Airpang

Direktlänk till inlägg 28 april 2021

Nyckeln till framgång?

Av Johnny Ottosson - 28 april 2021 20:00



Ballistisk Coefficient på piedestal? 


 

Slugs i miniatyrformat är en nyhet från JSB!



Något som har blivit glödhett de senaste åren är slugs och den här trenden har dessutom paradoxalt nog även spridit sig nedåt även till kaliber 177, den kaliber som normalt sett är i särklass sämst lämpad för skytte på längre avstånd.


Frågan som många ställer sig nu är därför – kan slugsen ändra på detta?


Välkända JSB har nu lanserat sina egna slugs under produktnamnet KnockOut och de finns nu i två versioner - dels en lättare på 10.03 grains med 4.51 mm diameter samt ett BC på 0.047 liksom en tyngre version som väger 13.43 grains, är något större med 4.52 mm och till detta då en ännu högre BC om 0.066


Som man snabbt kan notera av dessa siffror så är i alla fall den lättare inte orimligt tung med 10.03 grains i perspektiv av att exempelvis miniéprojektilen JSB Heavy väger in på 10.33 grains.


Med något lägre vikt och dessutom en dubbelt så hög BC så borde ju dessa slugs vara en given vinnare – eller hur?


Det jag har funderat över när jag tog del om nyheten av KnockOut är hur bra dessa båda slugs står sig mot dels JSB Heavy och dels en riktig lättviktsdiabol som JSB RS.

 

Två vikter finns att välja mellan i den minsta kalibern.



Alltså – för svenska förhållanden med våra 10J, kan KnockOut motivera sitt högre pris igenom inte bara leverera mer anslagsenergi down range utan dessutom flyga flackare och mindre påverkad av sidvind?


Tyvärr så har jag inga KnockOut tillgängliga ännu men det är intressant att bara köra lite beräkningar på dem under de förutsättningar som tillverkaren uppger. Förutsatsen jag lägger är ett E0 som bestämmer V0 för dessa slugs på samma nivå som JSB Heavy, vilka jag har mätt till i genomsnitt 12.20 joule. För den lättare JSB RS så sätter jag E0 till 11.00 joule, vilket jag har uppmätt själv i mitt eget vapen.


Inskjutningsavstånd på 25 meter, i ordning RS, Heavy, lätt slug, tung slug:


10 meter: -0.82  =  -0.44  =  -0.58  =  +0.10

15 meter: -0.11  =  -+0.48  =  +0.33  =  +1.01

20 meter: +0.39  =  +0.63  =  +0.53  =  +0.98

25 meter: +0.00  =  +0.00  =  +0.00  =  +0.00

30 meter: -1.12  =  -1.46  =  -1.28  =  -0.95

35 meter: -3.01  =  -3.78  =  -3.31  =  -4.88

40 meter: -5.69  =  -7.01  =  -6.15  =  -8.80

45 meter: -9.27  =  -11.14  =  -9.78  =  -13.79

50 meter: -13.75  =  -16.26  =  -14.25  =  -19.80


BC = 0.021  =  0.031  =  0.047  =  0.066


Som synes så är det en ganska intressant läsning när man har allt uppspaltat framför sig.


Den uppenbara slutsatsen är att en energi på 11-12 joule inte räcker för att ge slugsen rättvisa. Fördelen av deras högre BC blir eliminerat av dess högre vikt och dito lägre utgångshastighet. Samma fenomen uppstår också vid sidvind. Fördelarna för slugsen är dock obestridligen att de tyngre projektilerna behåller sin anslagsenergi betydligt bättre.


 

Kanske inte så välfungerande för licensfria vapen men visst ser de mäktiga ut?


Sammanfattningsvis så är slugs dyrare och för detta så får man mer anslagsenergi levererat vid målet, jämfört med lättare projektiler. Det man däremot INTE får (vilket många upplever som paradoxalt) är en flackare projektilbana och mindre vindpåverkan.


Vill man uppnå detta så krävs det - mer effekt!

 
 
Ingen bild

Pellgun150

21 maj 2021 17:42

Såna där små rackare leder sannolikt bara till mer bly i naturen samt att folk skruvar upp sina lagligt inköpta pcp.

 
Ingen bild

kent finell

22 juli 2021 03:43

testade slugs i min .22 ombyggda 2289 backpacker. lång pipa och lite annat. inget valvjobb dock. 20 pump ger säkert 16 joule. Väldigt lättpumpad. Skjuter alltid lagligt dock, men prova just slugs och det behövs lite power för att det ska vara roligt. nä kör på med vanliga diaboler. inte intessserad av licens till luftvapen. jag skjuter prick på max 30 meter och då räcker faktiskt 10 joule.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards