Airpang

Alla inlägg under juli 2011

Av Johnny Ottosson - 31 juli 2011 12:45


Packningsbyte och ammunitionstest


   En packning som har gjort sitt...

 

Idag tänkte jag skjuta 3 sorters ammunition nonstop med alla skott med, förutom ett avbrott för luftfyllning. Dessvärre så blev det ännu ett avbrott då en packning rök. Packningen sitter i transfertunneln och tätar tunneln mot pipan.


    

Så här ser den ut när den sitter på plats, detta är den skadade packningen.. 


När jag satt och sköt Baracudan, jag brukar uppenbarligen ha otur med denna, så gick packningen. Första gången jag sköt Baracudan så blev det ju halv storm ifrån ingenstans, andra gången så tog luften slut och idag så gick en packning - det är sannerligen inte lätt att få till en komplett tavla med just Baracudan.


Hursomhelst..


Plötsligt så hörde jag ett dovare läte samtidigt som jag kände att något sved till på vänster underarm, jag sköt i T-shirt. Träffen tog också en hel del lägre än övriga. Jag sköt då en gång till, utan problem, men tredje gången så upprepades fenomenet varpå jag misstänkte packningen. Mycket riktigt, packningen var blåst.


Min Elite har ju, som ni kanske har sett, en lite udda pipa. Den här pipan var egentligen feltillverkad och hade gängor i infästningen för att passa till en Royale. Den gängningen putsade jag bort för hand med motorsågsfil och Dremel varpå pipan anpassades till Elite. Tyvärr så blev munnen på pipan lite skarpare och inte lika mjukt avrundad som originalpipan eftersom lite gods blev avverkat i samband med att gängan putsades bort. På grund av ett missförstånd vid monteringen så ställde jag pipan lite för hårt mot transfertunneln vid installationen och detta tror jag också har bidragit till den korta livslängden på packningen.


  

Ny packning och blåst packning..

FX låter dock meddela att Elite numera har en lite hårdare packning än vad mitt eget vapen är utrustat med och jag fick en liten påse med packningar med mig senaste gången jag var på fabriken. Att byta packning var mycket enkelt och betydligt smidigare än att byta de vanliga pippackningarna, detta eftersom man har mera utrymme att meka i det större laddutrymmet hos Elite. Ett tillstukat gem fick tjänstgöra som verktyg.


Så, hur gick det då med skyttet? Tja, förutom en kraftig regnskur på sista tavlan samt ett packningsbyte mitt i den andra tavlan så gick det hela som planerat. Träffbilderna blev dock inte så bra som jag önskade:

   Genomsnitt: 15.55 mm

  

Genomsnitt: 20.11 mm

 

 

Genomsnitt: 18.77 mm

Som synes så blev det ett totalt genomsnitt på under 20.00 mm, noga räknat 18.44 mm för 135 skott i rak följd på uppmätta 50 meter med användandet av 3 olika sorters ammunition. Dessvärre så måste jag bryta en gång för att fylla luft, då jag får 90-100 skott på en fyllning, men med en något lägre effekt (kanske 40 fpe?) så borde jag ha kunnat få ut alla tre måltavlorna på en enda fyllning. Hur många andra PCP skulle klara av något liknande.

Tyvärr så fick jag lite ogynnsamma omständigheter, träffbild 8 på andra tavlan håller ju fler skott än 5, även om alla är inräknade i snittet, på grund av packningshaveriet. Sista tavlan är ganska så skrynklig, eftersom det började hällregna.

Givet detta så borde man kunnat putsa ytterligare lite nedåt på 18.44-resultatet

Nä, nu ska jag ut och skjuta igen...

Av Johnny Ottosson - 30 juli 2011 10:30


Ännu en tavla Baracuda


   Genomsnitt: 19.88 mm

 

I går började jag med att skjuta lite mer träffbilder för Baracuda bara för att konfirmera att den sorten också presterar bra i min FX Airguns Elite. Tyvärr så satt jag lite och sov, det är lätt hänt när man har 100 skott på en fyllning, så jag missade att jag tappade trycket. Först så fick jag en 37 mm träffbild och då vaknade jag till och förstod inte riktigt varför? Sedan fick jag en medioker träffbild och sedan en till. Först då kollade jag på manometern och konstaterade att trycket hade fallit lite under 120 Bar så då fick jag fylla om varpå den sista träffbilden är skjuten med fullt tryck igen - o då sjönk den till fina 12 mm.


Sammanfattningsvis så ser jag en klar trend här, Baracudan verkar ligga i häradet av 12-17 mm under goda, normala, omständigheter. Detta är sämre än Exterminators spann av 10-14 mm eller Kings 12-15 mm men fortfarande klart användbart.

Själv så känner jag inte till något annat kaliber 25 vapen som med den här effekten (över 65 joule) kan leverera så bra träffbilder med så många olika diabolsorter, därtill med varierande vikter. Det ska bli mycket spännande att testa lite andra kaliber 25 diaboler än de tre som jag för närvarande har tillgång till, bara för att se hur de presterar.

Av Johnny Ottosson - 29 juli 2011 19:30


From down under...


Harry Fuller har gjort ett par kul filmer medan han håller på att lära sig att film med slow-motion. Här kommer dessa, enjoy:


Predator träffar en vattenmelon


Diabolers rörelse i vindavdrift

Av Johnny Ottosson - 29 juli 2011 17:30


Brittiska bössor ?

 

  

"Umquam Superstes Procerus"


Idag ringde en mycket trevlig ny bekantskap som hade reagerat på mitt lite ironiska inlägg igår om Webley Raider 10 och dess (bristfälliga) brittiska arv. Han hade själv köpt sig en BSA Supersport och var lite förvånad över bristen på underbar blånering och avsaknaden av valnötsstock som han per automatik antog medföljde en "brittisk" bössa. Efter att ha blivit övertygad om att stocken dessvärre var av bok och själva geväret byggt i Spanien så var han tyvärr ganska slokörad.


Hans fråga var då - vilka bössor är fortfarande brittiska och vilka vapen hade jag själv valt om jag hade haft "klassiskt brittiskt luftgevär" som kriterie? Finns det överhuvudtaget några riktiga brittiska järn kvar på marknaden, nu när W&S tillverkas i Turkiet och BSA i Spanien?


Till att börja med, vad är en brittisk bössa? Förutom det uppenbara, att den ska vara tillverkad i England/UK så ska den också ha traditionella brittiska egenskaper. Dessa skulle jag definiera som en utsökt passning, finish och övergripande kvalité. Den ska vara vacker, den ska kännas rejält solid men den behöver absolut inte vara modern, snarare tvärtom, eller tekniskt högståeende. Vissa frapperande (uppenbara) tillkortakommanden i rent konstruktiva detaljer kan också accepteras utan problem.

Så, ett PCP och en fjäderbössa, en kaliber 177 och en kaliber 22 - mina personliga val av nuvarande vapen, som kan köpas över disk idag?


 

Theoben Rapid

Detta blir valet för PCP och då med kaliber 22. Trots att Rapid är tekniskt frånsprungen och löjeväckande överprisad så har den fortfarande en klassisk brittisk aura som få. Rapid är helt enkelt Bently, brittisk herrklubb och Chesterfield i en luftvapen inkarnation. Man måste vara mycket förhärdad för att kunna motstå den gedigna karisman som en Rapid kan uppvisa. Tyvärr är Rapid lite Harley-Davidson, ett bra råämne för vidare förfining, vilket också kräver en välmatad plånbok. I USA så är det ganska vanligt att man monterar BSA-pipor på Rapid för att få bättre precision och jag kan lätt förstå varför. Den Rapid Mk II som jag själv hade förmånen att låna i vintras var inte direkt imponerande för sin tekniska egenprecision. Dessutom - hur brittisk är en pipa från Lothar-Walther egentligen? "Min" Rapid hade definitivt haft en BSA-pipa. Jag har skjutit mycket BSA PCP och jag är den förste att skriva under på att de BSA pipor som är bra de är verkligen riktigt BRA!

Förutom BSA pipa så hade jag valt shroud, på grund av våra licensregler, samt en 400 cc flaska, som är helt lagom. Ingen av originalstockarna tilltalar mig personligen utan här hade det blivit GINB. En av styrkorna med Rapid är ju eftermarknaden, med två decennier på marknaden i oförändrad form så finns det många eftermarknadsleverantörer för diverse prylar, inte minst stockar. Magasinet hade blivit den "rättvända" 7-skottsversonen och bössan hade givetvis även en BT-regulator.

Med regulator, som minskar det tekniska handikappet, en BSA pipa, som ger bra, inte bara vettig, precision, så hade jag varit nöjd. Ett vapen med mycket känsla, underbar blånering och utsökt passform i såväl stort som smått. Made in UK.

 

Air Arms TX 200 HC

För fjädervapen och då kaliber 177 så hade jag valt HC-versionen av TX-serien. Varför inte Pro Sport kommer många direkt att fråga sig? Tja, varför inte? Jag har full förståelse för de som tar en Pro Sport före en TXHC, även Pro Sport är ett formidabelt vapen och mycket snarlikt TX HC i de här eftersträvade "brittiska" egenskaperna. För min personliga del så tycker jag att Pro Sport lite för mycket liknar ett krutvapen för att vara intressant. Då kan jag leva med den "germaniska" underspännaren men jag har, som sagt, full respekt för de som resonerar precis tvärtom i värderingarna av de båda modellerna.

Tillkortakommanden då? Tja, det är ju inte så kul med en LW pipa även här men på TX så är pipan ganska enkel att byta. Jag hade nog haft den kvar ändå. Stocken hade fått vara valnöt men jag hade putsat ner den för att slippa de kitchiga laseretsningarna som någon estetiklös marknadsförare har besudlat de senaste modellerna med. Hellre slät valnöt än smaklös dito. Vill man ha en nätskärning så ska det vara en riktig nätskärning, ett hantverk gjort av någon som verkligen kan sin sak. Sådana gubbar finns fortfarande, inte minst i England, och det är sannerligen en upplevelse bara att se dem arbetet, precis som när en gravör träder till verket. Detta är hantverk är inget man lär sig på en kafferast, något som säkert de flesta som har prövat på att nätskära snabbt inser.

Till skillnad ifrån Rapid så är dock TX-serien relativt sett modernare, vilket naturligtvis beror på att det inte har inträffat någon nämnvärd teknisk utveckling på fjädervapnen sedan lanseringen i början av 1990-talet, vilket har skett hos PCP. Air Arms TX-serie är välskjutande, lättmekade, de har ett bra avtryckarsystem och är också väldigt prisvärda. Själv tillhör jag de, som trots att jag gillar Weihrauch, alla gånger hade tagit en TX framför en HW77/97 etc.

 

Avslutningsvis

Tyvärr så har många britter huvudet uppkört i aslet och ingen koll på vad som sker bortom den egna ön. I synnerhet USA betraktas med skepsis och det råder ofta något som man kan likna vid lillebroskomplex. Detta, i kombination med de inhemska låga effektgränserna, gör att man har stagnerat en stor del av sin tekniska utveckling, inte minst på PCP. Tuffare krav, skapade ifrån fullpowervapen, har aldrig haft något stort genomslag varför det man alltid har sålt fortfarande kan sälja ett tag till utan nämnvärda förbättringar. På detta sätt så är det alltså kanske inte Norge utan snarare England som är den sista sovjetstaten. Brittiska PCP är därför oftast 12 fpe-vapen som man på olika sätt har tvingat upp i fart, inte sällan med mediokra resultat. Övriga tillverkare däremot skapar dedikerade fullpowervapen som man därefter stryper ner för den brittiska marknaden. Hade man gjort så även i England så kanske man hade sålt bättre i USA och därmed haft mera pengar att investera i sin tekniska utveckling.

Som läget är nu så fruktar jag att vi på bara några år kan se något som närmast motsvarar den gamla brittiska bilindustrin. Här krävs det en nytänkande entusiast med stor plånbok för att rädda produktionen. Luftvapenbranschen i England behöver helt enkelt en egen John Bloor.
 


Av Johnny Ottosson - 29 juli 2011 10:00


MOA


På LuftvapenInfo, det forum där det faktiskt sker lite saker nuförtiden, så kör man en MOA-utmaning och det är alltid kul. Som man kan läsa i den aktuella tråden så beräknar man MOA igenom formeln;


Gruppstorlek (centimeter) * 34.4/Avstånd (meter) = Träffbild i MOA

 

Inte så svårt med andra ord. Idag så har jag roat mig med att testa lite mera ammunition till min FX Airguns Elite och denna gång så var det dags för Baracudan från HN. Min tidigare pipa, ifrån den gamla maskinen, sköt jättebra med Exterminator, acceptabelt med JSB och uselt med Baracudan. Enligt Fredriks beräkningar så borde den här nya pipan prestera bra både med Exterminator och JSB (vilket den gör) men fortfarande sämre med Baracudan.


Sant eller falskt? Det är detta jag var nyfiken över att ta reda på.


Som vanligt 50 meter och först så testade jag en trippel med olika diaboler, Exterminator, JSB King och så slutligen Baracudan:

   Totalt genomsnitt: 17.66 mm eller 1.21 MOA

Genomsnittet för respektive sort blev:

Exterminator: 13.66 mm eller 0.94 MOA

HN Baracuda: 18.33 mm eller 1.26 MOA

JSB KIng: 21.00 mm eller 1.44 MOA

Nu blev jag onekligen fundersam, här går uppenbarligen Baracudan bra mycket bättre än vad den "borde" och definitivt mycket bättre än med den gamla pipan. En tillfällighet kanske? Det enda sättet att få klarhet är att skjuta mera, därför körde jag ytterligare en tavla med 45 skott enbart Baracudan:

Genomsnitt: 19.44 mm eller 1.34 MOA  

Tyvärr så sköt jag en träffbild helt åt skogen, anledningen misstänker jag är kraftigt varierande vikt hos Baracudan (träffbild nr 4), trots detta så blev resultatet under acceptabeltgränsen 20.00 mm. Jag sätter som bekant upp 15.00 mm som "Bra" och 20.00 mm som "Acceptabelt", alla anständiga fullpower PCP anser jag ska klara 25.00 mm för 45 skott genomsnitt över uppmätta 50 meter. Det finns så många bra PCP på marknaden idag så det finns inget skäl att köpa ett som skjuter så uselt att det inte klarar 25.00 mm-gränsen.

Om ovanstående är representativt för den nya pipan och Baracudan (jag vill helst se ytterligare några övertygande 45 skotts tavlor först) så blir Baracudan den tredje sorten ammunition som är Acceptabel för min Elite, varav två sorter dessutom är Bra. Det hela är mycket glädjande, om så är fallet, det visar då klart att den här inkarnationen av ST-pipan är mycket förlåtande och okänslig för olika ammunitionssorter.

Det är ju alltid skönt när flera olika sorter går fint i samma vapen. Då finns det alltid en bra sort att köpa om någon är restad eller går ur produktion samtidigt som man kan välja den billigaste för mängdskyttet.

Av Johnny Ottosson - 28 juli 2011 10:30


Rule Brittania !

 

Så, vad hände med anrika Webley & Scott Ltd? Här kommer en bild på nygamla Raider 10, kanske detta kan vara något för alla anglofiler där ute? Ett bra alternativ till en fin BSA från Spanien kanske?


  

Webley har alltid varit kända för fin blånering och finish...



 


 

Dessutom så har de varit duktiga på detaljerna, kolla bara repeterhandtaget..

 

Allvarligt talat, måste man verkligen försöka göra pengar av precis allting? Kunde inte skräpet åtminstonde fått hetat Hatsan istället så att W&S hade sluppit få varumärket släpat i smutsen? Notera den ihåliga avtryckaren av förgylld vitmetall..


Bilderna tagna av RANE Air: http://raneair.webs.com/

Av Johnny Ottosson - 27 juli 2011 16:00


Morgonskytte.


Idag var det lugnt väder på morgonen så jag passade på att lägga ytterligare 45 skott på tavlan, denna gång 50 meter. Extermintor som ammunition.


   Genomsnitt: 13.33 mm

Av Johnny Ottosson - 27 juli 2011 05:00


Ett besök hos Ben på Milbro


Milbro tillverkar inte bara usla diaboler...

 

Här kommer en riktigt bra video som bland annat visar hur man tillverkar en ST-pipa. Vidare så presenteras Milbro Metisse, Bens egna lilla projekt, ingående och den observante kan notera en hel del teknik och tänkande som är gemensamt med både FX Airguns Royale men i synnerhet FX Airguns Elite. Notera också vilket kikarsikte Ben använder på sin egen prototyp samt hur avtryckarsystemet är utformat. Regulatorn har också något bekant över sig...


Andrew Hugget får också vara med på ett hörn där han visar hur hans trevliga dämpare ser ut inuti.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards