Airpang

Alla inlägg under mars 2014

Av Johnny Ottosson - 28 mars 2014 19:00


 

Inte illa av en amerikansk plastbössa från Crosman...


  Målområdet i solnedgången.


Idag så passade jag på att flexa ut från jobbet lite tidigare så att jag kunde skjuta utomhus en vardag för första gången i år utan att det var varken mörkt eller kallt. Här på västkusten så hade vi +15 grader, sol och nästan helt vindstilla. Jag utnyttjade då hela tomtens räckvidd och kunde därför skjuta över fulla 20 meter här hemma.


  Första tavlan var på 10 skott..


Jag laddade upp med Defiant Exterminator från Hurricane, en ofta mycket underskattad projektil på marknaden. Underligt då inte minst jag själv äger två helt olika vapen som har dessa som bästa ammunition.


Sedan blev det 25 skott..


Idag så körde jag igenom en hel fyllning, alltså 55 skott. Egentligen så är en fyllning bara 50 skott men det gick ganska bra även med fem skott mer. De nya måltavlorna från XXL var för övrigt mycket trevliga, lite grövre och "tyngre" än de vanliga från Wildlife och Normark, och dessutom väldigt välgjorda.


 

Ytterligare 10 skott..


Resultatet är jag nöjd med och jag ska försöka få tid till att ta med bössan till någon av våra BR-tävlingar under säsongen. Förhoppningsvis så arrangerar Laxå en sådan tävling, precis som förra året. Om inte annat så får jag försöka ta mig söderöver och skjuta i Vittsjö.

    Sista 10 skotten öppnade träffbilden lite...


På söndag så ställer vi om klockan och då börjar kvällarna bli längre. Framöver så hoppas jag att även kunna hinna åka över till skjutbanan för att rasta de grövre vapnen men hittils i år så har jag inte saknat dessa då Challengern har förstrött mig tillräckligt. 

  Alla prylarna ihopsamlade och redo för utgång till dagens skytte...


För övrigt så väntar jag på delar till Eliten som jag ska försöka få ihop för BR Unlimited. Min gamla BSA får vara oförändrad och redo till HFT om det blir någon sådan tävling arrangerad den är säsongen, annars tar jag nog den till BR också då den står på 16J. Fördelen där är ju att det blir roligare att åka på tävling med flera vapen än med ett så att man kan skjuta hela dagen lång..

Av Johnny Ottosson - 25 mars 2014 20:00


 

Billigt på många sätt..


  Billig BSA på många sätt...


Idag så var jag på XXL och kikade lite. Två saker lockade min uppmärksamhet den här gången, lågt pris på BSA Supersport och hyfsat pris på måltavlor. Supersporten var tyvärr av den nya spanska sorten och inte på långa vägar samma vapen som förr....  


Fast, å andra sidan så var inte priset det heller..


Vill man läsa lite mer om modellen så har Tom Gaylord en test av modellen på sin blogg:


http://www.pyramydair.com/blog/2014/03/bsa-supersport-se-part-2/


  Måltavlorna kostade 39 kr för 50 st och föreföll ha hög kvalité..



Av Johnny Ottosson - 24 mars 2014 18:30


Fina fästen..


  BKLs fäste..


B-Square, Weaver, Simmons/Sportsmatch, BKL, Leupold, Leapers och nu FX - det finns mängder med olika fästen på marknaden så vilket eller vilka bör man välja? Jag kör själv med en lite blandad kompott, på Diana Eleven så är det Sportsmatch, på BSA Ultra och Crosman Challenger så använder jag BKL och slutligen så sitter det nya FX fästen på FX Airguns Elite. Med andra ord så äger jag flertalet och har prövat i princip alla större fabrikat på marknaden, både för fjädervapen och monterade på PCP.


För att kunna avgöra vilket fäste som är "bäst" så får vi börja med att de vilka mervärden som varje fäste erbjuder. Vad kan alltså fästet göra, förutom att hålla fast ett kikarsikte på ett vapen?


Normen för de flesta fästen i vår värld är Sportsmatch. Detta anrika brittiska företag är som regel utgångsreferensen för vad man kan förvänta sig av ett bra fäste. De kostar en hel del, javisst, men passning, finish och övergripande kvalité är och har alltid varit på en erkänt hög nivå. Sportsmatch är lite som en Toyota, många starka sidor och inga svaga men inte heller något som sticker ut utöver mängden.


B-Square äger jag ett par, som är "liggande". Exakt vad dessa fästen tillför vet jag inte riktigt. Det är ju inget direkt fel på dem, i alla fall inte för PCP, men de tillför inte heller något väsentligt som man inte kan ut från exempelvis Sportsmatch. Prisläget är åt det lite högre hållet eftersom de kommer utanför EU och det är helt enkelt bra standardfästen.


Weaver är lite lustiga med sin stående fastsättning av kikarsiktestuben. Till fördelarna hör skruvar med torx istället för insex. Kvalitén är mycket hög och utseendet är högst unikt. En smart detalj är automatcentreringen av kikarsiktestuben rakt över kilbasen. Med en måttlig prisbild så är Weaver mycket bra fästen till rimliga kostnader.

Till mina favoriter hör BKL. Främsta skälet till detta är att även dessa automatcentrerar kikarsiktestuben exakt rakt ovanför pipan. Detta är en stor fördel över kikarsikten som har lösa klackar till infästning mot kilbasen. Utseendet är dessutom inte lika udda som Weaver och ringarna blir inte lika högt uppstickande tack vare sin mer konventionella formgivning. Prisläget är högt men fästet i övrigt håller absolut toppkvalité.


Till min Ruger 1022 så kör jag Leupold Quick Release Weaver (QRW) vilka har den uppenbara fördelen av att vara enkelt och smidigt löstagbara. Därefter så kan man lätt återmontera dem och vapnet behåller sin skottställning. Det hela fungerar också helt suveränt även i verkligheten. Passning, finish och kvalité är enastående men prislappen är fyrsiffrig...


Nyast i samlingen är FXs unika höjdinställbara fäste, som jag tyvärr inte har kunnat pröva i praktiken ännu. Passning och finish är dock minst på samma nivå som Sportsmatch och som en extra bonus så kan man ju som bekant ställa in fästet i höjdled. Till skillnad ifrån andra fästen med sådana finesser så är justermånen minst sagt rejäl och torde passa alla tänkbara behov. Till nackdelarna hör avsaknad av graderingsskala för höjdninställningen liksom lösa klackar för kilbasmonteringen.


Slutligen några ord om Leapers, kina noname och liknande skräpfästen som fortfarande cirkulerar på marknaden för någon eller några enstaka hundralappar. När det gäller fästen så får man precis vad man betalar för! Betalar man lite så får man skräp, vilket dessutom kan bli dyrt i längden. I bästa fall så får man konstiga träffbilder och ett krypande montage, i värsta fall finishskador på såväl kikarsikte som vapen. Betänk att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och ingen sansad person skulle väl köpa lågpris skräpdäck till sin splitt nya supersportmotorcykel? Använd alltså sunt förnuft och köp bra saker. Visserligen så kostar de lite mer men ska man sedan sälja dem begagnade så finns det vanligtvis en liten slant kvar och då blir den faktiska kostnaden inte mycket högre än ett kinafäste som man får skänka bort om man inte behöver det längre. Köper man ett vapen för 6000 kr, ett sikte för 3000 kr så varför skulle man då köpa ett fäste för 99 kr?


Man kan köpa bra fästen för 500 kr och i princip de bästa som marknaden erbjuder för en tusenlapp. Det är inga jättepengar i sammanhanget och ett bra fäste kan man använda i åratal. Själv har jag kört mina BKL på Ultran under snart 8 år och varit nöjd med dem precis hela tiden.

Av Johnny Ottosson - 23 mars 2014 11:00


Tillbaka igen och bättre än någonsin...


  Bild skamlöst stulen ifrån BAR (www.airgunbuyer.com)


Crosman har till 2014 relanserat en av sina riktigt storsäljande klassiker och dessutom så har man lyssnat på köparna och levererar den med precis "rätt" komponenter. Nu finns den komplett med 18 tum långpipa, metallbreech samt med pipvikt som är gängad och klar till ljuddämparen.

Jag hade själv en sådan för tiotalet år sedan och den modifierade jag till exakt samma utförande. Nu kan man köpa dem "färdiga" till ett mycket konkurrenskraftigt pris - £165 (under 1900 SEK). Komplettera den med en Hipac från Hurricane för 899 kr så har man ett MYCKET potent kit till under 3000 kr.


  Även denna bild från BAR


Vill man sedan vända ännu mer på slantarna så har man åter börjat tillverka även originalvarianten som nu betingar £114, alltså SEK 1300. Kortare pipa, plastbreechen och utan pipvikt men med öppna riktmedel. Det känns som att Crosman är på gång nu med många riktigt trevliga modeller i sortimentet.

Av Johnny Ottosson - 22 mars 2014 18:30



Luger suger...


 

Inget bra köp...


Idag så fick Erik, nu 9 år, möjlighet att bekanta sig med vår nya Diana Eleven. Lovorden över detta vapen ville aldrig ta slut. Vapnets ansågs "så coolt", "grymt" och dessutom "riktigt häftigt".. Till formatet (med mellanbrickorna i bakkappan borttagna) så passade geväret perfekt och det var hur enkelt som helst att spänna upp. Det enda han egentligen inte gillade var automatsäkringen.


Dagen till ära så hade jag dessutom monterat det kikarsikte som följde med vapnet i paketet - ett Luger 4/32 med fast parallax på 10 meter. Han började med att kika igenom kikarsiktet innan han analytiskt studerade dess exteriör.


-"Är det någon film på glasen", frågade han, "typ som något skydd eller så"....?


-"Nä.."


*mummel*


Då började han vrida på okularet och muttrandet tilltog...


-"Allt är ju suddigt"


-"Ja, det är ett billigt kikarsikte, de är ofta lite suddiga", upplyste jag...


*Twaaaang*


-"Pappa, geväret gick nog sönder.."


-"Det är ett enkelt och billigt fjädergevär, billiga sådana kan låta så när man skjuter"


* Ytterligare några skott...*


-"Ska det verkligen låta så när man skjuter, det låter som att det är sönder?"


"-Skjut på du bara.."


* Många twaaang...*


-"Pappa, det här siktet......det suger hårt! SIktet på det röda geväret är MYCKET bättre..(anm. Leupold EFR).


Så, där har ni det gott folk. Luger suger! Så är det.

Av Johnny Ottosson - 21 mars 2014 09:30



Vad skapar ett bra PCP...?



Jag läste en tråd på vårt svenska luftvapenforum om en entusiast som sökte råd om vilket första PCP som denne borde införskaffa som första vapen. Om man bortser ifrån direkta rekommendationer av typen "köp modell Y av fabrikat X" så finns det tre intressanta variabler som man bör beakta innan man spenderar sina surt förvärvade pengar på den första bössan.


Pipan


Absolut viktigast för ett vapens teoretiska precisionspotential är vapenpipan. Det kvittar hur bra ett vapen är i övrigt om inte pipan presterar på topp. Lyckligtvis så har de flesta etablerade tillverkare riktigt bra pipor och till dessa hör sådana från Feinwerkbau, Anschutz och Steyr liksom Lothar-Walther, FX-ST, BSA (PCP) samt CZ. Dessa tillverkare förefaller hålla en hög och jämn kvalité, även om Lothar-Walther hade en liten svacka för ett par år sedan, så bör man ändå hålla nämnda fabrikat som säkra kort. Till de mer tveksamma fabrikaten, överlag bra men en och annan mindre bra pipa kan dyka upp, hör Diana och BSA (övriga) samt HW. Rena riskkort är Gamo, Crosman och Hatsan, även om de sistnämnda fabrikaten erbjuder pipor från Lothar-Walther som tillval mot extra kostnad - en bra investering.


Avtryckarsystem


Har vi nu en bra pipa så blir nästa steg ett bra avtryckarsystem och här fuskas det också en del. Tittar man i den lägre prisklassen, under 7-8000 kr så är det svårt att hitta vapen med riktigt bra avtryckarsystem. En av mina absoluta favoriter, 200-serien från CZ, har exempelvis en pipa av absolut toppklass (även använd på Air Arms FT-vapen, EV-serien), liksom ett acceptabelt ventilsystem men avtrycket är däremot tyvärr mediokert. Det fungerar, men det kan inte på något sätt jämföras med ett i sammanhanget "bra" system som de hos Feinwerkbau, Anschutz och Steyr mfl. Till de bättre undantagen i rimlig prisklass hos de vapen jag har prövat så finns AA MPR, HW100, Challengern samt BSAs S10 som trevliga undantag. Underskatta alltså inte vikten av ett bra avtryckarsystem, efter pipan den näst viktigaste komponenten hos ett bra vapen.


Ventilsystemet


Med en bra pipa och ett bra avtryckarsystem säkrat så är nästa steg ett bra ventilsystem, alltså en drivkälla som levererar skott efter skott med en så jämn utgångshastighet som möjligt. I de flesta fall så får man en avvikelse igenom alla bra skott i en mätning på under 3.00% och detta ser jag som ett minimumkrav om man vill bra praktisk precision. Tittar man på tävlingsvapen på Int 10M-skytte så är variationen inte sällan runt 1.00% För ett vapen som gör 200 mps (650 fps) så handlar det då om en spridning under 10 fps (mindre än 3 mps). Klarar vapnet av detta så är det bra, under 15 fps så är det acceptabelt. Mäter man med oviktade diaboler så får man räkna med inom 20 fps som acceptabel nivå och 15 fps som bra. Över 20 fps går bort..


Sammanfattning


Självfallet så är det många goda egenskaper som man vill ha i sitt vapen, det finns mängder med olika värden som kan vara av vikt för en köpare. Allt ifrån varumärke, till finish, design, ljudnivå, anslagsenergi, ergonomi och så vidare. De absolut viktigaste egenskaperna är dock de tre ovanstående och det är dessa som man, enligt mitt förmenande, bör titta efter i första hand. Har man dessa säkrade så uppfyller vapnen rimliga minimikrav för vettig precision, helt oavsett fabrikat.

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2014 11:00



Dags för effektmätning...


De blå linjena visar effektgränserna 10.00 joule respektive 7.50 joule för 8.44 gn.    


De senaste dagarna har jag varit ifrån bloggen och ägnat min, för detta ändamål disponibla tid, åt att skjuta in min nya Diana Eleven. Efter några hundra skott där så är det nu dags för en effektmätning i kronografen. Jag gjorde på följande sätt; först så sköt jag tjugo skott med alla tre vapnen, därefter mätte jag tjugo skott och redovisade samtliga i den ordning resultaten utföll. Ammunitionen var JSB Exact 8.44 gn rakt ur burken, kronografen en Chrony Beta och avståndet till kronografen ca 0.50 meter.


Noterbart på grafen ovan är de två relevanta effektgränserna för 10.00 joule och 7.50 joule. Att Challengern går högre beror på att den är ställd för 10.00 joule E4 och inte E0 som för fjädervapen. Detta eftersom man i Tyskland räknar direkt ifrån mynningen medan vi i Sverige har lite marginal då vi mäter på fyra meter ifrån mynningen. Som synes så går Diana Eleven riktigt hårt, relativt sett. Den ligger snarare runt 8.00 joule jämnt och fint än runt 7.50 joule. Detta är självfallet inget problem för oss i Sverige men jag kan däremot tänka mig att det kan ställa till problem i Tyskland. Även min gamla Diana 25 med femtio år bakom sig går hårt, om än med lite mer varierande spridning. Den sniffar precis av och till på gränsen för 7.50 joule.


Testet mera i detalj...  


Rent subjektivt så upplever man definitivt Eleven som betydligt kraftfullare än modell 25. Den är förmodligen lite lättare och det i kombination med syntetpackning och mer effekt gör att dess rekyl är klart mera kännbar, även om båda vapnen naturligtvis är ganska måttliga i sina rekylkrafter.


Gamla Diana 25 gav en relativt hög variation ifrån skott till skott, vilket i min erfarenhet inte är lika vanligt för vapen med läderpackningar som med de modernare syntetpackningarna. Detta kan bero på att uppvärmingsskotten kanske inte räckte i antal för att få packningen att "sätta sig" ordentligt efter ett antal veckors inaktivitet innan mätningen. Tittar vi på Challengern, ett PCP, så kan vi notera dess, relativt sett, laserraka effektkurva. Inget annat 177-vapen som jag har ägt på 10 joule har någonsin skjutit så jämnt. Anmärkningsvärt, inte minst med tanke på att mitt ex saknar regulator. Som vi kunde se tidigare i bloggen så ger den 50 skott inom 10 fps (!) spridning ifrån blott 124 cc volym.


Paradoxalt nog så känns Eleven betydligt lättare att anspänna, troligtvis så har man en annan geometri på mekanismen. Annars brukar normalt sett vapen med mera effekt och rekyl även vara tyngre att anspänna. Ser vi däremot till mekanismens lockup, alltså låsningen, så känns gamlingen mer förtroendeingivande - den klickar igen som ett kassaskåp! Eleven, som också har Dianas klassiska kulkoppling, låser inte lite tydligt distinkt och den subjektiva känslan är att man förmodligen har lite mer toleranser i mekaniken.


Nu ska det bli spännande att börja lite med precisionsskjutningen för att se vad vapnen kan leverera i rent praktiska temer. Kommer exempelvis den mer kännbara rekylen hos Eleven att även i praktiken påverka den praktiska precisionen?

Av Johnny Ottosson - 16 mars 2014 20:00


 

Diana Eleven


  Två vapen åtskilda av fem decennier..


I förra veckan så ramlade till sist en splitt ny Diana Eleven ner i brevlådan. Ja, kanske inte bokstavligt talat men.. Hursomhelst. En ny modern Diana, den senaste modellen ifrån Diana som i grund och botten är konstruerad för vår licensfria effektnivå. Fabriken anger att maximal effekt är 7.50 joule och den motsvarar sådeles min 50 år gamla Diana 25. Båda två är (var) budgetvapen (av sin tid). Priset för en Diana Eleven är (i Tyskland) €164 i en sats med ett lågpris 4/32 kikarsikte (PA 10m) liksom bra fästen. Något svenskt pris har jag inte sett ännu men med frakt så betalade jag ca 1700 kr. Räknar man med att ett sådant sikte kanske skulle kosta 300 kr och fästet kanske en hundring så bör vapnet ha betingat ca 1300 kr, minus frakten. En motsvarande Crosmanprodukt, Raven, kostar i Sverige 995 kr. Min gissning är att en Eleven borde kosta säg 1195-1295 kr eller liknande om den hade sålts i Sverige. Ett sådant pris är försvarbart, så fort man börjar krypa över 1500 kr så börjar man mer och mer att matchas mot Weihrauch HW30S och ännu har jag inte sett något vapen som ens avlägset kan konkurrera med denna i sitt prisläge.


Efter att ha jämfört den rent okulärt med nyss nämnda Diana 25 så kunde jag konstatera att dessa båda vapen är förbluffande snarlika i sina fysiska dimensioner. Cylinderns längd och diameter är i det närmaste identisk, likaså avståndet mellan avtryckarbladet och bakkappan, den så kallade "length of pull", och så även totallängden. Enda markanta skillnaden förefaller vara att Diana Eleven har en lite kortare pipa.


  Lika långa cylindrar..


En bloggläsare påpekade att jag kanske borde jämföra Diana Eleven med gamla Diana 23 istället för Diana 25 då han menade att den sistnämnda motsvarade Diana 21. Själv är jag tveksam. En Diana 23 har jag sett angiven till 150, 160 och 165 mps vilket indikerar en klart lägre effekt än 7.50 joule. En Diana 25 däremot ska ju ge 175 mps, alltså 7.50 joule vilket stämmer mot Diana Elevens specifikationer. Vilket som är mest rätt får kronografen visa framöver. I övrigt så är det fysiska formatet ungefär jämförbart med en Weihrauch HW30S, det vill säga ett litet men fullt normalt hanterbart vapen för en normalbyggd man (175-180 cm).


Syntetstocken har pistolgrepp och en markerad yta framför varbygeln för den andra handen. Hela stocken känns ergonomiskt välgenomtänkt, det enda jag möjligtvis saknar är en tumhylla för handen som håller runt pistolgreppet. Bakkappan är fast och tillverkad av hal hårdplast, ingen speciellt bra lösning. Desto bättre är att man kan justera kolvens längd igenom att lägga till eller dra ifrån mellanlägg mellan kolven och bakkappan.


  Syntet - all the way...


Avtryckarbladet är tillverkat av metall, visserligen ihåligt (pressad plåt) men ändå av metall, något som inte är givet i prisklassen strax under 1500 kr. Själva avtryckarbladet är för övrigt ganska snarlikt sitt femtio år äldre syskon. Tittar vi uppåt på vapnet så finns det emellertid lite mera plast, både säkeringsknappen och själva infästningen (kornfoten) till kornsiktet är tillverkat av plast. De öppna riktmedlen är av typen Tru-Glo men det bakre är byggt i ett metallfäste. Kornsiktet skyddas av en "bur". Överlag så känns de solida och plasten som håller kornfoten ger ett förtroendeingivande intryck.


  Lika långa kolvar..


Finishen på blåneringen känns lite "tunn", ungefär som en billigare HW. Bättre än min Crosman Challenger (för mycket mer pengar) men milsvidd ifrån den gamla 25:an. Givetvis så har vapnet en vanlig kilbas av typen dovetail. Nu ska jag skjuta så mycket jag kommer åt med vapnet, tillsammans med min son. Därefter så ska jag köra precision- och prestandatester, liksom montera ett kikarsikte. Det ska bli jättespännande att duelltesta den sida vid sida mot dess fem decennier äldre anfader.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards