Airpang

Alla inlägg under mars 2010

Av Johnny Ottosson - 31 mars 2010 10:00


En blåsning


Idag (söndag) blåser det ordentligt. Väderlekstjänsten talar om 5-6 sekundmeter över mitt område men exakt hur mycket det blåser på just min bana vet jag inte.


Vind är utmaning, i synnerhet med 8 joule och kaliber 177 så varför inte sträcka ut lite på 50 meter för o se hur skevt det kan bli?


Först började jag dock som vanligt på 30 meter:


  

Visst syns det att det blåser..?


Grupperna mäter:


Grupp 1: 24 mm

Grupp 2: 19 mm

Grupp 3: 25 mm

Grupp 4: 23 mm

Grupp 5: 11mm



Som synes så kom jag rätt så långt ifrån målbilden på 15 mm som genomsnitt och detta relativt dåliga resultat på 30 meter betyder att det sannolikt blir ännu värre borta på 50 meter. Notera dock att den sista gruppen blev riktigt bra då jag lyckades tima in ett ögonblick av vindstilla väder.

  

5 skott på 50 meter


När jag sköt här så hade vinden lugnat sig lite men avdriften till vänster blev ändå klart märkbar. Gruppen var annars riktigt fin med 25 mm, precis vad jag kräver på detta avstånd. Förutom ett skott som gick lite högt så samlar den bra i höjdled vilket tyder på en jämn utgångshastighet och ingen större vindpåverkan varken framifrån eller bakifrån. Ren sidvind med andra ord.


Inför nästa tavla så ska jag testa att skjuta 20 skott i rakt följd och se utfallet. Jag kommer då medvetet att hålla längst till höger på träffytan (ring 1 klockan 3).


  

En hagelbössa...?

 

Förrutom ett skott som drev av riktigt högt och upp till vänster så blev samlingen ändå inte helt usel. Gruppen mäter totalt 59 mm med 41 mm om man räknar bort det nyss nämnda ströskottet. Att skjuta långa serier (mer än 10 skott) ställer betydligt större krav på vapnets repeterbarhet, förutom att väderförhållandena måste vara konstanta. Det är därför kul att ibland testa sina utfall på detta sätt.

Av Johnny Ottosson - 30 mars 2010 15:00


Udda custom


Min gode vän Chris (aka Zoned) på Yellow Forum har just gjort färdigt sitt senaste bygge baserat på Crosmans luftpistol 2240. En lite udda och nyskapande kreation vars främsta feature är den udda med charmiga kolven ifrån AR-serien.

  


  


  


  


  

Av Johnny Ottosson - 30 mars 2010 10:00


 

Nytta o nöje II



Idag så kom då min nya kniv, förbluffande snabbt. Jag beställde den i torsdags och idag måndag så låg den i lådan - imponerande. Tänk att de faktiskt KAN gå så fort när man beställer prylar ifrån USA.


  

Nyförvärvet - mindre än vad man tror


Det första som slog mig var formatet, det är ett oerhört litet och lätt verktyg. Formatet gör att man kan gå med dem i framfickorna på ett par vanliga jeans en hel dag utan o tänka på att den ligger där. Jämför med en vanlig 177-burk som ovan. I övrigt så känns det mycket trevlig, jag har inte hunnit använda den så mycket ännu, och verkar lovande.


Finishen är kanske inte den allra bästa om man detaljgranskar gjutningen på chassiet (tångskalmarna), där är det en lite porig finish som avslöjar prislappen. Likaså känns inte stjärnmejseln så förtroendefull eftersom den är ganska platt och inte så ändamålsenligt rund eller fyrkantig som en stjärnskruvmejsel bör vara.


TIll de positiva sidorna hör att den är smidig att handaha i frågan om att fälla ut och in verktygen och knivbladet. Dessutom så är alla delar skruvade och inte nitade vilket gör att man kan demontera den för en bättre rengöring och även efterdra bort eventuellt glapp.

Det enda jag hade önskat rent konstruktivt sett vore kanske att tandningen av bladet satt i mitten av detsamma. Med en tandad egg närmast handtaget så blir det svår att tälja snyggt och kontrollerat men samtidigt så vill jag ha en egg längst ut på spetsen för avplastningar och detaljskärningsuppgifter så i mitten hade tandningen varit perfekt. Tandningen som sådan vill jag nämligen inte vara utan.

  

Ihopfälld


Notera förresten visitkortet som jag fick med ifrån leverantören, Knive Depot. Längst ner så kan man se den lilla kursiva texten med ett distinkt budskap:


"We honour the Second Amendment with our values"

 

Förutom en särdeles snabb leverans, två arbetsdagar, så var frakten dessutom rimlig - $13. En bra leveratör att ha o göra med så långt alltså.

Av Johnny Ottosson - 29 mars 2010 10:00


Diabol i farten


Här kommer en intressant video som visar diverse projektiler och hur det ser ut när de träffar sina mål. För oss så kanske videon är mest intressant 4:25 och framåt där en diabol är den förevisade projektilen. I slutet finns också en intressant sekvens med en hagelsvärm i farten.




Av Johnny Ottosson - 28 mars 2010 18:00


CS800


En numera klassisk stockdesign som kommer mer och mer, inte minst för den gamla TX-serien. Här finns ett rykande färskt exempel på hur en sådan kan se ut:


  

Högersidan


  

Vänstersidan


Detalj, högersidan  

Av Johnny Ottosson - 28 mars 2010 13:23


Airpang växer !

 

Idag ramlade det ut rating ifrån Bloggplatsen där man samlar statistik ifrån sina totalt 61.819 stycken registrerade bloggar. Här kan man se olika listplaceringar på sin blogg jämfört med andra bloggar samt besöka de största bloggarna för att kanske få inspiration och dra lärdom.


Bloggarna är mycket varierande men generellt sett så är de största bloggarna rena intressebloggar (typ Airpang), de drivs alltså av någon/några och är stramt fokuserade runt ett specifikt (ofta mycket specifikt) intresse. Här kan man alltså hitta allt från nudister till modelljärnvägsbyggen mm.


Vanliga bloggar av typen en tankfull tonårstös som berättar om sitt eget liv och liknande finns knappast alls med hos de högsta placeringarna.


Hur gick det då får vår blogg?


Jovars, för gårdagen (166 unika besökare) så blev det plats nummer 20 - av 61.819 stycken och för senaste veckan blev det plats 49 med 507 st unika besökare. Detta känns naturligtvis mycket stimulerande.


  



Anledningen till det lägre resultatet för veckan, jämfört med enskild dag, är att en del bloggar har veckoformat, de kommer alltså som bulletiner en speciell dag och då läser fruktansvärt många människor den på den enda dagen men i övrigt så står bloggen nästan helt stilla.


Jag har tidigare inte brytt mig så mycket om möjligheten att kolla rating eftersom jag egentligen bara driver bloggen för att serva/underhålla/glädja luftvapenentusiasterna snarare än missionera mina egna tankar till så många människor som möjligt. Nu har det dock börjat ramla ner en massa invite ifrån Bloggplatsen om ditten och datten varpå jag började misstänka att min trafik egentligen var ganska omfattande, vilket naturligtvis var roligt.


Slutligen så vill jag tacka alla som har hört av sig angående publiceringen av en bloggartikel i Vapentidningen (nya nummret). Igår började telefonen gå varm redan på morgonkvisten och under dagen så hörde ett tiotal personer av sig via mail/telefon/SMS/PM etc om detta - mycket trevligt.


Att just en tidningsartikel, om än i en etablerad och populär tidskrift, skulle ge sådant genomslag hade jag svårt att tänka mig förrut.

Av Johnny Ottosson - 27 mars 2010 10:00


 

Mad Men Miracle



För er som har missat den suveräna TV-serien Mad Men så rekomenderas denna till det varmaste. Reklam, o naturligtvis luftvapenreklam, är ännu en gång temat för dagens blogg. Jag gillar, som ni säkert har märkt, udda gamla reklamblad och annonser för luftgevär anno dazumal, jag hoppas ni gör detsamma?


Idag kör vi dessutom ännu en gång material om Webleys underbara Mk II, en modell som ligger mig varmt om hjärtat. Vi får väl kalla detta en slags dubbelkoncept då både reklam och Mk II har varit objekt för bloggen tidigare.


För dagen så tänkte jag presentera en av de allra äldsta reklambladen som jag har hittat för Mk II och den är bara så helt enkelt underbar..

Av rent praktiska skäl, bloggens begränsningar, så kör jag lite mindre bilder här i bloggen men längst ner på dagens inlägg så finns det direktlänkar till bilderna på en plats där jag har laddat upp dem i större format så att de blir tydligare att läsa för den som vill fördjupa sig ytterligare i dem.  


Första sidan.


Omslaget berättar vad det handlar om - ett luftgevär. Webley har sedan ett par år tillverkat luftgevär och kvalitén står naturligtvis inte deras krutvapen efter. Pedagogiskt så förklarar man tydligt att en lång pipa förbättrar (den praktiska) precisionen, vapnet kan enkelt demonteras för transport, de olika riktmedlen beskrivs och man infogar till och med en skötselkommentar om smörjbehovet (!).


När såg ni förresten sist ett fabriksnytt luftgevär som tillverkades med stock av utvald valnöt med handskuren nätskärning samt bakkappa av horn?



  

Andra sidan.


Kabang !!  Likt en telefonkatalog i knät så får läsaren här ett veritabelt lexikon presenterat framför näsan på sidan två. Här kan man läsa allt man önskar om modellen och även se den urgamla diskussionen om vilken kaliber man ska välja. Texten berättar även att 50 yards är en rimlig räckvidd samt att både kaniner och större skräpfågel är utmärkta mål för detta ypperliga luftgevär. Mera till sannlingen hörande påstående är dock framhävandet om Webleys egen ytfinish för om det var något som verkligen, än idag, imponerar på betraktaren med dessa vapen så är det blåneringen. Finish har Webley alltid bemästrat till fulländning.


Mera svävande är man om utgångshastigheten, som blygsamt anges till "unknown" men försäkras ändå vara "super velocity", måhända hade man ingen kronograf?




  

Tredje sidan.


Just frågan om hastighet och precision föräras en helt egen sida, psykologiskt nog kombinerat med prislistan. Tja, kan man inte ange hastigheten i fps så kan man ju alltid rita av hur en diabol ser ut efter att ha slagit i solida objekt på diverse olika avstånd. Träffbilderna kan för övrigt den klentrogne läsare minsann själv få beskåda om han knallar in på huvudkontoret.



  

Fjärde sidan.


På publikationens baksida så kan man finna en bild på fabriken, något som var väldigt vanligt hos broschyrer för i princip alla brancher förr i tiden, inte bara skjutvapen. På denna tid så var Webley & Scott en instution och någon mer noga adressangivelse än "Weaman Street, Birmingham" ansågs inte behövas. Skulle man sedan behöva exempelvis en automatpistol så framgick det tydligt att detta också var något Webley levererade. Tänk så tiderna har förändras, inte minst i England, en gång imperiet som solen aldrig gick ner över.


Direktlänkar:


http://s64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/?action=view&current=Webley19301.jpg


*


http://s64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/?action=view¤t=Webley19302.jpg

*

http://s64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/?action=view¤t=Webley19303.jpg

*


http://s64.photobucket.com/albums/h194/airgunse/?action=view¤t=Webley19304.jpg

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards