Airpang

Direktlänk till inlägg 28 februari 2015

Dags för kikarsikte..

Av Johnny Ottosson - 28 februari 2015 18:00



Med monterat kikarsikte...


  Nu är riggen i princip färdig men går fortfarande på Co2


Idag så kom äntligen kikarsiktet som jag beställde via eBay i förra veckan. Totalt så kostade siktet 219 kr inklusive frakt. Varumärket är tydligen Bestek (nej, jag hade aldrig hört talas om det tidigare). Tillverkat i Kina så är det väl närmast att jämnställa med ett noname-sikte.


  För tydlighetens skull så var lådan märkt med "Riflescope"..


Förutom själva kikarsiktet så ingick även två stycken höga Weaverfäste av skäligen enkel kvalité, liksom linsskydd av "bikinityp" och en putsduk samt en insexnyckel för ringarnas överfall. Allt kom bra emballerat och leveranstiden var ungefär en vecka. Inga ytterligare avgifter tillkom.


  Ett "Riflescope" - knappast, detta är ett hårkors för armborst!


Rent tekniskt sett så är siktet 4/32 med 1.00" rör. Parallaxen var satt till 25 yards, vilket var ett skäl till att jag valde just detta sikte. Anledningen till den korta parallaxinställningen blev uppenbar så fort jag tittade igenom siktet och då förbluffat kunde konstatera att siktet, trots texten på förpackningen, är avsett för ett armborst?!


Lite lätt förvånande. Nåväl, det funkar ju lika bra med detta riktmedel och att byta föreföll krångligt vilket tillsammans med siktets låga pris gjorde att jag ändå beslutade att behålla det. Att vapenägaren (Erik) tyckte att det var coolt kändes betryggande. Justeringen av siktet sköts med myntskåra på rattarna och har en "tunn" klickjustering.


  Den första tavlan var skott 9-13 på Co2-patronen.


Jag började med att ladda upp med en helt ny Co2-patron och sköt in siktet på 15 meter, varav halva sträckan var utomhus i ganska blåsigt men ändå läskyddat väder. Två tavor med 4 skott vardera krävdes för att göra själva inskjutningen. Efter dessa båda tavlor så sköt jag tavlan ovan, det skott som gick off var helt och hållet mitt eget fel eftersom jag var ovan vid det förhållandevis hårda enstegsavtrycket. Ammunitionen var 16.00 gn FX-P.


  Här har vi skott 14-18 på Co2-patronen, klart bättre samling när man har vant sig.


Efter den första riktiga tavlan med ett retfullt sneskott så sköt jag ännu en 5-skottstavla där tre skott skapade ett enda hål med två träffar strax brevid. Vinden låg på till vänster. För att hinna med en 10-skottsgrupp så lät jag nästa bli en sådan.


  Här är en 10-skottsgrupp med skott 19-28 på samma Co2-patron.


När jag sköt över kronografen så fick jag inte så många skott på en Co2-patron som jag hade väntat mig och jag ville gärna få till en 10-skottsgrupp också, utan att behöva ladda in en ny Co2-patron. Vid det tillfället, med den gamla plastbreechen, så fick jag ut 25 skott innan kurvan ramlade ner i källaren. I praktiken, när jag sköt på tavlor idag, så visade sig skott nr 28 träffa på samma höjd som de första skotten. Vilken hastighet detta skott 28 hade vet jag emellertid inte. Förmodligen så har jag 25-30-35 skott (beroende på avstånd och temperatur) tillgängliga med en anslagsenergi mellan 7-9 joule med dessa diaboler.


Nu har riggen totalt betingat 1695 kr och jag hoppas att Junior blir nöjd med den när han får möjlighet att testa den ordentligt till nästa helg.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards