Direktlänk till inlägg 22 december 2022
Eskalerande priser?
En gång i tiden så räckte det med enkla vapen för att charma marknaden i USA.
Ett populärt ämne i många grupper det sista året är de stigande priserna i vår hobby och detta inte minst på grund av en inflation som i skrivande stund hovrar runt 10 %. Den höga inflationen urholkar snabbt vår köpkraft och det vi upplever nu är att priserna för varor och tjänster ökar fortare än våra inkomster. På grund av andra faktorer så är dock inte de ökade kostnaderna jämnt fördelade utan vissa produkter drabbas hårdare än andra.
Ett exempel på detta är de brittiska tillverkarna och i synnerhet Air Arms.
Tittar vi på en vanlig TX200 med bokstock så betingar den i dagsläget 6850 kr och en HW97k med motsvarande stock 5595 kr. Alla priser är tagna från Hurricane men det är vanligtvis betydligt enklare att hitta HW lätt och billigare på kontinenten än motsvarande vapen från Air Arms. På Sportwaffen Schneider så betingar en HW77k exempelvis 295 Euro vilket idag blir 3248 SEK (+ frakt), mycket vapen för pengarna i dagens ekonomiska utveckling.
På fronten för PCP så kan jag notera en S510 Tactical som hos Hurricane betingar 20.995 kan bli en smula svårsåld när den nya FX Airguns Panthera bara kostar 19.995 kr osv...
Troligtvis så har brittiska tillverkare drabbats hårt av Brexit med ökade kostnader för att exportera inhemska produkter och svårare att hitta bra priser på frakter. Till detta kommer också en allt mer försvagad valuta.
TIll skillnad från exempelvis FX Airguns här på hemmaplan så har tyvärr varken Air Arms eller BSA lyckats etablera sig ordentligt på marknaden i USA där det sker en snabb utveckling av försäljningen för PCP i skenet av en liberal vapenlagstiftning, en dyrare ammunitionskostnad för krutvapen och ett ökat intresse för riktigt kraftfulla PCP med nya former av projektiler som exempelvis slugs.
För en amerikansk entusiast som lägger stora pengar på några vapen från AR-plattformen och tillhörande ammunition så blir även ett dyrt PCP en billig lösning för framtiden. Kombinerar man detta med ett enormt modulärt utbud, kompabilitet med kända produkter från krutvärlden (Saber, Houge mfl), tilltalande design (AR/bullpup) och imponerande prestanda så har man självklara vinnare.
Vilket av detta har aktörer som Air Arms och BSA?
Precis som Weihrauch så satsar man här istället på hemmamarknaden, de brittiska öarna liksom kontinentala Europa, där kunderna hittills har accepterat äldre konstruktioner och färre finesser. Frågan är bara om dessa kunder fortsättningsvis kommer att göra detta nu när priserna rör sig uppåt?
En dyr produkt kan ju ändå vara ett bra köp om man upplever sig få valuta för pengarna, exempelvis i form av modern teknologi. Om en produkt däremot bara är....dyr....så kan det snabbt bli en mycket trögare försäljning.
Tittar man istället åt andra hållet så blir det också tufft, här finns horder av turkiska och även asiatiska tillverkare som producerar allt mer acceptabla PCP med prislappar från 3000 kr upp till runt 8000 kr. Inte sällan kan man här hitta en modell likvärdig något från Air Arms eller BSA fast för några tusenlappar lägre pris.
Tyvärr så börjar marknaden försvinna för europeiska tillverkare som inte kan röra sig uppåt i prisläge och motivera detta till sina kunder på ett vettigt sätt. Man är blockerad nedåt och uppåt så blir det tufft att stångas mot en tillverkare som redan har etablerat sig så starkt som i fallet med FX Airguns.
Risken finns tyvärr att man befinner sig i en sweet-spot som sakta men säkert krymper tills man inte längre får plats på marknaden.
En av de tidigare öppningarna som också har drabbats av minskat utrymmet är tävlingar i Field Target och Hunting Field Target som både Air Arms och BSA har profilerat sig emot. Inte bara här i Sverige utan även på hemmaplan i England och över hela Europa så har denna sport drabbats av motvind på grund av pandemin och skarpt stigande kostnader inte bara för utrusningen utan även för resor/bränsle, kost och logi.
En minskad efterfrågan på dessa mer riktade produkter som ofta har burit goda marginaler slår även detta hårt mot dessa varumärken och deras försäljning.