Airpang

Direktlänk till inlägg 12 maj 2014

Mitt engagemang i tävlingarna...

Av Johnny Ottosson - 12 maj 2014 09:00




Angående gårdagen




Med anledning av gårdagens inlägg om tävlingarna så har jag fått lite frågor om vad jag har för inställning till våra tävlingar så idag blir det förhoppningsvis ett klargörande på den fronten. Till att börja med så tycker jag det är roligt att vi har en strukturerad tävlingsform för Field Target i Sverige, detta tror jag att alla parter tjänar på i längden.


Jag har själv prövat på att tävla under dessa organiserade regler under förra säsongen och jag har dessutom löst ett Skyttekort, mest för att se hur det fungerade i praktiken. Själva tävlingsformen som sådan är jag dock inte intresserad av. Mitt (mycket måttliga) intresse för tävling (jag är ingen tävlingsmänniska) har sitt fokus på BR och HFT, inte på FT. Jag har, som sagt, prövat de olika tävlingsformerna och alla tycker om olika, jag ”tände” helt enkelt inte på Field Target som företeelse.


Att jag ändå har kommenterat tävlingarna i Field Target beror på att jag vill göra vad jag kan för att marknadsföra skytteformen för att jag tycker att den är viktig, oaktat att jag inte i sak är intresserad av den på ett personligt plan.


Jag har också dristat mig till att ge de ansvariga en konstruktiv kritik på det som jag tror kan föra den skytteformen framåt och vad som jag personligen tror är återvändsgränder i olika detaljer. Detta har långt ifrån alltid fallit i god jord hos åhörarna, men så är det. Jag har med andra ord inget principiellt emot FT och visst kan jag tänka mig att åka på en tävling för att prata väder och vind med andra entusiaster och kanske rent av gå en bana i den fria klassen men där stannar mitt engagemang. Field Target lockar mig helt enkelt inte tillräckligt mycket för att jag ska vilja åka land och rike till olika tävlingar såsom på HFT-tiden eller lösa ut en tävlingslicens bara för någon enstaka tävling under året.


Istället så håller jag mig på åskådarplats och håller tummarna för att Field Target växer och ökar att man kanske på sikt, igenom ett ökat medvetande om möjligheterna hos luftvapen, även breddar verksamheten till att också omfatta HFT och BR.

 
 
Ingen bild

Skjutglad

14 maj 2014 07:48

Hej Johnny

Vad du skriver på din blogg är ju din ensak.
Och med all rätt det är din blogg.
Det enda jag invände mot var sakfelen angående 10 J klassen.
Eftersom många läser din blogg så kan man få fel uppfattning
om vissa saker inom FT.
Tycker det är bra att du skriver om FT och marknadsför det.
Sen tycker jag det är synd att du inte "tände" på FT
som det fungerar idag. Men jag hoppas att du
kan ta dig tid att besöka någon tävling i framtiden
för att träffa alla som skjuter då det kommit många nya
som börjat tävla. Tror du skulle uppskatta detta.

 
Ingen bild

Luftvapen.miffo

14 maj 2014 22:12

Kan väl inte vara så många som läser vad han skriver,dem flesta tittar nog bara på bilderna som läggs upp .

Johnny Ottosson

16 maj 2014 07:33

Jag är iofs rätt dålig på att lägga upp bilder, även om jag försöker bättra mig.

Där är Urbans blogg betydligt bättre, jag har mycket mera (för mycket?) text i mina inlägg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards