Airpang

Direktlänk till inlägg 27 april 2013

Onsala 5 Maj

Av Johnny Ottosson - 27 april 2013 21:30


 

Årets första tävling !


  Onsala startar upp säsongen 2013


Idag satt jag och studerade inbjudan för årets första stora tävling. I år gäller det att läsa på och planera extra noga då tävlingsgrenarna inte är det man är vana vid utan en mix mellan hävdvunna praxisar och det nya regelementet. Inte mindre än åtta (!) olika klasser går av stapeln denna gång.


Fler klasser förefaller betyda större omkostnader för den första noteringen jag gör är att startavgiften har krupit upp till 70 kr (+20 kr). Nåväl. PCP Fullpower är ju själva kungaklassen och den måste man självfallet köra. Min absoluta favoritklass (PCP 10J) förefaller ha blivit struken såtillvida att den nu mönstrar in vapen ända upp till 16J, en effektnivå där jag inte har något konkurrenskraftigt vapen - såvida jag inte stryper ner min 24J BSA till 16J.


Gör jag det så uppstår nästa problem, då har jag inget vapen för fullpowerklassen eftersom den är effektbegränsad till blott 45J och den nivån klarar inte min Elite om jag inte stryper ner den ordentligt. Det hela känns surt då jag köpte en BSA Ultra med 10J just för klassen PCP 10J förra året, ett vapen som nu är inaktuellt eftersom jag saknar licens för det till 16J. Trist att man inte får köra samma vapen i flera grenar.


Nu finns det också två stycken nybörjarklasser för debutanter men hur dessa fungerar och vilka regelverk som gäller där har jag inte lyckats ta reda på. Jag har lusläst reglerna men inte blivit klokare;


http://iof3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_65781/cf_104/Field_Target_2013.PDF


Till min glädje så har man dock kvar klassen "Öppna Riktmedel", den är ju naturligtvis ett måste. En rolig och pretantionslös tävlingsform. Sålunda så verkar det bli två skjutbara klasser numera, istället för tidigare tre. Egentligen så är det kanske inte värt att åka såpass långt för såpass lite om det inte vore för att Onsala har ett litet ess i bakfickan - Siluettskytte!


Siluettskytte är nytt och känns riktigt kul, av någon anledning så är den klassen dessutom betydligt billigare att tävla i med en anmälningsavgift på bara 20 kr. Detta låter som en given hit, enda underligheten är att man tillåter optik, alltså kikarsikte!? Nåja där har jag i alla fall ett vettigt användningsområde för min Ultra Mk III som jag egentligen köpte med tanke på HFT/FT. Vi får se om den åker med eller om jag kör siluett med min Diana 25.


Sammanfattningsvis så blir det nog 22 Ultra till PCP Fullpower och Diana 25 för Öppna Riktmedel, förhoppningsvis så får jag även köra den sistnämnda även till Siluett (här saknas besked ifrån de ansvariga), annars hoppar jag nog över Öppna Riktmedel och kör bara Ultran och Silhuett. Tyvärr så blir det bara två aktuella klasser så troligtvis så åker jag hem efter att dessa är skjutna, trist bara att sitta o vänta av tiden ända till 16.00 när det blir avslut - tidigare så var det 15.00 men nu blir det alltså längre tid trots att det är färre attraktiva klasser.


Min Elite saknar egentligt användningsändamål för dagens tävlingsutbud så den får stanna hemma men visst är det egendomligt att tävlingen innefattar inte mindre än 8 klasser/grenar men inte en enda för PCP över 45 joule, en av de absolut snabbast växande vapentyperna? Än mer anmärkningsvärt är att klubben utfärdar föreningsintyg för vapentypen trots att den inte finns med på tävlingarna. Återstår o se om Onsala kommer att köra någon benchrest eller liknande framöver där den kan användas.



 
 
Ingen bild

kj

27 april 2013 22:57

gött o slippa den röran,skjuter för det är roligt på hemmatomten

 
Ingen bild

Batistuta

28 april 2013 19:59

Årets första tävling? Räknas inte vi i Mörrum plötsligt eller?

 
Ingen bild

thorgus

28 april 2013 22:32

Som Batistuta skriver så har FT premiären gått av stapeln redan idag, ett synnerligen väl genomfört arrangemang dessutom.

Vad gäller frågan om du kan använda öppna riktmedel till siluettskytte så går det alldeles utmärkt, det finns inget optikkrav utan det är frivilligt. Enda kravet för det skyttet är egentligen effektbegränsningen 10j.

 
Ingen bild

Ogster

29 april 2013 09:26

Blir mindre skjuta men betala mera ;)
Siluett skyttet verkar ju kul, hoppas alla får en mycket trevlig dag i Onsala nästa helg :)

 
Ingen bild

Lasse - Onsala LK

29 april 2013 11:30

Precis som Batistuta skriver, räknas inte dom? Nå väl.

Hjärtligt välkomna skall ni vara till oss i Onsala Söndagen den 5 maj på ännu en FT tävling med silhuettskytte vid sidan om.

// Lasse - Ordförande i Onsala Luftgevärsklubb

 
Ingen bild

gubbe

29 april 2013 18:25

Du har en konstig inställning Johnny. Du letar bara efter problem. En 10J bössa med rätt skytt kan lätt göra ett bra resultat i 16J klassen. Dessutom är det 45 mål per runda så nog lär ni få skjuta.

Johnny Ottosson

29 april 2013 19:21

Leta problem tycker jag inte men man ska alltid söka efter svagheter i alla strukturer, endast på detta sätt kan man förbättra något.

Visst kan man skjuta bra med 10J i klassen för 16J men sannolikheten talar emot detta och den klassen skapar dessutom ett A och ett B-lag, de som har licens och de som saknar.

Saknar man licens för att man råkar bo i fel län och inte får ut några så ska man, som jag ser saken, inte handikappas av detta.

Tävlar man så ska det ske på lika villkor när det handlar om något såpass väsentligt för grenen som effekten.

 
Ingen bild

Silwer

2 maj 2013 15:31

Jag har skjutit just .177 i 16J en del och förutom att det faktiskt går att köra .22 i det så är det ändå 60% mer effekt 10J

Alltså som att ha 20J och öka till 32J, då lät det nog annorlunda på den tråkiga gramofonskivan.

FT utvecklades ur UKs 12fpe licensgräns, alla avstånd, målstorlek m m är för 16J inte för nåt tramsanda med massor av effekt.

De är ok om ni inte tycker det är nåt för er, men det låter på folk som om allt vore omöjlivt, "nej jag vill inte använda annat än min asgamla jävla luftslukande FX, så det så" eller "usch vad jobbigt jag måste tänka när jag skjuter och fy vad jobbigt med annat än jaktvapen."

Om ni inte ger mer er så kommer vi ingenstans, hur kommer det sig att alla direkt svalde int BR regler? jo för att de i princip presenterades av Tomaz för nåt år sen kanske.

Se det här likadant, ni kan skjuta och om nu nån som enligt er är dum i huvet och gillar utmaningen med 16J så låt den göra det.

Så jävla dyrt är det väl inte att ha nåt i klassen, kanske nåt man kan skifta mellan 10 och 16J för den delen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards