Airpang

Alla inlägg under december 2013

Av Johnny Ottosson - 31 december 2013 14:00


 

Nytt år och ny färg...


  Nu i Crosmans tävlingsröda kulör...


Idag så tänkte jag bara tillönska er alla ett Gott Nytt År !!

Av Johnny Ottosson - 29 december 2013 17:00



 

Challenger trigger tune


  Crosman Challenger har ett enhetsavtryck, precis som exempelvis Weihrauchs "Rekord".


Idag var det en sällsynt grå, regnig och trist dag här hemma i Ucklum. Till råka på allt så blåste det också ordentligt vilket effektivt skrinlade alla planer på att ta sig till Fuxernas skyttebana för att skjuta lite. Då jag dessutom var ledig så kunde jag inte heller skjuta på jobbet utan istället så blev det lite skruvande.


En sak som jag har funderat på rätt länge var att genomföra en trigger tune, alltså lätta upp avtryckaren lite. Som ni kanske vet så är Challengern skapad för att användas inom ISSFs 3-postion Sport Shooting Air Rifle och i denna grens regelverk så ingår det att avtyckarsystemet inte får vara lättare än 1.50 lbs (680.4 gram). Crosman har då på sin Challenger utrustat avtryckarsystemet med en liten spärr som omöjliggör justering ner under detta värde. Det är just denna spärr som jag tänker avlägsna idag så att jag kan få en mycket större justermån på avtrycket.


Hela processen går till så att man tar loss mekaniken ur stocken, den sitter bara fast med en enda skruv. Underligt nog så är denna skruv dessutom en PZ2, alltså en vanlig stjärnskruv. Detta känns tämligen simpelt och billigt på den typ av högteknologi som ett modernt PCP representerar. Rätt typiskt amerikanskt, om man ska vara lite fördomsfull. Funkar det, tja - då duger det. Proudly Made in the US. Samtidigt så undrar navelskådarna på andra sidan Atlanten varför människor i övriga världen helst av allt inte vill köpa deras varor....jojo..


Hursomhelst...


Som ni kan se av huvudbilden på dagens inlägg så har Challengern ett enhetsavtryck. Man kan alltså ta loss själva avtryckarsystemet som en separat enhet och manipulera denna helt frikopplat ifrån själva vapnet. Detta är en stor fördel jämfört med vapen som inte har detta utan där man måste manövrera hela vapenkroppen, inte sällan komplett med en lång pipa, samtidigt som man vrider och vänder på mekaniken för att demontera och återmontera småkomponenter inne i avtryckarhuset. Ett paradexempel på en sådan primitiv lösning har till exempel Webley Tracker.


Crosman har dessutom tänkt ännu lite längre, till skillnad ifrån övriga tillverkare med enhetsavtryck, exempelvis Weihrauch. Här kan man ta loss sidan av avtryckarhuset för att kunna meka med avtryckaren utan att behöva ta bort avtryckarhuset ifrån mekaniken - om man inte vill. Total valfrihet med andra ord och exceptionellt lättmekat. Själva sidan på avtryckarhuset sitter fast med fyra skruvar och dessa är av någon outgrundlig anledning försedda med väldigt små skruvmönster i insex och därtill naturligtvis också i tum. Som gjort för att man ska dra runt skruvmönstret om man inte använder absolut korrekt verktyg och hur många har pytteverktyg i insex tum hemma?


  HAT !!!


Lyckligtvis så kunde jag vaska fram en passande insex i mina gömmor och det var nog tur det för skruvarna visade sig sitta exceptionellt hårt åtdragna. Dumt nog så bar jag mig dessutom väldigt dumt åt och belastade insexnyckeln med bara fingrarna. Resultatet lät inte vänta på sig - med ett retfullt "knäpp" så brast nyckeln och jag fick den vassa kortare delen rakt in i min tumme - AJ!


Nu såg läget mörkt ut, blödande tumme, avbruten udda insexnyckel och fyra fortfarande stenhårt åtdragna skruvar...


Efter en mindre första hjälpen så började jag inventera mina gömmor och minsann - fanns det inte en sådan passande insexnyckel till? Lycka! Uppenbarligen så har 20 år samlande av luftvapenprylar vissa goda sidor med sig, man samlar på sig kopiösa mängder mer eller mindre bra insexnycklar och alltid är någon av dessa bra att ha någon gång..


  "Fool me once, shame on you - fool me twice, shame on me...."


Klokare av mitt misstag så satte jag den enda kvarvarande insexnyckeln i käften på min absolut minsta skiftnyckel och detta medför då två konkreta fördelar; 1. jag "förstärker" den kritiska vinkeln där insexnycklar tenderar till att brista när de överbelastas och min vridkraft fördelas över en större yta på verktyget, samt 2. om nyckeln trots allt skulle brista så får jag inte en nålvass del inspetsad i en fingertopp.


  Tatatata !!  Locket är borta och innanverket kan beskådas...


Med det nya verktyget och min nya strategi så gick det relativt enkelt att skruva loss de fyra skruvarna, trots att dessa satt ordentligt hårt fast. Som ni kan se ovan så är avtryckargeometrin väldigt enkel men delarna har riktigt fina ytor och tillhörande finish trots sitt lite grovhuggna utseende vid första anblicken. Den del som vi ska modifiera idag är den hårnålsfjäder som man kan se till höger i bild precis ovanför säkringsspaken.


Själva funktionsprincipen är mycket enkel. Framför hålnålsfjädern så sitter det en liten svart skruv, precis bakom varbygelns infästning. Om man skruvar denna skruv utåt så minskar man den kraft som krävs för att avtryckarbladet ska avfyra vapnet. Problemet här är att även om jag så skruvar loss den här skruven helt så kommer ändå hårnålsfjädern att motverka detta så att minsta möjliga avtryckarvikt endast kan bli den vikt som själva hålnårsfjädern genererar, då avstämd för 1.50 lbs. Om hårnålsfjädern däremot inte hade funnits där så hade justermånen fungerat på avsett sätt, alltså så att jag hade kunnat justera ner under 1.50 lbs.


  Första åtgärden var alltså att ta loss hårnålsfjädern...


Tyvärr så kan man helt enkelt inte bara ta bort fjädern eftersom den också agerar shims åt avtryckarsystemet i sidled. Lösningen blir därför att ta loss fjädern och sedan räta ut kröken på den..


  Att räta ut kröken gick inget vidare...


Med dagens andra retfulla "knäpp" så brast även hålnålsfjädern, lyckligtvis på precis rätt ställe. Nackdelen är att jag nu inte kan återställa avtryckarsystemet till original med mindre än att jag köper en ny originalfjäder. Efter den här operationen så satte jag tillbaka fjädern och då kom avtryckarsystemet att se ut såhär:


  Jämför med motsvarande tidigare bild, nu utövar hårnålsfjädern ingen press på mekaniken..


Med den (ofrivilligt) kortade hårnålsfjädern på plats så återstår det bara att stänga locket till avtryckarhuset igen och resultatet lät inte vänta på sig - redan ojusterat så blev avtrycket betydligt lättare, uppskattningsvis bara hälften så tungt att utlösa. Erfarenhetsmässigt så vet jag ifrån bland annat Stefan Pyks Challenger att man kan justera in Challengers avtryckarsystem ner till skrämmande låga nivåer där man nästan kan avlossa skotten med en nysning.


Det ska bli spännande att utvärdera resultatet av den här modifikationen framöver...








Av Johnny Ottosson - 28 december 2013 16:00



Strypning av BSA Tactical?


BSAs storsäljande Lightning XL Tactical  


"Hej! Har på Airgun.se läst att BSA XL Tactical har strypning via "pistong punka", äger en själv med runt 2 år på nacken och märkte inte av nån punka när jag hade isär den. Har inget som helst problem med bössan men stör mig på att inte veta om den ibland stryps va punka och ibland inte. Du som har erfarenhet av BSA kanske vet om strypningen tidvis skett via pistongpunka? Jag vet att äldre BSA ströps via hål i cylindern i vilket en skruv ströp luftflödet men mig vetligen är det svagare fjäder som får ned bössorna på 10j numera. BSA upplever jag som svårt att diskutera på forum då snacket snart övergår i "spanienbössa" och "Gamo" istället för att hålla sig till sakfrågan. Funderar lite kring att inhandla en ny BSA och vill då ha klarhet i denna frågeställning. Är ingen powerfantast men ogillar "piston slam" varpå hål i pistong är ett förhatligt sätt att strypa.
Tack för ett bra arbete med bloggen! /Tobias"


En del vapen, inte minst de från GAMO (som sedan snart 30 år tillbaka äger BSA) stryps mycket riktigt med "pistongpunka", alltså ett litet hål i pistongen som hindrar densamma att bygga upp fullt tryck framför sig när avfyrningen äger rum. Då lite komprimerad luft läcker "bakåt" in i mekaniken (eg pistongens insida) så minskar effekten hos vapnet och prestanda sjunker ner till licensfri nivå.


Detta är en enkel och billig, men inte specellt bra, metod för att strypa ett fjäderluftgevär.


Såvitt jag vet så har den här metoden bara nästan bara använts på GAMO, främst deras Hunter-serie. Det enda BSA jag vet som har haft det här systemet är nya Meteor Mk VII, som nu har mekaniken från GAMO. De BSA som importerades av den tidigare importören Normark och som tillverkades i England (numera så tillverkas ju alla BSAs fjädervapen i Spanien) hade istället ett litet gängat hål ovanför transferporten där man skruvade ner en stoppskruv, vilken då begränsade luftens hastighet (jmfr en trängre transferport).


Som läget är nu så har jag bara hört att man stryper vapnen med klenare slagfjäder, inte heller detta är någon perfekt lösning men bättre än en hålborrad pistong. Nackdelen med en klenare slagfjäder är ju att vapnet får en långsammare locktime när avfyrningen äger rum. Den absolut bästa lösningen är ju att göra som Walther LGV, alltså köra olika pistonger med olika vikt tillsammans med lättare slagfjädrar för att få maximal skjutbarhet på respektive effektnivå.


Sedan håller jag med dig i sak, det förekommer mycket tjafs runt BSA som varumärke iom kopplingen till GAMO men då ska vi i rättvisans namn betänka att man i alla fall inte är någon Hatsan..

Av Johnny Ottosson - 27 december 2013 10:00


Kanske inte i Sverige...


  Predator Pellets - mycket populär på många marknader..


Under ett tag så har jag varit väldigt nyfiken på att pröva även Predator Pellets i min Challenger och som vanligt så blev avståndet 16 meter inomhus, alltså det inskjutningsavstånd som jag brukar använda för detta vapen när det är ställt på 7.50 joule. Förutom ett lite lustigt utseende, min sexåriga dotter kallar dem för "tomteskott" på grund av den röda "luvan" upptill, så har dessa diaboler ett högtst begränsat användningsområde på Svensk mark eftersom kaliber 177 inte är laglig för någon form av jakt här.


Den här gången så började jag med serien till höger, vilken lovade gott. För skojs skull så sköt jag sedan fem diaboler där topparna hade ramlat av och dessa sköt jag på träffbilden i mitten, man kan se hur pass mycket rundare och tydligare träffarna blir jämfört med de mer fransiga hålen som uppstår när man skjuter med topparna på plats. Slutligen så centrerade jag kikarsiktet och sköt gruppen till vänster.


Så mycket mer hann jag tyvärr inte med men jag kan konstatera att på åtminstonde 16 meter så samlar de väldigt bra och hade troligtvis fungerat mycket väl även i jakthänseende om de bara hade varit tillåtna för detta i landet. I länder som exempelvis England, där jakt med kaliber 177 är både vanligt och som dessutom tillåter en högre utgångshastighet än här så borde dessa projektiler ha en given marknadsandel, sin prislapp till trots.





Av Johnny Ottosson - 26 december 2013 17:30



Ett udda inlägg...


  Microsoft Surface RT med Windows RT & Huawei E5776


Ibland så får jag de mest besynnerliga frågor och en av dessa tänkte jag avhandla idag, nämligen -"Vad skriver du bloggen med?". Tja...vad säger man - "På en dator", kanske? Det hela får mig att tänka på det gamla talesättet där en luttrad fotograf ständigt beklagade sig över att folk frågade vilken kamera han använde när han fotade fram sina berömda bilder. Muttrande utbrast han att det minsann aldrig var någon som frågade en författare om vilken skrivmaskin som denne använde..


Eftersom jag har skrivit bloggen under drygt fyra år så har antalet datorer skiftat mellan åren. Ifrån en gammal stationär burk av 1990-talstyp till diverse laptops och numera med hjälp av en surfplatta. Det sistnämnda på grund av att mina barn börjar få ett allt större intresse för datorer och vill ha min laptop i tid och otid för att spela exempelvis Battlefield och Counterstrike. Totalt så har vi två datorer i hushållet, en Imac som Pernilla använder för sin fotohobby och som sällan går ut mot Internet överhuvudtaget samt en hyfsat rask årsgammal laptop.


Denna laptop är en Aspire V3-571 och den maskin som huvudsakligen används till surf och diverse göromål. Med 2.2 Ghz och 8 GB DDR samt 750 GB HDD så räcker den gott även till de spel som barnen använder. Nackdelen är, som sagt, att jag själv sällan kommer åt den numera. Är det inte en av barnen som ockuperar den så är det Pernilla. När inte ungarna spelar utan bara Netflixar och liknande så har de var sin enkel och billig (599 kr) 7" surfplatta. Lösningen för min del blev helt enkelt att själv skaffa en platta och då helst en lite "bättre" sådan som gör det möjligt för mig att både surfa, kolla film och blogga utan problem.


  Kickstand utfälld och touchcover som tagentbord


Efter att ha sonderat marknaden så föll slutligen valet på en Microsoft Surface RT för strax under 3500 kr. Prestandamässigt sett så är den naturligtvis inte så mycket att jämföra mot Aspiren, Surface har 1.3 Ghz och 2 GB DDR samt 32 GB SSD men till skillnad ifrån de flesta andra plattor på marknaden så har den Office-paketet förinstallerat liksom utgångar för USB och HDMI samt ett löst tangentbord. Jämfört med en vanlig liten laptop så har den touchskärm och en suverän driftstid på över 10 timmar (videouppspelning) eller 7-15 timmar standby. En vettig kompromiss mellan två världar alltså, en mix mellan traditionell surfplatta och en mindre laptop.


Nu kan man naturligtvis tycka att 32 GB är en liten "hårddisk" men den kan enkelt byggas ut med ytterligare 32 GB igenom att man sätter in ett vanligt MicroSD-kort och räcker inte det så har jag även 32 GB i min router. Tack vare USB så kan man också ansluta en valfri extern HDD, exempelvis den burken på 3 TB som Pernilla har för foto och video. Utöver detta så finns även molnmöjlighet, något som jag själv ofta använder.


  Ett högst portabelt paket med en ask diaboler som storleksreferens, skönt med lös mus..


Så, nu har jag min lilla platta att blogga ifrån. Med den kan jag smita undan när jag vill och skriva lite i lugn och ro utan att behöva köa för min egen dator eller balansera en otymplig laptop i knät på toa eller i sängen. I relation till den (enda) datorn som jag hade för fyra år sedan när bloggen började så är skillnaden otrolig. Den datorn bestod av en jättelik CRT-skärm, ett hightowerchassie under bordet samt mängder med sladdar hit och dit. Nu rymms datorn och alla dess prylar ledigt i en större jackficka....


En annan riktig guldklimp är min 4G router från Huawei. Den här lilla enheten står på en fönsterbräda och laddas via en liten solcellsladdare så att den aldrig behöver vara ansluten till 220V med tanke på risken för åsknedslag, strömavbrott och liknande. Dess inbyggda batteri ger 10 timmars surf och laddarens eget batteri försörjer den ytterligare 3 timmar så att det finns ström när solen inte skiner. På ca 9-10 timmar så är routerns batteri återladdat från tomt och ytterligare lika lång tid laddar upp laddaren. Saknas sol så kan man också ladda upp solcellsladdare ifrån 220V på 3-4 timmar. Routern har även en app för Android där jag kan övervaka hur mycket ström som finns i batterierna ifrån min mobiltelefon. Denna app tillåter också att man spärrar eller begränsar tillgången på bandbredd till de olika (max 10 st) enheter som kan dra bandbredd igenom routern. Hastigheten är dock begränsad till max 60 mbs. Då routern är trådlös så kan jag också ta med den i kläderna/ryggsäcken och surfa via mobilen i höga hastigheter trots en vanlig 3G telefon (via WiFi). Inga vanliga mobilabonnemang ger såpass stora trafikvolymer som ett abonnemang för mobilt bredband. Själv så använder jag ett abonnemang från Tre som ger 100 GB på 30 dagar för 299 kr.

Av Johnny Ottosson - 23 december 2013 19:00


The DSW


  Bild stulen från www.rowanengineering.com


Om man inte har tilltalats av kikarsikten med inbyggd lasermätare, inspelning och liknande så har Rowan nu utvecklat en enhet som är kompatibel med valfritt kikarsikte. Såhär berättar man om nyheten på sin hemsida:


"The new DSW will offer stunning digital functionality, including a display of range, elevation, cant, etc. 
A temperature calibration function will compensate for the way scopes vary due to changes in ambient temperature. The DSW will have many other unique functions that are being developed which we will bring further details to you as they are confirmed. Prototypes are being tested at the moment and the DSW will be demonstrated at the British Shooting Show in February 2014. Be sure to visit our stand to have a look at this incredible patented technology."

Av Johnny Ottosson - 21 december 2013 16:30



Äntligen på svensk mark...


Jakt med TalonP


Till stor glädje för Silwer och alla andra entusiaster som uppskattar amerikanska luftvapen i premimklass så har Hurricane nu börjat importera Airforce Airguns till Sverige, ett varumärke som faktiskt har sina rötter tillbaka ända till 1900-talet. Hurricanes lineup är tagen från den brittiska importören och av den anledningen så är modellnamnen lite annorlunda än vad vi är vana vid ifrån USA. Idag ska vi därför ta en liten titt på de olika modellerna och vad som döljer sig bakom de nya benämningarna. 


Själv så kom jag i kontakt med Airforce Airguns första gången i början på 2000-talet då en entusiast i Stockholm byggde om en Talon till kaliber 355. För de som inte är bekanta med företaget som sådant så är det amerikansk och bygger på en aluminiumprofil till vilken man har skruva ett pistolgrepp, en premium matchpipa samt en lufttub vilken även tjänstgör som kolv till vapnet. Resultatet är ett lite taktical och futuristiskt utseende som har slagit bra ut på hemmamarknaden även om succén i Europa till stora delar har uteblivit. 


I Sverige så har en regelrätt generalagent tidigare saknats och de flesta vapen torde ha kommit in från England där BAR tidigare saluförde fabrikatet, ett sammarbete som avslutades under bryska former när BAR inte längre kom överrens med den brittiska generalagenten, Gunpower Ltd. Rent praktiskt så är dessa vapen, som jag minns dem, en smula grovhuggna men funktionella och ett av få fabrikat som kan närma sig FX Airguns i fråga om moduläritet, man kan alltså enkelt bygga runt olika komponenter mellan de olika modellerna. Ser man till passning, finish och övergripande kvalité så torde de emellertid ligga närmare Crosman än riktiga premiumtillverkare av europeiskt snitt, även om de ofta har ett gott rykte för att vara synnerligen välskjutande - troligtvis på grund av sina LW-pipor.


Airforce Talon ("Gunpower Storm")


Basmodellen i sortimentet. Här finns 18" pipa och 500 cc tub. Ett universalvapen för 7200 kr. Personligen så är jag lite skeptisk till modellen, den saknar kraften från Condor, den saknar ljudnivån hos Talon SS eller Condor SS och den saknar det smidiga formatet hos TalonP. Trots det så är den inte utpräglat billig. Kan dock funka bra som 10J-vapen.


Airforce påstår att det är marknadens mest potenta PCP, en sanning med modifikation numera..


Airforce Condor ("Gunpower SSS")


Som Talon fast utrustad med en 24" lång pipa och 500 cc tub. Ett kraftfullare vapen som ofta väljs med kaliber 25. Prislappen säger 8200 kr. Sortimentets powerhouse och ett populärt val för stationär jakt eller rent långhållsskytte. Tämligen meningslös i klenare kalibrar, vill man skjuta 177 eller den udda 20 så finns Talon ovan.


Airforce Talon SS ("Gunpower Shadow")


En Talon men med inbyggd ljuddämpare, tveksam laglighet här i Sverige. Kort 12" pipa samt 500 cc tub. Här får man tömma plånboken på 7000 kr jämt. Jag vet inte skrivande stund inte hur shroudröret på denna modell är utformad men mycket talar för att lagligheten här i Sverige utan licens för ljuddämpare är högst tveksam. Försiktighet kan tillrådas innan köp av denna anledning.


Airforce Condor SS ("Gunpower XS")


En Condor men med bara 18" pipa. I gengäld med inbyggd ljuddämpare samt 500 cc tub. En dyrgrip på 8900 kr. Samma sak här som för Talon SS vad gäller ljuddämpningen. Inte lika kraftfull som den vanliga Condor men en lägre ljudnivå uppväger lätt detta i praktiken. Odämpade vapen på 50-70 fpe är inte speciellt angenäma att skjuta utan hörselskydd. 


Airforce TalonP ("Gunpower Hellcat")


En Talon med 12" pipa och liten 200 cc tub, mycket liten och kompakt. Prislappen är inte fullt lika liten - 7500 kr. Underbart format men högljudd vid stora effektuttag samt mycket måttligt antal skott på en fyllning. Kan komma mer till sin rätt på 10J vad gäller skottmängd och just ljudnivån.







Av Johnny Ottosson - 15 december 2013 21:00



Om entusiasten själv får välja...


Plinking - hobbyns populäraste sysselsättning...


Vårt svenska luftvapenforum hade idag en mycket intressant poll om vad vi egentligen använder våra vapen till för ändamål. Som läget ligger nu, pollen är i skrivande stund ännu öppen, så visar det sig att hela 55% använder sina vapen till plinking eller tavelskytte i informella former. De som har sina vapen som rena tävlingsredskap hamnar, alla tävlingsgrenar sammanräknade, på 23% - mindre än hälften av plinking/tavelskytte. Övriga 22% använder vapnen till jakt (8%) eller som mekobjekt (mekar mer än skjuter), hela 12%. Resterande 3% har svarat övrigt, alltså udda användningsändamål som samlarobjekt, grävredskap, väggprydnader etc.


Detta för oss in på nästa resonemang, hur många "behöver" egentligen hög effekt på sina vapen, alltså vapen som är tillståndspliktiga?


Den enda gruppen som är helt given är de som jagar, där kräver nämligen lagen en minimieffekt som i det allra flesta praktiska fall kräver att vapnet går på licens och utvecklar en enslagsenergi över 10 joule. En stor del av de som tävlar önskar också en hög effekt - notera dock inte alla. En del entusiaster tävlar enbart i klasser för 10J och detta med stor framgång. Ett typexempel är den gode Dan i Onsala som är en mycket flitig och framgångsrik tävlingsdeltagare men helt ointresserad av vapen över 10 joule. Säg att hälften har ett vettigt behov av tillståndspliktiga vapen för tävlingsbruk, övriga tävlar i tillståndsfria klasser.


Totalt så skulle jag tro att ungefär 20% av alla entusiaster skulle få problem med att utföra sin hobby om de inte hade ett tillståndspliktigt vapen. Sedan kan man naturligtvis argumentera för att några hellre plinkar med en effekstark bössa i kaliber 25 snarare än ett vapen på 10 joule men plinking är dessvärre ingen licensgrundande sysselsättning här i Sverige.


Så, vart vill jag komma med detta?


Jo, ansvariga för våra tävlingar bör notera den här pollen och konstatera att tävlingsintresset hos våra entusiaster, med reservation för att pollen är representativ för hobbyn i stort, är högst måttligt. Inte ens var fjärde entusiast prioriterar tävlingar tillräckligt högt för att ens ge detta alternativ sin röst i pollen. Min gissning är att än mindre än de aktuella 23% skulle gå ytterligare längre och faktiskt infinna sig på en tävling, skaffa grönt kort och sedan lösa en tävlingslicens.


Det är därför, enligt mitt förmenande, av största vikt att vi aktivt arbetar för att klasserna på 10J ska vara helt fria från gröna kort, tävlingslicenser och liknande, annars kommer återrekryteringen av tävlande ifrån dessa led att gå minst sagt trögt. Lika viktigt är att vi har mer än en gren öppen för 10J-skytte på våra tävlingar, få entusiaster åker långväga bara för att gå en bana en gång. Här måste man bredda med exempelvis öppna riktmedel, fjädervapen, silhuette, BR etc för att attrahera så många 10J-skyttar som möjligt att komma till tävlingarna. 


Först när vi har ett rejält gäng 10J skyttar så kan man gå vidare och ut ur dessa få fram entusiaster så tävlingsbitna att de är beredda att gå vidare med licenser, gröna kort och alla annan formalia.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards