Airpang

Alla inlägg under maj 2013

Av Johnny Ottosson - 31 maj 2013 21:00


 

Den första stocken är klar...

 


  Sörens prydliga och hemmasnickrade stock för HW97..



  Det ska bli spännande att se hans kommande stock för Royale...

Av Johnny Ottosson - 27 maj 2013 19:30



 

Skyttesöndag på Fuxerna...

 


  Lite bilder ifrån den senaste klubbtävlingen...


Trots mörka moln så tog jag chansen att åka över till klubben på söndag kväl i syfte att utröna huruvida JSB RS verkligen presterade lika bra i långa loppet som vid de första lovande provskjutningarna. En varm kväll som succesivt gav lugnare vindar i takt med att regnet ryckte närmare. När jag väl anlände till banan så kunde jag konstatera att man hade riggat upp nya snurrmål, helt lagom mål för skytte från 50 meter med 16 joule..


  Riktigt trevliga hemmabyggda mål...


De båda målen var ganska olika, den runda var tillverkad av rejält grovt gods och verkade gott och väl klara 22 LR. Det fyrkantiga målet var emellertid klart klenare och verkade få en hel del skada även vid den här måttliga effekten, det var nog tur att jag inte tog med min Elite och dunkade loss på den med kaliber 25.


  BSA Ultra - i den effekt som konstruktören egentligen avsåg..


Vad kan man då säga om Ultran som 12 fpe? Jo, det märks tydligt att modellen är konstruerad för den här effekten och att Exportversionens effektuttag indikerar en viss topptrimmning. Vid 12 fpe så känns vapnet helt enkelt mer harmoniskt. Vapnet är lättare att spänna, man får mer skott och en lägre ljudnivå. Ser man till nackdelarna så maskeras den mest uppenbara av dem igenom att jag har gått ifrån riktigt tunga (21.10 gn) diaboler till väldigt lätta (13.43 gn) dito. Det gör att bantiden (utgångshastigheten) är relativt konstant, effektskillnaden till trots.


En härlig kväll, tavlor på 25 meter, snurrmål på 50 meter - o helt ensam...

 

Efter att ha skjutit över varierande 25 och 35 meter, vilket jag avser att låta vara de referensavstånd som geväret ska skjutas in mot, så kunde jag förnöjt konstatera att trots en olustigt hög spridning i kronografen så gjorde den ökade skillnaden mellan skott till skott i slutet av kurvan ingen praktisk skillnad i träffbilden ens på 35 meter.


Inskjutningstavla the British way...  


Igenom att skjuta in på 25 meter med dessa RS så ligger träffbilden inom enkronan mellan 7 till 30 meter. Håller jag sedan en MilDot över så har jag rakt på 35 meter med ytterligare ett intervall mellan 34 - 39 meter. Det gäller alltså att vara väldigt vaken på om målet finns på "inom 30 meter" eller bortom då skillnaden där kommer att bli väldigt skarp.









Av Johnny Ottosson - 26 maj 2013 13:30


 

JSB RS i kronografen...



Idag blev det så dags att pröva superlätta JSB RS i kronografen och visst fick jag en fin kurva mellan 170-80 Bar men tyvärr så stack även här några värden upp till oönskat hög nivå, alltså över 12 fpe. När inte den lättare diabolen, 13,43 gn jämfört med 16,00 gn, räckte för att hålla ner energin så måste jag hitta någon annan lösning eftersom jag inte har någon justermån kvar på hammarfjädern.


Första steget blir att beställa en UK hammarfjäder och då hoppas jag kunna få ner effekten ytterligare lite.


624, 21, 27, 23, 31, 23, 24, 28, 25, 26

631, 30, 30, 32, 40, 31, 39, 40, 31, 41

642, 34, 41, 40, 39, 41, 39, 43, 44, 34

641, 39, 38, 36, 39, 40, 34, 32, 30, 26


Genomsnitt: 635 fps (193 mps) eller rakt på 12.00 fpe (16.30J).

Spridning: 23 fps


Problemet är ju alla de skott som faller över 635 fps (17 st), som alltså glider över 12 fpe. Dock så sköt jag inte pipan i exakt det utförande som jag avser att göra på tävlingarna och alla föremål som på pipan kan förlänga densamma något tenderar ju till att öka effekten något, om än marginellt.


Önskvärt vore 10 fps lägre hastighet igenom hela registret och ytterligare +5 skott, det vore helt perfekt.




Av Johnny Ottosson - 19 maj 2013 13:30



 

Ny trailpack från Crosman ! 

 

  Kostar 99 kr hos Hurricane och innehåller 400 st diaboler - 100 st av varje sort.

 

Hurricane har alltid varit duktiga på att saluföra trailpacks från diverse diaboltillverkare, exempelvis JSB och HN. Till den listan ställer sig nu också Crosman med sin nya trailpack vilken innehåller fyra olika sorters diaboler för högst rimliga 99 kr. Jag har testat ett par av deras produkter i kaliber 25, där de presterade mycket gott så detta är definitivt ett sortiment av diaboler som är värda att undersöka lite närmare.



Av Johnny Ottosson - 19 maj 2013 01:00


 

Test med 12 fpe

 


  Korrekt avstånd är en förutsättning för bra resultat..


Idag så var jag iväg till Fuxerna i det underbara men lite blåsiga vädret. Årets hittills varmaste dag minsann med imponerande 27 grader här i Ucklum. Jag började kvällen med att markera ut 25 och 35 meter och sköt in på 25 meter, vilket ChAirGun indikerade som optimalt inskjutningsavstånd för en JSB Jumbo Exact.


Efter inskjutningen av fem sorters diaboler på 25 meter så höll jag en Dot upp på mina MilDots i kikarsiktet för att se hur träffarna tog på inmätta 35 meters avstånd.


  Här har vi 25 meters avstånd..


Först så sköt jag JSB Jumbo Exact som drog lite ojämt åt höger men som ändå samlade rimligt bra. Nästa sort blev JSB Heavy som också presterade fint - en enhålsgrupp minsann. I mitten blev det gamla Logun Penetrator och dessa tunga, 20.50 gn, miniéformade projektiler presterade mycket stabilt, precis som med kaliber 25 hos min FX Airguns Elite. På den nedre raden till vänster så hade jag HN Baracuda, även dessa tungviktare med 21.10 gn. Slutligen så sköt jag JSB RS som naturligtvis träffade väldigt högt på grund av sin låga vikt.


  Här har vi fulla 35 meter..


På ytterligare tio meters avstånd så förändrades saker drastiskt. Här höll jag en MilDot upp och sköt sedan rakt på. JSB Jumbo Exact hamnade då precis rätt medan den något tyngre JSB Heavy sjönk något. Den stora överraskningen var Logun Penetrator, en Defiant-produkt, vilken föll som en sten! Visserligen samlade den mycket bra, nästan bäst av alla men oj så den föll... Precis tvärtom var det med lätta RS som fortfarande tog högt men också fortfarande väldigt fint samlat. Slutligen så har vi supertunga Baracudan vilken noterade tre träffar på tavlan och två träffar under hela tavlan, märk väl att jag också här har hållit över en MilDot.


Vad kan jag då dra för slutsats av ovanstående?


I mina ögon så är lätta RS en klar vinnare hittils, den skjuter tätt och den skjuter repeterbart - alltså förutsägbart - på olika avstånd. Den har en kort bantid igenom en hög utgångshastighet på grund av sin låga vikt och med hela 190 mps så är den duktigt snabb för att ligga under 12 fpe med kaliber 22. Högt BC har den bevisligen också samt den goda egenskapen att den ger lite mindre ME än JSB Jumbo Exact vilket betyder att jag nu klarar alla skott i kurvan under den magiska gränsen på 12 fpe utan ytterligare modifikationer på vapnet.


Ett vapen som tjänar mer än vad den förlorar på den lägre effekten..


Att skjuta 12 fpe är faktiskt riktigt roligt och det ska bli jättespännande att tävla med bössan i det här utförandet. Geväret är nu lättare att anspänna, tystare att skjuta och ger givetvis också betydligt fler skott innan man måste fylla om. Håller man sig sedan inom ca 35 meters avstånd så får man all den suveräna praktiska precisionen som man kan begära ifrån ett modernt PCP.  


Rent tävlingsmässigt sett så var dagens prövningar intressanta, att skjuta mot den här typen av vapen med 16J/.22 kommer onekligen att vara en mycket tuff utmaning för ett vanligt 10J/.177 om det bara råder den minsta blåst, något som nästan övertydligt demonstrerades av mitt referensvapen idag med just en sådan konfiguration. Med ungefär 190 mps så bör Ultran ligga rätt så jämnt i utgångshastighet med 10J/177 men med troligtvis minst dubbelt så hög BC. Den svåraste konkurrensen kommer naturligtvis att komma ifrån 16J/177 men dessa är (ännu) fåtaliga och råder det, som sagt, lite ofördelaktliga omständigheter med exempelvis frisk och växlande vind så är jag defintivt inte säker på att 16J/177 har någon teknisk fördel längre. Problem blir det naturligtvis om det är lugnt och fint väder...


Det ska bli mycket spännande att köra Ultran i nästa tävling, den saken är säker...

Av Johnny Ottosson - 17 maj 2013 21:00


 

Nya regulatorer från England

 


    BSA S10 the XTX way - Made in England



Idag så kom nyheter från Darrin på XTX Air att man har fått tag på en helt ny typ av regulatorer till BSA. Dessa regulatorer förlänger inte tubens yttre dimensioner på samma sätt som Tweakys motsvarighet. Man meddelar följande på sin hemsida:


"Huub has developed a regulator that will fit without having to modify any of the existing parts of the rifle, which means it will be quicker to fit and therefore cheaper than the other regs I already fit. They will not add any length to the cylinder, the gauge will still read cylinder pressure (not reg pressure like some regulators do), they will have less joints and O rings (less chance of leaks), the rifle will look standard/unmodified and the rifle can be put back to standard by re-fitting the parts that are removed when fitting the reg.

 

More details and pictures will be added once the regs have been made and fully tested.
We are hoping that the first batch will be here in around 4 weeks time."

Av Johnny Ottosson - 14 maj 2013 19:30


 

Lite tävlingsfunderingar..




Som ni säkert har läst tidigare här på bloggen så håller jag på att strypa ner min Ultra till 12 fpe och i samband med detta så uppstod en fundering - vilken tolerans ligger för avvikelser när det handlar om ett vapens ME?


Tidigare praxis var ju tre skott och inget fick gå över den aktuella gränsen men vad gäller egentligen när det handlar om PCP? Samma princip eller samtliga skott under? Majoriteten av skotten under? Den är frågan borde klargöras.


Nästa fundering rör Laxås tävling i juni där man lite ospecifikt skriver att "vid för få deltagare så kommer klasser att sammanslås". Vilka klasser handlar det då om? När jag nu exempelvis bygger om min Ultra från 25 till 16 joule så vill jag ju inte hamna i klassen för 45 joule om det finns för få deltagare i klassen upp till 16 joule etc.


Nästa sak jag höjer på ögonbrynen över är Vittsjös bänkskyttetävling.


Där kan den som önskar förboka sig för att få lov att betala 100 kr (!) i anmälningsavgift för att få tävla i 50 meter bänkskytte med 10 joule - fast bara med fjädervapen, förutsatt att de inte är semirekylfria. En tröst kan ju vara att man utlovar "gratis parkering och fritt inträde för åskådare"..


Skönt o höra att klubben verkligen tar i från tårna för att sprida sporten och göra sin tävling välbesökt....



Av Johnny Ottosson - 12 maj 2013 21:00



Mot 12 fpe

 


  Ultran innan strypningen till 12 fpe, blå linje HN Baracuda, röd linje JSB Exact







Så, idag började jag injusteringen av min gamla BSA Ultra i syfte att få ner densamma till 12 fpe så att den kan delta i den gamla 10J-klassen. Min Mk I är egentligen en Export-modell som var avsedd för USA och Spanien och därför ställd på 18 fpe direkt ifrån fabrik, eftersom jag har den på licens. Skillnaden mot en strypt Ultra, som exempelvis min 177 Ultra Mk III är följande:


- Grövre transferport, en löstagbar sådan precis som gamla FX2000

- En styvare hammarfjäder, två versioner finns och UK-versionen klipps för 10J

- Justeringen av hammarfjädern, sker med en stoppskruv baktill


Att byta transferport är synnerligen krångligt då själva blocket har en komplicerad infästning till hammarhuset undertill; en av skruvarna som håller ihop paketet sitter nämligen under "rännan" som man laddar diabolen med. Den här rännan är inpressad i blocket och låst med en typ av inkrympt sprint. Transferporten i sin tur sticker upp i själva pipans nederdel så man kan inte bara lossa pipan och dra den rakt ut, såsom på div FX-vapen, utan man måste verkligen separera blocket från hammarhuset.


Som ni förstår så var min målsättning att INTE behöva byta transferport, om det kunde undvikas.


Hammarhuset är enklare, bakstycket sitter med en skruv upptil och en skruv nedtill och när dessa är loss så kan man öppna bakstycket och ta ut hammarfjädern. Mitt på bakstycket så finns det en stoppskruv som man kan ställa hammarens förspänning med. Man flyttar alltså inte hela bakstycket inåt eller utåt som på exempelvis ett vapen från FX Airguns utan justerskruven sköter den uppgiften. Själva justerskruven är sedan täckt av ett löst täcklock.


På vapen med AT så är täcklocket limmat på bakstycket varpå hammarfjäderns justerskruv inte längre kan justeras. Likaså är matarpinnens bakre del ihoplimmad med den främre och då inte matarpinnen kan delas så kan man inte heller komma åt skruven för att lossa bakstycket så att hammarfjädern kan bytas eller hammarhuset delas ifrån blocket.


Jag började med att helt ta bort justerskruven på hammarhusets bakstycket och sedan sköt jag följande fina kurva:


Här är 40 st skott inom 26 fps...


I kalla siffor så blev utfallet på följande sätt:



569, 71, 73, 68, 73, 75, 73, 74, 75, 78

577, 79, 79, 83, 85, 86, 88, 85, 87, 86

586, 87, 88, 90, 91, 89, 89, 85, 91, 87

589, 87, 83, 83, 80, 78, 76, 73, 67, 65


Genomsnittet för samtliga 40 skott hamnade på 581 fps vilket motsvarar 177 mps och räknar man energi så handlar det om 11.93 fpe eller 16.17 joule. Det enda "problemet" är de "spikar" jag har uppåt, alltså alla värden över 583 fps - totalt 18 skott utav 40 st som hamnar över 12 fpe. Det högsta värdet blir då 591 fps eller 12.33 fpe.


Nu vet jag inte exakt vilken diabol som kommer att leverera bäst precision men min förhoppning är att det blir någon som är lättare än nyss mätta JSB Exact (t ex RS .22) då lättare diaboler tenderar till att ge lägre ME hos ett PCP och det hade naturligtvis känts bäst att ha samtliga skott under 12.00 fpe.


Problemet är ju rent praktiskt att jag inte KAN ställa ner effekten lägre, inte utan att behöva byta/kapa hammarfjäder och/eller byta transferport. Nästa steg blir nu att testa fram den praktiska precisionen med en rad olika diaboler för att se vilken som prestarar bäst nu med bara 12.00 fpe istället för tidigare 18.00 fpe då HN Baracuda var det överlägsna förstahandsvalet.



 







Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards