Airpang

Direktlänk till inlägg 28 juli 2010

Att jaga Sandstig och Tomaz...

Av Johnny Ottosson - 28 juli 2010 20:23


Long Range Lonestar


  

Härlig semester, sola på altanen och vänta på vindstilla...

 

Idag har det varit en mycket trevlig dag. Att ligga o sola på altanen i väntan på vindstilla väder är onekligen mycket trivsamt. Rätt som det är avtar vinden och då kan man skjuta lite. Eftersom stora delar av grannskapet endera är på semester eller på arbetet så passade jag på att låna lite mark för att få ut 100 meters bana här hemmavid.


Sandstig har ju skjutit 100 meter på 15.50 mm vill jag minnas och Tomaz låg inte långt efter med sin specialbyggda Hatsan. Det vore därför kul o testa ytterligare 20 meter då jag tidigare som längst har skjutit 80 meter med Lonestar som då presterade 12 mm som bäst med 5 skott i rak serie.


  

I mitten vänster så är måltavlan inringad - 100 meter är längre än man tror..


Utanför mitt hus så har vi vidsträckta fält som nu är stubbade och det finns alltid mängder med duvor eftersom stubbåkern gav mängder med spill när den slogs. För övrigt så är det underbara ytor att använda för målskytte om bara havsvinden ligger helt lugn.

  

Bästa tavlan gav ett genomsnitt av 22.00 mm.

 

Jag sköt tre tavlor, alltså en fyllning, totalt 15 skott. Sista tavlan gav 36 mm och den första 26 mm. Mittentavlan syns ovan. Med tanke på vindförhållanden och liknande så är jag mycket nöjd, allt var ju skjutit ifrån bipod. Med säckar och bättre förutsättningar i övrigt så borde ytterligare 5 mm inte vara omöjligt att lösa en riktigt bra dag.


Trots avståndet, 100 meter är grymt drygt, så är effekten av träffarna spektakulär. Vid fulla 100 meter så håller diabolen fortfarande 180 mps och drygt 34 joule! Översätter man till jaktliga termer så drar den rakt igenom även den fetaste ringduva på detta avstånd och lämnar en sårkanal av en blyertspennas grovlek...


Jämför man med Sandstigs Royale så har den bössan ungefär samma hastighet, alltså ca 180 mps, men den klenare kalibern betyder att enbart 20 joule kvarstår. Ändå är det en rätt vass PCP som levererar närmare 45 joule vid mynningen när han skjuter med JSB Heavys på dryga 18 grains.


Den här typen av extrema 25 vapen är inget roligt att leva med, här överskuggar helt klart de praktiska nackdelarna vapnens fördelar, men ibland så är de faktiskt sanslöst roliga att skjuta med - i lagom doser...

 
 
Ingen bild

Tomaz

28 juli 2010 23:15

Kul att läsa att Lonestaren fortfarande lever. 100m är inte så långt, det finns ju folk som springer det på under tio sekunder...;-)
Här kan du jämföra dig med mitt senaste försök med min AT-44 på 100m för någon vecka sedan.
http://img.photobucket.com/albums/v206/2-MAZ/100m-1.jpg

Undrar verkligen om Baracudan kan matcha JSB King på 100m, men är det någon bössa som klarar det så är det nog din Lonestar. :-)

Åkte förövrigt förbi Ödsmål igår, hörde dock inga PCP-smällar eka över fälten...

 
Ingen bild

Johnny

29 juli 2010 11:46

Riktigt bra där, Tomaz! JSB King skjuter skrutt i Lonestar men sköt bra i Sandstigs AT-44.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards