Airpang

Direktlänk till inlägg 29 juni 2011

Alltid ett populärt ämne...

Av Johnny Ottosson - 29 juni 2011 23:15


Tävlingsreglerna


Gangsta (Johnny FX) presenterade ett tänkvärt resonemang runt våra tävlingsregler på forumet Airgun under de gångna dagarna. Grundprincipen för hans tankegångar var att det borde vara upp till tävlanden att avgöra vilken klass han önskar tävla med, så länge som hans klassval inte ger en omotiverad fördel.


Ren konkret så tänkte han att om man nu nödvändigtvis vill tävla med sin 9J bössa i en klass där flertalet tävlar med vapen mellan 11-45J så borde detta vara välkommet. Däremot så kan man inte tävla i klasserna upp till 10J med ett vapen över just 10J. Man kan alltså välja en teoretisk nackdel om man själv så önskar.


Jag gillar idén och jag gillar folk som tänker utanför lådan, dessutom glädjer det mig att den gode JFX bevisligen inte boffade bort hjärnan på lim under tonåren.


Fördelarna med hans tankegångar är onekligen flera, en nybörjare eller någon med bara ett vapen (vanligtvis ett licensfritt) kan därmed tävla i flera klasser, vilket motiverar denne att komma till tävlingarna då man får skjuta mera och vänta mindre. Vill man skjuta på resultat så kan man då välja sin egen grupp (ex 10J) och vill man skjuta för skoj och försöka knäppa vännerna med effektstarkare vapen på näsan så kan man delta i en Öppen Klass.

Den som ramlar in på tävlingarna med en HW30S skulle alltså kunna köra 3 grenar (2 x fjäder samt öppet) istället för dagens ett, eller möjligtvis två. Med ett fjädervapen och ett PCP så kunde man tävla i samtliga fem klasser.

Personligen så tycker jag att idén är genial, inte minst om man betänker upphovsmannen, och därför väl värd för AG att fundera runt.

Samtidigt så kan man ju göra en motsvarande klass för 16J, tillåter man att man kör samma vapen i två klasser så har vi ju ett gott underlag i vapen över 16J som tillfälligt kan strypas till just 16J. Med nuvarande lagstiftning så finns det ju ingen vettig människa som slösar en licens på ett vapen med 16J ändå.

Klassen Öppen Klass har vi då kvar, eftersom den behövs för licensansökningarna och tillväxten av licensierade vapen.

Mitt förslag är därför följande:

1. Fjäder 10J

2. Fjäder ÖK, där 10J får delta

3. PCP 10J

4. PCP 16J, där 10J får delta

5. PCP ÖK, där 10J och 16J får delta

6. Öppna riktmedel, valfritt vapen

Juniorklassen stryks helt eftersom det är så få deltagande och att de få som deltar presterar rimligt bra ändå, uppfattar man inte saken så finns alltid möjligheten att ge juniorer handikapp igenom bättre skjutställningar etc.

Rekyfria vapen (gamla matchvapen) räknas som PCP eftersom de utarmar meningsfullheten att delta med ett konventionellt fjädervapen och eftersom de bevisligen presterar lika bra eller bättre än PCP 10J.

Rekylfria vapen (fjädervapen fp) räknas fortfarande som fjädervapen, eftersom denna klass är är stadigt minskande i takt med licenskraven.

Vad tycker ni andra?



 
 
Ingen bild

Silwer

29 juni 2011 23:54

Tja jag var ju för som du såg, men som sagt så anar jag att om inte FWB300orna och liknade försvinner från fjäderklassen så kommer de användas i fjäder +10J klassen också och snart går folk med dem där också då de piskar upp dubelt så starka fjäderpuffror med rekyl = inget kul.

16J vet du ju vad jag tänker om redan.

Men där har vi ju problemet med våra lagar, det bordee vara aslätt att få ut en licens för ett FT vapen, jag menar vad tror de man ska använda det till, slå en blick på det och du ser ordet "TÄVLING!" stå skrivet på det.

Men så är det ju tyvärr inte.

Men nån form av testande av internationella regler vore inet fel, allt behöver ju inet hända omedelbart.

ag trro ändå som jag skrev att folk väljer vapen efter vad för gränser som finns, som du nämner väljer de då helt bort FT bössor då de inte är vinnare i 45J klassen, folk får säga vad de vill där, men jag ger mig inte.

Det är mer utmaning med 16J och det innebär att du kommer få ha större koll på vind och på vstånd, dvs en hel del skruvande och grejande inna skott inte PANG! spikrakt träff på sidan av målet men det föll visstt ändå.

Ändå är jag inte för att skrota nåt gammalt, det vore ju fel.

Men det är ju så att vi på forumen inet vet vilka de här är som pekar med hela handen i bakgrunden, de kanske är sånan som skjutit luftgevär länge men nu skjuter krut, ändå ska de ha en mening med i spelet.

Jag har läst för mycket dumt om detta tyvärr, varningar för forumfoljk och att låsa och kasta nyckeln och baar ta folk ifrån andar håll.

Det är redan för inlåst, det är bara att den ja vad ska man säga inre cirkeln inte märker det då de har alla kompisar de behöver i ämnet och andra behövs inte, gäller många skytteklubbar kan jag lova, värre upp normalt set.

Vi kan inet relatera till folk vi inet vet vilak de är och som bara hörs lokalt helt enkelt.

Så vi kanske framstår som idioter för dessa, men de hörs i stället inte alls längre än till kompisarna, vet de verkligen så bäst?

Ja kanske.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards