Airpang

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2013

Test från USA...

Av Johnny Ottosson - 15 augusti 2013 20:00


Prestanda ur 22 Bobcat


  Riktigt imponerande - 48 fina skott ur bara 300 cc


Idag så kom den första kurvan som jag har hittat på nya Bobcat. Unikt för den modellen är ju den nya 300 cc stora mediumtuben, vilken kombinerar det kompakta formatet hos smaltuberna (135-245 cc) med volymen hos Luxfers flasktuber (400-500 cc).


Kurvan talar sitt tydliga språk, 48 skott inom 16.50 fps spridning från 240 Bar och nedåt 150 Bar, effekten hamnar på 31.30 fpe. Metriskt mätt så innebär det 289 mps och 42.50 joule. Trots det så är 48 skott imponerande, räknar vi om effekten till kaliber 25 så hade det handlat om 47 fpe (64 joule), marginellt under vad min egen Elite gav när jag fick ut 90 skott från 500 cc och 250 Bar.


Om Bobcatägaren ovan också hade laddat 250 Bar så hade han utan vidare nått ca 55 skott inom samma spridning. Noterbart är också att regulatorn bara arbetar under de 24 första skotten, sedan ser man det karaktäristiska "trappsteget" nedåt när den bakomliggande självregulerande kurvan tar över och levererar de sista 24 skotten på en något lägre platå.


Hade man inte haft en regulator på vapnet ovan så hade kurvan varit betydligt mera klockformad och dessutom försedd med en spridning runt 25 fps, antalet skott hade troligtvis varit någonstans runt 40 stycken jämfört med de 55-60 skott som regulatorvapnet erbjuder.

 
 
Ingen bild

kj

15 augusti 2013 22:04

är det så bra med det höga trycket?fx rekommenderar ju max 220bar,men kanske inte gäller bobcaten?

Johnny Ottosson

15 augusti 2013 22:19


Gränsen sätts dels av tryckkärlets (tubens) begränsning och dels av det tryck som ventilsystemet kan hantera.

På Royaleserien så gäller max 200 Bar för vapen på 10J och 220 Bar för vapen på full effekt - utan regulator räknat.

Om vapnet har regulator så gäller:

* vapen på full effekt med smaltub har 220 Bar
* vapen på full effekt med 400 cc har 235 Bar
* vapen på full effekt med 500 cc har 250 Bar

Jag vet inte vad som gäller för nya 300 cc, troligtvis närmare 240 än 220 Bar skulle jag gissa, kanske även fulla 250 Bar.

Med regulator så innebär varje Bar över 220 Bar ungefär ett bra skott extra. Att fylla ett vapen till 250 Bar istället för 220 Bar betyder alltså 25-30 extra skott.

En av fördelarna med regulator är alltså att man kan utnyttja tryck över 220 Bar, upp till fn 250 Bar. Förutom detta så får man generellt sett halva spridningen ifrån skott till skott och något högre effekt, detta eftersom regulatorn kombineras med en större ventil med mera flöde, så mycket flöde att denna ventil inte fungerar utan regulatorn.

 
Ingen bild

Silwer

15 augusti 2013 23:36

Dock i allmänhet stämmer det inte, se på 300bars vapnen det är ofta väldigt luftslöseri i början och inte sällan låg ingångseffekt relativt med.

Men nu vet jag inget om FX, DS klarar elektroniskt 250bar men de satte öndå 230bar, men det är ju inte enregulator, de mekaniska pallar inte 250bar och fungera.

Jag ställer mig tveksam til 1bar 1 skott iaf, 42j är det, motbevisas gärna.

Johnny Ottosson

17 augusti 2013 09:29


Såvitt jag vet så finns det dock inga vapen som både har 300 Bar och en highperf regulator?

Walthers och liknande har ju vanliga regulatorer.

AoA kör sina elektroniska Daystate från 250 Bar (med 500 cc) i sina prestandatester.

Jag har själv mätt min Elite, jag får 20 skott extra (på 47 fpe) när jag går från 230 Bar till att fylla 250 Bar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards