Airpang

Alla inlägg under april 2013

Av Johnny Ottosson - 30 april 2013 05:30


 

"Är en pipspännare sämre än ett vapen med fast pipa?"

 

Diana 56 - tung och dyr men ett av marknadens mest underskattade vapen..


De flesta vapen idag är tekniskt sett väldigt säkra och jag kan inte påstå att jag ser någon skillnad där mellan pipspännare och under/sidospännare, rent principiellt.

Idag har många vapen någon form av antibeartrap förutom upphakssäkringen, om man sedan ändå lyckas klämma sig så spelar det rent praktiskt ingen roll om man träffas av en underspännararm eller en pipa. Den största risken finns snarare i vapnets utförande än dess konstruktion. Visst innebär en öppen cylinderladdning en risk (såsom TX-serien, Dianas sidospännare etc) men detta är välbyggda vapen med välfungerande säkerhetsmekanismer som har funnits på marknaden i flera decennier. Värre då med kinesiska Julabössor för ett par hundralappar som använder samma konstruktionsprincip men med sämre materialval och toleranser.

Precisionsmässigt sett så spelar det heller ingen roll, den stora skiljelinjen ligger i om vapnet är semirekylfritt eller stumt, inte i hur fixerad pipan råkar vara. Mycket få skyttar kan skjuta såpass bra med fjädervapen att en brytpipa som konstruktion utgör en nackdel. Däremot så kräver alla fjädervapen och i synnerhet sådana med högre effekt både vana och känslan för att skjuta just fjädervapen. Detta krav saknas eller är avsevärt lägre på semirekylfria vapen som FWBs 300-serie, Dianas 54/56 osv.

Av Johnny Ottosson - 29 april 2013 19:30


 

Mer om tävlingarna..



En del har förundrat funderat över huruvida jag har glömt av Mörrums tävling eller inte när jag i ett tidigare inlägg talade om Onsalas tävling såsom "premiären" för tävlingssäsongen i Sverige. Mörrum får här ursäkta men de kända och etablerade tävlingarna i Onsala (likväl Laxå) brukar av de flesta entusiaster betraktas som de primära tävlingarna i landet. Dessa klubbars tävlingar är, som sagt, etablerade och har i ett flertal år fungerat utmärkt, sedan vet vi av erfarenhet att en del mindre klubbar har kört någon tävling då o då - vilket alltid är lovvärt.


Håller Mörrum uppe sitt intresse och tävlingen återkommer fler gånger, alltså blir känd och etablerad, så kommer självfallet deras tävling också att "räknas". Rättvist eller inte, störst fokus ligger ju på Laxå och Onsala, liksom också men till mindre del på Falun. Frånsett detta så arrangerar även Piteå, Stockholm och nu också Mörrum tävlingar.


Kruxet för dessa mindre kända tävlingar är ju deras klubbars lite avsides läge, få entusiatser söder om Mälaren tenderar ju exempelvis till att bevista en tävling i Piteå och även Mörrum ligger som bekant lite offside. Dessa tävlingar tenderar därför av geografiska skäl att mer bära karaktären av klubbtävlingar (inget ont om sådana). Det deltagarmässiga utbytet är dock störst mellan Onsala-Laxå-Stockholm-Falun som har en mer fördelaktig geografisk lokalisering. Detta innebär också att man drar mer tilltagare och en mer blandad mix av deltagare ifrån olika klubbar, vilket de flesta förefaller att uppskatta. Av detta skäl så betrakar man som regel dessa klubbars tävlingar som "stortävlingar".


Det var i denna kontexten och ingen annan som jag förbigick Mörrum i inlägget om premiären.


Nog om detta...


Nästa ämne för dagen är bilder och tävlingslistor. Många klubbar liksom deltagare väljer att lägga ut sådant material på våra forum, vilket är dumt. Skälen till detta är två; 1) Igenom att lägga ut en bild på exempelvis Airgun så överlåter man äganderätten till bilden åt forumets ägare. Detta kanske man inte tänker på men kan vara av vikt ifall forumsägaren exempelvis skulle sälja bilden etc. 2) Bilder och filer är inte synbara för alla de besökare som inte vill eller kan vara inloggade, likaså indexerar inte sökmotorerna dessa bilder.


Använd därför publika platser för ert material, platser som inte gör ägandeanspråk på ert material. Exempel på detta är FTSverige och Airpang.

Av Johnny Ottosson - 27 april 2013 21:30


 

Årets första tävling !


  Onsala startar upp säsongen 2013


Idag satt jag och studerade inbjudan för årets första stora tävling. I år gäller det att läsa på och planera extra noga då tävlingsgrenarna inte är det man är vana vid utan en mix mellan hävdvunna praxisar och det nya regelementet. Inte mindre än åtta (!) olika klasser går av stapeln denna gång.


Fler klasser förefaller betyda större omkostnader för den första noteringen jag gör är att startavgiften har krupit upp till 70 kr (+20 kr). Nåväl. PCP Fullpower är ju själva kungaklassen och den måste man självfallet köra. Min absoluta favoritklass (PCP 10J) förefaller ha blivit struken såtillvida att den nu mönstrar in vapen ända upp till 16J, en effektnivå där jag inte har något konkurrenskraftigt vapen - såvida jag inte stryper ner min 24J BSA till 16J.


Gör jag det så uppstår nästa problem, då har jag inget vapen för fullpowerklassen eftersom den är effektbegränsad till blott 45J och den nivån klarar inte min Elite om jag inte stryper ner den ordentligt. Det hela känns surt då jag köpte en BSA Ultra med 10J just för klassen PCP 10J förra året, ett vapen som nu är inaktuellt eftersom jag saknar licens för det till 16J. Trist att man inte får köra samma vapen i flera grenar.


Nu finns det också två stycken nybörjarklasser för debutanter men hur dessa fungerar och vilka regelverk som gäller där har jag inte lyckats ta reda på. Jag har lusläst reglerna men inte blivit klokare;


http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_65781/cf_104/Field_Target_2013.PDF


Till min glädje så har man dock kvar klassen "Öppna Riktmedel", den är ju naturligtvis ett måste. En rolig och pretantionslös tävlingsform. Sålunda så verkar det bli två skjutbara klasser numera, istället för tidigare tre. Egentligen så är det kanske inte värt att åka såpass långt för såpass lite om det inte vore för att Onsala har ett litet ess i bakfickan - Siluettskytte!


Siluettskytte är nytt och känns riktigt kul, av någon anledning så är den klassen dessutom betydligt billigare att tävla i med en anmälningsavgift på bara 20 kr. Detta låter som en given hit, enda underligheten är att man tillåter optik, alltså kikarsikte!? Nåja där har jag i alla fall ett vettigt användningsområde för min Ultra Mk III som jag egentligen köpte med tanke på HFT/FT. Vi får se om den åker med eller om jag kör siluett med min Diana 25.


Sammanfattningsvis så blir det nog 22 Ultra till PCP Fullpower och Diana 25 för Öppna Riktmedel, förhoppningsvis så får jag även köra den sistnämnda även till Siluett (här saknas besked ifrån de ansvariga), annars hoppar jag nog över Öppna Riktmedel och kör bara Ultran och Silhuett. Tyvärr så blir det bara två aktuella klasser så troligtvis så åker jag hem efter att dessa är skjutna, trist bara att sitta o vänta av tiden ända till 16.00 när det blir avslut - tidigare så var det 15.00 men nu blir det alltså längre tid trots att det är färre attraktiva klasser.


Min Elite saknar egentligt användningsändamål för dagens tävlingsutbud så den får stanna hemma men visst är det egendomligt att tävlingen innefattar inte mindre än 8 klasser/grenar men inte en enda för PCP över 45 joule, en av de absolut snabbast växande vapentyperna? Än mer anmärkningsvärt är att klubben utfärdar föreningsintyg för vapentypen trots att den inte finns med på tävlingarna. Återstår o se om Onsala kommer att köra någon benchrest eller liknande framöver där den kan användas.



Av Johnny Ottosson - 27 april 2013 15:00


Lite godis till MTC kikarsikten


  En prydlig liten lever...


Rowan Engineering har i dagarna lanserat en lever till MTCs olika kikarsikten. Som vanligt så kan man välja mellan blank eller svart aluminium. Prislappen är £29.95 + frakt.

Av Johnny Ottosson - 26 april 2013 19:30


 

 

"Kom hönan före ägget...?"



Gårdagens inlägg har minst sagt väckt en hel del debatt och detta är naturligtvis sunt eftersom det klart och tydligt visar att konsensus inte föreligger runt våra tävlingar. Jag fick följande intressanta reflektion ifrån en deltagare:


"VI ska äta kakan och ändå behålla den? Så riktiga tävlingar är när man bara kommer och skjuter som man vill???? Lägga ut tävlingar för galleriet???? Jag tror inte förbundet kommer att bli så glada då, om VI bara ska vara med för att få ut licenser, så att VI kan skjuta som man vill sedan. Inse att FT har blivit en Sport/Idrott nu och inte något annat. Jag personligen kommer att jobba för att det så ska förbli."


Det hela är mycket intressant och ställer en konkret fråga på sin yttersta spets - har våra tävlingar ett självändamål eller inte?


Låt oss leka lite med tanken, bara för skojs skull; - om luftvapen inte hade krävt licens i Sverige, hade vi då överhuvudtaget varit intresserade av att organisera oss i ett nationellt förbund?


Jag tror inte det. Min övertygelse är att regelverket skapar ett konstruerat behov av nationell förbundsorganisation. Jag tror inte att att entusasterna runt om i Sverige organiserar sig för skojs skull, så att säga - vi gör det däremot för att vi är illa tvungna och detta drar de olika klubbarna naturligtvis nytta av för att vinna legitimitet och medlemsvolym. Snarare så tror jag att de flesta gärna vill ha sin bössa/-or hemma, skjuta antingen hemmavid eller på en bana/lånad mark och då o då åka till en pretationslös tävling för att umgås och skoja lite under prestigelösa former.


Vad tror ni andra?



Av Johnny Ottosson - 24 april 2013 20:00


 

"Ett demokratiskt och inkluderande forum..."




Nä, nu ska vi inte överdriva men på LuftvapenInfo så händer det i alla fall saker och det är det forumet som har vuxit och klivit fram som den naturliga arenan för att diskutera olika saker och ting. Är man alltså mer intresserad av luftvapenhobbyn än av verkstadsutrustning så måste man regelbundet spana av LuftvapenInfo för att veta vad som händer inom hobbyn.


Jag har försökt få kläm lite på vad som gäller inför den kommande tävlingssäsongen men varje gång jag läser något om denna så slutar det med att jag blir än mer förvirrad än tidigare. Samma sak idag när jag läste tråden om "Tävlingssäsongen som försvann", exakt vad är det som påstås i denna?


Tydligen så stänger man dörren för tävlanden i den licensfria klassen om dessa inte är nybörjare som ska sorteras in under något man kallar för "Debutantklass". Därefter så böljar tråden fram och tillbaka med diverse önskemål och ännu fler frågor runt förvirringen av vårt nya regelsystem.


Som jag förstår saken, med reservation på att jag kan missförstå något eller mycket (det är inte lätt att bena ut, det här) så gäller numera tre vapengrupper; Junior (upp till 10J), Senior upp till 16J och Senior med full effekt. Seniorklasserna har också en "spegelklass" även för fjädervapen. Totalt alltså 5 klasser.


Borta från förr förefaller följande klasser vara; Öppna Riktmedel (min egen favorit) och 10J klassen.


Vill man idag skjuta 10J förutom i Junior/Debutantklassen så riskerar man att få tävla mot vapen på 16J. Tyvärr så verkar det inte heller ha blivit något av tankarna på en Unlimited-klass över 45J.


Ta nu dock, som sagt, allt med en nypa salt för det är sannerligen inte enkelt att begripa hur man har tänkt eller vilka klasser som kommer att gälla var och när. Till komplexiteten hör tydligen också någon form av SM-serie, med delvis annan klassindelning igen (!) samt krav på ett så kallat Grönt Kort (som dock bara krävs på vissa tävlingar)..


Suck..


Rent spontant så känns det som att man har skapat en byråkrati snarare än ett regelverk.


Hur ska jag göra själv? Tja, jag ska försöka hitta en "vanlig" tävling någonstans. Ni vet, ungefär som förr - man åkte dit med en bössa, sköt, hade trevligt och åkte hem. Inget mer, inget mindre. Helst en tävling som inte går under Skyttesportsförbundets oöverskådliga regelverk med tillhörande krav på grönkort, kvalificeringspoäng och udda klassindelningar.


Alternativt - kanske arrangera en helt egen tävling med ett vanligt enkelt regelverk som kan sammanfattas på ett fåtal meningar utan krångel med mängder av detaljer hit och dit. Dags att göra om, göra rätt och gå back to basic..?


Vad tycker ni andra?



Av Johnny Ottosson - 21 april 2013 10:30


 

Konsten att trimma en Daystate MCT


Lätt o smidigt, eller hur...?


Att få ut högre effekt ur en 12 fpe Daystate MCT handlar inte bara om att kasta in ett "Japan-kit" som på ett vapen från FX Airguns utan här är det elektronik och delarna som åtgår är sådeles inte mekaniska utan elektroniska...

Av Johnny Ottosson - 20 april 2013 18:00


 

Skojskytte på Fuxerna


  Laddat och klart!


Idag var jag på Fuxernas Skyttegille och sköt lite. Någon hade haft vänligheten att lämna några Coca-Colaburkar nere vid vallen och med tanke på de pyttesmå hålen så hade dessa beskjutits med kaliber 177. De var med andra ord relativt intakta och utmärkta för "återanvändning"...


Sagt o gjort, upp med dem på dryga 50 meter för ett hastigt besök av JSB King med runt 900 fps...


Kaliber 25 är skoningslös..


Som vanligt så räcker 900 fps gott och väl för att även de grova kvarttumsdiabolerna ska snärta rakt igenom burken. Det är nätt och jämt att burken faller men resultatet talar sitt tydliga språk...


  Hade detta varit exempevis en mås istället så hade det varit "Game Over" med marginal...


Bortsett ifrån att skjuta sönder de tre burkarna, tre skott alltså, så blev det också sedvanligt tavelskytte, bara för skoj. Trots lite växlande vind så var det riktigt roligt att skjuta, mycket tack vare det härliga vädret..


  Tio diaboler på 50 meter..


Nu känns det verkligen att våren är här och nu väntas vår härligaste tid med massor av sena, ljusa och vindstilla kvällar som bara väntar på att nyttjas av oss entusiaster. Dags att besätta banorna, mina herrar..


  Ensam, härligt väder, en bra bana och ett fantastiskt vapen - vad mer kan man önska...





Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards