Airpang

Alla inlägg under maj 2010

Av Johnny Ottosson - 31 maj 2010 10:00


Månadsrapporten

 

  


Maj månad har varit full med skytte eftersom våren äntligen har kommit hit till västsverige. Nu är kvällarna långa, ljusa och hyfsat varma så därför domineras bloggen av träffbilder och måltavlor.


Flest besökare hade bloggen 9/5 med 156 st och minst antal var 22/5 med 83 st. Antalet besökare är annars ganska jämnt, vi har över 100 st besökare under 21 av månadens 31 dagar vilket tyder på ett högt intresse.


Av 69.546 bloggar på Bloggplatsen så har Airpang därför plats 58 med (idag) på löpande 30 dagar - 1605 unika besökare.


Tyvärr så har jag inte kunnat lägga så mycket tid på bloggen under månaden som jag hade önskat, alltför många kvällar i garaget har tillbringats med en krånglande bil. Först gick startmotorn sönder, när den var bytt så blev det 6 st tvåor på besiktningen och när detta var fixat så rasade växellådan (för andra gången). Nu är dock en ny bil köpt så förhoppningsvis så ska jag få tid att greja med luftvapen snarare än gamla bilar under månaden framöver.


På programet så står projekt budgetbössan, mera Independence samt massor av skytte med CZ200.


Väl mött under Juni månad och tack för att ni följer med på resan..

Av Johnny Ottosson - 30 maj 2010 23:00


Ingen vidare dag


  

Genomsnitt: 28.77 mm


Idag var jag ute och sköt 90 skott, alltså två tavlor om 45 skott vardera. Humöret för att skjuta var väl inte på topp, trots att Tomaz inspirerade med ett trevligt inlägg på ett av forumen där han lade ut fina träffbilder för FWB300 och HW30S.


Här hemma blåste det hela dagen och sedan fick jag nyheten om att Sandstig hade lyckats klippa av ett finger i en släpkärra.


Ibland kan man bli frustrerad över småsaker, som exempelvis huruvida det blåser mycket eller inte men när man börjar sätta saker i perspektiv så ser man det på helt andra sätt. Att tappa en kroppsdel hamnar ju liksom på en annan skala...



  

Genomsnitt: 26.55 mm

 

Jag hoppas på bättre väder i morgon och mina tankar går till Sandstig som sannolikt inte kan skjuta på ett tag med handen i ett paket.


Krya på dej !!

Av Johnny Ottosson - 29 maj 2010 17:00


Kul med kronograf


Igår ramlade Sandstig över för att låna lite prylar och vi kom i samspråk om Eriks nya lilla pilbåge, som jag köpte ifrån Hurricane i förra veckan. Efter att ha pratat pilbåge fram o tillbaka en stund så uppenbarade sig frågan - hur mycket fjutt..?


Enklast är naturligtvis att testa saken så jag hämtade min digitala krutvåg medan Sandstig rotade fram sin kronograf ur Volvo.


Vågen visade imponerande 440 grains för pilen och sedan började gissningarna på hur fort den skulle kunna skjuta pilen igenom kronografen, med tillhörande möjlighet till beräkning av anslagsenergin.


Så, vad tror ni...?


En liten compoundbåge med 9 lbs (ca 4 kg) dragkraft som skjuter en 440 grains pil. Hur många mps och hur många joule kan den ge?


Som en vägledning så var Sandstigs gissning om 30 mps helt åt skogen...fniss....



Av Johnny Ottosson - 29 maj 2010 10:00


Lingonserien


  

Dagens fynd - en sliten men billig budgetbössa



Idag så kom då till sist min begagnade budgetbössa, en lätt misshandlad Diana 24 tillverkad 2001. Jag har tidigare svängt mig med rätt dyra vapen (Indpendence), ett flertal mediumprisade (200, div BSA) så nu kändes det helt rätt att kolla lite närmare på ett rent budgetval och inget är ju billigare än begagnat, eller hur? Valet föll på Dianan mest av en slump, jag kom i kontakt med den tidigare ägaren i ett annat ärende och det visade sig att han hade vapnet till salu så då slog jag till och blev ånyo Diana-ägare.

  

Ihåligt avtryckarblad av en pressad plåtbit - detta är ingen HW..!


Vapnet var som sagt rätt slitet i finishen och har säkerligen inte hanterats med silkesvantar precis. Blåneringen hade ett flertal rostprickar och stocken en hel del skador i sin ytfinish. Det saknades dock slagmärken eller hack, vilket säljaren sanningsenligt hade uppgivit. Priset var emellertid väldigt lågt, en femhundring, så skicket kännes helt representativt för den här facila summan.


Jag resonerade helt enkelt på följande sätt - vad ger bäst skjutupplevelse för pengarna, en splitt ny noname-bössa (Hatsan, Norico, Gamo) eller en begagnad märkesprodukt (Diana, BSA, HW)..? Min gissning är helt klart det sistnämnda.


  

Bakkappa finns inte på snik-Dianor....


Budgeten lade jag på 1000 kr och för dessa pengar så är som regel alltid en HW utesluten, de flesta vet att ett vapen ifrån detta fabrikat normalt betingar åtminstonde 1500 kr (om det är en HW30S/50S), möjligtvis så kunde man kanske hitta en HW25 för tusenlappen med lite tur.


Ett BSA för tusenlappen är sannolikt ett BSA Meteor, jag ämnade dock undvika rena antikviteter (den klassiska Meteor-serien) och istället tänkte jag mig en Meteor Mk VI som brukar återfinnas runt 1000 kr.


Diana var tredjehandsvalet, vapen ifrån detta fabrikat brukar överlag kännas en hel del "billigare" än HW/BSA och är generellt sett inte lika populära, vilket naturligtvis öppnar dörren för ett prisfynd. Det få andra vill äga är naturligtvis oftast väldigt billigt att köpa. Här tänkte jag mig en M24/28, kanske dock i ett lite bättre skick än det vapen som köptes men det var ju å andra sidan till halva budgetkostnaden vilket öppnar dörren för frågan - hur mycket optik får man för återstoden av summan, 500 kr...?


  

Korntunnel av en hårdplast som för tankarna till instrumenbrädan hos Ford 1983..

 

Nu ska vi känna lite på Dianan framöver, kolla träffbilder, utgångshastigheter och fördjupa oss lite över vad man egentligen kan få för en femhundring när det gäller ett fjäderluftvapen på 2010-talet.

Av Johnny Ottosson - 28 maj 2010 10:00


Vad tycker tomtarna på ön...?


På AirgunBBS så går det nu en tråd om vilket vapen som har bäst precision. Naturligtvis så är tråden hårt vinklat för marknaden i UK men utfallet är ändå ganska intressant, inte minst för min egen del då 200-serien ständigt kommer upp i vart och varannat inlägg. Detta liksom EV2 (som har CZs pipa) och som tydligen ska ger ännu bättre möjligheter till god precision, när modellen fungerar som avsett. Nya Mk III ska emellertid äntligen ha fått en driftsäker regulator, vi får hoppas att det håller även i längden.


Lustigt att inte fler här i Sverige prövar modellen då den är relativt billig, saluförs över disk hos Hurricane och är objektivt sett förbluffande kompetent för den som söker optimal precision ifrån ett PCP, exempelvis under 10J.


Här är en länk till tråden: http://www.airgunbbs.com/forums/showthread.php?t=460367

Av Johnny Ottosson - 28 maj 2010 08:00


Att skapa något eget..


  

En ombyggd BSA Ultra

 

Alltid kul när någon bygger om vapen till speciella och personliga kreationer, som exempelvis vapnet ovan. Nu ska jag emellertid strax åka in till staden och hämta ut en helt standard fjäderbössa som jag köpte i förra veckan. Mer presentation av denna kommer senare under dagen.



Av Johnny Ottosson - 27 maj 2010 22:00


Bäst hittils !!


  

Genomsnitt 19.11 mm

 

Idag bröt jag äntligen det gamla rekordet för min 200 som var på 19.55 mm. Emellertid så blev inte putsningen så enorm utan resultatet föll bara till 19.11 mm. Detta är inte så mycket men det är ett steg i rätt riktning.


Speciellt intressant är att träffbilderna är så jämna, inte en enda går över 25 mm. Detta är extremt glädjande då min förra 19.55-tavla innehåll en större spridning överlag mellan träffbilderna. Detta är alltså andra tavlan som klarar 45 skott i non-stop rad med ett genomsnitt under 20.00 mm.


Dock så känns det ganska långt till 10.00 mm och inte minst etappmålet 15.00 mm....

Av Johnny Ottosson - 26 maj 2010 10:00


 

What's up ?

 

Under de senaste dagarna så har jag hört lite olika kul saker om min blogg, vissa positiva och vissa mer kritiska. Därför får dagens blogg bli lite av temat bloggens ägare funderar & filosoferar...


Många undrar varför det ständigt är dessa träffbilder på S200T på 50 meter med millimeterredovisningar hit o dit - har detta verkligen ett allmänintresse?


Glasklart svar: Nej !


Jag skriver det mest för att jag själv tycker att det roar mig själv. Tycker sedan någon annan om det så är det naturligtvis trevligt men det är inte den primära anledningen - att vinna en bred publik.


Detta korsar liksom in lite i varför jag har bloggen och vad den har för syfte. Ska den roa mig, dig eller oss båda? Det är som jag ser det lite att ge och ta. Vissa artiklar skriver jag för att glädja någon annan, exempelvis skjuta-sönder-burk eller historiska utläggningar av diverse obskyra modeller från anno dazumal. Andra saker skriver jag för att glädja oss alla, till exempel reviews på nya vapen som Independence. Slutligen så har vi typ måltavlorna som är mycket talrika vid den här tidpunkten - de skriver jag för min egen skull.




Det är med andra ord en salig blandning men den är inte statisk utan varierar en hel del med säsongerna. Vintertid så blir det mycket artiklar eftersom det är omständigt eller omöjligt att skjuta efter jobbet, på sommaren så är det tvärtom och det blir då många realtidsinlägg om just träffbilder och annat förknippat med aktivt skytte.

Uppskattas detta av läsarna då?

Jag vet inte men även om det inte uppskattas så verkar det i alla fall accepteras då det konstant är lika många läsare, runt 120 st, varje dygn. Det ökar lite sakta men förefaller åtminstonde inte att sjunka.

En av bloggens riktiga fans bor tydligen långt upp i obygden och enligt sagesmannen så printar denne ut varje dags inlägg och hålslår dessa för att arkivera dem i en pärm för enklare åtkomst vid behov (!).

Sådant värmer naturligtvis liksom de som kommer fram och uttrycker sin glädje över bloggen när man springer på dem vid tävlingar och andra evenemang.

Annat nytt är att Vapentidningen har spikat en av mina större artiklar till nästkommande nummer (ute sent Juni), där jag skjuter 22 LR och jämför med 25 PCP (BSA Lonestar) samt berättar en hel del om den charmiga grova kvarttumskalibern som sådan, liksom dess allt ljusare framtid. En hel del skytte på riktigt dryga avstånd ingår också.

Nu sitter jag och filar på en artikel om Independence till nyss nämnda tidning och därefter så väntas ett test frampå hösten av ett par mer exklusiva vapen som förhoppningsvis ska svara på frågan vad som ger mest för pengarna - high-end PCP eller dito fjädervapen..

Nog med reklam nu, klockan är 21:30, tisdag, så nu är det dags att gå ut o skjuta lite för nu har det blivit helt vindstilla...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards