Airpang

Direktlänk till inlägg 20 april 2013

Underbart vårväder !!

Av Johnny Ottosson - 20 april 2013 18:00


 

Skojskytte på Fuxerna


  Laddat och klart!


Idag var jag på Fuxernas Skyttegille och sköt lite. Någon hade haft vänligheten att lämna några Coca-Colaburkar nere vid vallen och med tanke på de pyttesmå hålen så hade dessa beskjutits med kaliber 177. De var med andra ord relativt intakta och utmärkta för "återanvändning"...


Sagt o gjort, upp med dem på dryga 50 meter för ett hastigt besök av JSB King med runt 900 fps...


Kaliber 25 är skoningslös..


Som vanligt så räcker 900 fps gott och väl för att även de grova kvarttumsdiabolerna ska snärta rakt igenom burken. Det är nätt och jämt att burken faller men resultatet talar sitt tydliga språk...


  Hade detta varit exempevis en mås istället så hade det varit "Game Over" med marginal...


Bortsett ifrån att skjuta sönder de tre burkarna, tre skott alltså, så blev det också sedvanligt tavelskytte, bara för skoj. Trots lite växlande vind så var det riktigt roligt att skjuta, mycket tack vare det härliga vädret..


  Tio diaboler på 50 meter..


Nu känns det verkligen att våren är här och nu väntas vår härligaste tid med massor av sena, ljusa och vindstilla kvällar som bara väntar på att nyttjas av oss entusiaster. Dags att besätta banorna, mina herrar..


  Ensam, härligt väder, en bra bana och ett fantastiskt vapen - vad mer kan man önska...





 
 
Ingen bild

Ogster

24 april 2013 10:33

Vi var ute förra helgen och plinkade på 80m, vi testsköt på ett vedbit (Björk) och på det avståndet inser man fort hur viktigt det är att skjuta med rätt effekt. (Vid tex skyddsjakt)

Min 40J Royal fick vedbiten i gungning då kulan stannade i biten medans en bössa med extremt mycket mer effekt inte fick biten att röra sig det minsta utan skotten gick genom som laserstrålar...
Till en början trodde vi att vi sköt bom men vid inspektion var det 5st hål rakt igenom.

 
Ingen bild

Silwer

24 april 2013 13:45

Jo hög effekt vid träffen, det kan passera burken utan attr den faller ens, det bara slår igenom, urtråkigt:-)

Eller så får man skjuta på nåt lite stadigare så det flyger omkring lite.

Men jag känner igen det där.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards