Airpang

Direktlänk till inlägg 28 april 2011

Elitism - en nackdel....?

Av Johnny Ottosson - 28 april 2011 18:04


För alla eller för ett fåtal...


Många reagerar instinktivt mycket negativt när man talar om ett slutet forum för de få utvalda, detta ger helt enkelt negativa tankebanor, vilket jag har full respekt och förståelse inför. Som det ser ut nu så har vi två distinkt olika forum i Sverige, ett som är mera riktat till nybörjare med trådar som "Vilken bössa föredrar ni till fågelskytte" och "Ammo till CF-20" samt ett forum som är betydligt bredare med populära trådar som "Tänkte köpa mig en elhelikopter" och "Skjuter 10/22 så dåligt".


Det finns alltså redan två öppna forum för alla tänkbara smaker.


Därför ser jag inget skäl till ännu ett forum som är öppet för alla och envar bara för att man ska kunna fylla även detta med offtopic och vilken fjäderbössa för under 2000 kr ska jag köpa för femtioelfte gången. De som är intresserade av sådana ämnen har ju redan två utmärkta forum att välja mellan där men med liv och lust diskuterar just detta.


Det jag själv ser brist på är ett mer fokuserat forum som enbart kretsar runt PCP och främst de tekniska aspekterna med tillhörande ämnesområden, exempelvis extremt långhållsskytte, mycket teknik/hårdvara och liknande. Ett smalare och djupare forum för de som har sitt primära intresse just hos dagens avancerade tryckluftsvapen snarare än budgetbetonade fjädervapen och radiostyrda leksaker etc.


Vidare så tänker jag mig arenor med fasta huvudämnen, en slags inledande kapitel med typ stickys som innehåller konsensus runt arenans ämne som sådant. Under detta en normal forumsdel för nykommande frågeställningar eller påståenden samt eventuella revisioner över tidigare angiven fakta.


Dessa delar föreställer jag mig som öppna för alla och envar, oreggade såväl som reggade att läsa efter behag, ungefär som en blogg.


Önskar man däremot skriva så vill jag se en ledningsgrupp på ett antal personer som granskar samtliga de inlägg som övriga vill föra in som en del av forumet. Dessa individer kan då filtrera bort oväsentligheter - sådant som redan finns och inte tillför något nytt samt rent trams, påhopp och annat ovidkommande. Inlägg som klarar den rensningen kommer först då, efteråt, att hamna online.


Den detta vara ett bärande koncept som motiverar ett tredje forums existens i förhållande till de två tidigare?



 
 
Ingen bild

Ogster

28 april 2011 19:05

Jag kan inte fatta att du försöker svartmåla luftvapen.info som nått sorts tjuvjakts forum, å bara för att några på airgun råkar ha ännu en hobby (rc) gemensamt så ska du vända det till något negativt... Allt handlar ju bara om att du inte är välkommen på forumen längre, sen så antar jag att du fått nys om det redan existerande forumet som är låst enbart för vissa å blivit ännu surare över att inte blivit medbjuden. Ska väl tillägga att jag inte heller är med på detta superhemliga forum men jag vet vilka som är det ;)

Johnny Ottosson

28 april 2011 19:33


Det finns väl inget negativt med att gilla RC och det är väl bra att de som både gillar luftvapen och RC kan använda Airgun för detta?

Var ser du problemet?

Huruvida man tjuvjagar mer eller mindre på Luftvapen Info har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller om vilket.

 
Ingen bild

joi

28 april 2011 19:08

"Budgetbetonade fjädervapen" Förstår inte vad du menar riktigt? Det finns fjädervapen som är betydligt dyrare och framförallt vackrare än många pcp.

Johnny Ottosson

28 april 2011 19:37

Absolut och det finns ju två bra forum att diskutera dessa om man så önskar.

 
Ingen bild

Piore

28 april 2011 19:44

Det här med pcp och långhållsskytte låter bra Johnny.Du har ju kunnandet,så sätt igång.

 
Ingen bild

Balder

28 april 2011 20:16

En speciellt utvald grupp, som har tillgång till en låst area. Låter som airgun bitit sig själv i svansen.
Välj ut de bästa "postarna" och låt dom posta på en dold sektion. Va bra, ännu mindre inlägg i öppna forumet.

Luftvapen.info, har en klart bredare publik, allt från nybörjare till inbitna entusiaster.
De som inte gillar det, hänger på airgun, och är man poppis där blir man utvald att vara med i klubben.

Det finns brister hos båda forumen, men istället för att svartmåla dom så lyft fram de bra med forumen istället.

Johnny har blivit bortplockad från båda dessa forum, så nu drar han åter igen igång en kampanj för att svartmåla dessa två entusiast drivna forumen, för att gynna sina egna intressen.

Håll dig till "din" blogg istället.

verkar snarare som du genom att smutskasta forumen vill dra läsare till din blogg.
Visst så skapar du nyfikna läsare, men är det inte bättre att leva på egna meriter istället ?
Skapa lite fakta inlägg, intressanta texter med tester och klurigheter, istället för att locka in läsare med hjälp av att smutskasta forumen.


Johnny Ottosson

28 april 2011 20:46

Airguns Crew är stängt sedan länge, såvitt jag vet så finns det inga dolda arenor kvar längre. Förutom en Moderatorarena.

Jag har inget skäl att svartmåla våra två fina forum, de fyller en utmärkt funktion för många.

Det jag funderar över är om det snarare finns ett behov av ytterligare ett forum för de som kräver ytterligare lite mer kvalité, detta då i bemärkelse bättre inlägg och mindre tomgångsprat.

Jag kan naturligtvis ha helt fel och då är det bara att lägga ner idén bakom ett tredje forum.

Vill jag enbart dra läsare så finns det betydligt bättre sätt att dra läsare, ty dra läsare det kan jag - om jag vill.

I detta fall så har det dock inget egenvärde.

Jag avser, som sagt, att prioritera saker som drar hobbyn framåt snarare än att bara roa sådan som själva bara söker förströelse för stunden.

 
Ingen bild

joi

28 april 2011 21:06

"Prioritera saker som drar hobbyn framåt" Det är ju bra men varför bara snöa inte in bara på pcp.

Johnny Ottosson

28 april 2011 21:24

PCP är framtiden för luftvapenskyttet.

Inga tillverkare idag utvecklar nya fjädervapen utöver rena budgetprodukter, inte sällan baserade på redan existerande konstruktioner.

 
Ingen bild

Grövsten

28 april 2011 22:44

En sak som slog mig när jag läste ovanstående bloginlägg, och kommentarer var... Vad är då egentligen elitism, inom vår hobby ?
Är det snubben A som lägger ner stora pengar på dyra bössor..och dessutom har råd att köpa div tuning-grejer/tillbehör....
Eller ska man anse snubben B som köper billigare bössor och efter bästa förmåga försöker förädla dessa till mer välskjutande..som mer avancerad..?
Bara en tanke..

Personligen så tycker jag att man ska vara rätt ödmjuk. För även om man hållit på och mixtrat med en hel del bössor. Så hamnar man förr eller senare i en situation, där man inte får till bössan i fråga..så bra man skulle önska. Och det kan även gälla dyra bössor..

Sen så tycker jag att ett bra forum ska ha plats för det mesta inom hobbyn... Och en blandning av folk, vad gäller kunnande, inriktning och smak..och även en del OT...

Johnny Ottosson

29 april 2011 07:08


Jag ser intresse som det primära, inte konstnaden för sina vapenval.

Däremot, om det gäller budgetvapen, så förefaller det som att exempelvis 2240/50 är vanligare hos entusiaster än exempelvis Hatsan.

Söker man OT och exempelvis råd om hur man hittar en kraftfullare slagfjäder till Hatsans budgetbössor så finns det ju redan två ypperliga forum för detta.

Vad skulle ett tredje forum tillföra runt exakt samma sak?

 
Ingen bild

Thomas1969

29 april 2011 06:35

Bra skrivet, Grövsten!

 
Ingen bild

Gösta_80

29 april 2011 08:25

Om man gillar långhålls skytte med pcp.. varför kan man då inte Starta en tråd om de på något av dom existerande forumen??

Helt ärligt förstår jag inte va allt de här handlar om..
Dålda areor och nya forum, och tvetydiga komentarer om existerande forum..

Kan man inte skriva om hur man tänker söndertrimma sin hatsan med en supertitan fjäder på samma forum som man skriver hur man skuter 22mm på 150m med sin fina bsa pcp...
och så kan dom som är valda ledare för forumen se till så att komentarer som "du är ju helt dum i huvet som tänker stoppa en sån fjäder i den.." eller "saltade siffror de där va" filtreras bort och en vänlig varning utfärdas..?

och som jag ser det så är elitismen inom vår hobby är de som passa in utifrån kriterier satta av den/de som driver frågeställning för dolda areor osv.. de är altså favorisering av vissa och nervärdering av andra, en vuxen form utav mobbing och fruktansvärt lågt från folk som ser sig själv som interligenta... som jag ser det..

men nu lämnar jag oxå de här åt sin egen undergång och återgår till Airgun för å starta en tråd om långhålls skytte efter RC helikoptrar med fultrimmad hatsan 125 ;)

all lycka åt dig Johnny och bloggen din :)

Johnny Ottosson

29 april 2011 18:31


Ett problem är ju att inget utav forumen modereras tillräckligt effektivt. Man är helt enkelt för road av att samla posts för att vilja ta bort idiotinlägg utan man låser istället bara trådarna.

 
Ingen bild

Grövsten

29 april 2011 09:00

Johnny: Nja jag tänkte högt..rent allmänt om luftvapenforum. Inte specifikt runt ett ev nytt (elitiskt) sådant...

Sen ser jag, att Gösta_80 och jag, tänker väldigt lika.. (tummen upp) : )

 
Ingen bild

Silwer

29 april 2011 16:25

Elitism är inte nt som uppkommer utifrån att man har stora kunskaper eller massor med vapen, utan hur men är som människa.

En bra vbörjan är att klassa folk efter egen måttsticka, vilka är värda att var med och vilka inte, där har du elitism du som undrade.

 
Ingen bild

Leif

29 april 2011 23:29

Intressant :-) Mitt första inlägg på denna bloggen men jag kan inte låta bli.....

För det första så kan jag inte förstå dom som ondgör sig över Johnny/hans blogg. Om man inte gillar honom/bloggen så är det ju bara att låta bli att läsa och att skriva inlägg......Iom. att det kommer en hel del inlägg så fyller den ju en funktion :-).

Sedan skall Johnny ha en eloge för att han driver bloggen själv och inte är involverad i något forum. Det gör det ju möjligt för honom att ha synpunkter så som han har utan att ha någon speciell relation med det han har synpunkter på. BRA!

Sedan kan man ju alltid ha egna åsikter om det han skriver men att det "upprör" gör ju att det har en viss relevans :-)

Sedan angående forum så är det ju bra att vi har två forum med olika inrikting....hade dom haft samma inrikting så hade det ju inte tillfört något och att dom är olika gör ju att vi når fler luftvapenintresserade än vad bara ett forum hade gjort :-)

En del tycker ju att Airgun har en del "ryggdunk" och att det är för "elitiskt" Att starta ett tredje som är helt inriktat på "high end" intresse/skytte och som modereras mycket hårt riskerar att bli väldigt smalt och helt elitiskt om det skall modereras så hårt att inlägg bara rensas bort av någon slags panel....vem vågar posta då?

Det här med att moderera är väldigt svårt iom. att om man gör det för hårt så trivs inte besökarna och det är ju just det som är vitsen.... att besökarna trivs!!! Jag får nog säga själv att när jag startade Airgun ihop med Johnny så var meningen att ha ett ganska "rent" forum utan "mellansnack" i trådarna...... nu några år senare och lite äldre så kan jag säga att en hel del med charmen med ett forum är att man har trevligt och att det "flyter på" dvs. att det får ha sin gång utan för mycket pekpinnar.

Svårigheten för Airgun är snarare att "få igång" nya medlemmar att posta och delta aktivt och det jobbar vi på att förbättra :-)

Johnny Ottosson

30 april 2011 16:28


Kul o se även dej här, Leif.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards