Airpang

Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

Säsongen 13

Av Johnny Ottosson - 14 maj 2013 19:30


 

Lite tävlingsfunderingar..




Som ni säkert har läst tidigare här på bloggen så håller jag på att strypa ner min Ultra till 12 fpe och i samband med detta så uppstod en fundering - vilken tolerans ligger för avvikelser när det handlar om ett vapens ME?


Tidigare praxis var ju tre skott och inget fick gå över den aktuella gränsen men vad gäller egentligen när det handlar om PCP? Samma princip eller samtliga skott under? Majoriteten av skotten under? Den är frågan borde klargöras.


Nästa fundering rör Laxås tävling i juni där man lite ospecifikt skriver att "vid för få deltagare så kommer klasser att sammanslås". Vilka klasser handlar det då om? När jag nu exempelvis bygger om min Ultra från 25 till 16 joule så vill jag ju inte hamna i klassen för 45 joule om det finns för få deltagare i klassen upp till 16 joule etc.


Nästa sak jag höjer på ögonbrynen över är Vittsjös bänkskyttetävling.


Där kan den som önskar förboka sig för att få lov att betala 100 kr (!) i anmälningsavgift för att få tävla i 50 meter bänkskytte med 10 joule - fast bara med fjädervapen, förutsatt att de inte är semirekylfria. En tröst kan ju vara att man utlovar "gratis parkering och fritt inträde för åskådare"..


Skönt o höra att klubben verkligen tar i från tårna för att sprida sporten och göra sin tävling välbesökt....



 
 
Ingen bild

Leopold

14 maj 2013 20:15

Men Johnny... inte behöver du ha personliga instruktioner? Det finns ju redan en tråd om funderingar ang SM i BR i Vittsjö, detta med klubbtävlingen *utanför* SM-reglerna för att bereda plats för rekylerande klassiska gamla fjädersmällor är ju bara "optional" för den som vill ge just dessa vapen en chans. Finns ju knappast plats för dom i övrigt längre i ordinarie nationella klasser eller hur...

Detta kan även utläsas i själva inbjudan men nu är det förklarat en gång till då.

Johnny Ottosson

15 maj 2013 07:17


Jag tror att du missade ironin..

Man vill å ena sidan "bereda plats för rekylerande klassiska gamla fjädersmällor" men å andra sidan så tar man riktigt oförskämt hutlöst betalt för att delta i en tävling där vapentypen som sådan är billigast tänkbara och direkt riktad till utomstående.

Därtill så har man valt 50 meter, vilket är en otroligt lång och svår distans för ett rekylerande fjädervapen och i synnerhet ett sådant med bara 10J.

Benchrest ska ju avgöras av skicklighet, inte ren slump - som ju spelar in för mycket när förutsättningarna helt enkelt blir för svåra.

Kort sagt:

Man välkomnar nybörjare igenom att erbjuda:

- fel pris
- fel vapentyp
- fel distans

Mitt senaste tävlingsvapen i fjäderklassen köpte jag för 500 kr på Tradera, både jag och Sandstig tävlade och tog pokaler med det (då i FT). Vapen av den typen i den prisklassen är inte ovanliga hos nybörjare som vill närma sig sporten och som är svåra att locka överhuvudtaget att åka långt för att pröva något okänt.

Att sedan höja tröskeln ytterligare med en anmälningsavgift på 20% av tävlingsutrustningens totala värde är närmast befängt. Proportionellt sett så skulle detta lätt motsvara en tusenlapp för ett bas-PCP.

Då hjälper det föga att parkeringen är gratis och att det är fritt inträde för åskådare.

Har någon klubb någonsin förresten tagit betalt för åskådare eller parkering?! Aldrig vad jag har upplevt i alla fall..

Nej, gör om gör rätt.

En hundring kan (möjligtvis) vara acceptabelt för en SM-tävling och då om omständigheterna motiverar detta. En biliggande amatörtävling riktad till nybörjare för att pröva på ska naturligtvis vara på ett för nybörjare hanterbart avstånd (max 25 meter) och självfallet helt gratis. Vi vill ju öka tillgängligheten och minska trösklarna för fler människor att pröva på, inte tvärtom - eller hur?

Att sedan proklamera fritt inträde för åskådare och gratis parkering känns lite som ett emblem på en ny bil som berättar om "5 Speed" och "Katalysator" - närmast löjeväckande IMHO.

 
Ingen bild

U-båt

15 maj 2013 00:36

Vadå för någon inbjudan,vart finns den ?

 
Peter Å

Peter Å

15 maj 2013 10:16

Tycker det låter självklart det du säger Johnny.Vill man locka många skyttar så gäller det nog att inte hugga till när gäller parkerings och anmälningsavgifter,speciellt inte som tiderna är nu med arbetslöshet och tom peng pung för många.

http://ermb

 
Ingen bild

Leopold

15 maj 2013 12:18

Ok så det är mest detta med anmälningsavgifterna som det finns synpunkter på även för denna tävling. Detta är ju en av de saker som man funderar på fortlöpande ute på de olika arrangerande klubbarnas tävlingsledningar, inte helt enkelt att hitta en bra modell som fyller alla krav och önskemål. Men det jobbas på detta är jag helt säker på.

Sedan råkade jag nog uttrycka mig litet klumpigt om "rekylerande gamla klassiska fjädersmällor"... det kan leda tankarna till billiga vapen med tveksamma prestanda som inte sällan attraherar nybörjarna. Fast som alla av oss vet så finns det gott om ypperliga kvalitetsvapen också av denna typ som tilltalar erfarna skyttar, det var sådana jag själv tänkte på.

Just den där öppna klubbtävlingen för denna vapentyp är lika öppen för nybörjare utan licens som den officiella SM-klassen 10J. Öppen för alla som gillar utmaningen av att hålla styr på en rekylerande fjäderbössa med rätta typen av stöd osv, i tillägg till alla andra utmaningar med 10J på 50m. Svårt: javisst, och blåser det litet är det ännu svårare!

 
Ingen bild

U-båt

15 maj 2013 16:05

Jag undrar fortfarande vart jag finner inbjudan till tävlingen och alla andra tävlingar som är planerade i sommar ?

 
Ingen bild

gubbe

15 maj 2013 16:28

Här kan du läsa en del U-båt, ftsverige.org. Vittsjös inbjudan finns på forummen.

 
Ingen bild

Thomas

15 maj 2013 18:14

I bänkskyttet finns bara 25, 50, 75 och 100 meters skjutavstånd.

Laxå har redan bokat SM på 25 meter för 2013, så det är bara 50, 75 och 100 meter kvar för andra föreningar, som Vittsjö.

 
Ingen bild

Silwer

17 maj 2013 17:01

Dock är det lite av ett problem för just Johhny tror jag inte ett almänt problem.

Få kommer med nånting de bara ska leka med iaf, jag vet tat det hävdas så här men jag märker att folk är rätt taggade ändå för att vara med.

Nån hundring kommer inte stoppa dem.
Särskilt i BR där ingen kommer med nåt som är obrukbart öht, det är jag iofs inte ens intresserad av att se på personligen, det händer ju inget mer än tat folk sitter mest blickstilla tysta i rader och då pluppar det till lite här och var.:-)

Jag vill ha betalt för att komma helt enkelt, förjäkligt det här :-)

 
Ingen bild

dubbel-v

18 maj 2013 15:49

Tycker du verkligen att en anmälningsavgift på 100:- är något att kommentera? Förra gången var det en höjning på hela 20:- (50 -> 70 ?) som fick dig att rasa.

Jag är verkligen inte förmögen men det är ju småpengar! Motsvarar knappt en lunch. Du lägger 10-tusentals kronor på vapen, sikten, ammunition och tillbehör men en tävling får inte kosta mer än några tior? Det är ju löjligt. Om klubbarna inte får täckning för sina utgifter så blir det inga tävlingar överhuvudtaget.

Med vänlig hälsning, Henrik

Johnny Ottosson

18 maj 2013 21:32

Ja, i den mening att jag vill som betalande veta varför 50 kr har blivit 70 kr och nu plötsligt 100 kr.

Har klubbens omkostnader för en likvärdig tävling fördubblats på ett år?

Sedan har jag personligen inga problem med kostnadsbilden men frågan är principiellt viktig då vi strävar efter att göra sporten så tillgänglig som möjligt och då är (relativt sett) höga avgifter ingen bra idé.

Personligen så är jag öppen för differentierade avgifter, kör exempelvis gärna 120 kr för oss som alltid tävlar och som har gjort det i åratal och en subvention för de som är nya till vår hobby/tävlingsform?

Men att bara dubblera en avgift utan att motivera varför när man i samma andetag uttalar att man vill få fler nya tävlande låter bara falskt i mina öron.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johnny Ottosson - 20 juni 2023 21:00

  En ammunitionstest!   Klassiska Baracuda med tre olika vikter och betydligt bättre burk.     När jag köpte min gamla BSA Ultra på sommaren 2006 så betalade jag £249 vilket kompletterades med £89 för kikarsiktet och ytterligare 2 x £4...

Av Johnny Ottosson - 11 april 2023 19:00

  Brno nummer 5 Ett vackert vapen, bara stål och trä dessutom.   Även denna gång så kommer temat att vara rimfire/”salongsgevär”/småviltstudsare/kantantänt/22LR eller vad man nu egentligen vill kalla den här vapengruppen. Jag har...

Av Johnny Ottosson - 19 mars 2023 17:00

  På dryga distanser...   Att skjuta över 40 meter med 177/8J är en utmaning utomhus. Idag blev det en sväng till huset och eftersom det var någorlunda vindstilla så tog jag min lilla Crosman 1701 Bullpup - i allt väsentligt drivlinan av e...

Av Johnny Ottosson - 26 februari 2023 17:00

Skön söndag!   Idag blev det en sväng runt de nya domänerna. Även den här helgen så kunde jag inte motstå frestelsen att åter igen ta med min gamla BSA ut till huset för lite skytte över 40 meter. Man kan alltså säga att förra helgen g...

Av Johnny Ottosson - 25 februari 2023 21:30

    Plastic fantastic!     Syntetstockar har blivit allt mer populära! Syntetstockar är numera nästan mer talrika än stockar av trä eller laminat och i takt med behoven av bättre lönsamhet, liksom rådande designtrender för skjutvapen, ...

Presentation


Välkommen till bloggen om Luftgevär. Detta är portalen till luftvapenvärlden i Sverige. Här finns alla nyheter om luftvapen samt länkar så att man kan gå vidare till alla sidor i Sverige som intresserar luftvapenentusiaster.

Fråga mig

868 besvarade frågor

Omröstning

Är Airpang en meningsfull del av din luftvapenhobby som tillför dig nytta?
 Ja, oundgänglig
 Ja, bra och nyttig
 Tja, kul men inte mer
 Nej, slöläser bara ibland
 Nej, kommer aldrig mer att besöka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

AirPang Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards