Airpang

Direktlänk till inlägg 1 april 2021

När allting börjar sätta sig...

Av Johnny Ottosson - 1 april 2021 21:00


Efter ett par veckor..


 

Ännu ett fint resultat med JSB RS och nu har effekten ökat lite därtill..


Då har det gått ett par veckor och regulatorn börjar så sakta sätta sig. Symptomatiskt för många regulatorer är att de ökar lite i effekt när de har blivit lite inskjutna och så även med min bössa. Dagens utfall blev följande:


709, 09, 03, 05, 699, 696, 06, 11, 05, 08

709, 06, 06, 08, 06, 08, 03, 09, 06, 09

706, 05, 00, 11, 03, 05, 09, 06, 03 00


Högsta värde: 711 fps - 8.20 fpe = 217 mps - 11.20 joule

Lägsta värde: 696 fps - 7.90 fpe = 212 mps - 10.70 joule

Medelvärde:  706 fps - 8.10 fpe = 215 mps - 11.00 joule

Spridning: (över 30 bästa skott) = 15 fps / 1.06% avvikelse (jämfört med HUMAS angivna 1.00% på vägda projektiler)


Anslagsenergi E4 hamnar vid genomsnitt 706 fps ovan på 10.33 joule.


Som synes så blev effekten trots lätta projektiler lite för hög men detta är svårt att göra något åt i praktiken. I min setup ovan så har jag minimal förspänning på hammarfjädern samt en så mild inställning som möjligt på hammarens längd - ändå går effekten lite för högt. 


Anledningen är ju att ventilen inte längre styr luftflödet direkt utan ventilen öppnar ju bara regulatorn och det blir plenumets tryck och volym som styr effekten tillsammans med transferportens storlek. Enda sättet att reglera ner effekten är då att ställa ner regulatorn tryck, minska plenumvolymen eller (enklast) att sätta in en mindre transferport. 


 

När våren kommer kan man skjuta utomhus - här 15 uppmätta meter.


När allt var injusterat så fyllde jag om och testade den praktiska precisionen på 15 meter utomhus och visst gör regulatorn nytta. Precis som alla andra extremt små vapen så är 1701 som bullpup mer krävande att skjuta jämfört med ett konventionellt gevär så en hög nivå av koncentration krävs. Likaså har den högre effekten nackdelen att skottljudet ökar avsevärt så bra dämpning är ett måste, både för vapnet och målytan. TIll fördelarna hör dock en betydligt flackare projektilbana och jag valde att lägga min inskjutning mot 25 meter. I det läget så får jag en projektilbana som ser ut på följande sätt (räknat med Vo 706 fps och BC= 0.021):


10 meter: -0.82 cm

15 meter: +0.11 cm

20 meter: +0.39 cm

25 meter: +0.00 cm

30 meter: -1.12 cm

35 meter: -3.01 cm

40 meter: -5.69 cm


Projektilbanan ovan innebär att man ligger inom +/- 2 cm hela vägen mellan 10-30 meter och att skott bortåt 35 meter är rimliga att göra utan att behöva ställa om rattarna. Det här tycker jag är en rimlig och praktisk inställning mellan räckvidd och risk för över- eller underslag.

 
 
Ingen bild

Pellgun150

5 april 2021 16:50

Testa istället med blyfri ammo vettja, då sjunker anslagsenergin när kulan är lättare.

 
Ingen bild

Pellgun150

5 april 2021 16:54

Det var förbluffande välskjutna tavlor förresten men inte kan det vara på fyrtio meters avstånd med så låg anslagsenergi?

 
Ingen bild

Pellgun

5 april 2021 16:57

Hoppsan sa, femton meter står det under tavlan ja, nåväl inte illa annat än när jag skjuter med fri hand o försöker maka ihop sikte o korn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards