Airpang

Alla inlägg under juli 2012

Av Johnny Ottosson - 31 juli 2012 22:35


 

"En hjälte för några, en skurk för andra och där han red fram viskade folk hans namn i skräck..."



Bortsett från travestin på "Jonah Hex" så förefaller det som att undertecknad har varit ett populärt samtalsämne på båda forumen under dagen:


http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=6&t=9205&p=133398#p133398


http://airgun.se/air/viewtopic.php?f=13&t=25750


Extra stilpoäng till signaturen Galaxydog som trodde att epitetet "Bloggbenny" hade en inneboende betydelse hos luftvapenentusiasterna på samma sätt som "Tryckfelsnisse" har hos allmänheten..


Visst finns jag på forumen, jag finns som regel alltid där luftvapen finns - oavsett forum och nation. Dock så föredrar jag att inte posta på de forum där min närvaro inte är önskad. Sedan, vad gäller Leopolds lite lätt förvirrade regelresonemang om "de onämnbaras" närvaro så har jag nog egentligen inte så mycket att kommentera förutom Skogshuggarens eminenta analys i tråden på Airgun.



Av Johnny Ottosson - 29 juli 2012 07:14


Onsala LGK


Idag kommer jag att befinna mig hos Onsala LGKs söndagsskjutning så har någon lust att komma över dit för att skjuta eller snacka lite så är ni hjärtligt välkommna!

Av Johnny Ottosson - 28 juli 2012 10:00


Elite i USA


Här kommer en intressant tråd med några filmer som handlar just om FX Airguns Elite:


http://www.network54.com/Forum/79537/thread/1343328396/Long+range+plinking+video+with+the+.25+FX+Elite..+
whacking+steel+at+150+and+175yds...

Av Johnny Ottosson - 27 juli 2012 20:00


Till salu


På grund av ändrade levnadsförhållanden, mindre utrymmen och färre möjligheter att skjuta, så kommer jag att sälja av en stor del av min vapensamling. Den som är intresserad kan höra av sig via kommentarsfältet, mail eller telefon. Mina kontaktuppgifter finns under fliken "Presentation" längst upp till vänster på huvudsidan.


Följande vapen är aktuella att säljas i nuläget, de sänds per post eller kan medtas till Onsala 29/7:


Weihrauch HW55


SÅLD


Haenel 300


Bössa från fel sida om järnridån, tillverkad 1973. Inköpt av den förste ägaren, mycket sparsamt använd och i princip nyskick. Välskjutande men effektsvag, typiskt för modellen. Trevlig källarbössa för inomhusskytte vintertid eller för lite precisionsplinking i trädgården.


http://airpang.bloggplatsen.se/2011/11/21/6683581-annu-ett-fynd/


Pris: 500 kr (+ ev frakt)


Diana 27


SÅLD


CZ200T


Ett av mina favoritvapen, ett mycket påkostat exemplar med mängder av tillbehör. Den är utrustad med avtryckarsystem, hamster, rembygeldubb/bipodfäste (bipod ingår ej), metallbolt, smitt pipband från Rowan Engineering, England. Medföljer gör Air Arms magasinsystem med 4 st lösa magasin, original dioptersikte/korntunnel samt pipadapter för 1/2" gänga. Kikarsiktet är Hawke/Tasco Varmint II 6-18/42 Ao med Sportsmatchfästen samt Sportsmatch spiritlevel. Stocken doppad i Realtree kamouflage och med följer även en lös bakstock från AA S200S som dock är sprucken i pistolgreppet (kan dock anses användbar ändå). Säljes licensfri på 10J men highpower hammarfjäder medföljer som ger totalt ca 18 joule i en jämn effektkurva.


http://airpang.bloggplatsen.se/2012/06/06/8037042-till-sist/


Pris: 4500 kr (+ ev frakt)  * NYTT PRIS *


 









Av Johnny Ottosson - 27 juli 2012 10:00



Vägens ände efter åtta år...


  Dags att lämna Ödsmål, flyttlasset går 1/8 - på dagen åtta år efter att jag flyttade in...


Idag så har jag avnjutit förmodligen den sista sommarkvällen innan nästa veckas flytt till Ucklum och en helt annan tillvaro. Den här dagen tillbringades tillsammas med min FX Airgun Elite på 75 uppmätta meter och det är just den här delen av livet i Ödsmål som jag kommer att sakna. Det är de fria ytorna, det öppna kulturlandskapet och känslan att vara helt ostörd när man pysslar med det man gillar mest, när man är på egen hand.


  Nu med ett Leupold EFR 3-9/33


Stora avstånd, vindstilla väder och miljön som sådan är mycket inspirerande för just långhållsskytte och vilket vapen passar bättre för ändamålet än just Elite? Idag fick det bli en måltavla långt ute på fälten..


  Motljus är inget problem med bra optik...


Trots att målet är en papptavla, fältet är skördat på ensilage och jag sitter i Sverige så visst växer sig känslan fram av att sitta vid kanten av ett alfa-alfa fält i mellanvästern i väntat på att en präriehund sticker upp huvudet..?


  Lilla EFR har ett lagom format för min Elite med dess mindre tub och tillbakaflyttade shroud..


Så, hur gick det hela då? Jo, på morgonen så blåste en retfull bris lätt åt höger, en morgonvind som man lätt drabbas av om man inte verkligen är morgonpigg och ser till att komma igång innan solen stiger. På kvällen däremot så försvann vinden och en kuslig tystnad med perfekt stilla väder lade sig över nejden.


  EFR är ett kiksikte med gott rykte och det på mycket goda grunder..


Efter att ha skjutit in kikarsiktet på 50 meter så fortsatte jag med att dra upp måttbandet till ytterligare 25 meter och på avstånd som fulla 75 meter så börjar Elite verkligen att "betala" sig. Detta är först och främst en långhållskanon för de riktigt dryga avstånden.


  Tio skott med Defiant Exterminators och mild vindavdrift åt höger..


  En closeup..


På kvällen så gick det klart bättre så då blev det ytterligare 10 skott över samma avstånd och här ser man tydligt vilken skillnad den knappt märkbara vinden gör på den här typen av avstånd:


  Klart bättre samling..


  Ännu en closeup..


Vad händer då när man träffa och hur ser projektilbanan ut? Här kommer en graf över projektilbanan när vapnet är inskjutet på 50 meter. Längst till höger så har vi det fulla avståndet på 75 meter..


   Den kan se lite böjd ut vid första påseendet...


Kollar på man projektilbanan ovan så faller diabolen bara 15 cm ifrån 50 meters inskjutning head on på 75 meter. Detta motsvarar nästan exakt höjden av en 14 x 14 cm måltavla. Skjuter man just på en sådan tavla så är det ganska enkelt att måtta överslaget även om man saknar MilDots.


Kollar man sedan prestandan på dessa 75 meter så har man över 40 joule kvar, alltså fyra gånger den licensfria anslagsenergin långt borta på 75 meter. Diabolen träffar då sitt mål med en kvarvarande hastighet av strax över 200 mps och drygt 61% energibehållning. För de som pysslar med skyddsjakt så är detta naturligtvis väldigt lockande värden, kort sagt så kan man säga att ett vapen med kaliber 25 som sänder av en diabol med den här anslagsenergin  helt enkelt träffar sitt mål med effekten av en kastad tegelsten..





Av Johnny Ottosson - 26 juli 2012 05:00


Wolverine som kom av sig


Ian Harford är entusiastisk - för högst mediokra resultat...


Nu har vi fått en real world test på vad Wolverine kan förmå, levererat av den alltid lika entusiastiske Ian Harford. Problemet med testet, förutom den vanliga misstanken om cherrypicking och det faktum att man har utelämnat det mest väsentliga av allt - en komplett prestandakurva, är att resultaten tyvärr inte är speciellt bra.


Nu är det kanske inte främst Daystate som jag hackar på här, utan dessvärre vad kalibern/diabolen som sådan förmår att prestera. Jag hoppas sannerligen att FXs Smoothtwistpipor kan förbättra resultaten ordentligt för just nu ser det tyvärr inte alls lovande ut.


Kruxet är de värden för BC som man får ut, de är helt enkelt inte tillräckligt bra jämfört med kaliber 25.


Under detta test så varierar BC mellan 0.026 till som bäst 0.038, alltså i bästa fall jämnt skägg med kaliber 25. Notera kvarvarande hastighetsspridning på 100 yards - 98 fps! Om vi nu har en kaliber vars vapen kostar mera, vars ammuniton kostar mera, som har en projektil med överdrivet lång skaderäckvidd och som dessutom är onödigt destruktiv mot kulfången så ska detta åtminstonde minst vägas upp av en klart bättre BC. Finns inte detta så blir kalibern svår att rättfärdiga.


Tittar vi sedan på de fem skott som presenteras från 250 Bar så faller de direkt, från första skottet och framåt. Förvisso inte lika dramatiskt som för koreagevären men ändå, det hade varit fantastiskt roligt att se 15 skott i rak följd från 250 Bar men hur det skulle se ut förstår nog Ian också så det förefaller förbigås med tystnad.


Slutligen, för svenskt vidkommande, jag ser inte ett enda skott på ens utlovande 100 fpe (om än nära). För vår del så måste man ovillkorligen klara minst 120 fpe (150 joule) och då inte bara ett enda skott utan mitt personliga önskemål är att åtminstonde 75% av angivna skotten i en kurva ligger över dessa magiska 120 fpe.



Av Johnny Ottosson - 22 juli 2012 19:00


Steyr Hunting 5


En kort promotionvideo..

Av Johnny Ottosson - 22 juli 2012 18:00


Några besökare mindre...


Kuddkrigaren, Mangs är our boyz, Vyssan Lull och Gröfersten har nu meriterat sig att lämna Airpang, en riktigt prestation med tanke på att jag aldrig brukar banna några besökare här.


Anledningen var följande inlägg, samt några till så osmakliga så att jag vill inte citera dem:


 Jag säger bara det svart som synden min vän.
Nu skall vi fira årsdagen av Utöja, här är vi väll alla på samma sida va ? Sverigedemokraten och Galaxy vi kan ju inte svika en brother in arms nu när det är uppförsbacke och de bara väller in över gränserna.

 

*en länk till nazistiska Nationaldemokraterna*

 

Om inte jag kan vända ryggen till bloggen så kommer jag att ta den offline istället, tills jag kan de den det engagemang som jag önskar. Jag trodde nämligen att den skulle kunna ligga online till glädje för alla trevliga entusiaster men om inte detta fungerar så måste jag istället släcka ner den!

 

Jag är själv ingen vän av svensk invandrarpolitik men därifrån till hylla nazister så är steget mycket långt..


Stort tack till den besökare som informerade mig om dessa kommentarer.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards