Airpang

Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

Till sist...

Av Johnny Ottosson - 6 juni 2012 10:00


I princip färdig..


Bättre eller sämre än original - välj själva..


Så, då börjar jag se ljuset i tunneln med doppningen av min CZ200T. Resultatet blir som ovan, notera att mönstret ljusnar ordentligt, nästan vitnar, när klarlacken har lagts på. Det är inte alls samma lyster som när ett doppat föremål tas upp för första gången ur vattnet och det nästan blänker.


Tyvärr så gör sig inte mönstret så bra på bild och är väldigt svårfotat, glansen i pistolgreppet finns egentligen inte.

Huruvida denna matta vithet kommer att vara framöver när klarlacken härdar återstår att se. Mönstret har annars en lagom täckande förmåga. Mindre skavanker i underarbetet försvinner effektivt samtidigt som finishen känns väldigt tunn och tight.

    Den mörka finishen på pistolgreppet beror på en omdoppning, här något förstärkt av skuggan..

Vad har man då lärt sig av detta? Jo, doppningen går förbluffande enkelt, detta var lättare än vad jag trodde innan. Mycket "hjälp" har jag haft av att satsen som används är den bästa på marknaden, det finns enklare kopior för ungefär halva priset (ca 500 kr) som tydligen ska vara betydligt svårare att lyckas med. Som alltid så är rätt "verktyg" halva jobbet. 

Vad gäller själva doppningen så hade jag inga som helst problem med bubbelbildning, vilket jag trodde var ett tänkbart problem innan, däremot så är det viktigt att ha bra täckning på primern samtidigt som dopprörelsen måste vara korrekt - långsamt, jämnt och stadigt är nyckelorden. 

Ett misstag som jag gjorde var att sticka ner en "spetsig" del av kolven först varpå jag "rev sönder" hinnan/filmen och fick då dålig teckning på detaljens baksida, alltså pistolgreppet. Man kan omdoppa men då måste tidigare lager undgå att doppas igen, annars blir det lager på lager vilket mörkar på mönstret ordentligt. Undviker man att stoppa ner de spetsiga delarna först så kommer filmens inbyggda seghet att vara mycket förlåtande så att den viker runt hörn och kanter på ett imponerande och oerhört följsamt sätt.

Annars så är det en stor upplevelse att pröva den här typen av produkt. Det är spännande och fängslande att de förvandlingen ifrån en tråkig vit träbit till ett livfullt intrikat mönster på bråkdelen av ett ögonblick. När man upplever detta med egna ögon så känns inträdesbiljetten på en knapp tusenlapp som rena klippet..

 
 
Ingen bild

dubbel-v

6 juni 2012 11:17

Det ser ju väldigt fint ut! Bra jobbat! Skulle dock inte gissa på camo-mönster av att bara se på bilderna... Ser mer ut som nån sten, typ marmor el liknande, men bilderna kanske är lite missvisande? Kul att det gick så bra!

Johnny Ottosson

6 juni 2012 18:47

Jag håller med dig där.

Den är lite vitare än vad jag hade förväntat och ser, som du säger, lite mer marmorerad ut snarare än kamouflerad.

Fotografierna överdriver dock blekheten något.

 
Ingen bild

Daniel

6 juni 2012 12:40

Tummen upp! Blev verkligen ett imponerande resultat. Tack för en riktigt ingående produktutvärdering.

Johnny Ottosson

6 juni 2012 18:47

Tack så mycket, kul att det uppskattades.

 
GalaXyBloggen

GalaXyBloggen

6 juni 2012 12:41

Skitsnyggt, bra jobbat. Är det nu du ska sälja den billig? Den var ju till salu förut? ;)

http://galaxybloggen.blogspot.com

Johnny Ottosson

6 juni 2012 18:53


Nja, jag sitter nog på den en stund till...

 
Ingen bild

Air

6 juni 2012 16:57

Att förstöra en trästock med dipp skulle
då inte jag göra.
Nu är du i samma klass som Dahlman när
han håller i en Gamo med plaststock.

Johnny Ottosson

6 juni 2012 18:55


Skillnaden är ju att jag aldrig har talat mig varm om motsatsen på samma sätt som han förespråkade klassiska brittiska vapen med oljebonad valnöt och sedan promotar en Gamo med plaststock.

Gillar man trälook så finns det dip med ett valnötsmönster som man definitivt aldrig hittar på krutvapen med femsiffrig prislapp.

;-P

 
Johan

Johan

6 juni 2012 20:52

Det blev ju riktigt snyggt, om än lite väl ljus som sagt. Men häftigt att man kan göra sådant här själv.

http://www.skyddsjakt.n.nu

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

6 juni 2012 23:11

dagen till ära Johnny ! Förskräckligt........BRA ! Här har jag bara beröm att ge dig,faktiskt en bland dom snyggaste bössorna jag sett.

 
GalaXyBloggen

GalaXyBloggen

8 juni 2012 00:06

Vilken otur. Hojta till om du ändrar dig ;)

http://galaxybloggen.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards