara inte minst med tanke på prislappen..


Att jag inte har ägt någon själv beror på att jag har inte haft behov av ett extremt tävlingsvapen och definitivt aldrig känt mig motiverad att spendera så mycket pengar på ett luftgevär som en Steyr kostar.


I övrigt så har jag mycket ringa praktiska erfarenheter av modeller ifrån detta fabrikat. Jag har provskjutet ett par olika exemplar och funnit dessa som förvånansvärt tunga men synnerligen välbyggda. Likaså har jag faktiskt noterat att de smäller förbluffande högt med tanke på de aktuella effektuttagen - varför vet jag inte.


När det gäller ammunitionskänslighet så antar jag att ägarna av dessa vapen är extremt petiga med just den tekniska egenprecisionen hos vapnet. Sedan så brukar ju föremål skapade för tävlingsbruk eller andra extrema och krävande användningsändamål ha större krav på service än mer normala bruksföremål. En rallybil måste exempelvis servas oftare än en vanlig personbil och kräver därtill bättre produkter (typ olja etc) för att klara sina ökade belastningar. Det är ju rimligt o anta att detta även gäller luftvapen för tävlingsbruk också.


I praktiken så tror jag emellertid inte att detta är ett problem för den typiske Steyrägaren. Hen vet att denne köper ett rent tävlingsvapen med allt vad detta innebär och har förmodligen både kunskap och utrustning för att kunna klämma ut maximal prestanda ur sitt vapen. Att ett visst medarbete (extra vapenvård, dyrare ammunition osv) krävs tror jag att denne ägare överser med.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards