Direktlänk till inlägg 28 december 2013
Strypning av BSA Tactical?
BSAs storsäljande Lightning XL Tactical
"Hej! Har på Airgun.se läst att BSA XL Tactical har strypning via "pistong punka", äger en själv med runt 2 år på nacken och märkte inte av nån punka när jag hade isär den. Har inget som helst problem med bössan men stör mig på att inte veta om den ibland stryps va punka och ibland inte. Du som har erfarenhet av BSA kanske vet om strypningen tidvis skett via pistongpunka? Jag vet att äldre BSA ströps via hål i cylindern i vilket en skruv ströp luftflödet men mig vetligen är det svagare fjäder som får ned bössorna på 10j numera. BSA upplever jag som svårt att diskutera på forum då snacket snart övergår i "spanienbössa" och "Gamo" istället för att hålla sig till sakfrågan. Funderar lite kring att inhandla en ny BSA och vill då ha klarhet i denna frågeställning. Är ingen powerfantast men ogillar "piston slam" varpå hål i pistong är ett förhatligt sätt att strypa.
Tack för ett bra arbete med bloggen! /Tobias"
En del vapen, inte minst de från GAMO (som sedan snart 30 år tillbaka äger BSA) stryps mycket riktigt med "pistongpunka", alltså ett litet hål i pistongen som hindrar densamma att bygga upp fullt tryck framför sig när avfyrningen äger rum. Då lite komprimerad luft läcker "bakåt" in i mekaniken (eg pistongens insida) så minskar effekten hos vapnet och prestanda sjunker ner till licensfri nivå.
Detta är en enkel och billig, men inte specellt bra, metod för att strypa ett fjäderluftgevär.
Såvitt jag vet så har den här metoden bara nästan bara använts på GAMO, främst deras Hunter-serie. Det enda BSA jag vet som har haft det här systemet är nya Meteor Mk VII, som nu har mekaniken från GAMO. De BSA som importerades av den tidigare importören Normark och som tillverkades i England (numera så tillverkas ju alla BSAs fjädervapen i Spanien) hade istället ett litet gängat hål ovanför transferporten där man skruvade ner en stoppskruv, vilken då begränsade luftens hastighet (jmfr en trängre transferport).
Som läget är nu så har jag bara hört att man stryper vapnen med klenare slagfjäder, inte heller detta är någon perfekt lösning men bättre än en hålborrad pistong. Nackdelen med en klenare slagfjäder är ju att vapnet får en långsammare locktime när avfyrningen äger rum. Den absolut bästa lösningen är ju att göra som Walther LGV, alltså köra olika pistonger med olika vikt tillsammans med lättare slagfjädrar för att få maximal skjutbarhet på respektive effektnivå.
Sedan håller jag med dig i sak, det förekommer mycket tjafs runt BSA som varumärke iom kopplingen till GAMO men då ska vi i rättvisans namn betänka att man i alla fall inte är någon Hatsan..