Airpang

Direktlänk till inlägg 21 april 2013

Mera effekt...

Av Johnny Ottosson - 21 april 2013 10:30


 

Konsten att trimma en Daystate MCT


Lätt o smidigt, eller hur...?


Att få ut högre effekt ur en 12 fpe Daystate MCT handlar inte bara om att kasta in ett "Japan-kit" som på ett vapen från FX Airguns utan här är det elektronik och delarna som åtgår är sådeles inte mekaniska utan elektroniska...

 
 
Ingen bild

kj

21 april 2013 13:01

tyvärr elektronik i bössor?räcker med den skiten i bilar,dyrt och jävligt och felsöka,behövs inte i bössor,bara inte fx börjar med det,finns väl stollar som köper vapen med elektronik?,i bilar får vi ju lida med det för och hålla nere utsläppen.

Johnny Ottosson

21 april 2013 17:28

Det är ju helt underbart med all elektronik i dagens bilar, tänk bara vad den gör för oss.

Min Toyota Prius väger 1450 kg, har automat, klimatanläggning och drivs på bensin - trots det så har jag kört mina senaste 60 mil på 0.45 liter milen i genomsnitt.

Förr i tiden så fick man rundsmörja fordonen, ställa tändningen med brytare, justera förgasare och motsvarande bil hade dessutom utan vidare tagit en liter milen (typ en Volvo 140 Aut).

Nä, modern elektronik är fantastisk och höjer vår livskvalité helt otroligt mycket.

Jag hade gärna kunnat äga en Daystate MCT.

 
Johan

Johan

21 april 2013 13:42

Haha, en chiptrimmad Daystate! Nej jag har inte heller riktigt förlikat mig med tanken att ha elektronik i bössan. Möjligtvis i ett tävlingsgevär på banan men inte i skogen...

http://www.luftjakt.se

Johnny Ottosson

21 april 2013 17:30

Varför inte i skogen? Det är ju där, om någonstans, som du behöver perfekt precision och absolut tillförlitlighet?

 
Johan

Johan

22 april 2013 20:20

Ja det är just det med tillförlitlighet,känns sm en robust mekanisk konstruktion klarar sig bättre. Men jag kommer ihåg när Airgun World gjorde ett reportage och sänkte ner med en Daystate elbössa i vatten i ett dygn eller något sånt och den fungerade efteråt så det kanske inte är några problem. Men det känns mer klassiskt med en mekanisk jaktbössa, lite som en sidasida hagel har något som halvautomaten saknar... Charm licksom. Men då skall man ju iofs ha en gammal fin fjäderspännare och inte pcp överhuvudtaget =)

http://www.luftjakt.se

 
Ingen bild

kj

23 april 2013 21:34

jodu johnny vänta när elektroniken jävlas,då ryker tusenlapparna man sparat in på soppan.

Johnny Ottosson

24 april 2013 19:41

Varför skulle den krångla?

Min 06 Prius är en av de absolut tekniskt mest avancerade personbilarna på marknaden. Trots det så kommer den med 10 år eller 16.000 mils garanti på hela sitt drivpaket.

Varför skulle den krångla mer än exempelvis en V70?

 
Ingen bild

Silwer

24 april 2013 13:15

Jo det där är polskt som sagt, Daystate är ovilliga att hjälpa alls.

Det räcker inte som total ostrypninga av en icke FAC bössa, denna har en anna ventil bla, men de delarna finns........ hols polackerna igen.

Så vågar man bara sätta lödkolven i ytmonterade pluttgrejor så kan mna ändra en del, har man en MCT baserad DS så kan denna ställas mycket noga över effektkurvan, den aproximerar först men det går att justera med 0.3mps eller 3mps steg med knapparna där som även ger en del annat extra.

En .177a får man som den är runt 20J ur bara då mer måste bytas, å andra sidan får man ur 1J om man vill det med.

Grina hur ni vill över elbössor, de har funnits länge nu och de exploderar inte och de tål regn och de fungerar, nästan alla som gnäller har aldrig nånsin provat en DS mk4.

Vi har mängder av saker vi använder som är långt mer elektriskt komplicerat och ingen klagar, och elektronik i bilar har ju bar lett till förbättringar, varför köra förgasare när mna kan ha elektronisk insprutning:-)

OBS självklart tror jag inte allt blir så här, mne fler kan gott lära sig nåt i framtiden ac DS, men mekaniska delar får vi nog se i överskådlig tid.

Johnny Ottosson

24 april 2013 19:44


Underligt nog så är det ingen som är oroliga för att använda mobiler eller datorer, med tanke på hur komplicerade och ömtåliga dessa är jämfört med elektroniken hos en Daystate.

 
Ingen bild

Silwer

25 april 2013 11:23

Det är väl lite som steget från et rekylerande fjädervapen till pcp, många menar att pcper är själlösa och aldrig vill de ha nåt sånt.
Men i slutändan får ju pcp vapen jobbet gjort så mycket lättare att man kan finputsa nästan direkt på sin egna förmåga.

Steget till ett elektriskt mappat luftgevär med elavtryck blir nog yterligare ett steg, aldrig i livet bateri i min luftbössa osv.

Och man föreställer sig batteritorsk och brinnande kretskort, och jag kan väl förstå det men än florerar många historier som gott och väl är många år gamla om tidigare DS modeller.

DS tillverkar ju mekaniska vapen med och det är nog just för att många käner att det blir komplicerat antar jag.

Och givetvis är en mobiltelefon eller liknande långt mer komplicerad och man behöver ju inte förstå hur exakt allt i en TVfungerar för att använda den.

Sverige har ju ingen DS importör så vapnen är ovanliga här i vilket fall, och priserna skulle nog bli för höga så import själv ändå blir risken man får ta.

De är inte heller magiska på nåt sätt, men onekligen spar de luft, trycket imo är annorlunda bara än ett mekaniskt matchtrycke, dessa kan vara lika bra tycker jag, musklicket upprör en del personer med :-)

 
Ingen bild

kj

25 april 2013 16:23

ingen ide och diskutera,bilar utan och med elektronik,med er yngre,som växt upp med det, känner inte till dom fordon som hade mekaniska komponenter mm,vapen med elektronik är ju och gå för långt,åk ner till afrika och jaga storvilt,med en bössa med massa chips mm inbyggt,vågar ingen normalt funtad person göra?och inte behövs det på luftvapen?bara påhitt av en del löjliga fabrikanter.

Johnny Ottosson

25 april 2013 19:08


Mitt första egna fordon hade både förgasare och brytarspetsar - inget av detta saknar jag på min moderna bil.

Vad gäller elektronik så litar både storviltjägare och US Navy SEAL på Aimpoints helt elektroniska riktmedel i verkliga liv-o-död situationer.

Detta trots att "känslig" elektronik så är monterat på både våldsamt rekylerande såväl som helautomatiska skjutvapen.

När vi sedan färdas över kontinenterna med flyg så tillämpar många plan fly-by-wire som är helelektroniskt styrt.

Om det sedan behövs på luftvapen är en öppen fråga, men tillförlitligheten är det bara dumt att ifrågasätta, där har verkligheten redan bevisat motsatsen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards