Airpang

Alla inlägg under april 2011

Av Johnny Ottosson - 30 april 2011 16:12


Hmmm...inte riktigt rätt...

 

En lösning..?  


Idag testade jag att skjuta lite med de öppna riktmedlen som jag nu har skaffat. Som korntunnel använde jag då original CZ200T monterat på FXs smidiga adapter.


Kruxet var bara att kornsiktet hamnade för lågt och träffbilden blev därför på tok gör hög. Med siktet justerat i botten så räckte helt enkelt inte justermånen till utan detta måste lösas på något annat sätt.


En tänkbar lösning är att montera en förhöjningsklack under korntunneln, jag ska fundera lite runt detta och andra alternativa lösningar.



Av Johnny Ottosson - 29 april 2011 10:00


Ett paket


   Ett stort paket för ett litet sikte..


Idag så kom då äntligen mitt Medoza sikte från USA. Leveranstiden blev alltså rask, jag beställde 110410 och paketet anlände 110428, i god tid innan anvisad leveransdag, 110510. Naturligtvis så blev jag tvungen att provmontera direkt. Först var jag lite orolig just över leveransen eftersom en del menar på att det kan vara svårt att få ut vapendelar ifrån USA men i detta fall så gick det otroligt lätt o smidigt.


   Exakt samma längd som kilbasen i mitten, lustigt sammanträffande..

 


   Riktigt fin finish och kvalité..

 

  

Ett klipp för 280 kr..

 

  

Distinkta och ändå robusta rattar...

 

 

 Nu saknas bara kornsiktet, förhoppningsvis kommer det i morgon..  



Av Johnny Ottosson - 28 april 2011 18:04


För alla eller för ett fåtal...


Många reagerar instinktivt mycket negativt när man talar om ett slutet forum för de få utvalda, detta ger helt enkelt negativa tankebanor, vilket jag har full respekt och förståelse inför. Som det ser ut nu så har vi två distinkt olika forum i Sverige, ett som är mera riktat till nybörjare med trådar som "Vilken bössa föredrar ni till fågelskytte" och "Ammo till CF-20" samt ett forum som är betydligt bredare med populära trådar som "Tänkte köpa mig en elhelikopter" och "Skjuter 10/22 så dåligt".


Det finns alltså redan två öppna forum för alla tänkbara smaker.


Därför ser jag inget skäl till ännu ett forum som är öppet för alla och envar bara för att man ska kunna fylla även detta med offtopic och vilken fjäderbössa för under 2000 kr ska jag köpa för femtioelfte gången. De som är intresserade av sådana ämnen har ju redan två utmärkta forum att välja mellan där men med liv och lust diskuterar just detta.


Det jag själv ser brist på är ett mer fokuserat forum som enbart kretsar runt PCP och främst de tekniska aspekterna med tillhörande ämnesområden, exempelvis extremt långhållsskytte, mycket teknik/hårdvara och liknande. Ett smalare och djupare forum för de som har sitt primära intresse just hos dagens avancerade tryckluftsvapen snarare än budgetbetonade fjädervapen och radiostyrda leksaker etc.


Vidare så tänker jag mig arenor med fasta huvudämnen, en slags inledande kapitel med typ stickys som innehåller konsensus runt arenans ämne som sådant. Under detta en normal forumsdel för nykommande frågeställningar eller påståenden samt eventuella revisioner över tidigare angiven fakta.


Dessa delar föreställer jag mig som öppna för alla och envar, oreggade såväl som reggade att läsa efter behag, ungefär som en blogg.


Önskar man däremot skriva så vill jag se en ledningsgrupp på ett antal personer som granskar samtliga de inlägg som övriga vill föra in som en del av forumet. Dessa individer kan då filtrera bort oväsentligheter - sådant som redan finns och inte tillför något nytt samt rent trams, påhopp och annat ovidkommande. Inlägg som klarar den rensningen kommer först då, efteråt, att hamna online.


Den detta vara ett bärande koncept som motiverar ett tredje forums existens i förhållande till de två tidigare?



Av Johnny Ottosson - 27 april 2011 21:35


Mer tankar om framtiden


Jag har ägnat den sista tiden åt ganska mycket tankar runt hur man ska gå vidare och vad man egentligen vill göra. En tanke som jag har funderat över är att renodla bloggen, just nu är den ju på många sätt nästan en hybrid mellan en blogg och ett forum. Vill jag verkligen det?


Ursprungligen så var ju bloggen tänkt som ett kunskapslexikon som sedan blev en mer lättsam underhållningssida för entusiasten och i detta mixade jag mina egna tankar, åsikter och iaktagelser runt främst mina egna privata vapen.


Bortsett ifrån bloggen så börjar det bli dags att göra något åt forumssituationen. Som det är nu så har vi två forum varav många upplever det som att inget av dem fungerar helt optimalt. Det ena står mer eller mindre stilla och lever på konstgjord andning igenom ett fåtal deltagares intressen för off-topic medan det andra forumet har en utpräglad nybörjarkaraktär, konstaterat utan värdering av detta i sak  - sådana behövs ju också iofs.


Problemet är att det finns entusiaster mitt emellan, sådana som inte känner sig hemma hos Airgun samtidigt som de inte är intresserade av lågprisvapen och tjuvjakt på Luftvapen Info. Det vi saknar är kanske ett mer fokuserat forum runt just luftvapen på en högre nivå för de som själva känner att de har passerat vad Luftvapen Info erbjuder samtidigt som de kan uppfatta sig som ovälkomna på Airgun där det sega tempot bromsar upp intresset.

Frågan är om jag har uppfattat läget korrekt i den beskrivningen eller om jag bara yrar?

Själv har jag också funderat lite på tanken att ha ett mera slutet forum, ungefär som när jag skapade Crew-gruppen på Airgun, vilket blev en succé i det fördolda. Kanske ett mindre forum, med högre kvalité där alla känner varann i större utsträckning. Där tänker jag lite  på något mellanting mellan Yellow Forum och svenska Skalman.

Man kanske rent av skulle kombinera ett nytt forum med bloggen, alltså köra "Wikikapitel" runt vår verksamhet ungefär som Stickys på det vanliga forumet och ändå ha diskussionsarenor runt detta, dels för ny input och dels för uppkommande frågeställningar?

Egentligen så är jag ganska less på forum som företeelse så det enda jag känner som lockar mig är något nyskapande, något oprövat och något som kan ge någon form av mervärde som dagens forum i Sverige inte klarar av. Det är nog den enda typen av forumsverksamhet som fortfarande kan väcka min inspiration i forumstermer, förutsatt att det samtidigt kan tillföra något för sporten i Sverige och vara positivt för vår hobby.

Vad känner ni andra?




Av Johnny Ottosson - 25 april 2011 20:43


Lite olika planer...


Som ni märker så är det ganska lugnt med inlägg på bloggen just nu. Anledningen till detta är att jag skissar lite på en utveckling av Airpang och vi får se lite vad som sker med detta. Våra två forum står också stilla och de har mer eller mindre gjort så hela vintern. Helt klart är att den internetbaserade delen av vår hobby behöver någon form av nytändning så att det blir lite drag i verksamheten.


Jag har funderat lite runt detta och beaktat lite olika tänkbara scenarion för att skapa någon typ av gemensam plattform som kan samla vår verksamhet i en mindre spretig form och samtidigt försöka lägga fokus just runt luftvapen och inget annat.


En lite mer strukturerad form av vetande, kanske inte en bok, en wiki, ett forum eller en blogg utan kanske något annat, vem vet..?


Frågan är bara vad som egentligen behövs? Behövs det ännu ett forum, behövs det ett bättre forum, som ersätter ett eller båda de andra? Behövs den här bloggen? Vad behöver vi egentligen, vad krävs för att driva internetdelen av vår hobby framåt på ett vettigt och beständigt sätt? Vad krävs och vem ska driva det? Ska företeelsen sys ihop med klubbverksamheten?


Många frågor och inga självklara svar, mycket att fundera på men en sak är säker. Sker det ingen utveckling så sker det automatiskt en avveckling och detta är ingen betjänt av, eller hur?

Av Johnny Ottosson - 24 april 2011 14:00


Nya upptäckter


  Inte samma med HW som CZ


I går när jag städade lite så hittade jag en sats insatser till HWs kornsikte, sannolikt bortglömda ifrån någon HW30S som jag har ägt tidigare. Eftersom jag håller på och bygga ihop öppna riktmedel till mitt PCP, enligt våra nya regler, nu när vi får skjuta öppna riktmedel med samma vapen som valfri annan klass, förutsatt att vapnet inte har justerbar effekt, så var detta naturligtvis välkommet.


Säg dock den lycka som varar, jag kunde snabbt konstatera att min korntunnel ifrån CZ inte alls hade samma dimensioner som HW. På bilden ovan så är inlägg 1 original CZ och inlägg 2 motsvarande original HW. Skillnaden i storlek och infästning framgår tydligt.


Inlägg A, B och C bör, som jag tolkar reglerna, vara överensstämmande med kravet på "stolpe" i "stolpe och öppen skåra". Inägg D är sannolikt helt optimerat för användning med diopter.


För att lösa problemet så har jag nu beställt en HW korntunnel ifrån Chambers. Jag valde den billiga varianten med ett enda inlägg då jag redan har en inläggssats. Priset blev totalt £14 + £3.80 vilket bör betyda ca 180 kr med dagens låga pundkurs.


Nu väntar jag bara på mitt öppna bakre riktmedel från USA (Mendoza) och Chambers leverans bör komma på onsdag då vi har helg på måndagen.


Av Johnny Ottosson - 23 april 2011 14:50


Delar till Ruger 10/22 till salu


Då jag inte har tillträde till våra två fina luftvapenforum så tänkte jag nyttja bloggen för en liten saluannons, trots att objekten egentligen inte har med luftvapen att göra. Liksom många andra luftvapenfans så vurmar även jag för Rugers fantastiska 1022 och jag har igenom åren köpt på mig mängder av prylar. Några av dessa är nu överskott eftersom jag inte använder dem själv och det verkar dessutom inte sannolikt att jag köper ännu en 1022 inom överskådlig framtid.


* Power Custom Target Hammer art 607022 på Midway Sverige. Helt fabriksny i oöppnad originalförpackning, inklusive instruktioner, shims och fjädrar. -SÅLT-


Pris i Sverige: 671 kr (Midway), pris i USA $38.90 (PCs hemsida) = ca 234 SEK.

Jag begär 200 kr (+frakt)


* Ten22 Innovations Bolt Buffer. Helt fabriksny i oöppnad originalförpackning, inklusive monteringsanvisning (!??). Detta är en helsyntet buffer som reducerar omladdningslätet ordentligt, kärnlös till skillnad från VQ etc.


Pris i Sverige: ca 200 kr (motsv. fabrikat, Midway), pris i USA $9.90 = ca 60 kr.

Jag begär 50 kr (+frakt)


* Tactical Innovation Ti25 highcap 25 rnd magazine. Helt fabriksny i oöppnad originalförpackning, inklusive moteringsanvisning etc. Aluminium 25 skott highcap magasin, fullt justerbart.  -SÅLT-


Pris i Sverige: 1098 kr (Shot Shop), pris i USA $65 (TIs hemsida) = ca 390 kr.

Jag begär 500 kr (+frakt)


Först till kvarn gäller och ta kontakt via min mail (finns i presentationsrutan).

Av Johnny Ottosson - 23 april 2011 11:26


Våren här här !


Nu är det äntligen vår på allvar och med temperaurer uppåt 19-20 grader så är det ett underbart väder för luftskytte. Vindstilla, soligt och en natur i full vårskrud - kan det bli bättre. En extra bonus är också att kvällarna blir längre så man får mera tid att tillbringa utomhus.


   Min skjutbana

När man sedan börjar skjuta utomhus så blir den första saken på dagordningen att se över målen ifrån förra säsongen. Jag har för att testa dess vädertålighet haft ute mina mål hela vintern och dessutom använt dem flitigt, trots att de tidvis till och med har varit ihopfrusna och omöjliga att fälla.

Det första målet som jag tittade lite närmare på var mitt snurrmål från Caldwell. Här kan ni läsa lite mer om detta mål när det var nytt: http://airpang.bloggplatsen.se/2010/03/18/2681698-ett-bra-mal/

Detta mål köpte jag på Elmia-mässan under juni 2009 och det har nu gjort sin andra vinter utomhus. Fortfarande så fungerar det helt utmärkt och det har dessutom blivit beskjutet med en hel del diaboler från min Lonestar, detta med gott resultat. Till saken hör dock att målet har varit placerat på 50 meters avstånd hela tiden.

   Lite slitet och skevt men fullt fungerande

Med facit i hand så får man nog säga att jag fick väldigt mycket mål för de 199 kr som snurrmålet betingade för två år sedan. Med lite färg, nya dekaler och lite riktande av ett par paddlar så skulle man sannolikt få det i skick som nytt.

Nästa mål är Gamos Ekorre ifrån Hurricane, Vittsjö. Även detta, mer komplexa mål, har klarat vintern helt utan anmärkning. Här är en tillbaka blick på detta mål när det var blänkande nytt och oskjutet: http://airpang.bloggplatsen.se/2010/09/07/3521056-gamos-basta-produkt-nagonsin/

Idag är det, efter en bister vinter då det stundtals har varit helt ihopfruset, klart mera slitet och väderbitet:

   Efter ett halvårs hård tjänstgöring i regn, rusk och snö...

Detta mål har också utsatts för mängder med skott fast företrädelsevis kaliber 22 och 25 med effekter från 40 uppåt till 65 joule. Eftersom målet dessutom var placerat vid en brunn så frös det ihop under vintern och jag satt en hel eftermiddag och sköt tiotals skott på det utan att reagera över att jag inte lyckas fälla det. Då jag sköt med min gamla Lonestar så blev ekorrkroppen tämligen skev innan jag förstod att den inte kunde falla. Skevheten till trots så fungerade ekorren ändå klockrent när den hade blivit upptinad igen.

Ett av de bästa målen som jag har prövat och mycket stryktåligt. Ett ypperligt köp för de blott 249 kr som det betingade. Rekomenderas varmt.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards