Airpang

Alla inlägg under maj 2012

Av Johnny Ottosson - 31 maj 2012 10:00


Sommarkvällarna som man lever för...


Klockan är nio, den sista solen lämnar så sakta landskapet. Ungarna är lagda och sover, hustrun pysslar med annat, hundarna är inlåsta och grannarna bortresta. Det är ännu 22 grader varmt, det är perfekt vindstilla och ännu myggfritt. 


Här kommer lite bilder över den gångna kvällen från mitt konto på Instagram.


 






   



 



 



 



     

Av Johnny Ottosson - 30 maj 2012 21:45


Ett nytt mail till John Knibbs International om min defekta stock


Provmonterad på mitt vapen, ja - det är precis så illa som det ser ut..


Idag skickade jag ytterligare ett mail till Mark Knibbs på JKI i brist på respons från gårdagens mail.

Det nya lyder som följer: 


Mark,
Awaiting your response on my complaint about getting a cracked stock I tried the stock on my rifle and as I suspected the crack will worsen when the action is fitted into it. The tension by the screws holding the rear stock to the action seem to put a lot of stress on the crack. In my point of view the stock is defective and for me - not usefull.
I would wish to have another stock instead, if this also will be a second hand stock, minor scratches is no issues but no splinters, cracks or other major defects - please use good judgement and common sence..
If this is not possible I would like to have a complete refund, including the cost for shipments.
Any suggestions?
Best regards,   Johnny
(I include a pic of the stock, fitted to the rifle)

Av Johnny Ottosson - 30 maj 2012 21:30


Ett förtydligande..


Då en del uppenbarligen inte känner till dipping som fenomen så kommer här en kort video som visar principen:


Dipping hos Hydrograpics

Av Johnny Ottosson - 30 maj 2012 20:30


Ny ska det pysslas...


  Ett dipkit från Hurricane (www.luftvapen.se)


Idag kom ett dipkit så nu ska jag testa att doppa i verkligheten. Självfallet så valde jag 3D-kamouflage och det ska bli spännande att pröva hur detta fungerar i verkligheten. Hur blir en stock, en pipa, en tub eller ett kikarsikte när man har doppat det? Blir finishen usel, acceptabel, bra eller till och med lysande? Hur blir ett hemmadoppat föremål i relation till ett fabriksdoppat dito? Detta ska bli jättespännande att pröva.


Apropå doppa och stock så har jag fortfarande inte hört ett pip från John Knibbs International om stocken som anlände igår. De kanske har fullt upp med andra göromål just idag? När jag beställde stocken så fick jag en bekräftelse när de drog pengarna men inget kollinummer. Jag fick därför själv stöta på och maila dem med en förfrågan om just detta. Kollinummret var absolut inget problem utan kom i princip direkt. Tidigare så har all kommunikation med John Knibb International fungerat helt perfekt.


Vi får väl se om de hör av sig i morgon med några synpunkter på gårdagens mail.

Av Johnny Ottosson - 29 maj 2012 23:30


Det finstilta...


Efter att ha lusläst JKIs hemsida mycket noga så hittade jag följande text under deras köpvillkor, dock inte i anslutning till själva produkten:


The vast majority of our spare parts supplied are new. We do, however, reserve the right to supply good condition second-hand parts, when new items are no longer available..


Detta kan förklara att jag fick en begagnad stock, de skickar begagnade delar "i god kondition" om nya delar inte längre finns tillgängliga. Det handlar med andra ord inte om NOS-delar som saluförs utan vanliga swapmeet-prylar som då naturligtvis kan vara i varierande skick.


Återstår för att se vad "i god kondition" innebär, som JKI ser saken.


Hittils så tycker jag nog att man borde vara mer tydlig med att det kan vara begagnade prylar, lämpligtvis så borde man skriva det vid varje föremål om det kommer att levereras nytt eller begagnat och om det är begagnat så bör ju en bild medfölja så att köparen på något rimligt sätt kan bedömma vad denne köper. Går inte detta så kan man ju göra en rating, exempelvis i procentrelation till nyskicket.


Min personliga tolkning av "i god kondition" bör vara att det är helt och rent iaf, inte bara monteringsbart...


Fortsättning följer..

Av Johnny Ottosson - 29 maj 2012 20:10


John Knibbs International


Idag så fick jag leverans av en stock ifrån John Knibbs International, leveransen tog 11 dagar och stocken är den bakre stocken till en Air Arms S200 som betingade £45, vilket blev £55 inklusive frakt.


Stocken som jag fick var emellertid begagnad??

Trots att jag inte kan hitta någon uppgift om att delarna de saluför förväntas vara begagnade så är jag tämligen övertygad om att denna är just detta, emballaget var nämligen helt perfekt. Därför måste skadorna ha funnits där innan transporten.

Om inget annat anges så utgår åtminstonde jag från att de saker man beställer av en handlare är fabriksnya.


Finishskada vänster sida pistolgrepp


Tryckmärke/repa pistolgreppets rygg


Missfärgning/finishskada, höger sida pistolgrepp


Stor reva/spricka i infästningen


Sprucken rakt igenom trävirket


Ja, ni ser rätt - stocken är sprucken ?!?


Inte bara en grov repa utan stocken är spräckt! Pressar man försiktigt isär urfräsningen för stockskruven så ser man tydligt ljus rakt igenom sprickan. Tja, vad ska man egentligen säga - själv är jag mest av allt häpen...

Jag har nu skickat följande mail till Mark Knibbs:

Hello again !

Finally, my shipment arrived.
Unfortunate there seem to be a used rear stock I have received..?!
It had minor scratches but the main issue here is that it was actually cracked too ?!?
Since the wrapping of the stock was excellent and I can see no damage to the packet itself it must have been a mispicked order, perhaps I got something that was supposed to be scrapped?
Please advice me about what to do.
Best regards,    Johnny
.
Det ska bli mycket spännande att se hur de kommer att förhålla sig till den här reklamationen. 
Jag har relativt blygsam erfarenhet av att handla ifrån JKI, normalt så brukar jag ta mina delar ifrån Chambers, där jag alltid har fått utsökt service och snabba leveranser, om än ibland något dyra delar. Senast jag handlade från JKI var säkert 5-6 år sedan men då fungerade allt perfekt. Anledningen till att jag inte köpte från Chambers denna gång var att de dessvärre inte hade den önskade stocken i lager.
.
Låt oss hoppas att detta bara var ett olycksfall i arbetet, självfallet så kommer jag att hålla bloggen uppdaterad med utvecklingen så att ni alla får möjlighet att bedömma om huruvida JKI kan vara en tänkbar leverantör till er själva eller inte.
.
Hur hade ni själva reagerat på ovanstående leverans om ni hade beställt en ny stock till ert vapen ifrån en handlare, tex Tommys, Hurricane, ProGunner eller liknande?

Av Johnny Ottosson - 29 maj 2012 10:00


Ett intressant tillbehör


För en friflytande pipa..


CZ200T har ju ett främre pipband som sitter fast runt pipan helt stumt. Då detta pipband är tillverkat av plast så är det många som ersätter det med ett dito av metall från Rowan Engineering. Deras band är av metall med en infräst oring som stöd för själva pipan, detta på samma sätt som Air Arms S400-serie.


Original jämfört med friflytande  


För de som nu önskar sig en friflytande pipa så finns det nu en lösning där man har fräst bort åttan och skapat en bred kanal runt pipan. Huruvida detta påverkar den praktiska precisionen negativt eller positivt är ännu oklart, jag får återkomma till detta efter en test.


Färdiga barrelband för friflytande pipa.  

Av Johnny Ottosson - 28 maj 2012 10:00


En lite spännande idé..


Säljes av BAR (www.airgunbuyer.com)  

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards