Airpang

Direktlänk till inlägg 29 december 2013

Vinterpyssel...

Av Johnny Ottosson - 29 december 2013 17:00



 

Challenger trigger tune


  Crosman Challenger har ett enhetsavtryck, precis som exempelvis Weihrauchs "Rekord".


Idag var det en sällsynt grå, regnig och trist dag här hemma i Ucklum. Till råka på allt så blåste det också ordentligt vilket effektivt skrinlade alla planer på att ta sig till Fuxernas skyttebana för att skjuta lite. Då jag dessutom var ledig så kunde jag inte heller skjuta på jobbet utan istället så blev det lite skruvande.


En sak som jag har funderat på rätt länge var att genomföra en trigger tune, alltså lätta upp avtryckaren lite. Som ni kanske vet så är Challengern skapad för att användas inom ISSFs 3-postion Sport Shooting Air Rifle och i denna grens regelverk så ingår det att avtyckarsystemet inte får vara lättare än 1.50 lbs (680.4 gram). Crosman har då på sin Challenger utrustat avtryckarsystemet med en liten spärr som omöjliggör justering ner under detta värde. Det är just denna spärr som jag tänker avlägsna idag så att jag kan få en mycket större justermån på avtrycket.


Hela processen går till så att man tar loss mekaniken ur stocken, den sitter bara fast med en enda skruv. Underligt nog så är denna skruv dessutom en PZ2, alltså en vanlig stjärnskruv. Detta känns tämligen simpelt och billigt på den typ av högteknologi som ett modernt PCP representerar. Rätt typiskt amerikanskt, om man ska vara lite fördomsfull. Funkar det, tja - då duger det. Proudly Made in the US. Samtidigt så undrar navelskådarna på andra sidan Atlanten varför människor i övriga världen helst av allt inte vill köpa deras varor....jojo..


Hursomhelst...


Som ni kan se av huvudbilden på dagens inlägg så har Challengern ett enhetsavtryck. Man kan alltså ta loss själva avtryckarsystemet som en separat enhet och manipulera denna helt frikopplat ifrån själva vapnet. Detta är en stor fördel jämfört med vapen som inte har detta utan där man måste manövrera hela vapenkroppen, inte sällan komplett med en lång pipa, samtidigt som man vrider och vänder på mekaniken för att demontera och återmontera småkomponenter inne i avtryckarhuset. Ett paradexempel på en sådan primitiv lösning har till exempel Webley Tracker.


Crosman har dessutom tänkt ännu lite längre, till skillnad ifrån övriga tillverkare med enhetsavtryck, exempelvis Weihrauch. Här kan man ta loss sidan av avtryckarhuset för att kunna meka med avtryckaren utan att behöva ta bort avtryckarhuset ifrån mekaniken - om man inte vill. Total valfrihet med andra ord och exceptionellt lättmekat. Själva sidan på avtryckarhuset sitter fast med fyra skruvar och dessa är av någon outgrundlig anledning försedda med väldigt små skruvmönster i insex och därtill naturligtvis också i tum. Som gjort för att man ska dra runt skruvmönstret om man inte använder absolut korrekt verktyg och hur många har pytteverktyg i insex tum hemma?


  HAT !!!


Lyckligtvis så kunde jag vaska fram en passande insex i mina gömmor och det var nog tur det för skruvarna visade sig sitta exceptionellt hårt åtdragna. Dumt nog så bar jag mig dessutom väldigt dumt åt och belastade insexnyckeln med bara fingrarna. Resultatet lät inte vänta på sig - med ett retfullt "knäpp" så brast nyckeln och jag fick den vassa kortare delen rakt in i min tumme - AJ!


Nu såg läget mörkt ut, blödande tumme, avbruten udda insexnyckel och fyra fortfarande stenhårt åtdragna skruvar...


Efter en mindre första hjälpen så började jag inventera mina gömmor och minsann - fanns det inte en sådan passande insexnyckel till? Lycka! Uppenbarligen så har 20 år samlande av luftvapenprylar vissa goda sidor med sig, man samlar på sig kopiösa mängder mer eller mindre bra insexnycklar och alltid är någon av dessa bra att ha någon gång..


  "Fool me once, shame on you - fool me twice, shame on me...."


Klokare av mitt misstag så satte jag den enda kvarvarande insexnyckeln i käften på min absolut minsta skiftnyckel och detta medför då två konkreta fördelar; 1. jag "förstärker" den kritiska vinkeln där insexnycklar tenderar till att brista när de överbelastas och min vridkraft fördelas över en större yta på verktyget, samt 2. om nyckeln trots allt skulle brista så får jag inte en nålvass del inspetsad i en fingertopp.


  Tatatata !!  Locket är borta och innanverket kan beskådas...


Med det nya verktyget och min nya strategi så gick det relativt enkelt att skruva loss de fyra skruvarna, trots att dessa satt ordentligt hårt fast. Som ni kan se ovan så är avtryckargeometrin väldigt enkel men delarna har riktigt fina ytor och tillhörande finish trots sitt lite grovhuggna utseende vid första anblicken. Den del som vi ska modifiera idag är den hårnålsfjäder som man kan se till höger i bild precis ovanför säkringsspaken.


Själva funktionsprincipen är mycket enkel. Framför hålnålsfjädern så sitter det en liten svart skruv, precis bakom varbygelns infästning. Om man skruvar denna skruv utåt så minskar man den kraft som krävs för att avtryckarbladet ska avfyra vapnet. Problemet här är att även om jag så skruvar loss den här skruven helt så kommer ändå hårnålsfjädern att motverka detta så att minsta möjliga avtryckarvikt endast kan bli den vikt som själva hålnårsfjädern genererar, då avstämd för 1.50 lbs. Om hårnålsfjädern däremot inte hade funnits där så hade justermånen fungerat på avsett sätt, alltså så att jag hade kunnat justera ner under 1.50 lbs.


  Första åtgärden var alltså att ta loss hårnålsfjädern...


Tyvärr så kan man helt enkelt inte bara ta bort fjädern eftersom den också agerar shims åt avtryckarsystemet i sidled. Lösningen blir därför att ta loss fjädern och sedan räta ut kröken på den..


  Att räta ut kröken gick inget vidare...


Med dagens andra retfulla "knäpp" så brast även hålnålsfjädern, lyckligtvis på precis rätt ställe. Nackdelen är att jag nu inte kan återställa avtryckarsystemet till original med mindre än att jag köper en ny originalfjäder. Efter den här operationen så satte jag tillbaka fjädern och då kom avtryckarsystemet att se ut såhär:


  Jämför med motsvarande tidigare bild, nu utövar hårnålsfjädern ingen press på mekaniken..


Med den (ofrivilligt) kortade hårnålsfjädern på plats så återstår det bara att stänga locket till avtryckarhuset igen och resultatet lät inte vänta på sig - redan ojusterat så blev avtrycket betydligt lättare, uppskattningsvis bara hälften så tungt att utlösa. Erfarenhetsmässigt så vet jag ifrån bland annat Stefan Pyks Challenger att man kan justera in Challengers avtryckarsystem ner till skrämmande låga nivåer där man nästan kan avlossa skotten med en nysning.


Det ska bli spännande att utvärdera resultatet av den här modifikationen framöver...








 
 
Ingen bild

gubbe

29 december 2013 18:37

Känns bra att se att det strular för andra också.
Och alltid trevligt att se lite luftvapenpyssel nu när dagarna är så korta att man knappt hinner ut innan det är mörkt.

 
Ingen bild

Per

1 januari 2014 11:56

"Detta känns tämligen simpelt och billigt på den typ av högteknologi som ett modernt PCP representerar."

Detta fick mig att fundera. Jag har aldrig sett mitt PCP som någon form av högteknologi. Snarare gammal känd teknik som används. Gamla kända vanliga material.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards