Airpang

Direktlänk till inlägg 26 december 2016

Rätt kaliber?

Av Johnny Ottosson - 26 december 2016 12:00


Vilken kaliber för HW30S?


  En av alla Weihrauch HW30S som jag har ägt igenom åren, denna med kaliber 177


En diskussion på Yellow Forum i USA noterades av en svensk entusiast och hans fråga var därför om en HW30S med kaliber 22 verkligen är såpass kraftfull som den diskussionen indikerade?


Länk:


http://www.network54.com/Forum/79537/thread/1482538860/last-1482672611/Expand+Thread


I den här tråden så ser vi hur någon har köpt en ny HW30S med kaliber 22 och som uttrycker förvåning över att bössan ger 11.20 joule E0 med diaboler på 14.00 grains.


Hur kommer detta sig?


Själv så har jag ägt Weihrauch HW30S med samtliga kalibrar, 2 st med kaliber 177, 2 st med kaliber 22 och 1 st med kaliber 20. Alla har, som jag brukar, skjutits intersivt i kronograf med ett flertal olika diaboler, både original och med diverse tuningkit.


Mina egna erfarenheter sammanfaller ganska så exakt med entusiasten i USA.


Samtliga mina HW30S har legat över snarare än under 10J vid E0. Klenast var ett ex med 11.90 gn RWS Hobby, som var den precisionsmässigt sett bästa diabolen i det exemplaret, den gav rätt så exakt 10.00 joule. Vassast var en bössa med ett Maccari-kit som gav lite drygt 12 joule (!) med gamla "orange" Superdomes. Överlag så hamnade lejonparten av mätningarna med olika diaboler och olika tuningkits mellan 10-11 joule E0.


Skillnaden till de klenare kalibrarna är alltså enorm för den här modellen!


Mina bössor med kaliber 177 har givit 180-195 mps som bäst vilket placerar dem mellan 8.50-9.50 joule E0 med diverse diaboler och tuningkits. Egentligen så är detta inte speciellt konstigt, många vapen är märkbart mycket mer effektiva i en specifik kaliber, trots att de inte "borde" vara det.


Kända exempel på detta är ju Dianas sidospännare med kaliber 22, klassiska BSA Meteor med kaliber 22 och Webley & Scott Tracker med kaliber 177 (än mer udda, faktiskt). Konstruktionerna är alltså mer eller mindre medvetet optimerade för en specifik kaliber och presterar i denna betydligt högre anslagsenergi än vad som är fallet i de andra kalibrarna, inklusive sådana som "borde" vara bättre.


Vanligtvis så brukar jag alltid rekommendera kaliber 177 för vapen under 10J men när det gäller HW30S så ska man inte alls vara rädd för att pröva kaliber 22, skillnaden mellan dessa i projektilbana under verkliga förhållanden utomhus är inte alls lika stor som man kan tro på pappret...





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards