Airpang

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

Made in the UK - or not?

Av Johnny Ottosson - 29 juli 2011 17:30


Brittiska bössor ?

 

  

"Umquam Superstes Procerus"


Idag ringde en mycket trevlig ny bekantskap som hade reagerat på mitt lite ironiska inlägg igår om Webley Raider 10 och dess (bristfälliga) brittiska arv. Han hade själv köpt sig en BSA Supersport och var lite förvånad över bristen på underbar blånering och avsaknaden av valnötsstock som han per automatik antog medföljde en "brittisk" bössa. Efter att ha blivit övertygad om att stocken dessvärre var av bok och själva geväret byggt i Spanien så var han tyvärr ganska slokörad.


Hans fråga var då - vilka bössor är fortfarande brittiska och vilka vapen hade jag själv valt om jag hade haft "klassiskt brittiskt luftgevär" som kriterie? Finns det överhuvudtaget några riktiga brittiska järn kvar på marknaden, nu när W&S tillverkas i Turkiet och BSA i Spanien?


Till att börja med, vad är en brittisk bössa? Förutom det uppenbara, att den ska vara tillverkad i England/UK så ska den också ha traditionella brittiska egenskaper. Dessa skulle jag definiera som en utsökt passning, finish och övergripande kvalité. Den ska vara vacker, den ska kännas rejält solid men den behöver absolut inte vara modern, snarare tvärtom, eller tekniskt högståeende. Vissa frapperande (uppenbara) tillkortakommanden i rent konstruktiva detaljer kan också accepteras utan problem.

Så, ett PCP och en fjäderbössa, en kaliber 177 och en kaliber 22 - mina personliga val av nuvarande vapen, som kan köpas över disk idag?


 

Theoben Rapid

Detta blir valet för PCP och då med kaliber 22. Trots att Rapid är tekniskt frånsprungen och löjeväckande överprisad så har den fortfarande en klassisk brittisk aura som få. Rapid är helt enkelt Bently, brittisk herrklubb och Chesterfield i en luftvapen inkarnation. Man måste vara mycket förhärdad för att kunna motstå den gedigna karisman som en Rapid kan uppvisa. Tyvärr är Rapid lite Harley-Davidson, ett bra råämne för vidare förfining, vilket också kräver en välmatad plånbok. I USA så är det ganska vanligt att man monterar BSA-pipor på Rapid för att få bättre precision och jag kan lätt förstå varför. Den Rapid Mk II som jag själv hade förmånen att låna i vintras var inte direkt imponerande för sin tekniska egenprecision. Dessutom - hur brittisk är en pipa från Lothar-Walther egentligen? "Min" Rapid hade definitivt haft en BSA-pipa. Jag har skjutit mycket BSA PCP och jag är den förste att skriva under på att de BSA pipor som är bra de är verkligen riktigt BRA!

Förutom BSA pipa så hade jag valt shroud, på grund av våra licensregler, samt en 400 cc flaska, som är helt lagom. Ingen av originalstockarna tilltalar mig personligen utan här hade det blivit GINB. En av styrkorna med Rapid är ju eftermarknaden, med två decennier på marknaden i oförändrad form så finns det många eftermarknadsleverantörer för diverse prylar, inte minst stockar. Magasinet hade blivit den "rättvända" 7-skottsversonen och bössan hade givetvis även en BT-regulator.

Med regulator, som minskar det tekniska handikappet, en BSA pipa, som ger bra, inte bara vettig, precision, så hade jag varit nöjd. Ett vapen med mycket känsla, underbar blånering och utsökt passform i såväl stort som smått. Made in UK.

 

Air Arms TX 200 HC

För fjädervapen och då kaliber 177 så hade jag valt HC-versionen av TX-serien. Varför inte Pro Sport kommer många direkt att fråga sig? Tja, varför inte? Jag har full förståelse för de som tar en Pro Sport före en TXHC, även Pro Sport är ett formidabelt vapen och mycket snarlikt TX HC i de här eftersträvade "brittiska" egenskaperna. För min personliga del så tycker jag att Pro Sport lite för mycket liknar ett krutvapen för att vara intressant. Då kan jag leva med den "germaniska" underspännaren men jag har, som sagt, full respekt för de som resonerar precis tvärtom i värderingarna av de båda modellerna.

Tillkortakommanden då? Tja, det är ju inte så kul med en LW pipa även här men på TX så är pipan ganska enkel att byta. Jag hade nog haft den kvar ändå. Stocken hade fått vara valnöt men jag hade putsat ner den för att slippa de kitchiga laseretsningarna som någon estetiklös marknadsförare har besudlat de senaste modellerna med. Hellre slät valnöt än smaklös dito. Vill man ha en nätskärning så ska det vara en riktig nätskärning, ett hantverk gjort av någon som verkligen kan sin sak. Sådana gubbar finns fortfarande, inte minst i England, och det är sannerligen en upplevelse bara att se dem arbetet, precis som när en gravör träder till verket. Detta är hantverk är inget man lär sig på en kafferast, något som säkert de flesta som har prövat på att nätskära snabbt inser.

Till skillnad ifrån Rapid så är dock TX-serien relativt sett modernare, vilket naturligtvis beror på att det inte har inträffat någon nämnvärd teknisk utveckling på fjädervapnen sedan lanseringen i början av 1990-talet, vilket har skett hos PCP. Air Arms TX-serie är välskjutande, lättmekade, de har ett bra avtryckarsystem och är också väldigt prisvärda. Själv tillhör jag de, som trots att jag gillar Weihrauch, alla gånger hade tagit en TX framför en HW77/97 etc.

 

Avslutningsvis

Tyvärr så har många britter huvudet uppkört i aslet och ingen koll på vad som sker bortom den egna ön. I synnerhet USA betraktas med skepsis och det råder ofta något som man kan likna vid lillebroskomplex. Detta, i kombination med de inhemska låga effektgränserna, gör att man har stagnerat en stor del av sin tekniska utveckling, inte minst på PCP. Tuffare krav, skapade ifrån fullpowervapen, har aldrig haft något stort genomslag varför det man alltid har sålt fortfarande kan sälja ett tag till utan nämnvärda förbättringar. På detta sätt så är det alltså kanske inte Norge utan snarare England som är den sista sovjetstaten. Brittiska PCP är därför oftast 12 fpe-vapen som man på olika sätt har tvingat upp i fart, inte sällan med mediokra resultat. Övriga tillverkare däremot skapar dedikerade fullpowervapen som man därefter stryper ner för den brittiska marknaden. Hade man gjort så även i England så kanske man hade sålt bättre i USA och därmed haft mera pengar att investera i sin tekniska utveckling.

Som läget är nu så fruktar jag att vi på bara några år kan se något som närmast motsvarar den gamla brittiska bilindustrin. Här krävs det en nytänkande entusiast med stor plånbok för att rädda produktionen. Luftvapenbranschen i England behöver helt enkelt en egen John Bloor.
 


 
 
Ingen bild

Jazz

29 juli 2011 23:43

Jag vet inte var du har det ifrån att LW skulle ha dåliga pipor. LW levererar till de flesta tävlingvapen in luftvapen världen. Hur många medaljer fick LW förra året och hur många fick FX (och hur många för resp märke i år). Sedan håller jag med om att Engelska vapen är gammalmodiga. Men vilka är bättre? Fortfarande har ju vi tex aldrig sett en 4,5 ST pipa. Du har rätt i att långskyttarna inom LG byter från vanlig LW pipa, men det man sätter på då är LW polygon pipa. Bsa brukar de göra som inte har råd att byta pipa, resultaten med BSA pipor är ganska tveksamt.

Johnny Ottosson

30 juli 2011 10:22

En bra pipa är en bra pipa oavsett vem som tillverkar den. Alla tillverkare kan dock ha svackor då man får fram en sämre produktion, inte sällan i samband med att man exempelvis byter verktyg etc.

Just nu så har LW tyvärr en sådan svacka, därav att AA och Theoben mfl står utan pipor och inte kan leverera vapen.

Medaljer får man bara om man tävlar, vilket inte FX gör av den enkla anledningen att man inte tillverkar tävlingsvapen.

Man kommer dock att satsa på tävlingar framöver och då kommer vi säkert att se mera av ST i bland annat långhåll.

Vill du köpa en ST-pipa med kaliber 177 så är det bara att handla, finns både lösa och på vapen. Det är dock ett ovanligt val i Sverige då de grövre kalibrarna är populärare.

Snart kommer även 177 ST med olika stigningar osv.

Tveksamheten med BSA pipor kan du ju alltid diskutera med den här herrn:

Länk:

http://www.leupyscustomshop.co.uk/content/gallery.php?twg_album=barrel+work

 
Ingen bild

MR

30 juli 2011 11:30

Mitt val skulle blivit en Hogan Ripley Elite .22 FAC eller en .177 LL.

 
Ingen bild

Silwer

30 juli 2011 15:25

PS är dock dubbellagrad på kompkolven till skilnnad från TX, varför har jag ofta undrat över iofs.

Det innebär att det är en plastring både bak och fram på den som glider i cylindern så det inte är stål mot stål.

även PE har dubbla lagringar.

Man ska i vissa fall var glad för att de använt LW pipr då de alltså tar den ammo vi använder, många UK vapen särskilt med några år på nacken i fjäderklassen är ju löjliga när det gäller att få till ammo som funkar till dem då de är tillverkade efter imperialistiska mått eller nåt sånt.

 
Ingen bild

Silwer

30 juli 2011 15:34

Angående Ripley, så begriper jag inte varför man tar upp det här, de var ju så dyra att det knappast är nån med normal plånbok som har en.

De försökte ju slå liv i märket igen, men det är ju nåt helt annat.

Visst är det hemablinda i UK men deras största marknad har också varit hemmamarknaden.

De är ju ihop med Tyskland de största luftvapennationerna, sen får man säga vad man vill, jag lyssnar inte.

Nu är det ingen ursäkt men dessa länders respektive historia inom luftvapen har också påverkat deras tillverkare väldigt mycket, vilket är mycket lätt att se än idag även om de ju försökt av och till att kriga med varanndra.

Andra länder går inte att jämföra helt enkelt då ingen tradition finns att utgå ifrån.

Man kan skratta åt dem så att säga, men det är ändå de som allt bygger på som finns idag, som allt jämförs med.

 
Ingen bild

MR

30 juli 2011 17:30

Att jag tog upp Hogan Ripley är för att den faktiskt inte är så överprisad som Rapiden, den är tom billigare än Rapid MKI och därtill nästan samtliga FX bössor.

 
Ingen bild

Silwer

30 juli 2011 17:45

Dock så gillar jag inte att man försöker leva på gamla meriter, för jag antar att du känner till Ripley som märke.

Själv tycker jag det är fel stt köpa upp namnet och sen använda det för nåt sånt här.

Rapid MK1 borde inte ens tillverkas längre tycker jag.

Är det sant att de river ur regulatorn i mk2 och andra modeller om mna vill ha dem i över 16J?

Det är isf komik på hög nivå aser jag även om jag håller Theoben som ett kvalitesmärke.

Jag vill inte betala för nåt jag inte får så att säga.

När det gäkler FX bössors pris, en del får du tänka på är rena hemmauffror bar iaf de 2 jag har, det är inget allvar i dem även om de funkar bra, en är en Cyclone och den andra en Verminator.
Jag ställer inga orimliga krav på dem så att säga, Verminatorn är dock för dyr det är sant, men jag köpte min begagnad.

De modernare FX har jag ingen riktig koll, jag vil inte ha en Royale helt enkelt.

Eliten är det enda av intresse.

Johnny Ottosson

31 juli 2011 01:25

Rapid Mk II har bara regulator som 11 fpe.

Med full effekt så skriver Theoben att: "The FACs are fitted with our ‘fast-flow’ adaptor and have enlarged ‘thru-porting’."

Rapid MFR kan dock utrustas med regulator på full effekt men ger då bara 30 fpe med kaliber 25 jämfört med 50 fpe för Elite med samma kaliber.

Tuben på MFR är dock bara 280 cc men räcker ändå till 60 skott med okänd spridning jämfört med 90-100 skott för Elite med 500 cc och 15 fps spridning.

Ungefär likvärdig förbrukning alltså men Elite ger 20 fpe mera, övrigt jämfört.

 
Ingen bild

Jazz

30 juli 2011 21:22

Royal är ju en ren kopia på Theoben. Ok Theoben har ju inte ST-pipa men i gengäld har ju Theoben ingen pippackning.
Silwer: Man kan få ut ca 50 joule med reg i Theoben. En sak man ofta glömmer med ett gevär är hur höga fästen till kikaren man behöver. På min har jag de lägsta 30mm fästena som finns. En annan sak som jag har svårt att se som bra utveckling är side lever, vilket jävla skit det är. Okänsligt handtag som lätt blir sladdrigt. Har det på min AA och jag snackade med Tobbe nu i veckan om att köpa prylar och bygga om den rear bolt. Side bolt är det jag tycker är bäst men det har inte AA. I vissa saker håller jag med om att de ligger väldigt långt efter i utveckling. Men tex regulator, de flesta nya bössor i England har regulator, I sverige finns inte ett enda märke som har regulator som standard, inte ens Elite. I varje fall inte den jag provat.

 
Ingen bild

Jazz

30 juli 2011 21:29

När det gäller bekväma vapen ligger svedala ungefär 100 år efter England. Det bästa man kan göra med en Elite stock är att elda panna med den och köpa en ny från Ginb eller Custom stocks.

 
Ingen bild

Jazz

30 juli 2011 21:52

Kunde vi inte träffas hos tobbe någon gång så kund vi diskutera Fx och andra vapen. Berätta istället varför ST pipor slumpas ut i USA.

 
Ingen bild

Silwer

31 juli 2011 01:10

Jise, nu vet jag inet vad jag ska skriva, jag förstod inte alls, har inet Elite en fungerande regulator och slumpas altså ST pipor bort i USA?

OBS jag kommer från en helt ovetande nivå då jag inte vet helt enkelt.

Att vapnen byggs med USA i tanken har varit fullt klart länge, men jag har ju hoppats på att de ska tänka på oss andra en dag med.

Men jag antar att det är pengarna som snackar och de finns inte här.

Trots att landet har en tillverkare av luftvapen så kan vi inet ens ha internationella regler, ingen uppbackning alls liksom, mer än en massa "han sa.." för det är bara vad jag hör iaf.

Axelsson litar jag inte ett skit på, eller mer vad han ev. skriver online, det är bara korta dräpande kommentaree av nån som jag inte tillskriver ett geni direkt.

Johnny Ottosson

31 juli 2011 01:28

Elite har en utmärkt fungerande regulator.

Pipor som slumpas bort i USA känner jag inte till? Däremot så kan man nu köpa lösa ST-pipor i USA till montering på andra vapen men dessa kostar dryga $200, vilket knappast kan kallas för att de slumpas bort, kostnadsmässigt sätt.

 
Ingen bild

Jazz

31 juli 2011 09:12

Du tog bort det smarta inlägget från Axelsson.
För upplysning till andra kanske du ska påpeka detta.
Dvs. det ska stå editerat olämpligt inlägg.

Johnny Ottosson

31 juli 2011 11:26


Vad det ska stå efter editering avgör jag, inte du.

Bortsett ifrån detta så kan man inte editera i samma mening som på ett forum. Bloggplatsens program fungerar på så sätt att man kan ta bort eller låta stå kvar.

Man kan alltså inte gå in i ett inlägg och förändra eller ta bort/lägga till delar av en text, vilket man kan i de flesta forumsprogram.

Allt uppenbart trams, helt oavsett vem som skriver det, tar jag bort.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards