Airpang

Direktlänk till inlägg 19 maj 2012

Till full effekt - del 3

Av Johnny Ottosson - 19 maj 2012 10:00


Injusteringen


När ett fabriksnytt PCP lämnar tillverkningen och är specificerat för just 10 joule så är det naturligtvis också inställt för just detta effektuttag. Ökar man sedan flödet och förändrar ventilens öppningstider i samband med att strypta komponeter ersätts med dito ostrypta så förändrar man den här balansen och vapnet måste ånyo grundinställas.


Principen är ungefär densamma som när man exempelvis ställer in förgasaren till en tvåtaktsmotor. 

Poängen är att balansera upp vapnets effektkurva så att vapnet agerar så harmoniskt som möjligt. Det finns en lång rad olika variabler som vi vill ha så mjukt samverkande som möjligt. Först och främst så vill vi ha ordentligt med effekt, detta är ju själva poängen med att ta bort strypningen på ett vapen. Tar vi emellertid ut för mycket effekt så kommer vi att drabbas av störande ljudbangar och skenande luftförbrukning, vilket naturligtvis inte är önskvärt. 

Syftet med injusteringen är alltså att avväga och balansera vapnets effektkurva så att vi får ut så mycket effekt som möjligt till priset av så låg luftförbrukning och så låg ljudnivå som möjligt. För att kunna göra detta så är det främst två verktyg som vi använder - systemtrycket samt hammarfjäderns förspänning.

Personligen så brukar jag börja justeringen igenom att starta vid ett systemtryck på 220 Bar. Detta är maximalt tillåtet tryck för de smala tuberna och det högsta tryck som ett original ostrypt ventilsystem använder. För att säkerställa korrekt tryck så använder jag fyllkitets manometer i första hand och inte själva vapnets. 

Därefter så skruvar jag in/ut hammarfjäderns förspänning för att försöka få till ett bra startvärde, jag har normalt en tre-fyra försök på mig innan trycket har fallit för långt under 220 Bar så att jag får fylla upp igen. Målsättningen är att träffa rakt på 940 fps med 16.00 gn JSB Exact (eller motsv.). Då har jag 31.50 fpe vilket motsvarar 43 joule. Om jag nu väljer att använda en tyngre diabol (ex 18.10 gn JSB Heavy eller 20.50 gn Exterminators) så hamnar jag rakt på tillåtna 45 joule för våra tävlingar, givetvis då till priset av en något lägre utgångshastighet.

Själva inställningen är i praktiken enkel, visar kronografen ett lägre värde så skruvar man in justerskruven och visar den ett för högt värde så skruvar man ut den lite. Man gör ett par försök och sedan justerar man om systemtrycket eftersom varje försök kostar lite luft ifrån det fastslagna trycket vilket tjänstgör som referensram.


Hittar man rätt så har man därefter en bra grundinställning och denna konfirmerar man igenom att skjuta en komplett kurva igenom kronografen så att man kan se att kurvan följer förväntat effektmönster hela vägen.

 
 
Ingen bild

Rosén

19 maj 2012 19:58

hur många m/s ska jag ligga på om jag skjuter med exterminator .22? och är det läge 3 på fartomställren som ska va inställt?

Johnny Ottosson

20 maj 2012 10:40

Räkna med 830 fps (252 mps) och kör med fartomställaren i det snabbaste läget.

 
Ingen bild

ogster

19 maj 2012 20:04

Är alla pcp vapen godkända att fylla till 220bar?

Johnny Ottosson

20 maj 2012 10:45

Nej. Men alla Royale (vilket artikeln handlade om) kan fyllas till minst 220 Bar.

Har man sedan regulator och till exempel 500 cc så kan man köra den till 250 Bar etc.

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

20 maj 2012 01:31

får inte du Johnny luftvapnet ostrypt när du köper det på licens ?
Du skriver hur du gör i det inledande förfaringssättet (på rad 17)att du personligen börjar vid ett starttyck på 220 bar osv,din beskrivning vittnar om olagligheter ! du håller väl inte på och smygtrimmar dina olicenserade luftgevär ?

Johnny Ottosson

20 maj 2012 10:44

Huh?

Ibland så sänker jag ju effekten, exempelvis inför tävlingar och liknande. Då måste jag ju kunna återjustera.

Även om så inte alltid har varit fallet så har jag sedan en flertal år samtliga mina tillståndspliktiga vapen på licens. Samma sak gäller dämpare och liknande, som har blivit ersatta av shroudade vapen. Detta är också en av anledningarna till att jag skjuter förhållandevis lite numera med min BSA Ultra - den smäller helt enkelt för högt för att vara trivsam.

Iom att jag är en halvoffentlig person pga bloggen etc så exponerar jag mig på ett annat sätt än Kalle på landet och därför måste jag se till att ha allt korrekt i händelse av ett hembesök.

 
Ingen bild

sven

20 maj 2012 10:09

Jag förstår ditt resonemang men första stycket är nog inte förenligt med verkligheten, för vilka pcp har genomgående 10j delar? Inga jag känner till. England 16j Tyskland 7,5j Sverige har ingen egentillverkning av 10j pipor så därför tror jag inte att det finns några rena 10j pcp i världen, Fx har ju fullfarts pipor. Däremot kan man anv en 16j pipa i 10j men en fullfartpipa i 10j är nog inte lika optimalt eller vad tror du?

Johnny Ottosson

20 maj 2012 10:47

Det är inte frågan om genomgående 10J delar utan vapen ställda för 10J och i synnerhet då Royale eftersom artikeln behandlar just detta.



 
Ingen bild

SverigeDemokraten

20 maj 2012 13:43

jasså på det sättet,att du kör med den beskrivna trimmtekniken för återställning inför tävling och det något diffusa momentet "liknande" .
Vad jag kan förstå av diverse tävlingsprotokoll från den luftvapendisciplinen Johnny Ottosson medverkat i dvs Feild Target ,har Cz200 brukats som tävlingsvapen (i klass 10 joul) . Förklaringen du ger till försvar-citat:"Ibland så sänker jag ju effekten, exempelvis inför tävlingar och liknande. Då måste jag ju kunna återjustera." känns väldigt märklig att läsa,eftersom ditt justeringsbehov inte kan kopplas till den effektklass och vapentyp du använt dig av under dessa Ft tävlingar.

Du skriver att artikeln handlar om Royale,den enda Royale som har smal tub är Royale 200,har du en sådan ?

Är artikelseren avslutad iom del 3,eller kommer vi att få en fortsättning ?

Johnny Ottosson

20 maj 2012 19:16

Jag har även tävlat frekvent i fullpower och detta med varierande vapen, FX Elite, FX Independence, FX Royale, BSA Ultra, Sheridan C9 osv...

Behovet av nedjustering har dock varit störst för Elite som vida överstiger 45J som ostrypt.

Min Royale har en 400 cc tub.

Serien har tre delar, samtliga ligger online nu.

 
Ingen bild

sven

20 maj 2012 19:53

Men hur går din Royal i 10j det är ju trots allt en fullfartspipa? Funkar den med Fx ammo eller vilken ammo går bäst i din, jag har testat länge i min men ingen funkar till 100% i 10-16j dumt nog! Förresten så är bilden ovan snyggare än den förra, bra att du bytte ;)

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

20 maj 2012 22:10

som jag skrev i mitt förra inlägg:att ditt justeringsbehov inte kan kopplas till den effektklass och vapentyp du använt dig av under Ft tävlingar mellan åren 2009-2012,mellan dessa år har Johnny Ottosson ställt upp i Ft pcp 10j sju gånger . Utav dessa sju gånger Cz200 använts 6 gånger,och vid en tävling (pcp 10j) har en luftpistol Crossman 1377 använts .

Jag kan inte således inte utläsa av tävlingsprotokollen att du använt tex tillfälligt strypt Royale/Elite i pcp 10j klassen,i stället har bara Cz200 använts. Endast vid ett tillfälle har du använt en sådan bössa som artikeln handlar om dvs en Royale ,och då var det i +10J klassen. Att det vid detta tillfälle rörde sig om en Royale 200 med smal tub har jag svårt att tänka mig,med all största sannolikhet använde du granatkastarvarianten.

Din förklaring till orsaken om behov av effektjustering inför tävling till lägre klass uppfattas som falsk !

Konstaterar att ditt justeringsbehov endast går under det andra alternativet som du skrev ,dvs "LIKNANDE"

Ottosson är en smygtrimmare !

Johnny Ottosson

20 maj 2012 22:42

Vem har sagt att det strypta vapnen har använts i klassen för PCP 10?

Vapnet har strypts ner för att klara 45J i klassen PCP FP.

Var kommer egentligen diskussionen om smal tub in? Effektförändringsförfarandet är ju detsamma oavsett tub.

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

21 maj 2012 01:30

Vem som sagt att det strypta vapnen har använts i klassen för PCP 10?-

jag har inte hört någon som sagt något om det !




Vapnet har strypts ner för att klara 45J i klassen PCP FP.-

det är underförstått !

Var kommer egentligen diskussionen om smal tub in? Effektförändringsförfarandet är ju detsamma oavsett tub.-

Det är du Johnny som lämnar felaktiga uppgifter på bloggen,vi tittar närmare på det här citat från rad 17:Personligen så brukar jag börja justeringen igenom att starta vid ett systemtryck på 220 Bar. Detta är maximalt tillåtet tryck för de smala tuberna och det högsta tryck som ett original ostrypt ventilsystem använder.

För att skydda eventuella nybörjare som läser din artikel del:3 gör jag en snabb korrigering av dina felaktiga uppgifter.Det maximala tillåtna systemtrycket skiljer sig avsevärt mellan smala tuber,som exempel,Crosman Discovery smala tub har ett max systemtryck på 2000psi (138bar)

Inledningsvis i del:3 orerar du om pcp vapen av ospecificerad fabrikation.Helhetsintrycket från artikel del:3 kan uppfattas av läsare som en absolut sanning vilket kan sluta ödesdigert.

Helt plötsligt i ett svar till en av läsarna svarar du att artikeln handlar om Royal. Jag frågar dig i mitt inlägg om du äger en Royale 200 och om det är Royale 200 smala tuber du avhandlar i del:3 .Du svarar att din Royale har 400cc tub. jaha,ska jag tolka detta som du har en Royale med smal tub på 400cc ?

Nä,jag tänker inte tolka ditt svar så !

I vart fall finns det två betydande faktorer som du inte avhandlat i din artikel del:3 och som står över allt effektuttag från ventilen, som du rekommenderar.
Få se om du kan komma på vad dessa två faktorer är för något !

På det sättet du framställer artikel del:3 blottar du dig som en smygtrimmare.

Så är det bara.

Johnny Ottosson

21 maj 2012 10:12


Redan i den första delen så fastslår jag att de tre delarna enbart handlar om Royale, detta tydliggörs också av en bild.

Såvitt jag vet så har ingen lyckats använda en tub från Crosman Discovery på en Royale, känner du till något sådant fall?

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

21 maj 2012 17:23

jag har kommenterat textinnehållet till inlägget och ställt frågor kring dina förehavanden.

ditt inlägg visar att du är en smygtrimmare som vill sprida ditt tillvägagångssätt .

din blogg kan vara en kunskapens guldåder för kriminell vapenhantering .

Johnny Ottosson

21 maj 2012 17:34

Visst KAN Airpang användas för vapenbrott, allt är möjligt.

Du kanske ska rapportera bloggen till ett reportage: http://vaken.se/

 
Ingen bild

tuppen

22 maj 2012 23:35

skruvade lite på min royale 500 (cal .25) häromdan och körde JSB king i ca 260 m/s. den sköt ganska jämnt i drygt ett magasin innan den droppade till 240 rätt snabbt. trycket efter 2 mag låg nog runt 180 bar. känns som lite hög luftförbrukning tycker jag (vet inte vad som är rimligt), men det kanske det inte är? typ 1 bra mag/laddning. verkar det rimligt i dina ögon?

Johnny Ottosson

23 maj 2012 20:20

Du bör få ut åtminstone 50 skott ur 500 cc med detta effektuttag, det motsvarar 4 magasin.

Har du fullfartsventilen monterad?

Det känns spontant som att det är en 16J ventil med fritt flöde (avlägsnad strypning).

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

23 maj 2012 07:17

vet inte vems ögon du avser att synliggöra frågan inför,men framför mina ögon ses tappet du får mellan 260 till 240 mps inte bra ut.
Har du följt smygtrimmarens anvisning,eller har du skruvat lite på må få ?

 
Ingen bild

tankryttarn

23 maj 2012 17:09

Sverigedemokraten: gud va du är på alltså!! du är ju värre än min svärmor och älta och vrida på saker :)

vad är du ute efter? vill du att johnny ska bli lack å sluta skriva på sin blogg eller? jag tycker det är lite mysigt att läsa här på bloggen, så snälla... puss på dej

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

23 maj 2012 21:57

Tankeryttarn,jaså du tycker jag är på. Jag har faktiskt blivit rekommenderad att söka info på den här bloggen.En nära vän som har skytteintresse berättade att Johnny och hanns blogg var det ställe som var mest informativt i fråga om luftvapen.

Tycker att Johnny sköter sig bra,han skriver underhållande,dock är Johnny långt ifrån det att vara ett luftvapenorakel .

Ta det här exemplet med den så kallade alternativa avmonteringen av shrouden på Royalen som han gjorde ett inlägg om för några veckor sedan

MAN FÅR KALLA KÅRAR !

 
Ingen bild

tankryttarn

23 maj 2012 23:40

sverigedemokraten: japp ja tycker du är på johnny.. men de är ju skit samma det, de är väl meningen att man ska få säja va man tycker!! men du vart lite väl tjatig tyckte ja, därför sa ja som ja gjorde!

Japp ja gillar det han skriver, finns ju inte så måmga ställen man kan läsa mer djupgånde på. är det någon som har sakt att han är ett orakel?? han är la bara en vanlig svetig människa som vi andra antar jag, skillnaden är väl att han har ett djupare intresse bara... typ ger allt för det, du kanske skulle veva igång en egen blogg där du kör på om luftvapen själv? du verkar ju rätt kunning?!

Hajar inte redigt va du menar med kalla kårar angånde hans shroud, är väl ändå hans bössa så han får la bända å bryta bäst han vill... det fina va ju att de kom in en hel del tips om du kollar längre ner, med både värme och magnet osv, man kan ju se de så här, han vissa hur man inte ska göra.

 
Ingen bild

SverigeDemokraten

24 maj 2012 01:34

tankeryttarn,vet du att jag är fullt övertygad om att den mannen bakom bloggen förstår innebörden av mina inlägg,han förstår också orsaken till att de blir skrivna och varför jag kommenterar och formulerar mej som jag gör .

det finns så och,,en transparens i mina inlägg som endast Johnny förstår,problemet med mina inlägg verkar vara störst för enskilda läsare,sådan som du Tankeryttarn .

 
Ingen bild

tankryttarn

24 maj 2012 07:44

jaja... nu slutar vi tjafsa, men ja kommer att säga ifrån igen om du börjar älta och tjata och va på johnny!!

är rädd om min plats att läsa om luftvapen!

så peace på dej!!

 
Ingen bild

Jesper

17 juli 2015 09:47

Hej Johnny!
Det var en fin inläggserie.

Två frågor:
Gäller detta även för Royale 300?
Var kan köper man kitet med delarna någonstans?

Mvh
Jesper

 
Ingen bild

Jesper

17 juli 2015 09:52

En fråga till :)

Jag funderar på en FX Cyclone eller en FX Royale 300, vilken hade du rekommenderat?

Mvh
Jesper

 
Ingen bild

Jesper

17 juli 2015 18:44

Har förstått att det är ett Japan kit det handlar om, men undrar fortfarande om vilken du hade rekommenderat rent generellt.

Johnny Ottosson

17 juli 2015 20:49


En utförlig artikel kommer att täcka detta inom kort.

 
Ingen bild

Jesper

18 juli 2015 00:38

Oj det låter spännande :) kul!

Johnny Ottosson

18 juli 2015 21:35


Ligger schemalagd för 150719 ser jag nu.

 
Ingen bild

Jesper

19 juli 2015 10:03

Ojojoj får bunkra upp på popcorn nu :)

 
Ingen bild

Silwer

19 juli 2015 23:05

Orakel eller inte kan kvitta då det i alla tider har talas om experter som i alla lv områden går utanpå allt, men de är hemliga osv, man tröttnar på gagget om dem.

Att var hemlig och inte dela med sig om nånting ger lågt betyg av mig om nu det skulle ha nån poäng online alltså.

Det är inget annat än de som känner kufen kan få nån nytta av alls.

Det finns mycket info på svenska egentligen idag genom alla möjligt oliktänkande folk, för bara 15 år sen fanns just inte mycket alls.

Take it or leave it eller gör själv inlägg om saker deu vet bättre eller tycker så hart du iaf gjort nånting.
Väldigt många kör just med att var bi bara av med just den här personne oj va bra allt skulle vara alla skulle våga diskutera os.
Så händer det och det är stendött, det vara bara tjafs av folk som inte själva hade ett skit att säga.

 
Ingen bild

Chaia

21 juli 2015 21:39

Kommer du göra liknande serier angående andra fx bössor? Hört att de har ändrat lite på nyare modeller så har inte vågat öppna upp och kika! har en fx wildcat 22. Något du lekt med?

Johnny Ottosson

22 juli 2015 09:58


Kommer jag över ett sådant vapen så blir det säkert så, annars inte.

 
Ingen bild

Chaia

22 juli 2015 12:35

Bara säga till så får du låna haha ;) tack för massa intressant läsning johnny

 
Ingen bild

Thomas

29 juli 2015 10:50

Dagens Japan kit till Royale 400 verkar bestå av färre delar. Enbart delar till fartomställare samt ventilhuslocket med den lilla packningen, i form av en svart syntetring. Japanhammaren ser inte länge ut att behövas.
Kan du vänligen få ner några rader med uppdaterad info så det blir klarare för Royale 400 ägare?
Tack på förhand.

 
krille

krille

1 september 2016 21:22

har just köpt en hatsan 65 elit kit kikar siktet var faktis bra hm tycker jag men det finns säkert många som säger i mot ... i alle fall ben stödet jag fick med var sk i t men men lampan pasar när man mekar med bil ,moped, mm , kaliber 6,35 tyckte det var,,,,hm bra val men den har en kass utgångs hastighet men men.. ska vi pilla lite på,, köpa något mm ,men behöver man byta något annat än ventilpinne ? det värkar så men jag e inte säker,för hon e min första pcp höhö . hur ofta behöver man byta packningar . hon kärvar lite när man sätter i ett nytt magasin o laddar med första kulan tänkte på att smörja lite har tyflon olja går det till pcp gevär eller?

http://greven

 
krille

krille

1 september 2016 21:25

funderar okså på att köp fx 500 royale 6.35 har du något att säga om den så skriv hjärna det

http://greven

 
krille

krille

2 september 2016 17:15

bara undrar e det någon som vet ? funderar på att skafa licens lite jobbigt men värt det

http://greven

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards