Airpang

Direktlänk till inlägg 24 april 2013

Vem säger vad om vad...?

Av Johnny Ottosson - 24 april 2013 20:00


 

"Ett demokratiskt och inkluderande forum..."




Nä, nu ska vi inte överdriva men på LuftvapenInfo så händer det i alla fall saker och det är det forumet som har vuxit och klivit fram som den naturliga arenan för att diskutera olika saker och ting. Är man alltså mer intresserad av luftvapenhobbyn än av verkstadsutrustning så måste man regelbundet spana av LuftvapenInfo för att veta vad som händer inom hobbyn.


Jag har försökt få kläm lite på vad som gäller inför den kommande tävlingssäsongen men varje gång jag läser något om denna så slutar det med att jag blir än mer förvirrad än tidigare. Samma sak idag när jag läste tråden om "Tävlingssäsongen som försvann", exakt vad är det som påstås i denna?


Tydligen så stänger man dörren för tävlanden i den licensfria klassen om dessa inte är nybörjare som ska sorteras in under något man kallar för "Debutantklass". Därefter så böljar tråden fram och tillbaka med diverse önskemål och ännu fler frågor runt förvirringen av vårt nya regelsystem.


Som jag förstår saken, med reservation på att jag kan missförstå något eller mycket (det är inte lätt att bena ut, det här) så gäller numera tre vapengrupper; Junior (upp till 10J), Senior upp till 16J och Senior med full effekt. Seniorklasserna har också en "spegelklass" även för fjädervapen. Totalt alltså 5 klasser.


Borta från förr förefaller följande klasser vara; Öppna Riktmedel (min egen favorit) och 10J klassen.


Vill man idag skjuta 10J förutom i Junior/Debutantklassen så riskerar man att få tävla mot vapen på 16J. Tyvärr så verkar det inte heller ha blivit något av tankarna på en Unlimited-klass över 45J.


Ta nu dock, som sagt, allt med en nypa salt för det är sannerligen inte enkelt att begripa hur man har tänkt eller vilka klasser som kommer att gälla var och när. Till komplexiteten hör tydligen också någon form av SM-serie, med delvis annan klassindelning igen (!) samt krav på ett så kallat Grönt Kort (som dock bara krävs på vissa tävlingar)..


Suck..


Rent spontant så känns det som att man har skapat en byråkrati snarare än ett regelverk.


Hur ska jag göra själv? Tja, jag ska försöka hitta en "vanlig" tävling någonstans. Ni vet, ungefär som förr - man åkte dit med en bössa, sköt, hade trevligt och åkte hem. Inget mer, inget mindre. Helst en tävling som inte går under Skyttesportsförbundets oöverskådliga regelverk med tillhörande krav på grönkort, kvalificeringspoäng och udda klassindelningar.


Alternativt - kanske arrangera en helt egen tävling med ett vanligt enkelt regelverk som kan sammanfattas på ett fåtal meningar utan krångel med mängder av detaljer hit och dit. Dags att göra om, göra rätt och gå back to basic..?


Vad tycker ni andra?



 
 
Ingen bild

pitol Mike

24 april 2013 21:38

Nu är jag inte så insatt i frågan men jag tycker det är vansinnigt att ansluta sig till skyttesportförbundet.
Precis som Johnny skriver så för det bara med sig en massa byråkrati med skyttekort m.m så enligt mig hade det varit det bästa om luftgevärsskyttar hade haft ett eget förbund där dom kan vara fria att göra som dom själva vill utan att behöva lyda under någon annans "styre" eller regler!

Med vänliga hälsningar
Micke

 
Ingen bild

Pistol Mike

24 april 2013 22:12

Mitt förslag till klassindelning...

Vapenklasser

>10J
• Pipspännare (fjäderbössor)
• Sidospännare (fjäderbössor)
• PCP-Bössor

>16J
• Fjäderbössor
• PCP-Bössor

>45J
• Fjäderbössor
• PCP-Bössor

Skyttklasser
• Klass 0 = Nybörjare (s.k. ”debutanter”)
• Klass 1 = Hyfsade skyttar
• Klass 2 = Riktigt bra skyttar
• Klass 3 = Elit, världsklasskyttar

 
Ingen bild

Snajper

24 april 2013 23:06

"Riktiga" tävlingar där det krävs tävlingslicens åker man ju på hela tiden, så en "vanlig" tävling som du beskriver den ungefär som förr - man åkte dit med en bössa, sköt, hade trevligt och åkte hem, låter som ett bra alternativ för alla entusiaster som tycker att det är roligt med luftskytte.

Jag tror man klarar sig med två prestations klasser
Debutant
Avancerad


En Fjäder med öppna och en med kikarsikte
max10J
över10J

PCP kikarsikte
max10J
över10J

 
Ingen bild

jazz

25 april 2013 08:38

En av anledningarna och i varje fall den största för oss i söder var att polisens vapenhandläggare började dra åt snaran och i vissa distrikt vägrade utfärda licenser på luftgevär medan i vissa distrikt var det inga problem. De hänvisade till att vi inte hade något moderförbund som sysslade med vår typ av skytte. Så för att få enhetliga regler var det tvunget. Jag är ju egentligen inte mycket för sådant här men ni som står bredvid och är kritiska gå med i en klubb och gör er röst hörd. Ni tar nu bara upp det negativa och det är kanske lite orättvist.

Johnny Ottosson

25 april 2013 19:11


Det är sant och klokt, Jazz.

Det måste finnas ett reglemente och en anslutning till en central organisation, annars får vi helt enkelt inte ut licenserna.

Detta betyder dock inte att vi måste köra samtliga av säsongens tävlingar mot dessa regelverk.

Lägg ut några tävlingar för galleriet så att verksamheten och förskrivningsrätten behålls och sedan så kör vi några riktiga tävlingar också så att man får något kul att åka på.

 
Ingen bild

Thomas

25 april 2013 10:38

Pröva på bänkskytte som omväxling! Två SM i år samt EM i Plzen.

Nybörjare med <10 joule är mer än välkomna på tävlingarna.

Nationella regler:
http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=61&t=10893

 
Ingen bild

Silwer

25 april 2013 11:30

Jo formuleringen om enbart debutanter i 10j var misslyckad, tydligen stämmer det inte vad jag förstår, utan 10j för alla i FT så förlorar man många tävlande.

Inkörspriblemen är värre i FT än i BR där internationella regler direkt accepterades, i FT har ju vedboregler funnits så länge att de som är av den gamla stammen inte sällan satt sig mot tex 12fpe klassen, den förstör för dem osv.
Dock med de avstånd som gäller så passar den mycket bättre än 45j på banan, mer beräkninar av vind och kulbana än 45j och man når 50m stabilt vilket 10j kan gränsa för ibland.

 
Ingen bild

Superbee

25 april 2013 18:21

Låter som ett jävla krångel.

Varför inte ha tre energiklasser 10, 16, 45J o sen fjäder och pcp på det. KLART!

Johnny Ottosson

25 april 2013 19:02


Jag hade gärna sett följande gradering:

- 10J fjäder
- 10J PCP

- 45J fjäder
- 45J PCP

- Öppna Riktmedel (valfritt vapen)
- Junior (valfritt vapen 10J)

Vill någon sedan bränna en licens på 16J så är ju dessa fullt tillåtna i respektive 45J klass.

Man behöver inte göra saker svårare än vad de är från början.

 
Ingen bild

Ogster

25 april 2013 19:57

Känns lite vanskligt med dom nya reglerna, ska självklart ge dom en chans först innan jag säger bä eller bu.
Det farliga är väl om dom som gillar dom gamla "vedbo reglerna" tröttnar och inte vill va med å arrangera tävlingar i fortsättningen, man får inte glömma att det är dom gamla eldsjälarna som fortfarande står för det mesta av jobben på arrangemangen.

Som det är nu så står man ju med en massa tävlingsklara bössor som inte passar riktigt bra nånstans (Förutom 45J)


Johnny Ottosson

25 april 2013 20:29

Detta är precis vad jag själv befarar.

Vi måste dock stödja de som vill organisera eftersom dessa skapar vägen till en licens för de flesta av oss.

Så länge som de inte låser sig vid enbart 16J utan förskriver intyg även för vapen med högre effekt så är de dock på "vår" sida.

Det ena utesluter ju inte det andra och det är ju vi som deltagare som, igenom vår närvaro, visar vilka tävlingsformer som är att föredra.

Kommer det färre tävlande till de "officiella" tävlingarna och mer till "vedbotävlingarna" så är ju budskapet klart.

 
Ingen bild

Ogster

25 april 2013 21:47

Men vart kommer dessa vedbo tävlingar med dom gamla reglerna vara nånstans?


Onsala anordnade ju en tävling med nya reglerna men den hoppade väl hälften av mitt i tävlingen?

Det jag har svårast att förstå är hur mina 10j bössor ska ha en chans mot 16j bössor när man enbart får poäng för fällning?
Men som sagt det är klart jag ska ge det en chans :)

Johnny Ottosson

25 april 2013 22:19

Jag tror att vi är i den "gynnsamma" situationen att det lustigt nog är många som vill arrangera tävlingar samtidigt som det ännu inte finns så många, relativt sett, som vill åka.

Jag tror vi kommer att uppleva ett underskott på antalet tävlande i relation till antalet tävlingar och klubbar.

I en sådan situation, om jag har rätt, så kommer säkert någon klubb/arrangör att särskilja sig igenom ett "udda" erbjudande för att dra folk.

Exempelvis nu Onsala i maj som lockar med silhuettskytte.

Säkerligen så kommer någon aktör att försöka locka med en fri klass av populär typ, exempelvis "Öppna Riktmedel".

Visar det sig sedan att de gamla vedboreglerna drar folk så kommer naturligtvis allt fler arrangörer att fokusera på dessa.

 
Ingen bild

Pistol Mike

25 april 2013 22:16

"Det jag har svårast att förstå är hur mina 10j bössor ska ha en chans mot 16j bössor när man enbart får poäng för fällning?"

Förlåt min okunskap men...
Räcker en 10J:s bössa inte till för att fälla ett mål på 40-50m?

Mvh Micke

Johnny Ottosson

25 april 2013 22:20


Jovisst. Men det blir avsevärt svårare att träffa under lite tuffare yttre omständigheter, vind etc.

 
Ingen bild

Ogster

26 april 2013 09:30

Läste nånstans att det kommer bli svårare att hinna med och skjuta flera rundor (Mera mål?)
Detta gör ju att det blir färre starter totalt och man tvingar folk att välja bort vissa grenar.
Jag tror det är fel väg att gå när men begränsar hobbyn istället för att vidga den, som det är nu behövs mer folk på tävlingarna och det blir nog svårare i fortsättningen känns det som.

 
Ingen bild

Anders Günther

26 april 2013 14:16

"Det är sant och klokt, Jazz.
Det måste finnas ett reglemente och en anslutning till en central organisation, annars får vi helt enkelt inte ut licenserna.
Detta betyder dock inte att vi måste köra samtliga av säsongens tävlingar mot dessa regelverk.
Lägg ut några tävlingar för galleriet så att verksamheten och förskrivningsrätten behålls och sedan så kör vi några riktiga tävlingar också så att man får något kul att åka på." Vilka är VI???
VI ska äta kakan och ändå behålla den? Så riktiga tävlingar är när man bara kommer och skjuter som man vill???? Lägga ut tävlingar för galleriet???? Jag tror inte förbundet kommer att bli så glada då, om VI bara ska vara med för att få ut licenser, så att VI kan skjuta som man vill sedan. Inse att FT har blivit en Sport/Idrott nu och inte något annat. Jag personligen kommer att jobba för att det så ska förbli.

 
Ingen bild

Superbee

27 april 2013 00:43

Varför väljer "man" att skåpa ut licensfria bössor genom att ge de som har licens ett övertag eftersom 10j tydligen måste gå i samma klass som 16j. Eller har jag missuppfattat? Hur som haver är jag positiv till att skytteformen FT blir erkänd av skyttesportsförbundet men som sagt varför skåpa ut 10j som är en inkörsport för mååååånga nya skyttar?

 
Ingen bild

Batistuta

27 april 2013 20:40

Jag tror de flesta är överens om att det ska till en 10 jouls klass för "seniorer" Både i fjäder och PCP. Vi i Mörrum har diskuterat detta och kommer att föra fram detta genom Blekinge Skyttesportförbund.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards