Airpang

Direktlänk till inlägg 23 november 2022

Mera 2240

Av Johnny Ottosson - 23 november 2022 20:00



Alltid kul att bygga lite...


Precis som Ruger 1022 så är halva nöjet med 2240 att bygga den som man själv önskar.



Själv så kom jag över en 2240 för några år sedan i perfekt oskruvat originalskick för 500 kr och eftersom jag har en del delar över från min 1701 Silhouette-pistol som numera är ombyggd till bullpup så tänkte jag återanvända så mycket delar som möjligt som blev över från den till att skapa ett eget litet 2240-bygge - med alla delar i vapnet tillverkade utav metall eller trä/gummi.


Det bakre riktmedlet blev ett LPA.



Ovanifrån räknat så använder jag en lång metallbreech för att få en stabil infästning av pipan. Den här breechen ger också fäste för ett LPA-MIM fullt justerbart sikte baktill. Just detta sikte är relativt dyrt med en prislapp mellan 6-900 kr och jag köpte mitt från Tyskland via Sportwaffen-Schneider. Trots en viss ångest för prislappen så måste jag faktiskt erkänna att finishen och passformen är helt enkelt enastående, liksom naturligtvis även funktionen. 


Som kornsikte så använder jag enheten från 1701p, den har ett en löstagbar kornspets som kan vinklas 90 grader beroende om man vill ha en bred eller smal spets i kombination med siktet.


Kornsikte från 1701 passade helt perfekt.



Cylindern blir en eftermarknadsmodell ifrån Alliance Hobby så att jag får bättre finish samt slipper rollmarken med all ful text som stansas in från fabrik med upplysningar om att man exempelvis kan beställa en instruktionsbok vid behov etc. Just Alliance Hobby i Ohio har tyvärr ett lite varierande gott rykte på sin verksamhet så att handla där kan vara lite av en chansning. Tidigare så har det alltid fungerat jättebra för min egen del - men inte denna gång.


Den beställda tuben för $24 som skulle vara smooth glossy black visade sig i verkligheten vara en lätt avsvarvad originaltub utan någon som helst yttre finish....*suck*


Med tanke på fraktkostnader och tidsåtgång så är det inte värt att krångla med saken så istället skickade jag tuben ner till den gode Sverker för blånering i hans regi. Ta dock lärdom av detta, handlar ni från Alliance Hobby så kan allt gå bra, men det kan också strula - det är inte som att shoppa från Hurricane etc. Kolla hans recensioner på nätet för mer referenser om hur kunder uppfattar hans verksamhet.


Innehållet i cylindern och själva drivkällan blir emellertid helt original förutom 4 varv kapad hammarfjäder.


Pistolgreppet för 1701 har öppning för justering av ingrepp samt overtravelstop.



Nedantill så har vi pistolgreppet från 1701 men avtryckarmekanismen passar inte mellan 1701 och 2240 så där får man skapa en egen hybridlösning. Då jag kör hammaren från 2240 så måste jag även välja ett upphak (sear) från samma modell. Den kan dock kombineras med avtryckaren från 1701, vilket ger justerbarhet för ingreppet. Det bättre pistolgreppet från 1701 ger också overtravelstop samt ett hål i stommen för justering av avtryckarens ingrepp utifrån.


Som en extra detalj till helheten så blev även säkringen av metall, istället för plast, dessutom så byttes alla externa spårskruvar mot insex i rostfritt. Den slutliga kronan på verket blev handtagsplattor av ädelträ. Den enda detaljen som nu återstår i plast är locket till avtryckarmekanismen. Dessa finns faktiskt också i metall men kostar ett antal hundralappar samtidigt som den ändå till 100 procent döljs av handtagsplattorna och därmed inte syns utifrån vapnet. Framtiden får visa om jag känner mig sugen på att byta även denna. 


Att bygga såhär kostar naturligtvis en hel del pengar men eftersom mycket av delarna ändå låg som överblivna från min 1701 så landade de extra komponenterna totalt på ca 1500 kr + vapnets 500 kr. 

 
 
Ingen bild

zpiff

25 november 2022 20:55

Trä slår plast 365/7/24!
Har ett ca 10 år gammalt 2240 projekt som fick träkolv, passar mig perfekt! Försöker någon högerhänt greppa den pekar den ca 10 grader fel...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards