Airpang

Direktlänk till inlägg 20 maj 2011

Styrkebesked !

Av Johnny Ottosson - 20 maj 2011 09:15


Imponerande !


  

En sådan effektkurva har inget annat vapen på marknaden (klicka för större bild)

 

Idag har jag äntligen fått tid över att mäta min FX Airguns Elite och fått svart på vitt vad just detta exemplar presterar. Ni kommer säkert ihåg vad som utlovas i specifikationerna ifrån fabriken; "...70 skott om minst 50 fpe inom 10 fps spridning..". Här sticker man ut hakan ordentligt så nu ska vi se vilken täckning som finns för detta påstående.


Förutsättningarna är följande: Diabolerna som användes var HN Baracuda 30.90 gn som har tagits direkt ur en oöppnad ask, helt osorterade, otvättade och inte oljade. Trots att Baracudan varierar en hel del i vikt så valde jag ändå att köra den här diabolsorten, en av anledningarna var att jag ville jämföra mot min gamla BSA Lonestar som jag bara har effektmätt med just den här diabolen. Baracudan är också gynnsam för PCP eftersom den är för kalibern rejält tung.


Den korta kurvan på diagramet ovan är BSA Lonestar och den långa då naturligtvis Elite.


Eftersom FX Airguns använder sig av Luxfers flaskor, vilka är godkända för 235 Bar, så valde jag just 235 Bar som starttryck. Detta mätt enligt manometern på mitt fyllkit, vapnets manometer visade då 240 Bar. Kronografen var en Pro-Chrony Beta och avståndet till densamma var 80 cm från mynningen. Belysningen ordnades av Pro-Chronys original belysningssats.


Utfallet blev då som följande, vid den här mätningen på detta exemplar vid den här tidpunkten:


Högsta Värde: 871 fps (265 mps) = 52.00 fpe (70.60 joule)

Lägsta Värde: 856 fps (261 mps) = 50.29 fpe (68.19 joule)

Medelvärde: 866 fps (264 mps) = 51.47 fpe (69.80 joule)

Maximal spridning: 15 fps (4.57 mps)


Ovanstående är räknat ifrån kurvans första 90 (!) skott. Totalt 100 skott visas ovan och man ser tydligt hur kurvan rasar precis vid skott 91.


Hur ska vi då sammanfatta det hela?


Effekt: Att gå över 50 fpe var inga problem, till och med lägstavärdet låg över.

Antal skott: Angivet 70 skott var helt klart i underkant, här fick jag 90 skott..!!

Spridningen: Målet var max 10 fps, här blev det 15 fps.


Den enda invändning som jag möjligtvis kan hitta ifrån angivna värden var spridningen som låg 5 fps över målet, alltså 15 fps istället för 10 fps. Då ska man dock betänka att Baracudan inte är lika homogen i sina vikter som exempelvis JSB King. Med den sistnämnda så skulle jag inte förvåna mig om 10 fps blev den maximala spridningen.


Effekten var högre än angivet, också detta beror ju delvis på de förhållandevis tunga diabolerna. Hela 2 fpe över betyder att det finns lite marginal till den som skjuter med lättare diaboler, som exempelvis JSB King.


Mest remarkabelt var dock antalet skott och detta, ihop med den otroligt låga ljudnivån, är den egenskap som verkligen placerar Elite i särställning. Att få ut 90 skott - där samtliga ligger över 50 fpe - är en otrolig bedrift om man betänker att spridningen låg på blott 15 fps med helt råa diaboler, direkt ur burken.


Skulle man sedan överladda utöver 235 Bar, vilket inte rekomenderas, så blir jag inte förvånad om ett väl inskjutet exemplar med 245-250 Bar skulle klara otroliga 100 skott på den här effekten med den här maximala spridningen.


FX Airguns har skapat många milstolpar i utveckligen av våra moderna PCP. Jag har själv haft förmånen att följa evolutionen på första parkett under de senaste snart 15 åren och det är min fasta övertygelse att Elite kommer att tillhöra en av de vapen som vi i framtiden kommer att tänka tillbaka på i ett historiskt perspektiv.


På samma sätt som FX2000 och Cyclone-serien så tror jag att Elite kommer att hamna i en särställning. Visst är vapen som Revolution/Monsoon och Independence intressanta tekniska stickspår men dessa ser jag som Halo-produkter. De är inga storsäljare och kommer inte heller att bli, de finns för att visa omvärlden och inte minst konkurrenterna att tillverkaren kan - om han vill - skapa produkter som anses omöjliga och som manifesterar den tekniska spetskompetensen.


Skillnaden till Elite är att Elite är ett vanligt vapen, ingen PCP/pumphybrid eller halvautomat utan ett helt vanligt PCP, om än med extraordinära prestanda. Detta, tror jag, är nästa steg i utveckligen av framtidens PCP.


Jag kommer ihåg för ganska exakt 10 år sedan, i mitten av april 2001. Då tog jag leverans av mitt första vapen från FX Airguns, en splitt ny FX2000DL för den nu facila summan av 5495 kr. Detta var då en riktig drömbössa. Jag hade först bekantat mig med föregångaren, Webley Axsor ett par år tidigare men då hade den varit ekonomiskt ouppnålig med en prislapp på nära 9000 kr.


Med 28 fpe så dånade den ordentligt när man sköt men detta var faktiskt inget som man brydde sig om, upptagen som man var över det faktum att man fick en vidunderlig praktisk precision och mer kraft än vad något annat av mina tidigare fjäderluftgevär hade erbjudit. Den gav 32 skott, fyra magasin, med en spridning av 20 fps och man häpnade över denna höga tekniska kompetens, dessutom bländades man av utrustningsnivån som inkluderade både manometer och löstagbara magasin.


Jag minns hur jag och en skyttekamrat satt i en grusgrop en sen natt efter att ha skjutit en hel sommarkväll och filosoferade över detta tekniska mästerverk, hur skulle ett framtida vapen överhuvudtaget kunna toppa en FX2000?


Idag sitter jag här med Elite, ett vapen som ger 51 fpe och otroliga 90 skott inom 15 fps spridning samt - dessutom - i princip helt ljudlöst. Cycloneserien 2002/3 gav oss löstagbara tuber, fartomställare och mängder med andra små finesser, men ändå går utveckligen fortfarande framåt med stormsteg.


Idag är Elite helt unik, inget annat vapen på marknaden kan ge så många skott på en så hög effekt med en så låg spridning, men tanken svindlar onekligen. Vilken typ av vapen kommer vi att skjuta om ytterligare 10 år?


DET kommer att blir en minst lika spännande resa....

 
 
Ingen bild

Gösta_80

20 maj 2011 12:30

Det var en inponerande kurva de där :)
den blir nog svårt att toppa.
fortsätter de i den här takten blir de svårt att följa upp med nya stimulerande produkter.. "Är taket nått" kanske nästa inlägg? :)

 
Ingen bild

MG

20 maj 2011 14:22

Taket är inte nåt ännu. Finns mycket kvar ännu.

 
Ingen bild

Peter Å

20 maj 2011 18:36

Bara att säga grattis till Fredrik,och hoppas detta blir en storsäljare.Roligt att det finns innovativa entrepenörer här i Sverige som är byxade att ge (de stora)en match.Är själv mycket nöjd med mitt Royale500.

 
Ingen bild

Egon Olsen

20 maj 2011 20:38

Selvfølgelig er IKKE taket nådd! Ta av 60cm i lengde, begynn på nytt og få samme resultater.
DA er taket nådd.

Det er ikke noe tvil om at dette er bra, men jeg hadde heller ikke forventet noe annet med 235bar/05L og lang ST pipa.
Spør du meg. så må de jobbe med formatet, det er der utfordringen ligger.

 
Ingen bild

ogster

20 maj 2011 20:58

Du kommer väl att testa med jsb king också hoppas jag, känner på mig att det kan bli lite jämnare då. Var för övrigt förbi hos Fx idag å fick testa deras 70fpe variant, där kan vi snacka effekt :)

Johnny Ottosson

20 maj 2011 21:51

Även JSB King kommer naturligtvis att prövas, liksom Exterminator och andra intressanta diaboler.

Teoretiskt sett så kan även Elite laddas upp till 70 fpe, visserligen så förlorar man ett antal skott men när man börjar med 90 så kan man ju förlora några utan sörja dem.

 
Ingen bild

Silwer

21 maj 2011 00:21

Ändå gör svensk regler at en FX2000 kan vinna idag ändå i tävlingarnba i fullfart, en bra skytt bara då det går spikrakt.

Annars håller jag ed om att Eliten är det intressantaste sen independence från FX, särskilt i .177 tycker jag, jag är dock milt tveksam att den ger mest skott per mängd luft på marknaden, men å andra sidan är det skitsamma, den ger ju tillräkligt med skott iaf.

High power varianten är ett styrkebesked, men ointressant för mig personligen, det är inte min typ av luftskytte.

 
Ingen bild

Pedro M. Rodriguez

23 april 2017 16:11

Very good report Johnny. I'm the owner of Elite 6008. Mine is shooting a bit low (820-825). With the reg set a 143 bar I'll try adjusting the hammerspring to reach the figures you're getting.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Skapa flashcards