Airpang

Direktlänk till inlägg 27 april 2011

Funderingar...

Av Johnny Ottosson - 27 april 2011 21:35


Mer tankar om framtiden


Jag har ägnat den sista tiden åt ganska mycket tankar runt hur man ska gå vidare och vad man egentligen vill göra. En tanke som jag har funderat över är att renodla bloggen, just nu är den ju på många sätt nästan en hybrid mellan en blogg och ett forum. Vill jag verkligen det?


Ursprungligen så var ju bloggen tänkt som ett kunskapslexikon som sedan blev en mer lättsam underhållningssida för entusiasten och i detta mixade jag mina egna tankar, åsikter och iaktagelser runt främst mina egna privata vapen.


Bortsett ifrån bloggen så börjar det bli dags att göra något åt forumssituationen. Som det är nu så har vi två forum varav många upplever det som att inget av dem fungerar helt optimalt. Det ena står mer eller mindre stilla och lever på konstgjord andning igenom ett fåtal deltagares intressen för off-topic medan det andra forumet har en utpräglad nybörjarkaraktär, konstaterat utan värdering av detta i sak  - sådana behövs ju också iofs.


Problemet är att det finns entusiaster mitt emellan, sådana som inte känner sig hemma hos Airgun samtidigt som de inte är intresserade av lågprisvapen och tjuvjakt på Luftvapen Info. Det vi saknar är kanske ett mer fokuserat forum runt just luftvapen på en högre nivå för de som själva känner att de har passerat vad Luftvapen Info erbjuder samtidigt som de kan uppfatta sig som ovälkomna på Airgun där det sega tempot bromsar upp intresset.

Frågan är om jag har uppfattat läget korrekt i den beskrivningen eller om jag bara yrar?

Själv har jag också funderat lite på tanken att ha ett mera slutet forum, ungefär som när jag skapade Crew-gruppen på Airgun, vilket blev en succé i det fördolda. Kanske ett mindre forum, med högre kvalité där alla känner varann i större utsträckning. Där tänker jag lite  på något mellanting mellan Yellow Forum och svenska Skalman.

Man kanske rent av skulle kombinera ett nytt forum med bloggen, alltså köra "Wikikapitel" runt vår verksamhet ungefär som Stickys på det vanliga forumet och ändå ha diskussionsarenor runt detta, dels för ny input och dels för uppkommande frågeställningar?

Egentligen så är jag ganska less på forum som företeelse så det enda jag känner som lockar mig är något nyskapande, något oprövat och något som kan ge någon form av mervärde som dagens forum i Sverige inte klarar av. Det är nog den enda typen av forumsverksamhet som fortfarande kan väcka min inspiration i forumstermer, förutsatt att det samtidigt kan tillföra något för sporten i Sverige och vara positivt för vår hobby.

Vad känner ni andra?




 
 
Ingen bild

Silwer

27 april 2011 22:22

Elitism, alla medlemar kommer vara samma som redan känner varanndra och ändå kan snackas vid.

Extremt mossigt och att dessutom mena att det skulel hålal högre standard tror jag ite ett dugg på, det blir kompiwssnack och skvaller som alltid i sånna slutna sällskap.

Det är min åsikt.

Varför skulle man ha en sluten grupp att framföra information till, är det för att man inte tycker alla gjort sig rätt av det?

Det är lite som at man alltid skulle ha betalt för vad an än bidrar ed och får man inget utbyte eller vinst på att skriva nåt, ja då skriver man ingenting.

Hur får du fram hur du väljer ut medlemar?

Jo, det blir samma som anligt helt enkelt, men ni kommer sitta på nånslags lista ungefär som kändisar har.

Barar vissa får tillgång till deras privata postningar i listan, det här är samma sak.

Tja, det kanske gillas av andra, det drabbar ju inte mig, men du frågade vad man tyckte så.

 
Ingen bild

hotshot

28 april 2011 00:07

Tror det trengs moderator for å skape kvalitet.
Ikke nødvendigvis i form av sensur, men noen som "filtrerer" kvalitetsinnleggene og "arkiverer" disse i "database/lexikon". I norske AGW er det en utfordring å skape et "oppslagsverk": nye medlemmer forventer å få løst sine problem uten selv å søke i eksisterende informasjon om samme sak. Det blir evig repetisjon av elementære saker!

Blog = kontroll, men begrenset til input fra 1 person + kommentar.
Forum = Mangfold og kapasitet, men lite kontroll: det blir mye tomt prat.......

 
Ingen bild

Balder

28 april 2011 01:56

Men Johnny, det konstiga i ditt reonemang är ju att du som tycker allt är fel med forumen, är den som båda forumen valt att sparka ut.

Kan det inte vara så att dina åsikter inte stämmer med den verkliga situationen.

Just därför så har forumen tröttnat på dig och dina brandfacklor.
Om det är lugnt på forumen så är det inget som påverkar luftvapenintresset i Sverige då mer än 95% luftskyttar fullständigt skiter i forumen.

Sedan dina ruttna uttalanden om att forumen är si eller så... är ju rena påhopp på de medlemmar som är aktiva idag.

Snälla , håll dig till fakta inlägg och intressanta reportage om hobbyn, det är du duktig på, och låt forumen leva sitt egna liv ( gärna utan dig )

Johnny Ottosson

28 april 2011 19:43

Jag säger inte att allt är fel med de befintliga forumen utan jag tror bara att man kan skapa ett ännu bättre.

Detta då förutsatt att man först rensar lite i leden.

Tyvärr finns det som sagt många entusiaster som är riktigt duktiga långt ute i landet men som inte känner sig bekväma med dagens båda forum, det är dessa jag vill fånga upp eftersom det är dessa jag tror har relevanta ting att tillföra.

Jag har som sagt inga planer på att fortsätta skapa en underhållningssida bara för att roa de som själva inte orkar/vill/kan engagera sig för hobbyns framtid. Jag vill naturligtvis påverka och forma hobbyns framtid på ett bättre sätt än vad dagens forum förmår.

 
Ingen bild

Silwer

28 april 2011 02:12

Jo, inte för att prata över huvudet på honom men en del av de som han nog tänkt över som medlemmar vill inte ha med honom att göra ens.

Jag skulel om jag var honom absolut inte starta ett forum med mig själv i huvudrollen, det är att be om problem.

Det klart han tycker forumen är skit, annat förväntar jag mig knappast, men här är han ju kung så jag fattar inte probelmet.

Som sagt forumen är väl trevliga att snacka på och ibland finns det riktigt bar folk där, tristare saker är som sagt kompisklubben och att information om saker är jävligt segt, jag sitter inte längre och surfar på nyhetr över världen, men någar boree göra det på forumen, för tyvärr är det ju allt för ofta ny info kommer just från denna blogg om den kommer.

Men som sagt ett Johnny O forum, vad skulel det var, nåt nytt? nåt som funkade bra?, en slags luftvapensvärldens frimurare där utvalda kan komma in genom godkänanden från de som redan är med?

Hehehe, som sagt jag spånar bara, jag har nämligen svårt att se den stora mängd av outnytjade intresserade luftvapenskribenter på de forum som finns, ja utom Johny själv då som är utkastad.

Leif må vara händig med siter och datorer och den biten, men han är ingen luftvapenguru, inte för att jag tror han har ambitioner på det heller, men bara som exempel.

De som har kunskaper men som inet skriver, är ju sånan som av ett eller annat skäl lämnat luftvapen bakom sig för kanske krutskytte eller nåt helt annat intresse, de kanske kan komma tillbak men lika troligt inte alls.

En väldigt begränsad del av medlmmarna skriver ju nåt, jag är rädd att om man inet gillar desssa alls så får man nog prata för sig själv då de anda helt enkelt inte har nåt tat skriva om av en eller annan anledning.

Det här kanske Johnny O skuke tänkt på förr, så han kunnat hjälpt ett befintligt forum med det han är bra på, nu är det ju för sent för detta.

 
Ingen bild

joi

28 april 2011 09:17

Det enda Leif är duktig på är att kolla oljan på Shell.

 
Ingen bild

Sergeanten

28 april 2011 10:34

Problemen med de båda forum som finns är alla ointressanta inlägg av personer som inte har något att tillföra i sak och som skriver usel svenska och inte kan stava. Dessutom är personangrepp inte ovanliga.

Johnny Ottosson

28 april 2011 19:39


Jag kan delvis se samma problembild själv, därav frågeställningen.

 
Ingen bild

Gösta_80

28 april 2011 13:40

Jo men vore de inte fint med klubben för inbördes beundran.. då kan vi ju slå sista spiken i kistan för vad sverigen kunnat tillföra internet med luftvapen kultur..

För vem skulle vilja vara medlem när man är ovälkommen om man skriver klumpiga inte riktigt genomtänkta inlägg... Jag håller inte med dig Johnny om allt som du skriver eller tycker och de är inte tvunget heller, vi har alla våran åsikt i frågor och ska man ha ett forum så ska alla vara välkommna! ingen jävla elitklubb nördar som sitter å suger på sina egna bjällor.. ja tycker de var synd att de blev banning av numer bloggaren..
Och jag tror att de finns fler som tycker det..

Det är min bestämmda åsikt att vi ska ha ett forum där alla är välkommna och ingen står utanför och tillsammans kan vi säkrert fixa det, eller består hela den internettbaserade luftvapen intresset i infantilt känslomässigt begåvade individer som inte klarar av att samsas runt ett intresse??

 
Ingen bild

Politzai

28 april 2011 16:11

Har du vapensmugglat johnny, hörde rytas om det.

Bla en 920 pipa från ts
och en 1322-pipa från Chambers

Starta ett till forum du, så kan vi starta ett vapensmugglings Team.

Johnny Ottosson

28 april 2011 19:38


Om jag hade ägnat mig åt vapensmuggling så hade jag nog inte låtit ryta det över nejden..

 
Ingen bild

1998

28 april 2011 16:54

Visst är det ett sammanträffande att någon som blivit utsparkat från två olika forum börjar hitta brister på båda dessa forum. Som vi ser det är detta mera ett rop på hjälp från Johnny, folks engagemang för denna blogg börjar helt enkelt svikta och det ena forumet blomstrar och har mer inlägg än någonsin. Vi var många som tröttnade på AirGunforumet med Leif mycket tack vare just Johnny.

Johnny Ottosson

28 april 2011 19:36


Att jag kan hitta brister på Airgun är inte så konstigt eftersom jag skapade det och känner det väl.

Mina besökssiffror på bloggen är stabila och ligger ute till publikt beskådande.

Visst är det bra med ett flertal forum, gillar man inte det ena så kan man välja ett annat?

Vidare så kan nämnas att av 18 forum där jag är medlem så är jag bannad på ett (Luftvapen Info), i fråga om Airgun så har jag avböjt att få min ban hävd eftersom jag ändå inte avser att delta där mera.

 
Ingen bild

Less

28 april 2011 17:07

Att ni orkar hålla på....!
Börja bli mkt tjat om ditt och datt, varför ens gå in på sidan om det bara ska gnällas..?

Johnny Ottosson

28 april 2011 19:37


En del människor saknar ett liv i övrigt?

 
Ingen bild

Max54

28 april 2011 22:27

..de saknar mer än så..

Det är roligt att läsa om folks kommentarer/hot samt sparande på "bevis". Vilken typ av person sparar bilder och fakta om en främling på internet? Jo någon som är helt jävla sjuk i huvudet på riktigt! Att sen erkänna det på ett forum eller på en blogg visar att man är socialt efterbliven också.
Det bästa med sådan läsning är att man känner sig som en frisk människa i ett sjukhus. Man är glad att man själv inte är drabbad av hjärndöd. Eller som att se på lyxfällan på tv. Alla dessa idioter som köpt prylar för luftpengar. Ett äkta feel-good program för min del.

 
Ingen bild

Nickname

28 april 2011 23:07

Citat : i fråga om Airgun så har jag avböjt att få min ban hävd eftersom jag ändå inte avser att delta där mera.

Tydligen inte efter som du kört skuggprofiler på Airgun å Luftinfo med namnen Nicke2,Asir mm

Johnny Ottosson

29 april 2011 21:39

Detta är profiler som jag inte har skapat.

 
Ingen bild

Max54

29 april 2011 08:14

När man talar om trollen....

 
Ingen bild

Silwer

29 april 2011 16:23

Alltså det här med att Johnny är en som begått brottsliga handlingar, javisst kan man gå loss på det.

MEN, jag s som sagt till mig själv med, jag har isf inte rent mjöl i påsen heller äen om både Johnny och jag är ostraffade för vapenbrott.

Därför tar jag inte upp saken, utan man får väl sudda det gamla så länge inte Johnny själv vill påstå saker om folk förstås.

 
Ingen bild

Silwer

29 april 2011 16:55

I övrigt har jag inte sett Johnny gå loss så kring ett ämne på mycket längne.

Så ja för fan, jag VET att han njuter av det här, av uppmärksamheten, det är självklart att han vill ha just utbytet, det kanske sakans en del sånt för honom idag ändå.

Men men för min det får det gärna pågå, jag skriver som jag tänker jag bara.

Som sagt tåget har gått lite för att utforma ett svenskt forum efter de där tnkarna, de här enorma resurserna det talas om existerar inte.

Om man tycker de flesta aktiva idag är unde ens nivå att ens tilltala (eller skriva då) så vad ska man göra?

Tyckerman folk som håller på med fjädergevär ännu är sånna som förstör hobbiyn i stort, tja då är kanskeinte forumen heller nåt även om man inte är tvungen att läsa dessa inlägg.

Det där med att Johnny menar tat han är less på att ge bort sin info till underordnade är bland det roligast jag läst.

Det speglas så bar det jag skrivit tidigare, en del blir högfärdiga för att de är publicerade och så börjar de se på sig som att den info de har den ska man få betala för, måste vara ytterst trevligt att träfa en sån person där man vet hur an tänker om en exakt och hur skyhögt över de flesta han anser sig vara.

Får man viffta med 500ingarna för att få tilltala Sir? :-)

Johnny Ottosson

29 april 2011 18:29

Lustigkurre.

Det var inte så jag menade med att jag inte avser att roa folk "gratis". Det jag avsåg var att man gott kan engagera sig och bidra lite om man är intresserad. Alltså inte bara sitta på häcken och gnälla samtidigt som man bara blir serverad på en silverbricka.

O ja, du tillför mycket, inte minst för mig personligen även om du vanligtvis är en burdus jävel...

 
Ingen bild

Silwer

29 april 2011 18:49

Jo, men nån måste ju börja så att säga, du kan väl se det så att du kan väcka andras intresse genom dina kunskaper.

Låser du bara in dig och de du anser platsar och kasta nyckeln så kommer inget nytt fram alls.

Självklart kommer den sörsta mängden med folk du hjälper eller som läser din info aldrig komma längre, men några gör det och det är väl en vinst i sig självt?

Sen vilkea är det som sitter och gnäller då, är det folk på forumen eller vad?

Att de kommer in här på din blogg under dold identitet och påstår saker?

Jo, det kan man ju tycka, jag är inet så mycket för det där med att försöka sätta dit folk när man borde sopa rent framför egen dörr.

Jag tror inte riktigt jag förstår vad du vill ha för nåt helt enkelt, även om jag förstår att du menar att forumen i princip är bortkastad tid för din del, och det är ju ok att tycka, det är du säkert inte ensam om.

Nåväl, tills polletten har ramlat ner här så är jag lite fundersam.

 
Ingen bild

joi

29 april 2011 19:55

Jag tycker ni verkar efterblivla lite till mans? Det är väl helt enkelt så att ni är efterblivna. Stockholmare är här gott om vet jag och är det nått jag ogillar näst efter judar/muslimer så är det just stockholmare. Bögar och idioter hela högen. Fega också dessutom!

 
Ingen bild

Silwer

29 april 2011 22:32

Du menar typ utvecklingsstörda?

Kromsomfel osv.

Stockholmare, nä inte jag iaf.

Annars vet jag inte, nåt fel är det säkert men inte just utvecklingsstördehet.

Andra kan jag inte tala för.

Feg, beror på vad man menar med det, om det är allmänt att jama med så icke, om det menas att börja slåss på krogen och så så är jag nog skyldig särskilt våldsam är jag inte.

Johnny känner jag inte ifall nån undrar, så där finns ingen form av gängkoppling.

 
Ingen bild

joi

30 april 2011 18:58

Nja nä nu menade jag rent allmänt:) hahaha pratade med tobbe igår om airgun.se och luftvapen.info medlemmars efterblivenhet och vi hade ganska kul åt detta:) Nu va det inte därför jag ringde utan för att tala om hur nöjd jag är med zorakin jag beställde:) Den skjuter fantastiskt med crosman premier field target 7,9 grain ifall någon är intresserad. Själv är jag inte medlem på någon av dessa forum av den enkla anledningen att jag håller mig för god för det. Nä jag känner inte johnny heller mer än att han brukar låna vapen av tobbe som han sedan skriver om i diverse vapentidningar:)

 
Ingen bild

Silwer

30 april 2011 21:47

Tja, jo han har väl fått en och en ana åringning kan jag tro av folk som minsan ska trimma sina FX och så gick de ju sönder och det är säljarens fel:-)

Jag har en Verminator som de borrat hål i blocken överallt i, tror jaktiskt det var en Stockholmare han gjorde det på 2st efter varanndra, at blocken sitter ihop med skruvar bekom honom inte.

 
Ingen bild

joi

30 april 2011 23:08

Ja det är otroligt! Stockholmare borde bli omyndigförklarde och ha förmyndare som ser efter dom titt som tätt. Och några vapen ska dom naturligtvis inte ha! Dom ska ha en banan på sin höjd. Gärna skalad så att dom inte ställer till det. Och prata kan dom inte heller! Finns ingen jävel som begriper vad fan dom säger när dom presenterar nyheter,väder och sporten på tv. "och nu blir det spotten och vädet" Spotten och vädet! Vad är det för jävla snack. Bögar och kärringar hela högen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards