Airpang

Alla inlägg under augusti 2013

Av Johnny Ottosson - 15 augusti 2013 20:00


Prestanda ur 22 Bobcat


  Riktigt imponerande - 48 fina skott ur bara 300 cc


Idag så kom den första kurvan som jag har hittat på nya Bobcat. Unikt för den modellen är ju den nya 300 cc stora mediumtuben, vilken kombinerar det kompakta formatet hos smaltuberna (135-245 cc) med volymen hos Luxfers flasktuber (400-500 cc).


Kurvan talar sitt tydliga språk, 48 skott inom 16.50 fps spridning från 240 Bar och nedåt 150 Bar, effekten hamnar på 31.30 fpe. Metriskt mätt så innebär det 289 mps och 42.50 joule. Trots det så är 48 skott imponerande, räknar vi om effekten till kaliber 25 så hade det handlat om 47 fpe (64 joule), marginellt under vad min egen Elite gav när jag fick ut 90 skott från 500 cc och 250 Bar.


Om Bobcatägaren ovan också hade laddat 250 Bar så hade han utan vidare nått ca 55 skott inom samma spridning. Noterbart är också att regulatorn bara arbetar under de 24 första skotten, sedan ser man det karaktäristiska "trappsteget" nedåt när den bakomliggande självregulerande kurvan tar över och levererar de sista 24 skotten på en något lägre platå.


Hade man inte haft en regulator på vapnet ovan så hade kurvan varit betydligt mera klockformad och dessutom försedd med en spridning runt 25 fps, antalet skott hade troligtvis varit någonstans runt 40 stycken jämfört med de 55-60 skott som regulatorvapnet erbjuder.

Av Johnny Ottosson - 14 augusti 2013 19:00


Konceptus


Billiga tuningkits och lite annat godis: http://www.konceptus.pl/tuning-kits/

Av Johnny Ottosson - 14 augusti 2013 18:30


 

Big & Bad


Tillägnad Lasse & Sören - rätt kaliber slår hårt...

Av Johnny Ottosson - 13 augusti 2013 20:30


En av mina artiklar...


FX Airguns har lagt ut en av mina gamla artiklar från Vapentidningen online. Totalt så har jag hittils författat något tiotal av ungefär samma snitt. Detta är dock den enda som ligger online publikt, med tidningens goda minne.


http://www.fxairguns.com/wp-content/uploads/2011/09/VT6_11_FXAirguns_Elite.pdf


Mycket nöje...

Av Johnny Ottosson - 12 augusti 2013 19:00


En ny airstripper?


  Den nya versionen av airstrippern..


En del har reagerat över att airstrippern hos FX Airguns har bytt utseende och undrar då naturligtvis varför. Kan det vara så att FX Airguns har utvecklat än ännu mer effektiv airstripper och om så är fallet, ska man då uppgradera?


Jag ringde Fredrik i morse och kollade läget.


Saken är sådan att den första versionen av airstripper (den med ett antal små hål runt sin perferi) inte fungerade bra till kaliber 30. För att kunna evakuera den större luftmängden ifrån den grövre kalibern så fick man istället göra om konstruktionen. Den ny lösningen visade sig sedan fungera helt utmärkt även på de mindre kalibrarna och för att slippa lagerhålla två versioner (beroende på kaliberval) så lät man den äldre versionen utgå så att bara den större används, nu då till samtliga kalibrar.

Av Johnny Ottosson - 12 augusti 2013 10:00


 

Konsten att kränga !


  Sportec hade minsann en "utgångshastighetsmätare" minsann...wow !!


Gamla annonser är alltid roliga att läsa. Idag så har jag hittat två annonser ifrån Sportec anno 1975. Den första annonsen försöker ragga in kunder för service på luftgevär och man använder en hel rad argument med varierande vederhäftighet. Med fet stil som proklamerar man att man numera har en serviceman som är tränad på plats hos Feinwerkbau (jojo).. En inskjutning och en mätning i kronograf kostade ruggiga 15 kr, en ansenlig summa på den tiden. Noterbart är också att man stavar Feinwerkbau med litet f liksom att man refererar till diaboler såsom "kulor".


  Feinwerkbau 300 var vapnet som gällde i V-jeansens decennium..


Även i nästa annons så slår man på trumman för "en fabriksutbildad serviceman", Feinwerkbaus 70-talsvapen måste ju ha varit rena raketforskningen minsann. Annars så är då nya 300-serien det stora dragplåstret i annonsen, rader av olika segrar refereras och för den som saknar en fet plånbok så fanns alltid möjligheten till avbetalning. Själv undrar jag mest över vad ett "armégevärsur" egentligen är för någonting? En klocka på bössan eller vadå?

Av Johnny Ottosson - 11 augusti 2013 10:48
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Johnny Ottosson - 11 augusti 2013 10:00


 

Precisionstest Weihrauch HW35E


  Först ut var 25 meter med 16 mm


Idag så var det slutligen dags för lite precisionsskytte på Fuxerna SG. Efter vårt klubbmöte så började jag tillsammans med Sören att skjuta lite. Han rastade sin Royale 400 över 50 meter medan jag prövade min HW35 på diverse avstånd lite för att se var komfortzonen för det här vapnet slutar.


Förhållandevis korta 25 meter var ingen match. Jag sköt 10 stycken JSB RS och träffbilden blev blott 16 mm. Här känns det spontant som att man hade kunnat sitta hela dagen och bara mata in skott efter skott i det lilla hålet som öppnade sig i tavlan.



  På 30 meter så känns ännu allt helt fint, här blev det 21 mm


När jag gick vidare ytterligare 5 meter för ytterligare en tioskottsserie nu på uppmätta 30 meter så sjönk träffbilden lite och den öppnade sig märkbart, ifrån en enhålsträffbild på 25 meter till fyra hål utav dessa 10 skott. Att känna till exakt avstånd är alltså oerhört viktigt när man skjuter ett luftvapen bortom inskjutningsavståndet, i mitt fall 25 meter.



  Vid 35 meter och 29 mm så känns det som att man närmar sig gränsen..


När jag nu lade på ännu fem meter och sköt över 35 meter så började även den, relativt sett, blygsamma vinden att göra sig påmind. Nu drog träffbilden klart märkbart lite åt vänster. Notera också hur mycket den sjönk ytterligare. Fortfarande fyra hål av tio skott men spridningen över knappt 30 mm visar tydligt att här går den ultimata gränsen ifall jag hade använt det här vapnet till skott mot levande mål. Bortom denna gräns öppnar träffbilden för mycket, den sjunker också för mycket (vilket hade krävt kompensering) och träffbilden blir även mycket vindkänslig.



  Fulla femtio meter är väldigt långt så 45 mm ger jag klart godkänt


För skojs skull så testade jag även över 50 meter och träffbilden här skjuter så djupt att jag var tvungen att hålla över med ungefär en hel måltavla, ändå träffade jag ganska långt ner. Det är enormt vad träffbilden sjunker när man börjar komma ut på lite avstånd. Lätet av anslaget var också avsevärt mera modest vilket tyder på att anslagsenergin börjar tappa av. Fortfarande håller dock kombinationen den så kallade "likaregeln" utan problem.


Vad är då sammanfattningen?


Jo, ut till 40 meter så kan man under gynnsamma omständigheter i övrigt ägna sig åt meningsfullt precisionsskytte, personligen så tycker jag dock att 30-35 meter känns som en rimlig gräns. För bänkskytte på 25 meter så är precisionen helt tillräcklig. Samtliga träffbilder är ju 10-skottsgrupper och tumregeln här är ju att dessa generellt sett blir ungefär 60% större än motsvarande 5-skottsgrupper. Om det hade varit tillåtet så hade det säkert fungerat med enstaka jaktskott på 30 meter under perfekta förhållanden men då sådana sällan råder så hade jag nog helst lagt min gräns för detta ändamål vid 20-25 meter. På ett avstånd ut till 25 meter så var den här kombinationen riktigt ordentligt vass.

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards